Onko hukkiksen kello ehjä jos sinne puhallettaessa/imettäessä ei oo vuotoja? Mitään muuta mahdollista vikaantumistapaa?
Kyssäri juontaa juurensa T16+TD04 paineiden puutteesta. Peruspaineet löytyy aina tasaisesti samat, mutta ei enempää edes piikkinä. Juu ilman hukkiksen letkua on kokeiltu ja sama tulos. Nykyinen TD04 Mitsu on Volvosta ja ainoa ratkaisu jonka osaan keksi on, että ko ahtimen painekello on alipaineella toimivaa tyyppiä. Ahdin peräisin T-5R:stä jos sen väliä.
Hukkaportin kellon toiminta, ja eheys
Hukkaportin kellon toiminta, ja eheys
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tuo TD04-16t:n mukana tullut on mulla ainakin ihan normaalisti ylipaineella toimiva, mitekäs se muutenkaan... Alkaa avautumaan 0.3bar, täysin auki 1bar. Ei saa pihistä ulos mistään. (Tuossa ahtimessa oli sitten se sis.rak. by-passikin, mutta siihenhän me ei sotkeuduta, eikä olla sotkeuduttu, right?
)
Jos ilman hukkiksen letkua ei paineita löydy niin silloin vika on kyllä tangon perussäädössä. Eli hukkis on kokoajan auki. Kun käänsit kompurapesää hukkishan piti kääntää, eikä kelloa sen jälkeen saa orkkiskiinnitykseen kiinni (ainakaan järkevästi, hukkis eri puolella turboa mitä kello). Tästä johtuen piti ainakin omassa kokoonpanossa uudistaa tuo tangon pituus ja muotokin vähän muuttui. Tai sitten epakokaasuja ei vaan tule???
Eli tarkasta että hukkiksen läppä on kiinni "perustilassa" eikä kello vuoda niin pitäisi alkaa ahtoja löytymään.
Mulla ei ainakaan ollut ongelmia ahtojen suhteen, 2krpm:ssä alkoi olla 0.5bar, 1.3bar siinä 3,5krpm hujakoilla ja sitten pitikin jo himmailla. Eli spoolaa, ahtaa ja nakuledikin vilahteli
Oma projekti odottaa vielä mankkuvenaa APC:n/megan ohjaamana ja ainakin 0.5bar lisää ahtoja. Tankoakin pitää varmaan vielä lyhentää että saan pienen esijännityksen kellolle.

Jos ilman hukkiksen letkua ei paineita löydy niin silloin vika on kyllä tangon perussäädössä. Eli hukkis on kokoajan auki. Kun käänsit kompurapesää hukkishan piti kääntää, eikä kelloa sen jälkeen saa orkkiskiinnitykseen kiinni (ainakaan järkevästi, hukkis eri puolella turboa mitä kello). Tästä johtuen piti ainakin omassa kokoonpanossa uudistaa tuo tangon pituus ja muotokin vähän muuttui. Tai sitten epakokaasuja ei vaan tule???
Eli tarkasta että hukkiksen läppä on kiinni "perustilassa" eikä kello vuoda niin pitäisi alkaa ahtoja löytymään.
Mulla ei ainakaan ollut ongelmia ahtojen suhteen, 2krpm:ssä alkoi olla 0.5bar, 1.3bar siinä 3,5krpm hujakoilla ja sitten pitikin jo himmailla. Eli spoolaa, ahtaa ja nakuledikin vilahteli

Yhden päivän mietiskelin ja puhaltelin lisää niin ei se kyllä tosiaan ole mitään muuta, kuin ylipainekello kuten sanoit. Hukkiksen tanko pitää kyllä säätää. Kello tuli ihan orkkis paikkaan kiinni, kun kulma oli hyvä. Pyöräytinkin ainoastaan runkoa ton öljykierron saattamiseksi oikein päin. Tietysti jos säätö on oikeen herkkä niin saattaahan tuo olla muuttunut. Kokeilin eilen kaverin T03sen hukkista ja se oli kyllä mutu-jäykempi.
