95 Griffin 3.0V6T sammuu jarrutuksissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Haksu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Minulla on kyseinen mylly,muttei griffin. Reilut 200tkm takana muttei mitään tollaista ole ilmaantunut (vielä).Tänään heitin juuri Kuo-Hki-Kuo lenkin ja auto toimii kuin unelma.
Harmittaa kovasti puolestasi kun vikaa tai sen aiheuttajaa ei löydy.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
MMK
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja MMK »

Tuskin kyseessä mikään iso ongelma voi olla. Sen verran mystinen vika ja auto kuitenkin muutoin käy hyvin. MetroAuton tietokone ei havaitse mitään vikaa ja sehän tässä tilanteen ongelmalliseksi tekeekin. Auto ei savuta, eikä koneesta kuulu mitään sivuääniä tms. Kiusallinen tilanne toistaiseksi ja yhdistettynä tähän sitkeään flunssaan sitäkin pahempi, kun on nyt vain käveltävä kipeänä.

Korostan vielä, että auto toimi ennen 215tkm merkkihuoltoa normaalisti. Jotain tuntuisi huollossa tapahtuneen, mikä tämän aiheuttaa. Joku pieni huomaamaton juttu. Toivon ainakin, että tilanne olisi tämä, eikä mitään kallista ongelmaa olisi vaivan takana. Se on ehkä suurin harmi, että luottamus autoon on tämän jälkeen pitkään ihan nollissa. Viimeksi vastaavassa tilanteessa, kun alkoi ongelmia pukata, vaihdoin autoa.

Omat ongelmansa siinä on, kun ajaa näinkin vanhalla autolla. Ei niitä välttää voi. Käytän normaalisti varsin vähän autoa, joten en viitsi investoida parin vuoden välein täysin uuteenkaan. Silti jotenkin toivoisi, ettei tarvitsisi yhden kuukauden aikana käyttää autoa 4-5 kertaa huollossa. :)
Haksu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Haksu »

MMK kirjoitti:
Korostan vielä, että auto toimi ennen 215tkm merkkihuoltoa normaalisti. Jotain tuntuisi huollossa tapahtuneen, mikä tämän aiheuttaa. Joku pieni huomaamaton juttu. Toivon ainakin, että tilanne olisi tämä, eikä mitään kallista ongelmaa olisi vaivan takana. :)
Kyllä vaikuttaisi että huolto on tupeloinut pahemman kerran.(Ei päde kaikkiin huolto liikkeisiin).Siksipä huollatan muualla kuin merkkihuollossa.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
markus9-5
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja markus9-5 »

MMK kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Mitenkäs lienee by-passin laita tässä
Sikäli vain kypsä tilanne, kun auto on toiminut täysin moitteetta ennen huoltoa ja nyt huollon jälkeen vikaa pukkaa, eivätkä osaa yhtään sanoa mitään. Onko kenelläkään vinkkiä, missä tuo kannattaisi jatkossa huoltaa? Joku paikka Turussa tai lähistöllä siis.
Itsekkin olen uusi tällä palstalla ja todennut sen loistavaksi.. Huumoria unohtamatta. Heitto Bemariin vaihdosta - ikäänkuin kaipasi "kunnon vastinetta" Huollosta puheenollen ... palstalta löytyy huooloista lista ja suosituksia, kannattaa tsekata :)
Saab 9-5 2.0t Wagon
MMK
"Kaasari"

Väliraportti

Viesti Kirjoittaja MMK »

Auto on nyt ollut kohta taas viikon Turun MetroAutossa. Eivät tänäänkään soittaneet. Loistavaa palvelua sieltä. Alan epäillä tuleeko vika vieläkään korjattua tai edes paikallistettua.
iikoo
"Ruisku"

Re: Väliraportti

Viesti Kirjoittaja iikoo »

