Takajarrusatula jumissa 89vm satkussa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Takajarrusatula jumissa 89vm satkussa?
Eli eilen säätelin käsijarruja ja huomasin että oikean takarenkaan jarrusatula liikkuu poikittaissuunnassa kun palat ovat löysällä, mutta vasemman takapyörän satula tuntuisi jumineen kiinni ja lisäksi laahaa jatkuvasti. Ilmeisesti pitäisi liikkua tuonkin mutta on vain juminut kiinni?
Toimenpiteet? ...jarrusatulan pultteja irti ja hubbabubbaa väliin vai mitä?
Toimenpiteet? ...jarrusatulan pultteja irti ja hubbabubbaa väliin vai mitä?
Jaa- a,
sairaan puolen pala veks välistä ja joku kulunut pala tms este väliin( ETTET PULLAUTA sitä ulos) , raota tiivistettä ja paa sinne sitä hubaa ( oli takavuosina sen nimistä purkkaa), pumppaa mäntää ulospäin ja paina ne taas takasin sisään ja taas ulos ja sisään ( siis maailman vanhinta liikettä
ja nimenomaan siten , että jätät sille terveelle puolelle sen täysmittaisen palan paikalleen ( ainakin aluksi) ja keskityt sen jumiutuneen elvyttämiseen.
Kyl se siitä vähäks aikaa elpyy.
ps. Jos kässäri on takana niin tietenkin 14 mm kanta auki ja 4 mm koloruuvi löysää, jota saa palan ulos jne....
en sit tiiä herkistääkö se mitään jos sitä 4 mm koloruuvii kääntää laidasta laitaan, tuskinpa vaan
sairaan puolen pala veks välistä ja joku kulunut pala tms este väliin( ETTET PULLAUTA sitä ulos) , raota tiivistettä ja paa sinne sitä hubaa ( oli takavuosina sen nimistä purkkaa), pumppaa mäntää ulospäin ja paina ne taas takasin sisään ja taas ulos ja sisään ( siis maailman vanhinta liikettä

ja nimenomaan siten , että jätät sille terveelle puolelle sen täysmittaisen palan paikalleen ( ainakin aluksi) ja keskityt sen jumiutuneen elvyttämiseen.
Kyl se siitä vähäks aikaa elpyy.
ps. Jos kässäri on takana niin tietenkin 14 mm kanta auki ja 4 mm koloruuvi löysää, jota saa palan ulos jne....
en sit tiiä herkistääkö se mitään jos sitä 4 mm koloruuvii kääntää laidasta laitaan, tuskinpa vaan
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
puhuin puppua toisesta männästä, yks mäntähän niissä vaan on uudemmissa kun kässäri takana.
se kuusiokolo ei oo muovitulppien alla, vaan siinä rungossa on 14 mm avainvälinen tulppa, sen sisältä löytyy 4 mm kuusiokolo.
muovitulpat on vaan niiden liukutappien suojuksia.
se kuusiokolo ei oo muovitulppien alla, vaan siinä rungossa on 14 mm avainvälinen tulppa, sen sisältä löytyy 4 mm kuusiokolo.
muovitulpat on vaan niiden liukutappien suojuksia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Jep yks mäntä näissä uudemmissa on tosiaan ja tuon 14mm tulpan tosiaan olin jo aukaissu ja siitä 4mm säätöruuvistakin kierrellyt. Luulin tosin notta siellä olisi ollut torxi kun noita tuossa Saabissa on muutenkin joka paikassa. Kyllähän tuo torxillakin kääntyi.. mitä ny vähän klappia oli
.
Kokeilin tuota erään jäsenen toisessa säkeessä ehottamaa konstia, että ajaa pakilla alamäkeen ja sitten jarrut lukkoon... täytyy iltasella syynätä auttoiko asiaa.

Kokeilin tuota erään jäsenen toisessa säkeessä ehottamaa konstia, että ajaa pakilla alamäkeen ja sitten jarrut lukkoon... täytyy iltasella syynätä auttoiko asiaa.
Jos pahasti jumissa niin toi peruutuskikka voi olla alkuun hyvä irroitus, koska ei sillä 6- kololla paljoa voi vääntää. sit kun irtoo niin sit koko liikealuetta kiertelee ja Hubaa
, luulis se siit herkistyvän
Jos torxilla korkkaa ton kolon niin voipi olla v----iheliäistä saaba 6- koloa enää sinne pitämään jne.... niin ja hommaan 7 mm koloavain ohjaustappeja varten, jos et jo omista sitä, se kun ei oo vakiosatseissa, biltemasta mm.

Jos torxilla korkkaa ton kolon niin voipi olla v----iheliäistä saaba 6- koloa enää sinne pitämään jne.... niin ja hommaan 7 mm koloavain ohjaustappeja varten, jos et jo omista sitä, se kun ei oo vakiosatseissa, biltemasta mm.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
No ny otin renkaat irti kummaltakin puolelta vuorollaan ja ruuvailin sitä 4mm säätöruuvia edestakaisin.. voitelin Wurth:n synteettisellä vaseliinillä ne liukutapit ja hakkasin sitä liikkuvaa osaa edestakaisin jotta voiteluaine levittyi kunnolla. Vasemman puolen liikkuvat olivat tosiaan lähes totaalisen jumissa. Oikealla puolella taasen tuntuu olevan turhankin paljon välystä... kun pakka heiluu ja kääntyilee vähän joka suuntaan. No lopputuloksena kuitenkin kumpikin puoli rullaa nätisti laahaamatta ja nyt vasemman puolen käsijarruteho meni ennen hienosäätöä ohitte aiemmin tehokkaammasta oikeasta.
Kiitokset vinkeistä... eiku kasastukseen seuraavaksi.
Kiitokset vinkeistä... eiku kasastukseen seuraavaksi.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kuparipasta...Chopperpaste, on parasta ruuveihin ja liukupintoihin.Ahtopaine kirjoitti:No ny otin renkaat irti kummaltakin puolelta vuorollaan ja ruuvailin sitä 4mm säätöruuvia edestakaisin.. voitelin Wurth:n synteettisellä vaseliinillä ne liukutapit ja hakkasin sitä liikkuvaa osaa edestakaisin jotta voiteluaine levittyi kunnolla. Vasemman puolen liikkuvat olivat tosiaan lähes totaalisen jumissa. Oikealla puolella taasen tuntuu olevan turhankin paljon välystä... kun pakka heiluu ja kääntyilee vähän joka suuntaan. No lopputuloksena kuitenkin kumpikin puoli rullaa nätisti laahaamatta ja nyt vasemman puolen käsijarruteho meni ennen hienosäätöä ohitte aiemmin tehokkaammasta oikeasta.
Kiitokset vinkeistä... eiku kasastukseen seuraavaksi.
Rubber Grease taas mäntiin ja kumisuojiin.
......kunhan höpötin sekaan.........
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Onko toi jotain partasuisten nahkaliivisetien moporasvaa, vai?Firges9000 kirjoitti: Kuparipasta...Chopperpaste, on parasta ruuveihin ja liukupintoihin.
Rubber Grease taas mäntiin ja kumisuojiin.
......kunhan höpötin sekaan.........

Mut oikeasti, kuparitahna tuntuu toimivan hyvin noissa jarruosissa, kunhan putsaa tapeista ensin pois vanhat ties mitkä kivettyneet rasvat, jos joku sellaisia on auton entisessä elämässä sinne ehtinyt tunkea.
Re: Takajarrusatula jumissa 89vm satkussa?
Takajarruja laitellessani huomasin että motonetin kumisarjan liukutappien kumit eivät sisällä samanlaisia nailonholkkeja kuin mitä oli noissa vanhoissa kumeissa. Eli siellä kumisen suojan sisässä oli vielä semmoinen valkea nailoninen liukupinta, jota ei saanut ehjänä siirrettyä noihin uusiin kumeihin. Kulumiskesto varmaan jokseenkin eri luokkaa, kun eivät liukutapit hankaa suoraan kumiin.
Eli pointtina tässä oli, löinkö käteni paskaan motonetin osissa? Kuuluisiko tuolla liukutappien kumien sisässä olla sellaiset valkeat nailoniset liukupinnat ?
Eli pointtina tässä oli, löinkö käteni paskaan motonetin osissa? Kuuluisiko tuolla liukutappien kumien sisässä olla sellaiset valkeat nailoniset liukupinnat ?
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t