Kävimme kaverin kanssa koeajamassa ysiviitosta, jonka tiedot löytyvät oheisen linkin takaa. Auto on huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä, joten jatkettu moottoritakuu on voimassa, minkä myös automyyjältä varmistin. Autoliikkeen huoltohan tekee nykyään myös Saabin merkkihuoltoja. Muita huomioita:
- Maalipinta oli melko hyvässä kunnossa, oikean takalokasuojan levike oli hieman sisässä mutta oli verrattain siististi korjattu. Takaspoilerin kiinnityskohdissa näytti olevan hitunen ruostetta, joka ei tosin ollut edennyt kupruiluasteelle.
- Moottorista ei kuulunut ylimääräisiä ääniä eikä kompurakaan rahissut. Ainoa epäilyksen aihe oli, että jäähdytysnesteen pinta säiliössä oli huomattavasti alle minimin, vaikka kone oli lämmin. Sytytyskasetti oli vaihdettu noin 10 000 km sitten.
- Kampiakselin (?) stefa oli juuri korjattu, samoin kuin kakkosvaihteen synkronointi. Laatikko pelasi moitteettomasti.
- SIDin näyttö pelasi täydellisesti, myös automaatti-ilmastoinnin näytön pikselit olivat kaikki kotona.
- Alusta vaikutti olevan kunnossa, ei pauketta, lotinaa tai natinaa.
Onko joku palstalainen käynyt koeajamassa kyseistä kiesiä? Kaverini, joka on autoa hankkimassa, innostui kovasti. Olisiko vielä jotain, joka ehdottomasti kannattaisi selvittää ennen ostopäätöksen tekoa? (c) Tapxxx Argilxxxxxx

Itse en ollut ennen ollut 9-5:n kyydissä - ainakaan selvin päin - joten oli hauska huomata, kuinka erilainen se on verrattuna omaan OG9-3:een. Jotenkin herraskaisempi, erilainen äänimaailma, 2.3:n parempi alavääntö ja se, että sitä pientä fiksattavaa ei tuntunut ainakaan tuosta yksilöstä löytyvän. Mitä nyt mahdollisesti kannentiiviste, jos tuota jäähdytysnestettä jatkossakin katoaa.

EDIT: Ja tietenkin tuo ruosteenalku takakontin päällä.