Kysymyksiä 99:stä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saab9975
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab9975 »

Omassa 99 käytän lisäainetta joka tankillisella, tosin omani on vm. 75, joten tuskimpa siihen aikaan mitään lyijytöntä tunnettiin.
Muista "varustuksista" en juuri mitään osaa sanoa, ylimääräisiä pulttejakaan ei ole.


#2466
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Usko bensamittarin lukemaa, jota se näyttää suoraan ja tasaisesti ajettaessa tai tasamaalla tyhjäkäynnillä

Jos haluat kokeilla, miltä jälkikäynti tuntuu, tankkaa 95:sta, mutta muuten en suosittele. Lisäaine suositeltavaa, mutta eihän tuon ajoittainen puute ole vielä suurempia ongelmia aiheuttanut.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sitten mulla olis tuossa erillinen tihkukytkin. Onko jollain tietoa, kuinka se käytännössä asennetaan? Lisäks löytyy kierrosmittari. Eikös siihen vedetä puolalta johto ja maadoitusjohto. Tuleeko muuta, olisko sulake hyvä olla puolan johdon välissä? Ja mitään en ymmärrä kytkentäkaavioista, joten rautalankamallit on parempia.

montako johtoa siinä on? ainakin punanen+,musta- ja olisko siinä vihreä puolalle + ei tarvii sulaketta väliin..... jos enemmän johtoja niin sit on heräte jostakin......

99 bensamittarihan on sitä pomppivaa tyyppiä sen kanssa pitää oppia elämään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900GLS
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 18:56
Paikkakunta: päijät häme

Viesti Kirjoittaja 900GLS »

mittarin valot valkoinen piuha?

ja muistelenko väärin että puolan - napaan piuha kiinni, ei +
900GLs -83
99 GL -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kysymyksiä 99:stä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vastaukset "boldattu"
Breadfan86 kirjoitti:Mikähän tuossa virtalukossa on vialla, kun ei meinaa avain kääntyä "nollille" ollenkaan silloin tällöin vaikka pakki on päällä? Hetken saa renkata edestakaisin avainta jotta saa avaimen ja virrat pois.

-Jos käännät vaihdekeppiä takaoikealle, meneekö avain 0-asentoon. Pakkilukossa kulumaa.

Olisko suositeltavaa käyttää bensan seassa jotakin lisäainetta? Mites tuommoset tuplikset tykkää 95 oktaanisesta?

-98E ja esim. Nesteen venttiilisuoja-aine. Hyvin pelittää. 95E:llä voi esiintyä jälkikäyntiä.

Lisäks löytyy kierrosmittari. Eikös siihen vedetä puolalta johto ja maadoitusjohto. Tuleeko muuta, olisko sulake hyvä olla puolan johdon välissä? Ja mitään en ymmärrä kytkentäkaavioista, joten rautalankamallit on parempia.

-Katso sulake rasian alle. Näkyykö keltaista johtoa jonka päässä on liitin? Siihen latta-abikolla johto ja ko. johto kierroslukumittarin pulssiin. Älä kuitenkaan kokeile pelkkää abikoa liittimeen, on mitä ilmeisemmin lukkomallia "nimim. itse liitin johdon sulakerasian alla, kun latta-abiko jäi nalkkiin".

Johtoina kierroslukumittarissa on kellon virta ja maa jotka tulee valmiina, pulssi (se keltainen), virta (älä vedä mittariston valoista, silloin valehtelee ja reilusti, siis mittariston valojen kirkkauden mukaan "nimim. voinet arvata miten mulla kävi". Näin siis alkuperäisessä varvimittarissa.

+12 = jatkuva virta
1 = pulssi
- = maa
alin liitin = kellon virta


Sitten vähän tyhmempi kysymys. Miten tuota bensamittaria tulisi tulkita, kun hyppii ylösalas? Uskonko ylempää vai alempaa lukemaa?

