Kunnon intercoolereita Saabiin!
Ei ne inssit siinä testilenkillä voi mitenkään todeta tehoja olevan liikaa. Mun autolla jos rupee kierrättämään hallin nurkan ympäri ajaessa pistän sille mustan silmän ennenkun kerkeää lamput mitata. Miten voi konttorin Marko tietää miltä tuntuu persdynossa kaikkien autojen tehot? Onko Markolla muistissa kaikkien kuulereiden ulkomitat?
Vastaukset edellisiin:
Ei mitenkään. Ei ole.
Vastaukset edellisiin:
Ei mitenkään. Ei ole.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
niin eihän ne niitä mittoja tunne, mutta jokainen muistaa sen asian että kuulerin voi vaihtaa mutta sen tuoma teho ei saa nousta. T7 koneissahan ainut etu on se että paineet nousee nopeemmin. Tehoja ei kaiketi tule yhtään koska trionic säätää. Vigge antakoot analyysin jos joku kaipaa. Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.
Mä vaihdan kyllä kuulerin tehokkaammaksi mutta en koko keulan kokoiseksi vaan seuraavilla mitoilla (leveys 540 mm, korkeus 220 mm, syvyys 62 mm) joka on suhteellisen hillitty ja ei niin loista vaihdollaan.
Tonnarimiehet teillähän ei ole mitään hätää koska uusi IC on saman kokoinen kun vanha. Ainut ero on se että tehokkaampi jäähdytys ja virtaus.
Mä vaihdan kyllä kuulerin tehokkaammaksi mutta en koko keulan kokoiseksi vaan seuraavilla mitoilla (leveys 540 mm, korkeus 220 mm, syvyys 62 mm) joka on suhteellisen hillitty ja ei niin loista vaihdollaan.


Tonnarimiehet teillähän ei ole mitään hätää koska uusi IC on saman kokoinen kun vanha. Ainut ero on se että tehokkaampi jäähdytys ja virtaus.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Saako IC:tä mustana
Onko sen AM-Worksin IC:n pakko olla kiiltävä. Mattamusta sopisi mielestäni paljon paremmin. Itse en ainakaan halua IC:n kiiltelevän keulalla. Jos ei sitä valmiina saa tummana pitänee hökötys maalata itse. Mangaanifosfatoinnilla tulisi kenties paras jälki.
Re: Saako IC:tä mustana
Voihan sen tietysti myös anodisoida. Ei pitäis olla paha rasti kustannuksilta. Toisin en tiedä mitä yksittäiskappaleesta veloitetaaan.NG900SET -95 kirjoitti:Onko sen AM-Worksin IC:n pakko olla kiiltävä. Mattamusta sopisi mielestäni paljon paremmin. Itse en ainakaan halua IC:n kiiltelevän keulalla. Jos ei sitä valmiina saa tummana pitänee hökötys maalata itse. Mangaanifosfatoinnilla tulisi kenties paras jälki.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Mistäs tarkemmin ottaen asiaa kyselit kuin noin hienon brösyyrin sait vastaukseksi, AKEn weppisivujen kauttako jostain ihme linkistä? Mä en nyt löydä sieltä sekamelskasta mitään kontaktia josta tämmösiä vois kysellä.. Tommonen luettelo olis kiva saada koskien NG900 mallia, vai lieköhän vastaus tässä tapauksessa helppo, SAAB 4D 900 2.0 TURBO B204L, 1.98L 136KW kun ei mitään tehokkaampaa aeroakaan tässä mallistossa ole. Siispä ton mukaan edes steg-1 ei menisi sen "sallitun" 20% tehonlisäyksen alle, raja 185hv +20% = 222hv93t sport kirjoitti:Viimeksi kun kyselin AKEsta asiaa niin tuli sentään fiksumpi vastaus, vaikka eivät vastanneet kuitenkaan mitään![]()
Tässä jätettiin asian vastuu Saab: lle![]()
En ole kysellyt asiaa Saabilta, ehkä ne olis käskennyt kysymään AKEsta![]()
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ma ... %20lpt.pdf
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Eikö T7 muka tajua jos ilmaa liikkuu enemmän? Isompi ja paremmin virtaava cooleri -> jäähdyttää tehokkaammin -> mahtuu enemmän ilmaa -> voi työntää koneeseen enemmän kakkua (eikös se näin mene?)potkuhousu kirjoitti:T7 koneissahan ainut etu on se että paineet nousee nopeemmin. Tehoja ei kaiketi tule yhtään koska trionic säätää. Vigge antakoot analyysin jos joku kaipaa. Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.
