En tiedä kuuluuks tää tänne , no onhan Saabillakin Dieseleitä, et kummassa on korkeemmat palolämpötilat , Bensa vai Diesel -koneessa ?
Itse en oo Dieseleihin hirveesti sekaantunut ja moottoritekniikan Insinöörintutkinto on suorittamatta, vaan kaverin kanssa pohdittiin asiaa ja intettiin ja kossupulloveikatkin vedettiin, itse bensakoneenpuolesta.
Et miten on ?
Bensa ja diesel...
Bensa ja diesel...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Kyllä se dieselissä taitaa olla palotapahtuman lämpötila korkeampi.
Bensakoneessahan (otto-moottori) ei todellakaan haluta ilman kuumenevan niin paljoa, että sytytys tapahtuisi itsestään, diesel sen sijaan perustuu juuri puristussytytykseen ja korkeaan puristussuhteeseen. Myös NOx päästöjähän diesel tuottaa enemmän, näitähän syntyy sitä enemmän mitä kuumempi on palotapahtuma (ilman sisältämä typpikin palaa). Tietysti varmaan sillä on osasyynsä, että diesel käy hyvin laihalla seoksella.
EGT (pakokaasunlämpö) on kyllä dieselissä matalampi, ja hukkalämpöä syntyy moottorin ulkopuolelle vähemmän. Mutta itse väittäisin että varsinainen palotapahtuma on diesel-moottorissa kuumempi..
Saa korjata jos olen väärässä, en ole polttomoottoritekniikkaa virallisesti opiskellut.
Bensakoneessahan (otto-moottori) ei todellakaan haluta ilman kuumenevan niin paljoa, että sytytys tapahtuisi itsestään, diesel sen sijaan perustuu juuri puristussytytykseen ja korkeaan puristussuhteeseen. Myös NOx päästöjähän diesel tuottaa enemmän, näitähän syntyy sitä enemmän mitä kuumempi on palotapahtuma (ilman sisältämä typpikin palaa). Tietysti varmaan sillä on osasyynsä, että diesel käy hyvin laihalla seoksella.
EGT (pakokaasunlämpö) on kyllä dieselissä matalampi, ja hukkalämpöä syntyy moottorin ulkopuolelle vähemmän. Mutta itse väittäisin että varsinainen palotapahtuma on diesel-moottorissa kuumempi..
Saa korjata jos olen väärässä, en ole polttomoottoritekniikkaa virallisesti opiskellut.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com