MMK kirjoitti:Auto on nyt ollut kohta taas viikon Turun MetroAutossa. Eivät tänäänkään soittaneet. Loistavaa palvelua sieltä. Alan epäillä tuleeko vika vieläkään korjattua tai edes paikallistettua.
Välillä tuntuu näissä merkkihuolloissa tilanne olevan se, että kun suurin osa heidän tekemistään huolloista on jotakuinkin valohoitoja tyyliin "osta tästä sadan kohdan huolto", jossa 95 kohtaa vähintään on tasoa "renkaiden ilmanpaineen tarkistus", niin sitten ollaan monttu auki, kun tulee jotakin kummallisempaa esille. Toisaalta niissäkin sössitään: TM:hän säännöllisesti testailee näitä merkkiliikkeitä ja koskaan mikään firma ei saa mitään kunnollista aikaiseksi. Luulisi nyt samalla hinnalla hoituvan se asian kunnolla tekeminenkin.

Tietysti firman henki yleensäkin vaikuttaa. Jos on veemäiset pomot, niin ei siellä varmaan mitään huippusuoritteita tehdä.

Nythän tilanne taitaa EU:n myötä olla niin, ettei takuu mene siitä, että huollattaa autonsa muualla kuin maahantuojan valtuuttamalla firmalla ja lisäksi noita testi- ynnä muita laitteita pitää ihan oikeasti myydä muillekin. Luulisi olevan tilausta pienille firmoille.

Itse huollatan omat Saabini Katajalla Espoossa. Kyllä nämä merkkihuollot pitävät aika hyvin huolen siitä, että nämä Katajan kaltaiset pikkufirmat kannattavat.
MMK
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja MMK »

Väliraporttia taas Griffinin voinnista.

MetroAutosta soittivat ja kertoivat, että n. viikon lisätutkiskelussa on nyt löytynyt viallinen imusarjan tiiviste, joka on vaihdettu. Hinnaksi sanottiin puhelimessa n. 250e. Tämänkin jälkeen kuulemma "labda-arvot pielessä" ja lisäselvittelyssä löytyi vielä viallinen "poistoilmamittari" (en ole varma korrektista termistä) tms. Hintaa sille toiset 250e. Jos laskutus seuraa MetroAuton vanhaa kaavaa, on todellinen hinta tiskillä 600-700e, eikä suinkaan 500e, joka nyt puhelimessa minulle sanottiin arvioksi. Viimeksi sain tappelemalla 50e alennusta kassalla, kun puhelimessa mainitun ja todellisen hinnan ero oli todella pahasti pielessä. Joka tapauksessa vähimmilläänkin autoon on nyt elokuun alusta alkaen uponnut n. 2000e ja lisäksi auto on ollut poissa ajosta jo yli kuukauden, jolta ajalta olen kuitenkin mm. vakuutuksen maksanut.

Tässä nyt kuitenkin vinkkiä, jos jollain muulla ilmenee vastaava mystinen sammistaipumus jarrutusten aikana. Kannattanee huollossa siis suoraan käskeä tarkistamaan em. seikat, koska viat eivät välttämättä anna vikakoodeja, eikä check engine valo nähtävästi välttämättä syty kaikissa vioissa.

P.S. Kyseistä mittaria ei löytynyt hyllystä, vaan se tilattiin ulapan toiselta puolelta. Saan kärryn takaisin hyvällä tuurilla tämän viikon perjantaina, mutta minun tuurillani ehkä ensi viikolla.
iikoo
"Ruisku"