-Tankissa oleva uimuri on mallia "pässin kivekset". Jos mittarin näyttämä heiluu vain ajaessa esim. tiukka kaarros yms. niin älä ota sitä lukemaa mistään kohtaa. Olen nimittäin saanut oman 99:n näyttämään tyhjää puolella tankilla. Mittari näyttää oikein auton ollessa vaakatasossa. Tämä on hyvä nyrkkisääntö: täydellä ja tyhjällä tankilla viisari ei heilu, ja kaikki siitä väliltä on yhtä kuin että bensaa on.

Jos kuitenkin mittari hyppii myös paikoillaan on vikaa mitä ilmeisemmin tankin anturissa, joten vaihda se toimivaan.
Viimeksi muokannut dimebak, Ti Elo 30, 2005 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kierroslukumittarin saat helposti kytkettyä:

vedä piuha puolan miinus navalta mittariston taakse

varasta virtaa jostain (esim.kellolta)

+12= virtajohdon paikka
-= maa johdon paikka
1= puolan miinus napaan menevän johdon paikka.

tihkukytkin pitäis itekki asentaa, tietäis vaan miten.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tulipahan ainakin selväksi.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Breadfan86 kirjoitti:Dimebak tietää :D . Eli tuosta kierrosmittarista... Meneekö nuo nastat mitkä tossa kuvassa näkyy näin: +12=virta (suoraan akulta vai löytyykö jostain mittariston läheltä virtapiuhaa?), 1=pulssi (se keltanen piuha tai sitten puolan miinusnavasta?) ja -=maa eli vaikka akulle tai runkoon?

Asiat selkenee. Täytyy tuota pakkihommaa kokeilla vielä.

EDIT. gls kirjotteli jotai samaan aikaan ku mä. siinähän ne tiedot tulikin ja mun arvaukset heti perään. :lol:
Siitä sulakeboksin testipistokkeelta löytyy puolan miinus, eli katkojankärjet... Ei siis tarvii vetää johtoa puolalta asti, jos ei ihan välttämättä halua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Breadfan86 kirjoitti:Tuo kierrosmittarihan on oikeastaan mittaristo. Vain nopeusmittari puuttuu.
vinkki: jos haluat pitää auton "alkuperäisenä", älä käytä tuota 80-luvun mittaristoa, siinä on myös erilaiset symbolit kuin 76 vuoden mallissa vasemmanpuoleisessa mittaritalussa. etsi itsellesi käsiin 70 luvun mittariston kierroslukumittari (ems/turbo),siinä on tyyliä:

http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/urv799_kojelauta.jpg

ai niin, ja onnittelut hienon 99:n hankinnasta!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:etsi itsellesi käsiin 70 luvun mittariston kierroslukumittari (ems/turbo),siinä on tyyliä
Toveri Luca, meinaat varmaan tällaista http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC02815.jpg?
Mertmi kirjoitti:Siitä sulakeboksin testipistokkeelta löytyy puolan miinus, eli katkojankärjet...
Sieltä juuri tulee keltainen johdonpätkä. Mm. 99 turbon sähkökaaviossa kiekkamittarin pulssi tulee samasta johdon pätkästä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Breadfan86 kirjoitti: Mistäs Luca oot noin komeen ralliratin hankkinu?
99 ems mallin vakiovarusteena vuosina 76 & 77, ja oliko jopa 77 vuoden esisarjan turboissa tuo ratti myös.
dimebak kirjoitti: Toveri Luca, meinaat varmaan tällaista http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC02815.jpg?
niin, tuo olisi ajan hengen mukainen, ja kelpais yks kpl mun 76 combiinkin jos jollakin noita nurkissa pyörii tuhottomasti ylimääräisiä :)

(vielä jos dimebak vaihdat omaan ysiysiisi alkuperäisen maskin, niin tulen varastamaan sen auton sinulta :) nam, slurps)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin