2,3t, savuttaa ja kolisee...
2,3t, savuttaa ja kolisee...
Kävin tuossa juuri ystäväni 9-5 :sta 2.3t A vm-98 tukena hämmästelemässä...
Auto on kuulemma tuprautellut legendaarista "sinistä savua" ja öljyäkin pitänyt ruveta lisäilemään kuluneen vuoden aikana. Mittarissa 150 tkm. Mutta nyt uusin vaiva ja syvä huolen aihe oli ikäänkuin venttiilikoneistosta kuuluva vasaramainen ääni. Kuulosti, että tulisi siitä vasemmasta reunasta.
Ajattalin kysäistä teiltä, että mikähän tuo voisi olla ja onko mahdollisesti takuuseen meneviä asioita?. Hänellä on huollot kunnossa. Turbo hänelle on jo kertalleen vaihdettu.
Pitääkö muuten paikkansa, että 2.0t:ssä ollut vähemmän näitä turbo vikoja? Oletin, että samaa tekniikkaa kummassakin koneessa.
Tuoreena tyytyväisenä Saabistina otin vastaan tänään vastaan hauskan herjan Opel-kuskilta: " Kun miehiä on koolla puhutaan autoista, kun Saabisteja on koolla puhutaan vioista!" Heh Heh.. Kateellisten panettelua, sanon minä
Auto on kuulemma tuprautellut legendaarista "sinistä savua" ja öljyäkin pitänyt ruveta lisäilemään kuluneen vuoden aikana. Mittarissa 150 tkm. Mutta nyt uusin vaiva ja syvä huolen aihe oli ikäänkuin venttiilikoneistosta kuuluva vasaramainen ääni. Kuulosti, että tulisi siitä vasemmasta reunasta.
Ajattalin kysäistä teiltä, että mikähän tuo voisi olla ja onko mahdollisesti takuuseen meneviä asioita?. Hänellä on huollot kunnossa. Turbo hänelle on jo kertalleen vaihdettu.
Pitääkö muuten paikkansa, että 2.0t:ssä ollut vähemmän näitä turbo vikoja? Oletin, että samaa tekniikkaa kummassakin koneessa.
Tuoreena tyytyväisenä Saabistina otin vastaan tänään vastaan hauskan herjan Opel-kuskilta: " Kun miehiä on koolla puhutaan autoista, kun Saabisteja on koolla puhutaan vioista!" Heh Heh.. Kateellisten panettelua, sanon minä
Saab 9-5 2.0t Wagon
Re: 2,3t, savuttaa ja kolisee...
Josko olisi vain hydraulinen venttiilinpainin kulunut/jumittunut liasta, ja nuo tupruttelut saattavat viitata tukkeutuneeseen huohotinjärjestelmään.markus9-5 kirjoitti:Kävin tuossa juuri ystäväni 9-5 :sta 2.3t A vm-98 tukena hämmästelemässä...
Auto on kuulemma tuprautellut legendaarista "sinistä savua" ja öljyäkin pitänyt ruveta lisäilemään kuluneen vuoden aikana. Mittarissa 150 tkm. Mutta nyt uusin vaiva ja syvä huolen aihe oli ikäänkuin venttiilikoneistosta kuuluva vasaramainen ääni. Kuulosti, että tulisi siitä vasemmasta reunasta.
Ajattalin kysäistä teiltä, että mikähän tuo voisi olla ja onko mahdollisesti takuuseen meneviä asioita?. Hänellä on huollot kunnossa. Turbo hänelle on jo kertalleen vaihdettu.
Pitääkö muuten paikkansa, että 2.0t:ssä ollut vähemmän näitä turbo vikoja? Oletin, että samaa tekniikkaa kummassakin koneessa.
Tuoreena tyytyväisenä Saabistina otin vastaan tänään vastaan hauskan herjan Opel-kuskilta: " Kun miehiä on koolla puhutaan autoista, kun Saabisteja on koolla puhutaan vioista!" Heh Heh.. Kateellisten panettelua, sanon minä
Yhtä paljon tai vähän on ollut vikoja 2.3 ja 2.0 -koneissa, samanlaisia kun ovat, iskunpituus vain on eri, eikä silläkään ole vaikutusta turbon kestävyyteen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Koppa auki ja perästä kuuluu...
Kiitos... analyysista.
No nyt Saab on potilaana paikallisessa merrkiliikkeessä... kirjoittelen myöhemmin palstalle, mikä oli diaknoosi sieltä. On tullut välillä tätä palstaa lueskellessani mieleen, että täältä saa asiantuntevammat kommentit kuin monesta merkkiliikkeestä.
Lappeenrannassa taitaa onneksi olla todellisia Saab specialisteja Auto-Eekoolla - hyvä niin.
(täällä ei kai ole tapana mainita firmoja nimellä??)
No nyt Saab on potilaana paikallisessa merrkiliikkeessä... kirjoittelen myöhemmin palstalle, mikä oli diaknoosi sieltä. On tullut välillä tätä palstaa lueskellessani mieleen, että täältä saa asiantuntevammat kommentit kuin monesta merkkiliikkeestä.
Lappeenrannassa taitaa onneksi olla todellisia Saab specialisteja Auto-Eekoolla - hyvä niin.

Saab 9-5 2.0t Wagon
Auto-EEkoo ei oo ookoo11 (off t0pic.)
Jos nyt ihan totta puhutaan niin kyllä siellä Auto-Eekoossa ei ainakaan allekirjoittanut ole juurikaan viihtynyt,,, ainut asia mikä on osattu kunnolla tehdä on lasku. Ja ISO.
Btw.automyyjät on kyllä OK ukkoja siellä, joten terveiset heille jos ne tätä lukee.

Btw.automyyjät on kyllä OK ukkoja siellä, joten terveiset heille jos ne tätä lukee.


Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Niin mielipiteet näköjään jakautuu
Toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä...
Minulla ei ole kuin yksi käynti, kun käytin hankinnan yhteydessä Saab 9-5 Wagonini siellä näytillä. Asiallista palvelua ja huoltomies jopa vaivautui katsomaan töidensä ohella muutamaa pikkuvikaa ilman korvausta...
Jospa palvelu ei huonone kilometrien karttuessa...
Pariinotteeseen minulle on nimeltä mainiten "Lyytikäistä" kehuttu muilta alanharrastajilta, joten ei kai tuota arvioitasi voi yleistää koskemaan kaikkia.
Muutenkin tyyliin:" kaikki mustalaiset on rosvoja..." yleistykset menee jonkun henkilön kohdalla aina pieleen.
Missä muuten käytät Saabisi sitten nykyään? Onko Lpr:n alueella, jonkin parempi/ halvempi tai muuten vaan hyvä paikkaa teettää korjaukset ja huollot?
Minulla ei ole kuin yksi käynti, kun käytin hankinnan yhteydessä Saab 9-5 Wagonini siellä näytillä. Asiallista palvelua ja huoltomies jopa vaivautui katsomaan töidensä ohella muutamaa pikkuvikaa ilman korvausta...
Jospa palvelu ei huonone kilometrien karttuessa...
Pariinotteeseen minulle on nimeltä mainiten "Lyytikäistä" kehuttu muilta alanharrastajilta, joten ei kai tuota arvioitasi voi yleistää koskemaan kaikkia.
Muutenkin tyyliin:" kaikki mustalaiset on rosvoja..." yleistykset menee jonkun henkilön kohdalla aina pieleen.

Missä muuten käytät Saabisi sitten nykyään? Onko Lpr:n alueella, jonkin parempi/ halvempi tai muuten vaan hyvä paikkaa teettää korjaukset ja huollot?
Saab 9-5 2.0t Wagon
Kone remontti edessä sittenkin...
[quote="ng900aero"][quote="markus9-5"]
Josko olisi vain hydraulinen venttiilinpainin kulunut/jumittunut liasta, ja nuo tupruttelut saattavat viitata tukkeutuneeseen huohotinjärjestelmään.