MMK kirjoitti:MetroAutosta soittivat ja kertoivat, että n. viikon lisätutkiskelussa on nyt löytynyt viallinen imusarjan tiiviste, joka on vaihdettu. Hinnaksi sanottiin puhelimessa n. 250e. Tämänkin jälkeen kuulemma "labda-arvot pielessä" ja lisäselvittelyssä löytyi vielä viallinen "poistoilmamittari" (en ole varma korrektista termistä) tms. Hintaa sille toiset 250e. Jos laskutus seuraa MetroAuton vanhaa kaavaa, on todellinen hinta tiskillä 600-700e, eikä suinkaan 500e, joka nyt puhelimessa minulle sanottiin arvioksi. Viimeksi sain tappelemalla 50e alennusta kassalla, kun puhelimessa mainitun ja todellisen hinnan ero oli todella pahasti pielessä. Joka tapauksessa vähimmilläänkin autoon on nyt elokuun alusta alkaen uponnut n. 2000e ja lisäksi auto on ollut poissa ajosta jo yli kuukauden, jolta ajalta olen kuitenkin mm. vakuutuksen maksanut.
Ja varmuuden vuoksi kannattanee pyytää vaihdetut osat mukaan. Nehän pitää asiakkaalle antaa, jos tämä niitä vaatii. Ja sitten vaan toiseen firmaan tarkistuttamaan, ovatko nuo oikeasti rikki vaiko vain leikisti.

Muistan hyvin yhden episodin vanhan 900 turboni kanssa: oli kytkimen painelaakerit siinä kunnossa, ettei autoa saanut edes jarrulla pidettyä valoissa paikallaan. Jätkä rupesi huollossa tekemään hillitöntä vaihto-operaatiota suurin piirtein kaikille osille mitä kytkimestä löytyy. Kun tuota rahaa ei silloinkaan puissa kasvanut, niin ilmoitin, että minä tiedän, että kyseessä on joka tapauksessa painelaakerit, jotka ovat rikki. Mitään muuta sinne ei vaihdeta ilman minun lupaani ja kaikki osat otan mukaani. Jos levyt ovat oikeasti sileät, soitat. Palataan sitten asiaan. Ei kuulunut soittoa ja mitään muuta ei vaihdettu kuin painelaakerit.

Ja miten tämä nyt tähän liittyy? Ei välttämättä mitenkään, mutta joskus tulee sellainen fiilis, että kiusaus osien vaihtoon ihan vaan laskutuksen vuoksi on kovin suuri.
MMK
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja MMK »

Tuo lienee hyvä idea.

Miten tulee toimia, jos sieltä ilmoitetaan, että vanhat osat on jo hävitetty?
Onko olemassa jotain lakia tai sääntöä, jonka mukaan vanhat osat tulisi säilyttää siihen asti, että asiakas on maksanut ja hyväksynyt korjauksen täysin? Minulle tuli epäilys kyseisestä toiminnata, siinä vaiheessa, kun MetroAutosta ilmoitettiin, että ehkä katalysaattori pitäisi vaihtaa, ilman, että autoa oli lainkaan testattu.
iikoo
"Ruisku"

MMK kirjoitti: Miten tulee toimia, jos sieltä ilmoitetaan, että vanhat osat on jo hävitetty?
Onko olemassa jotain lakia tai sääntöä, jonka mukaan vanhat osat tulisi säilyttää siihen asti, että asiakas on maksanut ja hyväksynyt korjauksen täysin? Minulle tuli epäilys kyseisestä toiminnata, siinä vaiheessa, kun MetroAutosta ilmoitettiin, että ehkä katalysaattori pitäisi vaihtaa, ilman, että autoa oli lainkaan testattu.
Minun mielestäni kuluttajansuojalain säännökset sanovat, että osat pitää antaa/näyttää asiakkaalle, jos tämä niitä pyytää itselleen. Muutenhan sitä voi vaihdella mitä tahansa osia ihan huvikseen. Laiskuus iski enkä jaksa plarata kuluttuajansuojalakia tähä hätään...
markus9-5
"Kaasari"

Kuluttaja byro...

Viesti Kirjoittaja markus9-5 »

Otteita kuluttajaviraston nettisivuilta:

...Työtilaukseen tulee merkitä ainakin seuraavat asiat:
- asiakkaan yhteystiedot,
- korjaamon, asiakkaan ja työn kohteen yksilöintitiedot,
- tilatut työt sopimuksen mukaan yksilöidysti,
- työn valmistumisajankohta,
- luovutustapa, ellei luovutus tapahdu korjaamoalueella tai korjaamon aukioloaikana,
- maksuehdot, ellei maksu tapahdu käteisellä,
- hintatiedon voimassaolon rajoitukset,
- käytettyjen osien palauttaminen asiakkaalle,
- poikkeamat yleisistä korjaus- ja takuuehdoista,
- maininta siitä, että ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle on ilmoitettu jäljempänä 3. kohdassa tarkoitetusta verovelvollisuuden siirrosta,
- työtilauksen laatimispäivä,
- sopijapuolten allekirjoitukset

...korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia tilaukseen kuulumattomia lisätöitä. Lisätöiden kustannukset saavat olla enintään 15 prosenttia työtilaukseen merkitystä kiinteästä hinnasta tai hinta-arviosta, kuitenkin enintään 1.000 markkaa (168,19 euroa). Työtilaukseen merkittyä enimmäishintaa korjaamo ei saa ylittää, ellei se osoita muuta sovitun

Eli osien palautuksesta on sovittava etukäteen, näemmä
Saab 9-5 2.0t Wagon
MMK
"Kaasari"

UPDATE Griffinin ongelmista ja niiden kustannuksista

Viesti Kirjoittaja MMK »

Tilannetiedotetta taas vastoinkäymisistäni Saab 95 Griffinin ja MetroAuton kanssa.

MetroAutosta soitivat tänään ja ilmoittivat, ettei kyseistä mittaria löydy Ruotsistakaan. Ruotsista luvattiin toimittaa osa aikaisintaan 21.9.2005 mennessä, mutta ilmeisesti ei välttämättä siihenkään aikaan voi mitenkään luottaa, koska ko. osaa ei koko Ruotsin kaikista Saabin varastoista löytynyt.

MetroAuton huollosta minulle viime viikolla ilmoitettiin puhelimessa, että imusarjan tiivisteen vaihdosta veloitetaan 250e. Nyt tänään ilmoitettiin, että olenkin varmasti kuullut väärin ja todellinen hinta olisikin 550e tiivisteen vaihdosta + 250e poistoilmamittarin vaihdosta sitten joskus tulevaisuudessa. Nyt siis olisi taas tiedossa 800e kuluja entisten 1400e päälle ja se riesa, ettei auto ole heinäkuun lopun jälkeen oikeastaan ollut lainkaan käyttökunnossa. Kun valitin hinnasta, mies totesi, että oikeasti vian etsintään on kulunut yli kolminkertainen määrä tunteja ja että lasku on hyvin pieni siihen nähden, mitä pitäisi olla. Arvatkaa ottaako päähän? Konsultoin juristia välittömästi ja seuraavaksi otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen tms. viranomaistahoon. Onneksi tällä kerralla en ollut yksin sillä hetkellä kun puhelu tuli, joten pyysin huoltomiestä toistamaan arvion seuraavasta 250e kulusta todistajalle.

Päätös Saabin myynnistä helpottui tosin huomattavasti. Tällaista autoa en enää voi pitää. Yli 2000e kulut reilussa kuukaudessa, jona aikana autoa ei voi edes käyttää on jotain, mitä kenenkään ei mielestäni tule sietää. Tilanne olisi vielä pahempi, jos oikeasti tarvitsisin autoa työmatkoilla. Onneksi en tarvitse. Huomatkaa vielä, ettei huolto voinut vakuuttaa, etteikö auto jatkossakin sammuisi jarrutuksissa tehdyistä toimenpiteistä huolimatta. On siis edelleen huollon veikkaus, että sammumisongelma johtui em. syistä.

Miten on ylipäänsä mahdollista, että auton valmistanut tehdas ei kykene toimittamaan varaosia lainkaan kohtuullisessa ajassa? Kertonee jotain tehtaan tilanteesta sekin.

Ystävällisin terveisin "pian 2400e äkkiköyhempi kiitos Saabin".

P.S. Infoan vielä lisää siitten kun tilanne on ohi ja auto katsastettu sekä myyty täysin toimivana ja hyväkuntoisena, mitä sen olettaisin pulitetun summan jälkeen olevan.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Nyt siis olisi taas tiedossa 800e kuluja entisten 1400e päälle
Minun mielestäni sinun ei pitäisi maksaa huollosta joka ei ole poistanut alkuperäisongelmaa (1400€). Ja jos vian etsiminen on kestänyt kauan se ei ole asiakkaan vika, varsinkin kun kyseessä on merkkiliikehuolto.

Se Griffin malli on jäänyt melko harvinaisesksi, ehkä sen vuoksi varaosia ei löydy (vaikka kyllä pitäisi). Toisaalta, voi olla että on ollut toimitusvaikeuksia tai että tämä osa ei ole kovin usein mennyt rikki.
MMK
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja MMK »

Terve Georgios. Lienetkin kollegani? Oletko keskiviikon aamumeetingiin tulossa?

Olen täysin samaa mieltä siitä, ettei minun tulisi maksaa jatkuvasti lisää, vaikka vika ei poistu. Ongelmana on, että MetroAutossa ollaan asiasta eri mieltä. Juristiin olen jo ollut yhteyksissä, kuten viime viestissä mainitsinkin. Lisäksi puhelimessa en enää MetroAuton henkilökunnan kanssa sovi mitään, ellei minulla ole todistajaa mukana, jolle huolto voi toistaa lupauksensa. Todella ikävää, että tilanne nyt on mennyt tällaiseksi ja luotto MetroAutoon mennyt aivan täysin. En voi suositella asiointia ko. liikkeessä kenellekään, valitettavasti.

Olet aivan oikeassa siinä, että Griffin on harvinaisempi malli ja olinkin varautunut siihen, että jotkin osat ovat kalliimpia. Sen sijaan siihen en ollut varautunut, ettei varaosia löydy edes tehtaalta. Lisäksi en myöskään osannut varautua siihen, ettei merkkihuolto kykene selvittämään mahdollisia vikoja, vaan huolto on "täyttä arvontaa." En voi osoittaa todennäköisesti mitään, mutta jotenkin tuntuu, että km-kohtaisessa huollossa on tapahtunut jotain, minkä seurauksena auto on kärsinyt lisävahinkoja, joista minua nyt laskutetaan ja aiotaan jatkossakin laskuttaa.

Aion nyt joka tapauksessa edetä juristin ohjeiden mukaan. Teen ensin kirjallisen toimintasuunnitelman, johon koostan tilanteen sellaisena, kuin se mielestäni on. Sitten otan yhteyttä kuluttajaviranomaisiin ja tarkistan heidän kantansa. Tavoitteena on, että saisin MetroAuton kanssa sovittua jonkinlaisesta ratkaisusta, jossa huomioidaan se, ettei vikaa ole kyetty paikallistamaan ja että olen huoltojen jälkeen saanut toistuvasti käyttööni auton, jonka kanssa olen joutunut liikenteessä vaaratilanteisiin.
tema
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tema »

"Erikoismalli" on varustelu juttu ei muuta. Piste.

Kaikissa autoissa on vikoja ---> normaalia. MUTTA merkki(ja myös muiden)huoltojen tällainen toiminta näyttää myös olevan "normaalia". Laillisen rajamailla olevaa kusetusta på finska! Tuttavan T5 Volvosta katosi ahdot. Diagnoosi turbo rikki. 1500 ekuu eikä korjaantunut. Yrittivät väittää auton olevan normaali tän jälkeen eikä ollut. Vika loppujen lopuksi halki olevassa ahto putkessa: 35€. Tätähän ei tietenkään merkkihuollossa löydetty.

Eli ole kerrankin se asiakas joka laittaa firmoja ruotuun perusteettoman rahan nyhtämisen jälkeen!
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin