Kunnon intercoolereita Saabiin!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Vähän lakitekstiä tähän väliin: http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)

"Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta

Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:

2 luku Moottorin ja pakoputkiston muutokset
6 § Moottorin muuttaminen

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."

Miten sitten käsitetään "ahtimella varustetun moottorin muuttaminen" onkin varmaan jokaisen katsastusmiehen oma mielipide. Suoranaisesti toi ei minun mielestä kiellä coolerin vaihtoa, eihän se ole moottorin muuttamista...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9kTA kirjoitti:Vähän lakitekstiä tähän väliin: http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)

"Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta

Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:

2 luku Moottorin ja pakoputkiston muutokset
6 § Moottorin muuttaminen

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."

Miten sitten käsitetään "ahtimella varustetun moottorin muuttaminen" onkin varmaan jokaisen katsastusmiehen oma mielipide. Suoranaisesti toi ei minun mielestä kiellä coolerin vaihtoa, eihän se ole moottorin muuttamista...
Niin miten noita sitten tulkitaan?
Periaatteessa jo pelkän filsun vaihto toiseen on mottorin muuttamista ja jos pykäliä tarkasti katsotaan niin tällöin pitäisi todistaa että muutoksen jälkeen moottori on edelleen vähäpäästöinen, jos se sellaiseksi on merkitty. Eli lain puitteissa pitäisi käydä esim. vtt:lä hakemassa laput, että moottori täyttää rajat. Käytännössä ei näin kuitenkaan toimita.
#1730
500whp.net member
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Mitä kaikkea moottoriin luetaan ja mitkä kuuluvat moottorin apulaitteisiin olisi myös kiva tietää. Tossahan sanotaan vaan että "moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon". Jos joku tulee kysyneeksi tätä asiaa konttorilla niin kannattaa varmaan pyytää "oikea" vastaus kirjallisena ja kertoa myös kaikille klubilaisille.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vihreä kirja sanoi selvästi että kuulerin lisäys ahdettuun autoon jossa sitä ei ole ennestään ollut on muutoskatsastuksen paikka. Mutta kuulerin vaihtamisesta suurempaan tai tehokkaampaan ei ole mitään mainintaa eli se EI ole kiellettyä. Autossa jossa IC on ollut ennestään antaa luvan vaihtaa. Uusi kuuleri saa olla vaikka koko keulan kokonen.

Se mitä mä kysynkin on tää tehovaikutus, onko sillä mitään merkitystä joidenkin automerkkien kohdalla? Saako heposia nostaa uudella kuulerilla ilman muutoskatsastusta. Tästä kun ei ole mitään tietoa/faktaa AKE:n taholta.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Vielä tonnarin coolereista. Muistanko oikein vai olikos vanhemmissa tonnareissa erilaiset putkenlähdöt kuin uudemmissa. Uudemmissa alaspäin ja vanhoissa taaksepäin??? Ajattelin vaan että mitoitus on ilmeisesti tehtävä erikseen kummallekin coolerityypille --> lisää hintaa. Olen edelleen siinä käsityksessä ettei yli 50mm cooleria ilmastoituun autoon saa ilman kennojen siirtelyä sopimaa. No se nähdään aikanaan. Hyvä jos paksumpi mahtuu, en pane yhtään pahakseni. Mutta mielestäni on turhaa ahnehtia coolerin paksuuden suhteen. Itse olen aikeissa vaihtaa vielä isommat ruiskut sekä MapTun:n uuden softan jolloin tehot olisivat "paperilla" 310hp/490nm. Näille tehoille 50mm cooleri riittää vielä aivan mainiosti.

"That's the Kylar Jonsson intercooler. It is very well made, all-aluminum, 50 mm thick and fits in the stock location. Try pricing individual components from Spearco or HKS - see how much they cost. The KJ intercooler, IIRC, is also thicker than the Abbott intercooler by 10 mm. I have one on my 9000 and I'd say that it's one of the best modifications I've done, second only to having a 3" exhaust. Kylar Jonsson also makes a 60 mm version, but then the condenser has to go. Abbott's is about the same price if my conversion is correct."
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

a9e0r0o0 kirjoitti:Vielä tonnarin coolereista. Muistanko oikein vai olikos vanhemmissa tonnareissa erilaiset putkenlähdöt kuin uudemmissa. Uudemmissa alaspäin ja vanhoissa taaksepäin???
Tätä yritin muistaakseni udella viestiketjun alkusivuilla, en nyt jaksa käydä selaamaan :) . Ainakin vanhemmissa lähtö on alakulmista suoraan taaksepäin. Jostain olen nähnyt kuvan uudemmasta, siinä lähtö oli tosiaan viistosti alaspäin.
Foxbody turbo
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

AMW:n kommentteja...