Joo ei itkukaan auttanut...
En nyt tarkkaa selvitystä saanut, mikä vika siiinä kaverin 9-5:ssa oli mutta se mikä voivottelusta tuli selväksi, että yksi surullinen Saabisti tämän moottoreiden valitettavan laatuvirheen vuoksi on nähnyt päivän valon.
Huoltokirjan kopioit lähti maahantuojalle, mutta huonolta näyttää. 50 tkm huolto on tekemättä. Ei varmaan mene takuun piiriin?? 2000-3000 Euroa korjaus kustannus arvio. Kyllähän se kirpaisee ihan vierestä seuratessakin.
Onko kokemuksia muuten raja-arvoista millä takuu raukeaa. Itsellä huollot tehty mutta muutama pitkäksi ajo on toinen H3 1100 km ja toinen H6 2000 km. Huollot kuitenkin kaikki vuoden sisään edellisestä.? Onkohan autoni osalta peli menetetty, jos ongelmia ilmenee...?
Josko olisi vain hydraulinen venttiilinpainin kulunut/jumittunut liasta, ja nuo tupruttelut saattavat viitata tukkeutuneeseen huohotinjärjestelmään.
Joo ei itkukaan auttanut...
En nyt tarkkaa selvitystä saanut, mikä vika siiinä kaverin 9-5:ssa oli mutta se mikä voivottelusta tuli selväksi, että yksi surullinen Saabisti tämän moottoreiden valitettavan laatuvirheen vuoksi on nähnyt päivän valon.
Huoltokirjan kopioit lähti maahantuojalle, mutta huonolta näyttää. 50 tkm huolto on tekemättä. Ei varmaan mene takuun piiriin?? 2000-3000 Euroa korjaus kustannus arvio. Kyllähän se kirpaisee ihan vierestä seuratessakin.
Onko kokemuksia muuten raja-arvoista millä takuu raukeaa. Itsellä huollot tehty mutta muutama pitkäksi ajo on toinen H3 1100 km ja toinen H6 2000 km. Huollot kuitenkin kaikki vuoden sisään edellisestä.? Onkohan autoni osalta peli menetetty, jos ongelmia ilmenee...?
Saab 9-5 2.0t Wagon
Itse kouvolasta kerran kysyneenä,sain vastauksen että maks 5tkm voi olla pitkäks mennyt huolto.
Ja jossain täällä puhuttiin että takuu kattaa vain tietyt osat koneessa.
Kouvolassa sanottiin ettei sitä missään ole sanottu . Tapauskohtaisesti katsotaan .
Ja jossain täällä puhuttiin että takuu kattaa vain tietyt osat koneessa.
Kouvolassa sanottiin ettei sitä missään ole sanottu . Tapauskohtaisesti katsotaan .
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Niin koetin suhtautua optimistisesti kaverisi autoon tuossa diagnoosiveikkauksessani..
Jos kone käy ja auto liikkuu omin voimin niin tuo 2-3 tuhatta kuulostaa aika kovalta laskulta.
Koetappa kysellä kaveriltasi hieman enemmän lisätietoja jotta tulevien vikadiagnoosiemme paikkansapitävyyden todennäköisyys paranisi
Öljynkulutus sinänsä ei ole huolestuttavaa, se saattaa johtua monestakin seikasta, mm. väljä ahdin, tukkeutunut huohotusjärjestelmä, ohivuotavat venttiilien varsien kumit (ei ole tyyppivika B2X5-koneissa), öljyvuodot, katkennut öljyrengas (harvinainen), jne.
Merkkikorjaamoissa eivät ilmeisesti korjaa moottoreita vaan vaihtavat suosiolla tehdaskunnostetun puolimoottorin, joka maksanee about 2500e + työt, jolloin päästäänkin sinne 3 tuhannen tietämiin.
Kyseinen moottorityyppi on kuitenkin kohtuullisen halpa kunnostaa, noin vähän ajettuun vaihtaisin alakerran laakerit, uudet männänrenkaat ja hioisin venttiilit + vaihtaisin uudet ohjureiden kumit = kone uudenveroinen (ja mikäli tarve vaatisi, vaihtaisin myös uuden jakopään ja tasapainohärdellin kokonaisuudessaan).
Mikäli tuo vasaramainen ääni on aidosti kuvattavissa vasaramaiseksi, voisin veikata sen kuuluvan ykkössylinterin kiertokangesta, josko laakeriliuskat ovat sököt.
Kuitenkin nuo kaikki mainitsemani toimenpiteet pystyy suorittamaan kone paikallaan (sylinterikansi, öljypohja ja jakopään koppa irti), joten kustannukset jäänevät alle tonniin teetettynäkin.
Toivottavasti koneeseen ei ole ehtinyt muodostua sitä öljylietettä, sen poistamisessa tuhrautuu aikaa melkoisesti.
En kutsuisi 9-5:n moottoreita laatuvirheellisiksi, vaan kunnollista huoltoa edellyttäviksi, suurin virhe on liian pitkäksi ilmoitettu öljynvaihtoväli (normaalikäytössä), olen erittäin tyytyväinen 9-5:n 2.0T-koneen luonteeseen ja ominaisuuksiin, on selkeästi kehittyneempi kuin aiempi versio eli b204 -voimanpesä.
Jos kone käy ja auto liikkuu omin voimin niin tuo 2-3 tuhatta kuulostaa aika kovalta laskulta.
Koetappa kysellä kaveriltasi hieman enemmän lisätietoja jotta tulevien vikadiagnoosiemme paikkansapitävyyden todennäköisyys paranisi

Öljynkulutus sinänsä ei ole huolestuttavaa, se saattaa johtua monestakin seikasta, mm. väljä ahdin, tukkeutunut huohotusjärjestelmä, ohivuotavat venttiilien varsien kumit (ei ole tyyppivika B2X5-koneissa), öljyvuodot, katkennut öljyrengas (harvinainen), jne.
Merkkikorjaamoissa eivät ilmeisesti korjaa moottoreita vaan vaihtavat suosiolla tehdaskunnostetun puolimoottorin, joka maksanee about 2500e + työt, jolloin päästäänkin sinne 3 tuhannen tietämiin.
Kyseinen moottorityyppi on kuitenkin kohtuullisen halpa kunnostaa, noin vähän ajettuun vaihtaisin alakerran laakerit, uudet männänrenkaat ja hioisin venttiilit + vaihtaisin uudet ohjureiden kumit = kone uudenveroinen (ja mikäli tarve vaatisi, vaihtaisin myös uuden jakopään ja tasapainohärdellin kokonaisuudessaan).
Mikäli tuo vasaramainen ääni on aidosti kuvattavissa vasaramaiseksi, voisin veikata sen kuuluvan ykkössylinterin kiertokangesta, josko laakeriliuskat ovat sököt.
Kuitenkin nuo kaikki mainitsemani toimenpiteet pystyy suorittamaan kone paikallaan (sylinterikansi, öljypohja ja jakopään koppa irti), joten kustannukset jäänevät alle tonniin teetettynäkin.
Toivottavasti koneeseen ei ole ehtinyt muodostua sitä öljylietettä, sen poistamisessa tuhrautuu aikaa melkoisesti.
En kutsuisi 9-5:n moottoreita laatuvirheellisiksi, vaan kunnollista huoltoa edellyttäviksi, suurin virhe on liian pitkäksi ilmoitettu öljynvaihtoväli (normaalikäytössä), olen erittäin tyytyväinen 9-5:n 2.0T-koneen luonteeseen ja ominaisuuksiin, on selkeästi kehittyneempi kuin aiempi versio eli b204 -voimanpesä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hei markus 9-5
Empiiriset kokemukseni n, 3 käynnin osalta plus tämänhetkisen tyttöystäväni kokemukset uuden Peugeotin huolloista Auto-Eekoossa ovat muodostaneet mielipiteeni paikasta ja sen palveluista. Jokaisella on oikeus käydä juuri siellä missä itse huvittaa, enkä ole pystyttämässä barrikaadeja tai muita esteitä omalla kustannuksellani ettei sinne kukaan saisi mennä ,koska itse en ole omasta mielestäni saanut siellä asiallista palvelua.
Tietysti yhtenä syynä saattaa olla se että kumpaakaan huollossa käyneistä autoista ei ole ostettu sieltä, tai se Saab / Peugeot autoilijoilla ei valtakunnallisestikkaan ottaen ole oikeutta normaaliin tai edes sujuvaan huoltopalveluun vaan keinoja kaihtamatta halutaan jatkuvasti päästä esim, Tekniikan Maailman huoltopaikkojen vertailuissa ainakin toiseksi ellei viimeiselle sijalle.
Sitä huolta että sijoitus tulevaisuudessa nousisi pari pykälää ylöspäin tuskin on, jos samanlaiset otteet jatkuvat kuten oletettavaa on.
Hyviä huoltopaikkoja en ole vielä etelä-karjalasta löytänyt, en tosin etsinytkään. Mutta lonkalta voin suositella Viipurin Nesteen TI-hallia, siellä hoidetaan kuskikin kuuntoon,,,,
Empiiriset kokemukseni n, 3 käynnin osalta plus tämänhetkisen tyttöystäväni kokemukset uuden Peugeotin huolloista Auto-Eekoossa ovat muodostaneet mielipiteeni paikasta ja sen palveluista. Jokaisella on oikeus käydä juuri siellä missä itse huvittaa, enkä ole pystyttämässä barrikaadeja tai muita esteitä omalla kustannuksellani ettei sinne kukaan saisi mennä ,koska itse en ole omasta mielestäni saanut siellä asiallista palvelua.
Tietysti yhtenä syynä saattaa olla se että kumpaakaan huollossa käyneistä autoista ei ole ostettu sieltä, tai se Saab / Peugeot autoilijoilla ei valtakunnallisestikkaan ottaen ole oikeutta normaaliin tai edes sujuvaan huoltopalveluun vaan keinoja kaihtamatta halutaan jatkuvasti päästä esim, Tekniikan Maailman huoltopaikkojen vertailuissa ainakin toiseksi ellei viimeiselle sijalle.
Sitä huolta että sijoitus tulevaisuudessa nousisi pari pykälää ylöspäin tuskin on, jos samanlaiset otteet jatkuvat kuten oletettavaa on.


Hyviä huoltopaikkoja en ole vielä etelä-karjalasta löytänyt, en tosin etsinytkään. Mutta lonkalta voin suositella Viipurin Nesteen TI-hallia, siellä hoidetaan kuskikin kuuntoon,,,,
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Huolloista ja korjauskustannuksista
Kiitos ng900aero !!
Olet varmasti aivan oikeassa, että puolimoottorin vaihtoahan ne suunnittelee. Täytyykin soittaa Sakulle ja sanoa, että nyt kun näyttää, että joutuu itse maksumieheksi ( sen puuttuvan huollon takia ) niin selvittelee vaihtoehtoja. Onhan se aika turhauttavaa laittaa autoon jopa 3000 Euroa, eikä sen arvo hetkahda mihinkään. Hänelläkin vielä suunnitelmia vaihtaa farmariin perheenlisäyksen johdosta.
Mainitsit tuosta öljyn vaihtovälistä kannattaako minun nyt jatkossa vaihtaa 10 tkm välein edellinen omistajahan näkyy latoneen huolto-ohjelman mukaisesti samoilla öljyillä huollosta toiseen. Harmittaa vähän kun sai alleen unelma auton ja nyt saa huolehtia, että tuleeko sen kanssa ongelmia. Toisaalta eiköhän tuo ole vielä enemmän poikkeus kuin sääntö, että vikoja moottorissa ilmenee, vai?
Startin13:lle myös kiitokset...
Pitänee tarkastalle tilannetta tuon Auto-Eekoon suhteen. Käytön autoani siellä ensikertaa lokakuussa - täytyy tehdä johtopäätökset sitten. Moottoritakuun säilymisen takia se leiman saaminen ainakin on tärkeää.
Btw.
Itse vastustin edellisen autoni kanssa merkkihuoltoja, enkä varmaan uutta Saabbianikaan Eekoolle veisi mutta leima pitää saada. Paras huolto/korjaaja on mielestäni yksityinen tai pienen ketjun paja. Siellä tuntuu olevan vielä aikaa ja saa jutella asentajankin kanssa, eikä vain hämmästellä projektiaikakauden mukaisesti kassaneitiä silmiin.

Olet varmasti aivan oikeassa, että puolimoottorin vaihtoahan ne suunnittelee. Täytyykin soittaa Sakulle ja sanoa, että nyt kun näyttää, että joutuu itse maksumieheksi ( sen puuttuvan huollon takia ) niin selvittelee vaihtoehtoja. Onhan se aika turhauttavaa laittaa autoon jopa 3000 Euroa, eikä sen arvo hetkahda mihinkään. Hänelläkin vielä suunnitelmia vaihtaa farmariin perheenlisäyksen johdosta.
Mainitsit tuosta öljyn vaihtovälistä kannattaako minun nyt jatkossa vaihtaa 10 tkm välein edellinen omistajahan näkyy latoneen huolto-ohjelman mukaisesti samoilla öljyillä huollosta toiseen. Harmittaa vähän kun sai alleen unelma auton ja nyt saa huolehtia, että tuleeko sen kanssa ongelmia. Toisaalta eiköhän tuo ole vielä enemmän poikkeus kuin sääntö, että vikoja moottorissa ilmenee, vai?
Startin13:lle myös kiitokset...
Pitänee tarkastalle tilannetta tuon Auto-Eekoon suhteen. Käytön autoani siellä ensikertaa lokakuussa - täytyy tehdä johtopäätökset sitten. Moottoritakuun säilymisen takia se leiman saaminen ainakin on tärkeää.
Btw.
Itse vastustin edellisen autoni kanssa merkkihuoltoja, enkä varmaan uutta Saabbianikaan Eekoolle veisi mutta leima pitää saada. Paras huolto/korjaaja on mielestäni yksityinen tai pienen ketjun paja. Siellä tuntuu olevan vielä aikaa ja saa jutella asentajankin kanssa, eikä vain hämmästellä projektiaikakauden mukaisesti kassaneitiä silmiin.

Saab 9-5 2.0t Wagon
Markus 9-5:lle Mä itse suunnittelin kouvolaa tai imatraa nyt ens alkuun jos jotain tulee. Kiitokset tuli perille
"-Jos asiakas ei ole ensimmäiseen kertaan tyytyväinen, toista kertaa ei tule."
Tämän viisauden kertoi mulle Timo Rope joskus vuonna miekka ja kilpi.

"-Jos asiakas ei ole ensimmäiseen kertaan tyytyväinen, toista kertaa ei tule."
Tämän viisauden kertoi mulle Timo Rope joskus vuonna miekka ja kilpi.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Tein kuvailemani remontin vaimon 9-5:een, ja remontin jälkeen olen vaihtanut pari kertaa öljyt noin 2tkm:n jälkeen, ajattelin pitää öljynvaihtovälinä 7500km sillä käytössämme kulkineella ajetaan aika paljon lyhyttä taajama-ajoa.
Tuo laskemani 1000 euroa saattaa olla turhan optimistinen arvio mikäli remontti joudutaan teettämään ulkopuolisella, työn osuudeksi tulisi kuitenkin riittää noin 500 euroa, minulla on tallessa varaosien kuitit, tarvittaessa voisin ynnäillä pelkät varaosakustannukset.
Tuo laskemani 1000 euroa saattaa olla turhan optimistinen arvio mikäli remontti joudutaan teettämään ulkopuolisella, työn osuudeksi tulisi kuitenkin riittää noin 500 euroa, minulla on tallessa varaosien kuitit, tarvittaessa voisin ynnäillä pelkät varaosakustannukset.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98