kannattaako vanhaan 900 vaihtaa viisi vaihteinen loota kun vanha neli lovinen tekee loppuaan. Ja onko hinoilla mitään eroa taikkaa sopivuudella. kyseessä oli siis saab 900 vuosimallia 1988 ja kaasarikone.
ps: laakerit sirisee nelos pykälällä hyvinkin paljon...
saab 900 vaihdelaatikko
Toki kannattaa. Ite ajelen nelilovisella 99:llä ja toisaalta viis lovisella satkulla. Satkussa vitonen on ikäänkuin bonuksena. Etenkin maantiellä se on mukava ajomelua vähentävä seikka.
Nämä erot toki johtuu ensiövälityksen suhteista. 99:ssä on #4 ja 900:ssa #7.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nelilovinen on lujempi ja oikeilla ensiövälityksillä nelonen yhtäpitkä ku viislovisissa vitonen.
Itellä oli viilatussa ex. käyttösaabissa 4 lovinen piiiiitkävälitteisellä ensiöllä niin kulkee kolmosella jo 170 km/h kun rajoittaja pätkäsee kierrokset..
( 7200 rpm, vajaa 170 hp. )
Nyt kylläkin 5 lovinen jonka sai rikki...
Foorumillakin kulkeva tuttu heppu vaihtoi 4 lovisen pitkävälitteisen Aeroon, kuulemma välitykset passaa paremmin turboon kuin 5 lovisessa.
Makuasia.... Jos laittaa samanlaisen loovan niin ei tartte ruveta uusiin vaihdekepin alla olevaa muovikoteloa missä sijaitsee pakkilukkosysteemi ym .Muistaakseni ei löydy vitosen koloa sieltä muovipohjasta.
Itellä oli viilatussa ex. käyttösaabissa 4 lovinen piiiiitkävälitteisellä ensiöllä niin kulkee kolmosella jo 170 km/h kun rajoittaja pätkäsee kierrokset..
( 7200 rpm, vajaa 170 hp. )

Foorumillakin kulkeva tuttu heppu vaihtoi 4 lovisen pitkävälitteisen Aeroon, kuulemma välitykset passaa paremmin turboon kuin 5 lovisessa.
Makuasia.... Jos laittaa samanlaisen loovan niin ei tartte ruveta uusiin vaihdekepin alla olevaa muovikoteloa missä sijaitsee pakkilukkosysteemi ym .Muistaakseni ei löydy vitosen koloa sieltä muovipohjasta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Sopii todella mainiosti. Ykkösellä voi kiertää vaikka korttelin ja kakkosella helposti maantielle satasen pintaan... Nelonen hieman pidempi kuin alkuperäinen vitonen.Foorumillakin kulkeva tuttu heppu vaihtoi 4 lovisen pitkävälitteisen Aeroon, kuulemma välitykset passaa paremmin turboon kuin 5 lovisessa.
Makuasia....
Ei löydy vitoselle koloa nelipykäläisen muovikotelosta. Mutta tosiaan kaasarikoneelle tuo vitonen passais ehkä hieman nätemmin. Sen muovikotelon vaihto on helppo homma.Jos laittaa samanlaisen loovan niin ei tartte ruveta uusiin vaihdekepin alla olevaa muovikoteloa missä sijaitsee pakkilukkosysteemi ym .Muistaakseni ei löydy vitosen koloa sieltä muovipohjasta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red