Tuli sitten hankittua pihaan 900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Tuli sitten hankittua pihaan 900i

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Joo tuli "pelastettua" 900 rusku vuodelta -87. Nätti valkoinen ruosteeton (ei ainakaan vielä näy) peli, tekniikassa tosin löytyy pientä fixaamista.
- Kylmänä ei tahdo ottaa kierroksia.
- Pakokaasun takaisinkierrätys näyttää falskaavan.
- Jakoketju rallattaa, vai liekö venttiilit. Ei kuitenkaan savuta (aj 320tkm). Tasapainoakseleita tässä ei vielä ole :lol: :lol:
- Perusteellinen huolto tehtävä.
- Bensapumpun käynnistyessä kuuluu rolahdus jostain takakontin alta (ei itse pumpusta).
- Kone hyytyy painettaessa kaasu pohjaan, muuten kiertää hyvin.
- Sisustuksesta puutuu osia, mm takaoven sisäkahvan allaoleva muovi.
- Karvalakkimalli, ei cruisea, keskuslukkoa, eikä takapenkin niskatukia :D

Eli selvästi sanottuna pirun hyvä vekotin. Kannatti ottaa hyvään kotiin ettei amistuunaajat saaneet loistoyksilöä pilattavaksi :lol:
Viimeksi muokannut MacTurbo, Pe Elo 19, 2005 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuota EGR:ää tuli jo ropeloitua, vuotaa alipainetta tuosta imusarjassa olevasta "kytkimestä". Täytyy poistaa koko systeemi ja tulpata nuo reijät, ainakin kun tiivisti tuon vuodon parani kylmäkäynti huomattavasti.

Missä tuo lämpö-aika anturi oikein pitäisi olla?
Ei se ainakaa minulla imusarjassa ole kiinni, vai onko joku kerinnyt jo tehdä pielavetiset. :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

MacTurbo kirjoitti:Missä tuo lämpö-aika anturi oikein pitäisi olla?
Ei se ainakaa minulla imusarjassa ole kiinni, vai onko joku kerinnyt jo tehdä pielavetiset. :lol:
Lämpöaikakytkin löytyy termarikotelon kyljestä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ronska kirjoitti: Lämpöaikakytkin löytyy termarikotelon kyljestä.
Näyttää olevan yhteensä kolme anturia:
Yksi joka osoittaa suoraan eteenpäin, ja johon menee keltainen ja vihreä johto.
Yksi joka on bensaletkujen alapuolella kuskin puoleisessa reunassa, ei ole suoranaisesti termarikotelossa vaan siihen liittyvässä kotelossa. (mikä lie ihan outo vehje :lol:)
Ja kolmas on tuo lämpömittarin anturi johon tulee yksinäinen johto.

Mitähän nuo kaksi muuta anturia on, toinen niistä on varmaan tuo lämpöaikakytkin, mutta kumpiko :?:

Ja mikähän tuo vehje on, mihin menee nuo letkut polttoaineen määräjakajalta :?:

Tää on mielenkiintoista kun ei ole ennen ollut ruiskusaabia, kaasarivehkeistä on ollut molemmat, sekä yksi- että kaksikaasariset. :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Se, mihin menee keltainen ja vihreä johto on lämpöaikakytkin.
Se, mihin menee bensaputkia on ohjauspaineventtiili.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jus kirjoitti:Se, mihin menee keltainen ja vihreä johto on lämpöaikakytkin.
Se, mihin menee bensaputkia on ohjauspaineventtiili.
Kiitos, ihmetyttää vaan miksi bensaputket menee termostaattikotelolle?
Mikä jippo siinä mahtaa olla?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaineventtiili säätää ohjauspainetta, joka säätää seosta. Englanniksi tuon nimi on warm up regulator, kylmänä ohjauspaine on pienempi ja saadaan rikkaampi seos kuin lämpimänä. Venttiili lämpenee sähköllä, siksi nuo johdot. Puolilämpimänä käynnistämistä varten venttiili on sijoitettu termostaattikotelon viereen, moottorin jälkilämpö estää tarpeettoman rikastamisen puolilämpimänä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Ohjauspaineventtiili säätää määränsäätimen ohjauspainetta moottorin lämpötilan mukaan. Kylmänä ohjauspaine on pienempi jolloin määränsäädin pääsee nousemaan helpommin ylös jolloin seos rikastuu. Ohjauspaineventtiili on siis eräänläinen ryyppy.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

No jo on hieno järjestelmä :!:
Eipä tullut kieltämättä ensimmäisenä mieleen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hölmö vinkki, mutta menköön

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kun hankit lämpö/aikakykin, osta se alkup. Bosch niin ei tarvitse miettiä asiaa - hintaero per ajettu km on aika pieni.

Kun vaihdat kytkintä, hanki tarpeeksi pitkä hylsy, että pääset pyörittelemään sitä hyvin.

Irroittaessasi lämpö/aikakytkintä, varo siihen tulevia sähköjohtoja ja itse liitintä. Ne voivat olla tavallisen v-mäisesti kiinni mutta lähtevät kyllä kärsivällisyydellä irti ehjänä.

Niihin pitäisi tulla kuparitiiviste väliin, ja uusi on yleensä mukana laatikossa. Älä ruuvaa aivan hirvellä voimalla, alumiinikierteet voivat korkata yllättävän helposti. Odota, että kone on jäähtynyt niin ei tule niin paljon kuumaa jäähdytysvettä sormille. Muista ilmaus, varmuuden vuoksi.

Lopuksi. Kyse on helpoimmasta korjauksesta mitä satkuun voi tehdä, älä siis huolehdi :)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hölmö vinkki, mutta menköön

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

petteri75 kirjoitti: Lopuksi. Kyse on helpoimmasta korjauksesta mitä satkuun voi tehdä, älä siis huolehdi :)
Kiitos rohkaisusta. Täytyy lähteä etsimään alkuperäistä osaa.

Vika lienee juuri lämpö/aikytkimessä, kun taas aamulla sammui kylmänä kun jätti tyhjäkäynnille. Lisäksi käynnistyy pirun vaikeasti lämpimänä.
Vai onko em. oireisiin vielä jokin syyllinen mitä en ole hoksannut.
Niin, ja EGR:ää ei enää ole. :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jaahas, auto on nyt huollettu ja osittain purettu.
Suodattimet on vaihdettu (bensa, ilma ja raitisilma).
Tulpat ja virranjakajan kansi pyörijöineen vaihdettu.
Suuttimet on testattu, oli hyvässä kunnossa, suihku tasainen ja hienojakoinen eikä vuotoa ollut (sekä rikastus että varsinaiset).
Laatikkoon tilattu Nesteen MP 75W:t (eiköhän 20l riitä).
Takakontin pohja tutkittu ja putsattu, ylimääräiset roinat hävitetty => pohjassa ei reikiä.
Vetokoukku irrotettu (vain yhden pultin katkaisulla) hiekkapuhallusta ja herkistelyä varten, on alkuperäinen Saabin irroitettava malli, tosin mekanismi jumissa.
Alusta odottaa kuun lopussa saatavaa ruoste-esto käsittelyä.
Selaimen linkkipalkki alkaa täyttyä erilaisten "styling" osien hankintapaikoista.
Lämpöaikakytkin antoi lyhyen pulssin (ehkä pari sek) startatessa, eikö sen pitäisi olla päällä pidempään?
Tuo rolahdus tuolla takana häiritsee, voiko se tulla muualta kuin p-aine akulta? (pumpulta se ei tule). Rolahtaa aina kun laittaa virrat päälle, mikäli bensapaineet on hävinneet.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

MacTurbo kirjoitti: Lämpöaikakytkin antoi lyhyen pulssin (ehkä pari sek) startatessa, eikö sen pitäisi olla päällä pidempään?
Toimii oikein. :) Lämpöaikakytkimen ja kylmäkäynnistyssuuttimen tehtävä on vain helpottaa starttausta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jotakin mätää tuolla polttoainepuolella kuitenkin on.
Korvakuulolta käy kylmänä liian laihalla, nakuttaa niin pirusti. Eilen/tänään säädettiin seoksia, tuloksena CO 1.1-4.1 :D
Painaa siinä sitten nappia oikeassa kohdassa, että saa sopivan tulostuksen päästöjen suhteen :D
Nyt vaan ihmetyttää että mistä tuo seoksen jatkuva muuttuminen voisi johtua.
Ainakin tuo polttoaineen paineenvaraaja on äänestä päätellen vainaa, siitä löytyy ostoilmoitus, saa tarjota.
Myös muita hyviä ideoita otetaan mieluusti vastaan.
Onneksi tuo bensa on halpaa kun 50€:llä tankkaa. Edellinen kulutus 15l/100km :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin