Mitä tarkastaa ysitonnisesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Mitä tarkastaa ysitonnisesta

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Yhden nollan tarvitsen lisää, joten satku taitaa vaihtua tonnariin.
Jotakin 90-93 vuotista olen miettinyt, mutta mikäs näissä hajoaa ja mitä kannattaa tarkastaa?
Autoliikkeissä ainakin näkyy melkein jokaisessa olevan pyöränkaaret takana mädät, löytyykö muita heikkoja kohtia korista?
Entäpä tekniikasta, onko jotakin erikoisia vikoja tai kuluvia kohtia?

Hintahaitari näkyy olevan aika huikea, n. 300 000km ajetuista mainitsemani ikäisistä saa maksaa 1500e-5000e, mikä mahtaa olla kohtuuhinta ruosteettomasta ja toimivasta? Ajokilometrejä ei taida kannattaa tuijottaa, jos hyväkorisen löytää jostakin? Eikös tämmönen laatikko kumminkin puolimiljoonaa liiku hyvällä hoidolla ja säännöllisillä huolloilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oikeassa olet että ajokilometrejä ei kannata liikaa tuijottaa, jos kori on hyvä ja muutenkin hyvältä vaikuttava yksilö. Käytännössä hyvin hoidetussa 400tkm ajetussa yksilössä on jo vaihdettu kaikki ne osat jotka alkavat vaivaamaan esim. 300t ajetussa. Kone ja laatikkohan kestää oikealla käytöllä kyllä.

Ruostepaikkoja on vakiot nuo pyöränkaaret, takapyöränkotelot, ovien alareunat ja helmat. Samoin takaluukun reuna ja vararengaskotelo. Ne on kai ne tärkein tarkistaa.

Aika yleisiä vikoja on mm. bensapumput (kuten muissakin ruiskuautoissa, yleensä kestää n. 200-300tkm). Lämppärin kenno saattaa vuotaa aika usein tonnareissa ja on ikävä vaihtaa. Pyöränlaakereita tuntuu syövän myös aika paljon vrt. og-satkuun. Alustassa kulutusosaa on varsinkin etupään puslat. Moottorin tukikumet on ainakin turboissa yleensä tohjona, sekä alemmat hydrauliset että päällä olevat momenttituet. Ilmenee ainakin mm. nyykähtelynä lähdöissä, vaihteiden loksahteluna paikalleen sekä vaihteiden hankalana löytymisellä kiihdyttäessä. Kytkimen pääsylinteri on yhtä susi kuin satkussa (eikä tonnarinkaan omistajat tunnu osaavan vaihtaa niitä litkuja koskaan), joten sen vuotaminen ei ole mitenkään ihmeellistä.

Koneessa ei periaatteessa ole eroa satkun 16v koneeseen, joten samat hommat pätee senkin kuntoon. Kannentiivisteitä menee samaan tahtiin ja mahdollisen sinisen savun syypää on yleensä venttiilivarsien tiivisteet tai ahdin. Vaihdeaatikoissa ei ole samanlaisia ongelmia laakereiden keston kanssa ja ovat muutenkin kestävämpää kamaa kuin og-satkussa. Eli harvemmin ulisevat. Tomaattilootat on asia erikseen, toimii tai ei toimi mutta ovat sentään varteenotettava vaihtoehto toisinkuin vanhemmissa.

Muutamalla tonnilla saa jo aika hyvän, mutta jos vaparia ostaa niin ei kannata katsoa muita kuin CS-korisia tai matalakeulaisia CD-korisia, sinkittyjen korien kesto on aivan toista luokkaa. Turbona joutunee tyytymään ruostuvakorisiin mutta saattaa löytää ihan hyvänkin yksilön tuurilla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Re: Mitä tarkastaa ysitonnisesta

Viesti Kirjoittaja iikoo »

akyttala kirjoitti: Autoliikkeissä ainakin näkyy melkein jokaisessa olevan pyöränkaaret takana mädät, löytyykö muita heikkoja kohtia korista?
Jos on kattoluukullinen malli, niin kannattaa katsella luukun ympäristö. Ainakin vanhemmissa luukun mitoitus oli niin tiukka, että se takareunan nostomekanismi nitkutti kattoon vekin ja siitä se sitten ruostui aika mukavasti. Ainakin jos on laitettu visiiri luukulle, niin visiirin alle kannattaa katsoa.