Ihmetystä herättää edelleen se, että on ihan sama onko mankun piuhat tai letkut kiinni vai ei. APC on vähän muuteltu ja voi olla että on mennyt jotain väärinpäin. Hajotaan siihen sitten vasta kun on tankoa säädelty.
Mikäs toi sisäinen by-pass on? Tulee taas tyhmä olo. Käsitin, että ylimääräinen nippa kompurakotelon paineettomalla puolella olis takaisin kierrätystä varten mankulta. En tosin ole ottanut tuota käyttöön.
Ihmetystä herättää edelleen se, että on ihan sama onko mankun piuhat tai letkut kiinni vai ei. APC on vähän muuteltu ja voi olla että on mennyt jotain väärinpäin. Hajotaan siihen sitten vasta kun on tankoa säädelty.
Mikäs toi sisäinen by-pass on? Tulee taas tyhmä olo. Käsitin, että ylimääräinen nippa kompurakotelon paineettomalla puolella olis takaisin kierrätystä varten mankulta. En tosin ole ottanut tuota käyttöön.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Sisäinen by-pass: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900pro ... mage29.htmtema kirjoitti:Mikäs toi sisäinen by-pass on? Tulee taas tyhmä olo. Käsitin, että ylimääräinen nippa kompurakotelon paineettomalla puolella olis takaisin kierrätystä varten mankulta. En tosin ole ottanut tuota käyttöön.
Jos sulla on tuollainen niin onhan sinulla siihen kytketty alipaineletku kaasuläpän jälkeen. Selittää kummasti miksei ahda kun peruspaineet kerran by-pass ei ole toiminnassa. Nippa kompurakotelon paineeton puoli? Onko sulla kuvaa tuosta omasta turbostasi.
Tässä vielä mun tyyppikilpi: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900pro ... mage28.htm
Jep jep. Just toi, mutta ymmärsin merkityksen täysin väärin. Ei joo tosiaan ole ihme ettei ahda. Voiko tuon poistaa mitenkään mekaanisesti käytöstä. Tulppaaminen ei taida onnistua, kun vaatinee ylipaineen pitääkseen.Sisäinen by-pass: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900pro ... mage29.htm
Jos sulla on tuollainen niin onhan sinulla siihen kytketty alipaineletku kaasuläpän jälkeen. Selittää kummasti miksei ahda kun peruspaineet kerran by-pass ei ole toiminnassa. Nippa kompurakotelon paineeton puoli? Onko sulla kuvaa tuosta omasta turbostasi.
Kuvaa ei valitettavasti ole sähköisessä muodossa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Eli ongelma löydetty. Nipan tulppaaminen ei taida onnistua, kuitenkin by-passille pitää saada alipaine ja ylipaine. Ota tuo by-pass käyttöön? Tai jos et halua käyttää sitä niin sitten vaihtoehdoksi jää sen ruuvaaminen irti ja tekemällä esim. alumiinistä sille peitelevy ja tiivistää painepuoli ja imupuoli toisistaan erilleen.tema kirjoitti:Jep jep. Just toi, mutta ymmärsin merkityksen täysin väärin. Ei joo tosiaan ole ihme ettei ahda. Voiko tuon poistaa mitenkään mekaanisesti käytöstä. Tulppaaminen ei taida onnistua, kun vaatinee ylipaineen pitääkseen.Sisäinen by-pass: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900pro ... mage29.htm
Jos sulla on tuollainen niin onhan sinulla siihen kytketty alipaineletku kaasuläpän jälkeen. Selittää kummasti miksei ahda kun peruspaineet kerran by-pass ei ole toiminnassa. Nippa kompurakotelon paineeton puoli? Onko sulla kuvaa tuosta omasta turbostasi.