Joo ei oo suurempaa hätää jos ei ilmastointia poista. Ainoa mitta mikä siinä pitäis muuttua on paksuus. Orkkis on muistaakseni 32mm ja ite ainakin haluaisin sen 50mm paksun mikä sinne just pitäis mahtua. Katsastusmiehen pitää suorastaan tietää mitä ettii jos se meinaa sieltä muitten kennojen seasta huomata isomman coolerin. Jos ottaa ilmastoinnin pois niin sinne mahtuu kyllä melko miehekkään kokonen kenno ja sitä jos ei Kalle Katsastaja huomaa niin ihme on.potkuhousu kirjoitti:Tonnarimiehet teillähän ei ole mitään hätää koska uusi IC on saman kokoinen kun vanha. Ainut ero on se että tehokkaampi jäähdytys ja virtaus.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Mangaanifosfatointi
Mangaanifosfatointi veloitetetaan kilohinnan mukaan. Tämä on hyvä koska IC ei paljoa paina (olisiko n. 10kg ??) mutta pinta-alaa on järjettömän paljon. Sopiiko se IC:n materiaaliin?
Niinpotkuhousu kirjoitti:Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Mangaanifosfatointi
10 kilookin on aika paljon, saabin orkkis x-flow painaa vain parinkolmenneljän kilon juustoklöntin verran. No se onki orkkisruipelocooleri joka taisteleekin höyhensarjassa.NG900SET -95 kirjoitti:Mangaanifosfatointi veloitetetaan kilohinnan mukaan. Tämä on hyvä koska IC ei paljoa paina (olisiko n. 10kg ??) mutta pinta-alaa on järjettömän paljon. Sopiiko se IC:n materiaaliin?
EDIT: nostetaankin viggencooleri kevyeen sarjaan koska mm NG900:ssa ja <01 9-3:ssa oleva cooleri on se höyhensarjalainen.

Viimeksi muokannut NG900T, Ma Tammi 26, 2004 16:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Tuosta kyselin muistaakseniNG900T kirjoitti:Mistäs tarkemmin ottaen asiaa kyselit kuin noin hienon brösyyrin sait vastaukseksi, AKEn weppisivujen kauttako jostain ihme linkistä? Mä en nyt löydä sieltä sekamelskasta mitään kontaktia josta tämmösiä vois kysellä.. Tommonen luettelo olis kiva saada koskien NG900 mallia, vai lieköhän vastaus tässä tapauksessa helppo, SAAB 4D 900 2.0 TURBO B204L, 1.98L 136KW kun ei mitään tehokkaampaa aeroakaan tässä mallistossa ole. Siispä ton mukaan edes steg-1 ei menisi sen "sallitun" 20% tehonlisäyksen alle, raja 185hv +20% = 222hv93t sport kirjoitti:Viimeksi kun kyselin AKEsta asiaa niin tuli sentään fiksumpi vastaus, vaikka eivät vastanneet kuitenkaan mitään![]()
Tässä jätettiin asian vastuu Saab: lle![]()
En ole kysellyt asiaa Saabilta, ehkä ne olis käskennyt kysymään AKEsta![]()
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ma ... %20lpt.pdf
http://www.ake.fi/palaute.html
Tässä nää mailiosoitteetkin, eli (ajoneuvo)tekniikkaan kummastakin niin pitäs vastauksien tulla.
ake@ake.fi
ajokortti@ake.fi
autoverotus@ake.fi
kiinnitys@ake.fi
kilvet@ake.fi
kuljettaja@ake.fi
rekisterointi@ake.fi
tekniikka@ake.fi
tietopalvelu@ake.fi
verotus@ake.fi
valvonta@ake.fi
Prosari ei ollut ihan tollanen, itse hieman sommittelin sitä ja "tulostin" pdf-formaattiin.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Maptunin vastaus IC:n vaikutuksesta
Tässä kysymys jonka esitin Fredrikille ja vastaus jonka sain:
"I´m made some enquiryes about intercoolers. Do you have an estimate how much does a good for example 75x310x370mm intercooler affect to maximum horsepower and torgue with stage 3? Off course it depends on the weather...
>>It is hard to say, but your original IC is really bad...
I have not dynoed the result, but it is really good."
"I´m made some enquiryes about intercoolers. Do you have an estimate how much does a good for example 75x310x370mm intercooler affect to maximum horsepower and torgue with stage 3? Off course it depends on the weather...
>>It is hard to say, but your original IC is really bad...
I have not dynoed the result, but it is really good."