Viesti Kirjoittaja johniemi »

AMW:ltä tuli taas maili:



"Vielä hieman ajatuksia homman tiimoilta .

9000 kapea kenno .Saan myös 40 mm kennoa päätylevyllä 51mm joten sittenmahtuuvarmasti.

9000 malliauton olisi hyvä olla jostain Lähiseudulta,koska tarvitsen auton
ensin tänne mitoitusta varten tilatakseni sopivan paksun kennon.

9-5 autoista on osoitettu myös kiinostusta joten ehkä niihinkin olisi
löydettävissä joku ratkaisu.Tosin siitä 2,4 l koneesta aeron ahtimella ,3" down pipella ja unichipillä on mitattu harisella 280 hp ja 400Nm 0,8 bar .

Muut mallit OK

Jotta tehokkaamman coolerin tuoma hyöty saadaan "mitattua" ulos on myös muiden Asioiden oltava kunnossa.Tässä AMW:n näkemys tärkeys järjestyksessä.
-TURBO
-PAKOPUTKI
-ILMANSAANTI TURBOLLE,Jopa 36 hp tullu lisää 300 hp autoon kun tämä asia on korjattu !!!!
-COOLERI

Jos joku näistä on pielessä koko homma ei toimi !!!"
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mimmi kirjoitti:Tyhmiä kysyn, mutta kun on tyhmä pää, niin...
Eli missä AMW sijaitsee?
Voisin meinaan olla vaikka se mittausauto, jos sijainti on minulle OK. Omahan on -96 CSE 2,3T ja ilmastoinnilla.
AM-WORKS
Juha Martikainen
Tukialantie 115
53650 Lappeenranta
Finland

Kuva
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Se olis kyllä hyvä homma jos joku veis oman tonnarin sinne ni etenis kaikista parhaiten tämä homma.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Tuli vaan mieleen kun noissa matalapaine 900S:ssä ei tuota cooleria eikä apc:tä ole vakiona niin mitäs konttorilla tuumataan jos ne sinne itse tyrkkää? Oli itsellä myös ysisatkua hankkiessa mielessä, että ostaisin S:n ja virittelisin siihen noi roinat, mutta kun täyspaine oli tyrkyllä niin ostin sitten sen. Ja kyllähän noita viriteltyjä S:ä on "pilvinpimein" liikkeellä, mutta onko jollekin alettu rutista konttorilla vai erottaako ne inssit edes matala- ja täyspaineista? Kiinnostaakohan niitä edes bongailla, että kukas on laittanu mitäkin sinne pellin alle/keulalle..?
KTM SD
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

"Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."

Käytännöstä en tiedä...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

NG900:sen välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kyselinkin tätä jo aikaisemmin mutta kukaan ei tainnut vielä vastata. Eli sopiiko tuo 9-3 Aeroon ja Viggeniin tarkoitettu AW-worksin malli myös suoraan NG900:sen keulalle? Eikö Viggenissä, Aerossa ja TDi:ssä ole alkuperäisenä eri IC?
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: NG900:sen välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

NG900SET -95 kirjoitti: Eikö Viggenissä, Aerossa ja TDi:ssä ole alkuperäisenä eri IC?
Noissa on samanlainen keulalla vakiona.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Korjaus

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kirjoitin asian hieman epäselvästi...

Siis eikö Viggenissä, Aerossa ja TDi:ssä ole alkuperäisenä sama IC, joka on erilainen kuin NG900 turbossa?
Eli jos ostan AM-worksin AMW tai RACE IC:n jota on tarjottu 9-3 Aeroon ja Viggeniin sopiiko se heittämällä paikalle.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Korjaus

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti: Eli jos ostan AM-worksin AMW tai RACE IC:n jota on tarjottu 9-3 Aeroon ja Viggeniin sopiiko se heittämällä paikalle.
SAma kiinnostaa minuakin..... eli istuuko kenno alkuperäiskiinnikkeisiinsä?

ja vielä se, jos tilaa pelkän kennon sopiiko viggeniin / aeron/ Tid:n letkuihin suoraan vai tarviiko omat letkut.

NG900:han tarvii vaihtaa jokatapauksessa letkut jotta saa edes sen ns. viggenin coolerin bolt-on-tyyliin.

Jos kenno sopii heittämällä vanhan tilalle em. 9-3:sissa, niin mun mielestä ei mitään järkee maksaa sitä asennushintaa kun vaihtaa itse. Se on tosi yksinkertainen vaihtaa ! Tyyliin lamput ja vilkut irti-> puskuri irti -> cooleri ja letkut irti ja uutta tilalle.
Viimeksi muokannut NG900T, Ma Tammi 26, 2004 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin