turbokone ysikymppiin?
turbokone ysikymppiin?
Tervehdys te viisaammat!
Ostin muutama kk sitten -86 mallisen Saab 90:n. Suunnitelmissani olisi tehdä siitä "sleeper", mutta kysyisinkin seuraavaa:
Käykö ysisatasen 16-venainen turbomylly suoraan heittämällä ysikympin keulille? Ajatuksessa olisi vaihtaa suht vakio turbokone (tai mahdollisesti ruiskukone) auton keulille ja ehostaa auto päällisin puolin alkuperäiseksi.
Jarrupuoli pitää joka tapauksessa kunnostaa, joten samalla vaivalla kai sinne alle menee turbo-satkun jarrupalat? Vai meneekö?
Tällä hetkellä ajokki on lauluautokäytössä, mutta ehkä jo vuodenvaihteen jälkeen alkaa perusteellinen kuntoutus, ken tietää... Talven yli auto saa kuitenkin lepäillä.
Tämmöistä kyselee
Matias N.
Turku
Ostin muutama kk sitten -86 mallisen Saab 90:n. Suunnitelmissani olisi tehdä siitä "sleeper", mutta kysyisinkin seuraavaa:
Käykö ysisatasen 16-venainen turbomylly suoraan heittämällä ysikympin keulille? Ajatuksessa olisi vaihtaa suht vakio turbokone (tai mahdollisesti ruiskukone) auton keulille ja ehostaa auto päällisin puolin alkuperäiseksi.
Jarrupuoli pitää joka tapauksessa kunnostaa, joten samalla vaivalla kai sinne alle menee turbo-satkun jarrupalat? Vai meneekö?
Tällä hetkellä ajokki on lauluautokäytössä, mutta ehkä jo vuodenvaihteen jälkeen alkaa perusteellinen kuntoutus, ken tietää... Talven yli auto saa kuitenkin lepäillä.
Tämmöistä kyselee
Matias N.
Turku
ysikymppistä ei voi turbottaa. Tehot menee yli. Koska "noppaa" on tehty vain 100hp kaasarilla, on maksimiteho 120hp. Dynottamalla tietysti, mutta kuka uskoisi 120hp 16v turboa?
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tehdas taitaisi sallia, mutta Suomen laki ei.
8v ruisku menee kyllä. Kertovat, että on jopa kannattava homma, koska omainisuudet muuttuvat positiivisesti.
Vornasen pasilla on varmaan eniten asiasta kokmusta, koska Pasin nopan konetta oli lisksi härnätty muutenkin...taisi olla maan ainut 90i
8v ruisku menee kyllä. Kertovat, että on jopa kannattava homma, koska omainisuudet muuttuvat positiivisesti.
Vornasen pasilla on varmaan eniten asiasta kokmusta, koska Pasin nopan konetta oli lisksi härnätty muutenkin...taisi olla maan ainut 90i
# 419 Vesa Pohjalainen
Ei ainakaan enää ole ainut, J-anillakin on, ja jokos Myrkylläkin?Vesa Pohjalainen kirjoitti:taisi olla maan ainut 90i
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10957
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21690
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Miksi ei saisi? En ole tutustunut Suomen lainsäädäntöihin, mutta miten esimerkiksi tälläiset saadaan katsastuksesta läpi? http://www.jarnokalliomaki.com/galleria ... hp?album=1
#2277
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
90 T16
Itsekin ajatuksesta hekumoiden tutkin "kaikki" mahdollisuudet nopan turbottamiseksi: ainoa laillinen keino on hakea AKE:lta muutoslupa.
Luvan saamiseen suhtauduttiin AKE:ssa p e r i a a t t e e s s a myönteisesti, Saabin tehdastodistus 180 hv:aan asti auttaa.
Sama lupa tarvitaan, jos vaihdetaan 16i:n kone 90:iin - kannen vaihto 8v=>16v = moottorin vaihto ja kun tehoa tulee yli 20% lisää...
Muutosluvan hinnalla 250€ (vaiko peräti 275€?) päätin muokkauttaa LH 2.2:n softaa, jos on tarvis, se nimittäin tulee 8-tappiseen 90:n alkuperäiskoneeseen.
Ensi talven aikana syntyy 90 EMS -87!
Luvan saamiseen suhtauduttiin AKE:ssa p e r i a a t t e e s s a myönteisesti, Saabin tehdastodistus 180 hv:aan asti auttaa.
Sama lupa tarvitaan, jos vaihdetaan 16i:n kone 90:iin - kannen vaihto 8v=>16v = moottorin vaihto ja kun tehoa tulee yli 20% lisää...
Muutosluvan hinnalla 250€ (vaiko peräti 275€?) päätin muokkauttaa LH 2.2:n softaa, jos on tarvis, se nimittäin tulee 8-tappiseen 90:n alkuperäiskoneeseen.
Ensi talven aikana syntyy 90 EMS -87!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
Jep, prosentit vaan menis osittaisesta korinvaihdosta, mut tuotakin on mietitty.soossi kirjoitti:Entäs jos laikkais ysiysistä perän vekka ja pistäis nopan perän tilalle? Sitten vaa nahdettua konetta keulille. Ainakin näyttäis turbo-nopalta ja vois olla jopa laillinen.
Samassa yhteydessä lievästi päihtyneenä tuli vieläkin häiriintyneempi idea: Turbo-satkun keulaosa ja tuplaysin "ankanpyrstö" peräosa..
Edit: Ja jos täällä on joku photoshoppaajaguru paikalla, niin tahtos luonnoksen moisesta..
Edit2: Siis haettiin tämän tapaista, jonka sitten tulostin ja leikkelin..
http://www.kolumbus.fi/kariikonen/saab990.jpg
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ei tarvita photoshoppaajaa, selaa vaan vaan ruottin tapahtumien kuvia niin niistä löytyy tyylikäs punanen satku ankanpyrstöllä.Myrkky kirjoitti:Samassa yhteydessä lievästi päihtyneenä tuli vieläkin häiriintyneempi idea: Turbo-satkun keulaosa ja tuplaysin "ankanpyrstö" peräosa..
Edit: Ja jos täällä on joku photoshoppaajaguru paikalla, niin tahtos luonnoksen moisesta..
Jos ottais turbosatkun aihioksi niin prosentitkin jäis tuosta "kolarikorjauksesta" kohtuu vähäisiksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ymmärsinkö oikein, eli meikäläisen -85 noppaan ei saa laillisesti turbokonetta, mutta tuohon pihassa lojuvaan -73 99:iin pystyy tuosta noin vaan muutoskatsastamaan esim. b202 T16 koneen jossa on katalysaattori tai esim. B234 LPT:n katilla?
Edit: vai paljonkos iskutilavuus saikaan kasvaa, taitaa mennä liian isoksi tuo 2.3-kone?
No en ole wanhukseen tuollaista konetta laittamassa mutta sinänsä olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea tuosta tuplaysistä saisi tarvittaessa rakenneltua
Edit: vai paljonkos iskutilavuus saikaan kasvaa, taitaa mennä liian isoksi tuo 2.3-kone?
No en ole wanhukseen tuollaista konetta laittamassa mutta sinänsä olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea tuosta tuplaysistä saisi tarvittaessa rakenneltua
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98