Hylsy katsastuksesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Hylsy katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja kt »

:evil: Hylsy tuli: molemmissa etuyläpallonivelissä väljää. Ja toinen takarekkarin valoista ei pala. Mikä typerys, kun en itse tarkastanut! Pallonivelten väljyyttä en edes hoksannut, kun ei auto oireillut ajossa mitenkään. Mutta kun raudat laitettiin väliin ja hytkyteltiin, niin vot! Onko paha nakki vaihtaa?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Hylsy katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

kt kirjoitti::evil: Hylsy tuli: Ja toinen takarekkarin valoista ei pala. Mikä typerys, kun en itse tarkastanut!
pelkästään tuo ei olis aiheuttanu hylsyä mutta olishan auto hyvä kiertää lävitse ennen konttorilla käyntiä.
Pallonivelten väljyyttä en edes hoksannut, kun ei auto oireillut ajossa mitenkään. Mutta kun raudat laitettiin väliin ja hytkyteltiin, niin vot! Onko paha nakki vaihtaa?
Toi riippuu ihan siitä kuinka tiukassa pultit on.
Omaan ässään vaihdoin keväällä molemmat alapallot ja tehokasta työaikaa ei varmaan menny yhteensä tuntia enempää mutta viime viikolla vaihdoin ukkon satkuun alapallon ja siinä meni aikaa useampi tunti kun pultti katkesi.

Ei auttanu hakkaamiset, eikä liotukset. Loppujen lopuksi lähti pois kun porattiin pultin nysät pois, onneks tuli hommattua pari laadukkaampaa terää tuossa taannoin.

Muuten toi on työnä helppo.

Edit:mun piti vähän muokata tota ekaa osaa mutta unohdin poistaa tämän molemmissa etuyläpallonivelissä väljää.
Joten sanoma tuli vähän väärin, pallonivelien väljistä joutuu ainaa jälkitarkastukseen kuten muutama päivä sitten toiseen topiikkiin kirjoitin. :D
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Elo 31, 2005 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Mutta auto vaan hylättiin em. syistä. Lie sitten onko syynä vain helppo tapa saada rahaa yksityisen katsastuslaitoksen kassaan.. Kysyin pääsenkö korjauskehoituksella, mutta ei kuulemma voi laskea. Pitää tuoda näytille.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Todella outoa,

Se on sitä rahastusta, niin kuin mainittiin. Ois pitänyt kyllä korjausmääräyksellä mennä homma juu.

Tosiaan, se on kiinni ihan miten ne nivelet on jumissa. Itsellä ollut aina mäihä niiden kanssa ja menee myös se tunti yhteensä kun vaihtaa kaikki. Paineilma on paras kaveri tuossa hommassa. Tärryyttää vuan!

-H-
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Tosiaan helppo nakki, jos pultit aukeaa kivutta. Kannattaa päivää paria ennen ruiskuttaa jotain irrotusöljyä pultteihin, varsinkin jos ei ole pulttipyssyä käytössä. Kannattaa myös ostaa palloniveliin samalla uudet kiinnityspultit, vanhoista menee joskus jengat avattaessa. Ruostuneet kartiot on tähän mennessä lähteny kivasti B**teman raidetangonpään irrotustyökalulla ), vaikkakin yleensä kartio napsahtaa irti 2 vasarankin välissä (mutta ei aina ihan itsekseen, :twisted: ).

Niin, homma on yksinkertaisuudessa seuraavanlainen: Ylätukivarren väliin sopiva rauta (puukalikka, vanha jarrupalakin toimii) auton ollessa maassa. Sitten tunkilla kulma ylös, rengas pois ja pallonivelen pultit auki -> uusi paikalleen ja loput käänteisessä järjestyksessä.

Ps. Itse en ole koskaan päässyt väljistä pallonivelistä vain huomautuksella...
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei noista pallonivelistä kuulukaan päästä huomautuksella, katsastuksen arvosteluperusteet käskevät hylkäämään jos on väljää:
http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvo ... E-2002.pdf, pdf:n sivu 28.

Anopin satkussa ei viime jouluna katsastuksessa löytynyt mitään muuta vikaa kuin väljä alapallonivel, ja jälkitarkastuksesta vasta sai leiman käydä hakemassa.

Irrotushaarukkakeskustelua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 937#187937
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Munkin mielestä huonosta alapallosta seuraa hylsy automaattisesti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Hylsy katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:Ei auttanu hakkaamiset, eikä liotukset.
Kuumia kuumia. Hitsipillillä vaan lämpöä ja isku päälle niin lähtee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Muokkasin tekstin sellaiseksi kuten sen alunperin meinasinkin jottei tule vääriä luuloja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pallonivelistä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse olen kerran katsastussedän "pyynnöstä" vaihtanut alapallonivelen eteen ja kerran katsastaja vain kokeili, että hiukan löytyi väljyyttä. Tehdas = Saab sallii pienen väljyyden palloihin, se kai on syynä ettei tullut mitään kirjallista korjauskehoitustakaan..
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Ovatten kauhian tarkkoja noiden pallonivelten kanssa nykyään. Mullekin sanoi jo pari vuotta sitten, että välystä on pikkasen, ei tuo vielä haittaa, mutta kun ei saa olla yhtään, niin käyppäs vaihtamassa ja tuo uudestaan näytille. Näin tein. Ei voi mitään.

Kyllä mä käyn aina korjaamon kautta ennen leimaa: Jarrut dynolla, pakokaasut todistuksella ja alustan vääntelyt. Jos jotain löytyy, korjataan, ja sitten leimalle. Meinaan se uusintakatsastus maksaa sen verran, että sillä hinnalla saa jo sen pallonivelen vaihdettua. Ei näitten vanhojen kanssa uskalla mennä Driveinniin, vaikka olis kuinka varma asiastaan. Sitäpaitsi korjaamon kautta hoidettuna katsastus on kätevä, niillä on aina omia aikoja, ei tartte ite koskaan tilailla tai jonottaa. Ja jos hylsy silti tulee, auto korjataan heti ja viedään perään vielä uudestaan näytille. Eli kun aamulla jättää korjaamolle, niin illalla on leima joka tapauksessa.

Ja kun on suhteet kunnossa, ei edes maksa maltaita :wink:

Helpompi olisi tietenkin omistaa niin uusi auto, ettei tarvi käydä leimalla laisinkaan. Seuraava sitten.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
farmari95
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Touko 17, 2003 11:31
Paikkakunta: SEINÄJOKI Halkosaari

pallonivelet ja katsastus

Viesti Kirjoittaja farmari95 »

Yleensä kun olen joutunut vaihtamaan nivelet, jos pultit on jumissa, niin rälläkkä käteen ja kannat poikki ja levittämällä nivel pois välistä. Uutta asennettaessa vedä vaseliinia pultteihin, sekä seinäjoella katsastusmiehen neuvosta avaa uuden nivelen suojakumia ja laita vaseliinia lisää, tulee ainakin vuosi lisää käyttöikää. Tietenkin uuden nivelen mukana kannattaa aina ostaa uudet pultit.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

alkuperäisen nivelen mukana tulee aina uuset pultit ja mutterit.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

antti.hakamaa kirjoitti:alkuperäisen nivelen mukana tulee aina uuset pultit ja mutterit.
meille ei ole tullut niitä kolmea kiinnityspulttia,
ainoastaan pallonivelen ylämutteri. :cry:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Homma hoidettu. Ylätukivarren väliin pala, auto ylös ja pyörä irti. Kaikki mutterit ja pultit aukesivat siististi. Vain tappi ei meinannut lähteä irti. Iskarin kiinnitykset auki alhaalta, ja se oli siinä. Sitten kasattiin, vaihdettiin polttimot kilpivaloihin, ja auto oli leimassa just ennen viittä iltapäivällä. :D

Osat maksoivat noin kolmekymppiä Motonetissä.

Huvittava jälkinäyttö sinänsä: katsastusmies tuli auton luokse, väänsin pyörät linkkuun, mies kurkisti pyörien taakse polviasennosta. Se oli tasan 30 sek ja 15 euroa..
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Vastaa Viestiin