Mitä tarkastaa ysitonnisesta
Mitä tarkastaa ysitonnisesta
Yhden nollan tarvitsen lisää, joten satku taitaa vaihtua tonnariin.
Jotakin 90-93 vuotista olen miettinyt, mutta mikäs näissä hajoaa ja mitä kannattaa tarkastaa?
Autoliikkeissä ainakin näkyy melkein jokaisessa olevan pyöränkaaret takana mädät, löytyykö muita heikkoja kohtia korista?
Entäpä tekniikasta, onko jotakin erikoisia vikoja tai kuluvia kohtia?
Hintahaitari näkyy olevan aika huikea, n. 300 000km ajetuista mainitsemani ikäisistä saa maksaa 1500e-5000e, mikä mahtaa olla kohtuuhinta ruosteettomasta ja toimivasta? Ajokilometrejä ei taida kannattaa tuijottaa, jos hyväkorisen löytää jostakin? Eikös tämmönen laatikko kumminkin puolimiljoonaa liiku hyvällä hoidolla ja säännöllisillä huolloilla.
Jotakin 90-93 vuotista olen miettinyt, mutta mikäs näissä hajoaa ja mitä kannattaa tarkastaa?
Autoliikkeissä ainakin näkyy melkein jokaisessa olevan pyöränkaaret takana mädät, löytyykö muita heikkoja kohtia korista?
Entäpä tekniikasta, onko jotakin erikoisia vikoja tai kuluvia kohtia?
Hintahaitari näkyy olevan aika huikea, n. 300 000km ajetuista mainitsemani ikäisistä saa maksaa 1500e-5000e, mikä mahtaa olla kohtuuhinta ruosteettomasta ja toimivasta? Ajokilometrejä ei taida kannattaa tuijottaa, jos hyväkorisen löytää jostakin? Eikös tämmönen laatikko kumminkin puolimiljoonaa liiku hyvällä hoidolla ja säännöllisillä huolloilla.
Oikeassa olet että ajokilometrejä ei kannata liikaa tuijottaa, jos kori on hyvä ja muutenkin hyvältä vaikuttava yksilö. Käytännössä hyvin hoidetussa 400tkm ajetussa yksilössä on jo vaihdettu kaikki ne osat jotka alkavat vaivaamaan esim. 300t ajetussa. Kone ja laatikkohan kestää oikealla käytöllä kyllä.
Ruostepaikkoja on vakiot nuo pyöränkaaret, takapyöränkotelot, ovien alareunat ja helmat. Samoin takaluukun reuna ja vararengaskotelo. Ne on kai ne tärkein tarkistaa.
Aika yleisiä vikoja on mm. bensapumput (kuten muissakin ruiskuautoissa, yleensä kestää n. 200-300tkm). Lämppärin kenno saattaa vuotaa aika usein tonnareissa ja on ikävä vaihtaa. Pyöränlaakereita tuntuu syövän myös aika paljon vrt. og-satkuun. Alustassa kulutusosaa on varsinkin etupään puslat. Moottorin tukikumet on ainakin turboissa yleensä tohjona, sekä alemmat hydrauliset että päällä olevat momenttituet. Ilmenee ainakin mm. nyykähtelynä lähdöissä, vaihteiden loksahteluna paikalleen sekä vaihteiden hankalana löytymisellä kiihdyttäessä. Kytkimen pääsylinteri on yhtä susi kuin satkussa (eikä tonnarinkaan omistajat tunnu osaavan vaihtaa niitä litkuja koskaan), joten sen vuotaminen ei ole mitenkään ihmeellistä.
Koneessa ei periaatteessa ole eroa satkun 16v koneeseen, joten samat hommat pätee senkin kuntoon. Kannentiivisteitä menee samaan tahtiin ja mahdollisen sinisen savun syypää on yleensä venttiilivarsien tiivisteet tai ahdin. Vaihdeaatikoissa ei ole samanlaisia ongelmia laakereiden keston kanssa ja ovat muutenkin kestävämpää kamaa kuin og-satkussa. Eli harvemmin ulisevat. Tomaattilootat on asia erikseen, toimii tai ei toimi mutta ovat sentään varteenotettava vaihtoehto toisinkuin vanhemmissa.
Muutamalla tonnilla saa jo aika hyvän, mutta jos vaparia ostaa niin ei kannata katsoa muita kuin CS-korisia tai matalakeulaisia CD-korisia, sinkittyjen korien kesto on aivan toista luokkaa. Turbona joutunee tyytymään ruostuvakorisiin mutta saattaa löytää ihan hyvänkin yksilön tuurilla..
Ruostepaikkoja on vakiot nuo pyöränkaaret, takapyöränkotelot, ovien alareunat ja helmat. Samoin takaluukun reuna ja vararengaskotelo. Ne on kai ne tärkein tarkistaa.
Aika yleisiä vikoja on mm. bensapumput (kuten muissakin ruiskuautoissa, yleensä kestää n. 200-300tkm). Lämppärin kenno saattaa vuotaa aika usein tonnareissa ja on ikävä vaihtaa. Pyöränlaakereita tuntuu syövän myös aika paljon vrt. og-satkuun. Alustassa kulutusosaa on varsinkin etupään puslat. Moottorin tukikumet on ainakin turboissa yleensä tohjona, sekä alemmat hydrauliset että päällä olevat momenttituet. Ilmenee ainakin mm. nyykähtelynä lähdöissä, vaihteiden loksahteluna paikalleen sekä vaihteiden hankalana löytymisellä kiihdyttäessä. Kytkimen pääsylinteri on yhtä susi kuin satkussa (eikä tonnarinkaan omistajat tunnu osaavan vaihtaa niitä litkuja koskaan), joten sen vuotaminen ei ole mitenkään ihmeellistä.
Koneessa ei periaatteessa ole eroa satkun 16v koneeseen, joten samat hommat pätee senkin kuntoon. Kannentiivisteitä menee samaan tahtiin ja mahdollisen sinisen savun syypää on yleensä venttiilivarsien tiivisteet tai ahdin. Vaihdeaatikoissa ei ole samanlaisia ongelmia laakereiden keston kanssa ja ovat muutenkin kestävämpää kamaa kuin og-satkussa. Eli harvemmin ulisevat. Tomaattilootat on asia erikseen, toimii tai ei toimi mutta ovat sentään varteenotettava vaihtoehto toisinkuin vanhemmissa.
Muutamalla tonnilla saa jo aika hyvän, mutta jos vaparia ostaa niin ei kannata katsoa muita kuin CS-korisia tai matalakeulaisia CD-korisia, sinkittyjen korien kesto on aivan toista luokkaa. Turbona joutunee tyytymään ruostuvakorisiin mutta saattaa löytää ihan hyvänkin yksilön tuurilla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mitä tarkastaa ysitonnisesta
Jos on kattoluukullinen malli, niin kannattaa katsella luukun ympäristö. Ainakin vanhemmissa luukun mitoitus oli niin tiukka, että se takareunan nostomekanismi nitkutti kattoon vekin ja siitä se sitten ruostui aika mukavasti. Ainakin jos on laitettu visiiri luukulle, niin visiirin alle kannattaa katsoa.akyttala kirjoitti: Autoliikkeissä ainakin näkyy melkein jokaisessa olevan pyöränkaaret takana mädät, löytyykö muita heikkoja kohtia korista?
Ilmastointi on aina pop, jos vaan toimii. Automaatti on kallis, jos sen kanssa tulee ongelmia. On jäänyt sellainen käsitys, että automaatti pikemminkin pudottaa auton arvoa kuin nostaa sitä.
Kiitoksia. Näillä neuvoilla pääsen ainakin alkuun.
Tapahtuiko ysitonnisessa muuten jotain muutosta silloin, kun satkun kori muuttui siinä 93-94 paikkeilla? Vai onko esimerkiksi vaikkapa -91 ja -96 tonniset samaa puuta? Ts. onko tekniikka sama, onko korissa eroja, vanteissa, varustelussa, taloudellisuudessa tms.
Tapahtuiko ysitonnisessa muuten jotain muutosta silloin, kun satkun kori muuttui siinä 93-94 paikkeilla? Vai onko esimerkiksi vaikkapa -91 ja -96 tonniset samaa puuta? Ts. onko tekniikka sama, onko korissa eroja, vanteissa, varustelussa, taloudellisuudessa tms.
93 -> Trionic
92 -> 9000CS ja sinkitty kori
94 -> 9000CD ja sinkitty kori (siis matalakeulaiset on sinkittyjä)
Varusteita on tullut vuosi vuodelta lisää vakiona, mutta ei niiden saatavuudesa niin kauhean suuria vuosimallieroja ole ollut.
91-tonnari on CC tai CD, ei sinkitty, LH-jetillä, mahdollisesti paukkuturvavöillä edessä
96-tonnari on CS tai CD, sinkitty, Trionic, lisänä airbagi(t) ja turvavyöpaukut vakiona
Vannevalikoima on aika monipuolinen ollut tonnarin 13-vuotisen taipaleen aikana, Trionic on jonkin verran taloudellisempi, kuin LH-jet, lisäksi vähäpäästöisempi, jos sellaiselle asialle antaa arvoa.
Käytä hakutoimintoa, näistä on jauhettu monet kerrat.
92 -> 9000CS ja sinkitty kori
94 -> 9000CD ja sinkitty kori (siis matalakeulaiset on sinkittyjä)
Varusteita on tullut vuosi vuodelta lisää vakiona, mutta ei niiden saatavuudesa niin kauhean suuria vuosimallieroja ole ollut.
91-tonnari on CC tai CD, ei sinkitty, LH-jetillä, mahdollisesti paukkuturvavöillä edessä
96-tonnari on CS tai CD, sinkitty, Trionic, lisänä airbagi(t) ja turvavyöpaukut vakiona
Vannevalikoima on aika monipuolinen ollut tonnarin 13-vuotisen taipaleen aikana, Trionic on jonkin verran taloudellisempi, kuin LH-jet, lisäksi vähäpäästöisempi, jos sellaiselle asialle antaa arvoa.
Käytä hakutoimintoa, näistä on jauhettu monet kerrat.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jos on
noinkin iso määrä rahaa laittaa tonnariin niin sinuna katselisin saksanmaalta
lähinnä ruosteettomia ja kunnossa olevia ensimmäiseltä tai toiselta omistajalta. tarjontaa on. yleensä alusta ollut tod hyvässä kunnossa lukuunottamatta juuri edellä mainittuja alatukivarren takaheloja.
lähinnä ruosteettomia ja kunnossa olevia ensimmäiseltä tai toiselta omistajalta. tarjontaa on. yleensä alusta ollut tod hyvässä kunnossa lukuunottamatta juuri edellä mainittuja alatukivarren takaheloja.
Re: jos on
Jaa'a...Itse kyllä kääntyisin katselemaan Ruotsin tarjontaa. Ei voi ymmärtää miksi Saab pitäisi hakea saksasta kun länsinaapuri on niitä tupaten täynnä...mestari kirjoitti:noinkin iso määrä rahaa laittaa tonnariin niin sinuna katselisin saksanmaalta
lähinnä ruosteettomia ja kunnossa olevia ensimmäiseltä tai toiselta omistajalta. tarjontaa on. yleensä alusta ollut tod hyvässä kunnossa lukuunottamatta juuri edellä mainittuja alatukivarren takaheloja.
Täytyy saada vanha menemään vaihdossa, joten suomalaisesta autoliikkeestä sen varmastikkin hankin. Saapahan sille samalla 6kk virhevastuun, jos vaikka sattuisikin olemaan joku piilevä vika.
Saksalaisissa autoissa on myöskin hyvin usein mittarit ruuvattuja ja ovat kovemmin rääkättyjä kuin kotomaassa.
Ruotsi voisi sinänsä olla hyvä vaihtoehto, mutta kertokaapas, mistä netistä pääsee näkemään naapurimaan valikoimia?
Saksalaisissa autoissa on myöskin hyvin usein mittarit ruuvattuja ja ovat kovemmin rääkättyjä kuin kotomaassa.
Ruotsi voisi sinänsä olla hyvä vaihtoehto, mutta kertokaapas, mistä netistä pääsee näkemään naapurimaan valikoimia?
http://www.blocket.se
Tuolta löytyy yksityisten autoja.
http://www.biltorget.se
Ja tuolta liikkeiden autoja.
Noilla nyt ainakin alkuun pääsee...
Tuolta löytyy yksityisten autoja.
http://www.biltorget.se
Ja tuolta liikkeiden autoja.
Noilla nyt ainakin alkuun pääsee...
Virhevastuu on eri asia kuin takuu ja koskee myös käytetyn tavaran kauppaa, kuten esim. autoa.peinu kirjoitti:Mikä se olikaan se autoliike joka antaa alle 5000e autolle 6kk takuun? Eipä taida löytyä.
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... 1&tmf=6476