Ruoste ovissa (..+ muut ongelmat)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Ruoste ovissa (..+ muut ongelmat)

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jeps. Teinpä siis miehen työn ja ostin tonnarin, nyt vaan siistiksi sitä laittamaan.. Eli eka on ihan tuttu ongelma, ovet...:
http://www.24.fi/jyykka/saab1.jpg
http://www.24.fi/jyykka/saab2.jpg
EN ole kätevä käsistäni, eikä minulla ole sisäpaikkaakaan missä autoa ruveta laittamaan, mikä tähän olisi siis fiksu ratkaisu? Kävin tattarisuolla kyselemässä ja setä anto parivaihtoehtoa..

Elikä joko tehdään työt ja maalataan kaikki listojen alapuolet kokonaan, hinnaksi n. 700-800 euroa; tai sitten vaihtoehtoisesti maalataan ihan vaan sprayllä pelkät alareunat, hinnaksi n. 300-400e. Toki jos joku innokas pääkaupunkiseudulta löytyy homman hoitamiseen niin olisin enemmän kuin kiitollinen :D
..
Sitten pari pienempää..
http://www.24.fi/jyykka/saab3.jpg
Mitäs tuolle halkeilulle tehdä? Vanhat pois ja jotain 'kromitarraa' vaan tilalle? Kokemuksia?
ja viimenen...:
http://www.24.fi/jyykka/saab4.jpg
Antennin pitäisi vissiin mennä sisään asti? Tuohon jää..

Kiitoksia.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Uusi maski kannattaa hankkia, noin komeeseen pirssiin.

paina antenni "väkisin" sisään, kun radio on ensin sammutettu.
Kytke radio auki ja katsos , antenni toimii.
Jos antenni ei toimi silloinkaan, hanki Motonetista uusi piiska, jonka ujutat sisään. Poistetun tilalle.

http://www.motonet.fi
antennipiiska 16 €
maski 75 €
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja eihän nuo ulkopinnan "ruostepilkut" miltään kauheilta näytä.
Eli onko järkeä maalauttaa moisten takia koko alaosaa. :?:
Toki ei ole kuvia ovien sisäkulmista. ym. :?
Mut tommoiset kiveniskuista lähteneet, kyllä ammattitaitoinenkin automaalari/fiksari korjaa, ja huomattavasti alle ton 7-8huntin. :D
Oiskohan paikkauksen ja fiksauksen oikea hinta jotain 1-2hunttia. :?:
Ja tollaiset sormenpään kokoiset voi vielä kestääkin seuraavat 10v kun hyvin tehdään. :?

Ja osta uus antennimasto esim: Motonet noin 13e, ja osta uusi tai käytetty maski, vaikka tuolta ostetaan osiosta.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kokemuksesta voin sanoa että ennemmin maalauttaa kerralla ammattimiehellä listojen alapuoliset osat, kuin rupeaa paukkumaaleilla leikkimään. Juuri viime viikolla hioin yhden paukkupurkilla maalatun oven, sai hioa oikeasti tosissaan, että sai kaikki kiehuneet ja halkeilleet alueet piiloon, halvasta työstä tulikin kallis, eikä ole ainoa esimerkki.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
moilanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Elo 18, 2005 15:40
Paikkakunta: Mikkeli

Tohon anteeniin

Viesti Kirjoittaja moilanen »

En painaisi väkisellä sisään , jos ei halua laittaa uutta antennia sit kokonaan (menee hampaat moottorilta ja "hammastangosta"). Kannattas ottaa ulos(ylös) ja putsata ja laittaa jotain ohutta öljyä ja kokeilla sitten toimintaa. ja vaihtaa piiska jos ei rupea pelaan muuten.
Niin sairautta tai ei....
Saab 9000 cd -95
VW Polo 1,9sdi -01
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tobbana kirjoitti:Kokemuksesta voin sanoa että ennemmin maalauttaa kerralla ammattimiehellä listojen alapuoliset osat, kuin rupeaa paukkumaaleilla leikkimään. Juuri viime viikolla hioin yhden paukkupurkilla maalatun oven, sai hioa oikeasti tosissaan, että sai kaikki kiehuneet ja halkeilleet alueet piiloon, halvasta työstä tulikin kallis, eikä ole ainoa esimerkki.

-Sami
Empä kehottanut itse paukkupurkilla maalaamaankaan. :)
Vaan ammattimies on ammattimies ja hintakin on sen mukainen.
Tommosten korjaushan onnistuu methoodilla hiekkapuhalla ruoste pois, sinkkaa (vaikka kylmä ilman sähköä jos ei parempaa ole saatavilla) :? pohja maalaa kynäruiskulla, täytä kolot, pohjamaalaa (edelleen sama laite) ja vedä pintaväri/pikmentti ja lakat päälle. (sama laite).
Hio lopputulos jollain töhnällä (ei mainosteta) ja vahaa,
Ja eiköhän tuo näytä ettei siinä olisi mitään ikinä ollutkaan. :?:
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Saab

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Taitaa olla sama auto jota minäkin katselin siis asiamies kävi kattoo, matkan takia.

Tielaitoksen entinen?

Ei se kallis olis ollut, mut ajattelin vähän siistimpää ruosteitten kannalta, omassa ois kans "pikku" ruostevaurio ovissa.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Juu tää on se tiehallinnon entinen just. Yritin kyllä juu väkisinkin, ei se antenni ihan sisään mee kyllä millään. Eli, sen siis pitäisi kadota näkyvistä _kokonaan_, eikö? No mutta Kurko, sähän siis lupauduit hoitamaan ton mulle sopivaan hintaan? :wink: Ja tuli just todettua että eipä hoida turpo tehtäväänsä kunnolla, nousee vaan puoleen väliin asti suurinpiirtein.. Käsimittauksel 0-100km/h tuli öbauts 9,6 :evil: :evil:
Mut kiitoksia, pitääpi hommata maski&masto.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

jyrmy kirjoitti:mutta Kurko, sähän siis lupauduit hoitamaan ton mulle sopivaan hintaan? :wink: Ja tuli just todettua että eipä hoida turpo tehtäväänsä kunnolla, nousee vaan puoleen väliin asti suurinpiirtein.. Käsimittauksel 0-100km/h tuli öbauts 9,6 :evil: :evil:
Mut kiitoksia, pitääpi hommata maski&masto.
En mä mitään luvannut, vaan totesin, että noin se pitäisi tehdä (halvalla ja hyvin). :? Ja kyllähän niitä tekijöitä pitäisi löytyä.
Ja eiköhän tuo käsimittaus 0-100 ole ihan ok. anna olla vaan näin aluksi tollai ettei säry vehkeet. :)
Ja käy hakeen se maski ja piiska. :)
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Ja tuli just todettua että eipä hoida turpo tehtäväänsä kunnolla, nousee vaan puoleen väliin asti suurinpiirtein.. Käsimittauksel 0-100km/h tuli öbauts 9,6 :evil: :evil:

Vieläkö siinä palaa se "check engine" valo?
Ainakin pari viikkoa sitten se paloi....vois aiheuttaa sen turbon vaivan
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

tontur kirjoitti: Vieläkö siinä palaa se "check engine" valo?
Ainakin pari viikkoa sitten se paloi....vois aiheuttaa sen turbon vaivan
Juu palaahan se.. myyjällä ei ollut tietoa mistä johtu, joku oli täällä ilmeisesti sanonu että ilmamassamittarin putsaus vois auttaa, vikaahan siis EI pitäny olla, äärgh.. Itseasiassa, kun tohon tänään vaihettiin ABS-anturi ja resetoitiin vikakoodit niin check engine lähti, mutta tuli takas seuraaval kerral ku lähin ajaa :?
.. ja tosta 9.6s:sta, mietin vaan kun pari vuotta takaperin intin vastaavalla autolla testasin, niin tulos oli lähemmäs paria sekuntia parempi.. Ja tos on mun mielestä joku juttu ettei paikaltaan lähe samalla tavalla kun korkeemmilta kierroksilta.
Pitääpi yrittää keksiä jotain tolle turbolle..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jyrmy kirjoitti:
tontur kirjoitti: Vieläkö siinä palaa se "check engine" valo?
Juu palaahan se.. ...

Pitääpi yrittää keksiä jotain tolle turbolle..
No enpä usko että on turbon vika jos Check Engine loimottaa ja auto ei kulje...Samalla kuin resetoit ABS-koodit/vaihdatit anturin, olisi ollut hyvä lukasta myös koodit moottorinohjaukselta (onko tuo minkä ikäinen?). IMM-vika vaikuttaa mahdolliselta, jos auto ei kulje ja Check Engine palaa. Pikahoidoksi CRC:tä IMM:n liittimeen, sitten ota akku irti pariksi minuutiksi, niin pitäisi koodit nollaantua. Jos ei valo enää syty ajossa, niin homma hoidettu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

tontur kirjoitti: No enpä usko että on turbon vika jos Check Engine loimottaa ja auto ei kulje...Samalla kuin resetoit ABS-koodit/vaihdatit anturin, olisi ollut hyvä lukasta myös koodit moottorinohjaukselta (onko tuo minkä ikäinen?). IMM-vika vaikuttaa mahdolliselta, jos auto ei kulje ja Check Engine palaa. Pikahoidoksi CRC:tä IMM:n liittimeen, sitten ota akku irti pariksi minuutiksi, niin pitäisi koodit nollaantua. Jos ei valo enää syty ajossa, niin homma hoidettu.
Oukej... Tuo on -93, tosiaan toi CE-valo sammu kyllä yhen ajokerran ajaks kun tuli huollosta, sitten sytty taas.. Kokeillaan tota IMM:n crc-hoitoa, heti kun joku kertoo mistä tuon kyseisen vehkeen löydän, miltä se näyttää? :oops: pääsis ainakin yhestä ongelmasta..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jyrmy kirjoitti:Oukej... Tuo on -93, tosiaan toi CE-valo sammu kyllä yhen ajokerran ajaks kun tuli huollosta, sitten sytty taas.. Kokeillaan tota IMM:n crc-hoitoa, heti kun joku kertoo mistä tuon kyseisen vehkeen löydän, miltä se näyttää? :oops: pääsis ainakin yhestä ongelmasta..
No hitto, lieneekö tuo jo Trionic? Sitten voi olla hankala löytää ilmamassamittaria :) Jos tuo nyt kuitenkin on vielä LH-jetillä, niin seuraava proseduuri auttaa IMM:n löytämisessä:

Konepelti auki. Seiso etupuskurin edessä keskellä ja tuijota konehuonetta, tarkemmin pakosarjan alta löytyvää turboa. Rintamasuuntaa vaihtamatta, seuraa turbon imupuolelta (kirkas osa turboa :wink:) OIKEALLE lähtevää imuletkua, kunnes se muuttuu muoviseksi koteloksi, joka on kahdella näkyvällä (ja yhdellä putken alla piilossa olevalla) klipsillä kiinni. Nyt n. 10cm vasemmalle, siinä on "putken" päällä n. 5x10cm oleva loota, johon tulee yksi n. 3cm leveä liitin. Irroita liitin. Onnittelut, sinulla on IMM liitin kädessäsi :P CRC:tä kontakteille ja putsaus, se on siinä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

V.J.S kirjoitti: No hitto, lieneekö tuo jo Trionic? Sitten voi olla hankala löytää ilmamassamittaria :) Jos tuo nyt kuitenkin on vielä LH-jetillä, niin seuraava proseduuri auttaa IMM:n löytämisessä:
Niin, minä kun en nuista Saappaista sen enempää tiedä :oops:
En tollasta 5x10cm lootaa kylläkään spotannut, liekö omaa tumpelointiani vaiko eikö, päätä sinä, ehkä tuo kertoo jotain
http://www.24.fi/jyykka/kone3.jpg
TOSIN, pari leveää liitintä irrotin ja putsasin, tosta kuvasta katottuna oikeella alhaalla tuon kellertävän boxin vieressä ja irrotin akun vartiks - CE-valo sammu. Mut vähän matkaa kaasuteltuani helähti taas loimottamaan.. Liekö ihan akun irrotuksesta johtuvaa vaiko liittimistä? Noo, eipä tosiaan turboon vaikuttanu eniveis.
Sellasen myös huomasin, että Saab-tekstin ässän yläpuolella oleva letku lähtee tönäsemällä irti, ei pysy kunnolla paikallaan, mites ton kanssa?
Vastaa Viestiin