Varmaan tällekin on jonninlaiset säädökset.
Moottoritehot
Moottoritehot
Kun autoista ja etenkin turbo sellaisista ilmoitetaan moottorin nimellistehot, niin millä lämpötila-alueella tämä nimellisteho on käytettävissä? Vaihteleeko tämä käytäntö eri merkeillä?
Varmaan tällekin on jonninlaiset säädökset.
Varmaan tällekin on jonninlaiset säädökset.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Ei ole kyllä vastaan tullut mitään semmoista vaikka varmasti vaikutusta jonkin verran tehoihin on.
SAE brutto/netto ja DIN tehoista taas on useinkin puhetta eri yhteyksissä.
Määritelmään vaikuttaa lähinnä vain moottorin apulaitteet.
EDIT:
Hiukan löyty kirjasta juttua, ei mitään lämpötiloista....
Mittauksessa on kaksi eroa DIN ja SAE heppojen välillä eka on toi mittayksikköjen välinen. Yks SAE heppa on työ jolla nostetaan 550 lbs paino yhden jalan korkeuteen yhdessä sekunnissa. Yks DIN hevosvoima taas on työ jolla nostetaan 45000 kiloa sentin korkeuteen minuutissa. Suoraan evrratessa yks SAE heppa on 98.629% yhdestä DIN hepasta. 100SAE heppaa on 101.42 DIN heppaa.
Toine ero on sitten moottorin "kunto" mitattaessa. DIN (Deutsche Industrie Normen) 70020 ja DIN 6270:n mukaan teho mitataan moottorista vakio tuotantokunnossa, vakio imu ja pakopuoli + apulaitteet, Laturi ilman herätettä. Jenkkien SAE mittauksessa tas on erilaisia käytäntöjä. SAE J1349 Engine Power Test Code – Spark Ignition and Compression Ignition – Net Power Rating Standard määrää perusteet net voiman määrittämiselle dynamometrillä. Tapa on ollut käytössä vuodesta '72 lähtien ja sitä on tarkstettu '95. Se antaa jonkinverran joustoa ilmoittaa erilaisia lukemia kun mitä tuotantoautoista sitten löytyy, eli ilmeisesti ennakko ja seoskikkailu on sallittua.
SAE brutto/netto ja DIN tehoista taas on useinkin puhetta eri yhteyksissä.
Määritelmään vaikuttaa lähinnä vain moottorin apulaitteet.
EDIT:
Hiukan löyty kirjasta juttua, ei mitään lämpötiloista....
Mittauksessa on kaksi eroa DIN ja SAE heppojen välillä eka on toi mittayksikköjen välinen. Yks SAE heppa on työ jolla nostetaan 550 lbs paino yhden jalan korkeuteen yhdessä sekunnissa. Yks DIN hevosvoima taas on työ jolla nostetaan 45000 kiloa sentin korkeuteen minuutissa. Suoraan evrratessa yks SAE heppa on 98.629% yhdestä DIN hepasta. 100SAE heppaa on 101.42 DIN heppaa.
Toine ero on sitten moottorin "kunto" mitattaessa. DIN (Deutsche Industrie Normen) 70020 ja DIN 6270:n mukaan teho mitataan moottorista vakio tuotantokunnossa, vakio imu ja pakopuoli + apulaitteet, Laturi ilman herätettä. Jenkkien SAE mittauksessa tas on erilaisia käytäntöjä. SAE J1349 Engine Power Test Code – Spark Ignition and Compression Ignition – Net Power Rating Standard määrää perusteet net voiman määrittämiselle dynamometrillä. Tapa on ollut käytössä vuodesta '72 lähtien ja sitä on tarkstettu '95. Se antaa jonkinverran joustoa ilmoittaa erilaisia lukemia kun mitä tuotantoautoista sitten löytyy, eli ilmeisesti ennakko ja seoskikkailu on sallittua.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Tuli vaan ylipäänsä mieleen tämä asia, kun kerran kysyin paljonko näissä T5-koneissa vaikuttaa yksi aste suhteessa tehoon, niin vastaus oli muistaakseni jopa 1 hv/1 aste.
Ja ihanne lämpötila olisi siinä 5-7 celsiusta.
Käytin oman autoni penkissä ja lämpötila oli mittauslaitteiston mukaan jopa 25 celsiusta, mutta todellisuudessa jotain 20.
Ja ihanne lämpötila olisi siinä 5-7 celsiusta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
DIN teho mitataan 20 asteen lämpötilassa 1013 mbar ilmanpaineessa. ECE ja ISO 20 astetta ja 1000 mbar. SAE 30,4 C, 982 mbar
DIN mittaus on tiukin: "moottorin tehoa mitattaessa tulee seuraavien apulaitteiden saada käyttövoimansa ko. moottorista: tuulettaja, vesipumppu tai jäähdytysilman puhallin (ilmajäähdytetyt moottorit), polttonesteen siirtopumppu, ruiskutuspumppu ja kuormittamaton latausgeneraattori".
ECE ja ISO nettoteho mitataan samoin.
SAE bruttoteho mitataan ilman em. apulaitteita, jolloin teholukema on sellaiset 10 - 30% suurempi (ja jota markkinamiehet mielellään esittelevät)
Lisäksi tuumajärjestelmän hevosvoima on mittayksikköeroista johtuen n. 98,6% metrijärjestelmän hevosista. Kilowatin määritelmä on sama Atlantin kummallakin puolella mutta kun ne kilowatit eivät kelpaa mainostajille. Niitä on aina liian vähän. (Myös meille loppukäyttäjille
)
Karkeasti ottaen 60-luvun huimat jenkkitehot saa vertailukelpoisiksi nykyisten eurooppalaisten kanssa kertomalla ne 0,7:llä.
Esim. 175 hv 900T16 olisi 60-luvun jenkkilässä myyty 250 hv:n tehoisena.
DIN mittaus on tiukin: "moottorin tehoa mitattaessa tulee seuraavien apulaitteiden saada käyttövoimansa ko. moottorista: tuulettaja, vesipumppu tai jäähdytysilman puhallin (ilmajäähdytetyt moottorit), polttonesteen siirtopumppu, ruiskutuspumppu ja kuormittamaton latausgeneraattori".
ECE ja ISO nettoteho mitataan samoin.
SAE bruttoteho mitataan ilman em. apulaitteita, jolloin teholukema on sellaiset 10 - 30% suurempi (ja jota markkinamiehet mielellään esittelevät)
Lisäksi tuumajärjestelmän hevosvoima on mittayksikköeroista johtuen n. 98,6% metrijärjestelmän hevosista. Kilowatin määritelmä on sama Atlantin kummallakin puolella mutta kun ne kilowatit eivät kelpaa mainostajille. Niitä on aina liian vähän. (Myös meille loppukäyttäjille
Karkeasti ottaen 60-luvun huimat jenkkitehot saa vertailukelpoisiksi nykyisten eurooppalaisten kanssa kertomalla ne 0,7:llä.
Esim. 175 hv 900T16 olisi 60-luvun jenkkilässä myyty 250 hv:n tehoisena.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Käytännössä dyno mittaa juuri sillä hetkellä pyöristä saatavan vääntömomentin suuhteessa moottorin kierroslukuun.
Saatu tulos muunnetaan sitten dynon valmistajan kokemus- ja laskentaperäisillä kertoimilla halutun standardin mukaiseksi kampiakselitehoksi. Kertoimilla otetaan huomioon mm. mittaushetken ilmanpaine ja lämpötila ja voimansiirron häviöt.
Voimansiirron häviöihin vaikuttaa niin moni muuttuja, että niistä aiheutuva korjauskerroin on enemmän tai vähemmän arvio. Dynon valmistajalla on luonnollisesti paljon kokemusperäistä dataa eri automalleista, joten ihan kaikkia arvoja ei tarvitse ravistaa hihasta.
Mikäli pelkkä moottori mitataan penkissä, niin ainakin DIN-mittauksessa saatu teholukema korjataan taulukon mukaan standardin mukaisen lämpötilaan ja ilmanpaineeseen.
Tuollahieman lisää aiheesta englanniksi.
Saatu tulos muunnetaan sitten dynon valmistajan kokemus- ja laskentaperäisillä kertoimilla halutun standardin mukaiseksi kampiakselitehoksi. Kertoimilla otetaan huomioon mm. mittaushetken ilmanpaine ja lämpötila ja voimansiirron häviöt.
Voimansiirron häviöihin vaikuttaa niin moni muuttuja, että niistä aiheutuva korjauskerroin on enemmän tai vähemmän arvio. Dynon valmistajalla on luonnollisesti paljon kokemusperäistä dataa eri automalleista, joten ihan kaikkia arvoja ei tarvitse ravistaa hihasta.
Mikäli pelkkä moottori mitataan penkissä, niin ainakin DIN-mittauksessa saatu teholukema korjataan taulukon mukaan standardin mukaisen lämpötilaan ja ilmanpaineeseen.
Tuollahieman lisää aiheesta englanniksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21