Ilmastointi on aina pop, jos vaan toimii. Automaatti on kallis, jos sen kanssa tulee ongelmia. On jäänyt sellainen käsitys, että automaatti pikemminkin pudottaa auton arvoa kuin nostaa sitä.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kiitoksia. Näillä neuvoilla pääsen ainakin alkuun.

Tapahtuiko ysitonnisessa muuten jotain muutosta silloin, kun satkun kori muuttui siinä 93-94 paikkeilla? Vai onko esimerkiksi vaikkapa -91 ja -96 tonniset samaa puuta? Ts. onko tekniikka sama, onko korissa eroja, vanteissa, varustelussa, taloudellisuudessa tms.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

93 -> Trionic
92 -> 9000CS ja sinkitty kori
94 -> 9000CD ja sinkitty kori (siis matalakeulaiset on sinkittyjä)

Varusteita on tullut vuosi vuodelta lisää vakiona, mutta ei niiden saatavuudesa niin kauhean suuria vuosimallieroja ole ollut.

91-tonnari on CC tai CD, ei sinkitty, LH-jetillä, mahdollisesti paukkuturvavöillä edessä

96-tonnari on CS tai CD, sinkitty, Trionic, lisänä airbagi(t) ja turvavyöpaukut vakiona

Vannevalikoima on aika monipuolinen ollut tonnarin 13-vuotisen taipaleen aikana, Trionic on jonkin verran taloudellisempi, kuin LH-jet, lisäksi vähäpäästöisempi, jos sellaiselle asialle antaa arvoa.

Käytä hakutoimintoa, näistä on jauhettu monet kerrat.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8109
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

jos on

Viesti Kirjoittaja mestari »

noinkin iso määrä rahaa laittaa tonnariin niin sinuna katselisin saksanmaalta
lähinnä ruosteettomia ja kunnossa olevia ensimmäiseltä tai toiselta omistajalta. tarjontaa on. yleensä alusta ollut tod hyvässä kunnossa lukuunottamatta juuri edellä mainittuja alatukivarren takaheloja.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: jos on

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

mestari kirjoitti:noinkin iso määrä rahaa laittaa tonnariin niin sinuna katselisin saksanmaalta
lähinnä ruosteettomia ja kunnossa olevia ensimmäiseltä tai toiselta omistajalta. tarjontaa on. yleensä alusta ollut tod hyvässä kunnossa lukuunottamatta juuri edellä mainittuja alatukivarren takaheloja.
Jaa'a...Itse kyllä kääntyisin katselemaan Ruotsin tarjontaa. Ei voi ymmärtää miksi Saab pitäisi hakea saksasta kun länsinaapuri on niitä tupaten täynnä...
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Täytyy saada vanha menemään vaihdossa, joten suomalaisesta autoliikkeestä sen varmastikkin hankin. Saapahan sille samalla 6kk virhevastuun, jos vaikka sattuisikin olemaan joku piilevä vika.
Saksalaisissa autoissa on myöskin hyvin usein mittarit ruuvattuja ja ovat kovemmin rääkättyjä kuin kotomaassa.

Ruotsi voisi sinänsä olla hyvä vaihtoehto, mutta kertokaapas, mistä netistä pääsee näkemään naapurimaan valikoimia?
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

http://www.blocket.se

Tuolta löytyy yksityisten autoja.

http://www.biltorget.se

Ja tuolta liikkeiden autoja.

Noilla nyt ainakin alkuun pääsee...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mikä se olikaan se autoliike joka antaa alle 5000e autolle 6kk takuun? Eipä taida löytyä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

peinu kirjoitti:Mikä se olikaan se autoliike joka antaa alle 5000e autolle 6kk takuun? Eipä taida löytyä.
Virhevastuu on eri asia kuin takuu ja koskee myös käytetyn tavaran kauppaa, kuten esim. autoa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... 1&tmf=6476
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Minkäslainen operaatio tuo auton roudaaminen Ruotsista Suomeen sitten on? onko kallista?
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Käyppäs lueskelemassa tuota Auton maahantuonti-osiota.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Täällä on siis sellainenkin..Täytyypä katella.. ;)

Muistanpa vaan pari vuotta sitten kyselemääni, että kun saksasta tuotu 9000 maksoi 3500e ja siihen tuli veroja päälle toinen mokoma, niin autolle tuli reilusti enemmän hintaa kuin vastaavalle Suomi-autolle..
Vastaa Viestiin