No, just kuten sanoit eli lämpö pysyy alhaalla ja saadaan optimiteho pidempään.NG900T kirjoitti:Niinpotkuhousu kirjoitti:Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.Vetäkääs mogulit nyt vähän analyysiä mitä se isompi ic tuo hyötyä sellaisenaan jos ei bokseja päivitellä. Luulis ainaki maalaisjärjellä ajateltuna nakutusherkkyyden laskevan kesähelteellä.
Saattahan tuo vaikuttaa myös ilman virtaavuuteen eli hereemmin liikkuu ilma ison kuulerin läpi = reagoi nopeemmin.
Tuskin toi Trionic ihmeitä saa aikaan pelkällä isommalla kuulerilla

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
T7:a mitataan tosi tarkkaan ahtoilman lämpö ja ilman määrä ja sen mukaan säädetään polttoaineseosta ja ahtoja. Eli se etu ei ole niin suuri kun T7 tajuu tilanteen.
Olli voi heittää jotain älykästä kun se on insinööri ja viisaampi kuin mä.
Olli voi heittää jotain älykästä kun se on insinööri ja viisaampi kuin mä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Jos ECUn asetuksiin ei kosketa niin T7:saa tehon nousu jää todella vähäiseksi, miksi?
Kirjoittelin taannoin yleiselle puolelle "trinoicin salat" otsikon alle. Sieltä löytyy hieman tarkempaa tietoa miten järjestelmä toimii.
Periaate kuitenkin tämä
MAF mittaa ilmamäärän, josta imusarjan lämpötilan mukaan määräytyy sopan syöttö. ECU ei pyri tiettyy ahtopaineeseen, vaan tietyyn ilmamassaan. Ilmamassa on käytännössä lähes suoraan verrannollinen vääntömomenttiin.
Järjestelmässä on kuitenkin takaisin kytkentä ei MAFin näyttämää verrataan todelliseen MAP+imusarjaTemp arvoon. Ei pyydetty vs. todellinen. Arvoja justeerataan jos niissä on eroa.
Nyt jos autoon lykätään isompi cooleri pyytää ECU aluksi tietyn määrän ilmaa, joka mitataan ECulla ja säädetään hukkaportin asemaa muuttamalla. Hetken päästä käy niin että järjestelmä huomaa, että todellinen ilmamääärä on suurempi kuin pyydetty. Sitten alkaa justeeraus ja lopulta hukkis on enemmän auki ahdot laskee + sun muuta kivaa.
Eli vähemmän ahtoo ja viileempi ilman vastaa ilmamassaltaa kuumempaa ja enemmän ahdettua ilmaa.
Toki mikään tämän tyyppinen säätöjärjestelmä ei ole idioottivarma, joten se mitä käytännössä tapahtuu ei pystytä täysin ennustamaan. Mutta näin se jok tap teoriassa menee.
Enemmän vaikutusta coolerilla on siihen että konetta voidaan ajaa ECU haluamilla maksimiasetuksilla, ilman että nakusäätö sorkkii arvoja. Näin koneesta saadaan aina se teho mikä ECU'ssa spekin mukaan on.
Kirjoittelin taannoin yleiselle puolelle "trinoicin salat" otsikon alle. Sieltä löytyy hieman tarkempaa tietoa miten järjestelmä toimii.
Periaate kuitenkin tämä
MAF mittaa ilmamäärän, josta imusarjan lämpötilan mukaan määräytyy sopan syöttö. ECU ei pyri tiettyy ahtopaineeseen, vaan tietyyn ilmamassaan. Ilmamassa on käytännössä lähes suoraan verrannollinen vääntömomenttiin.
Järjestelmässä on kuitenkin takaisin kytkentä ei MAFin näyttämää verrataan todelliseen MAP+imusarjaTemp arvoon. Ei pyydetty vs. todellinen. Arvoja justeerataan jos niissä on eroa.
Nyt jos autoon lykätään isompi cooleri pyytää ECU aluksi tietyn määrän ilmaa, joka mitataan ECulla ja säädetään hukkaportin asemaa muuttamalla. Hetken päästä käy niin että järjestelmä huomaa, että todellinen ilmamääärä on suurempi kuin pyydetty. Sitten alkaa justeeraus ja lopulta hukkis on enemmän auki ahdot laskee + sun muuta kivaa.
Eli vähemmän ahtoo ja viileempi ilman vastaa ilmamassaltaa kuumempaa ja enemmän ahdettua ilmaa.
Toki mikään tämän tyyppinen säätöjärjestelmä ei ole idioottivarma, joten se mitä käytännössä tapahtuu ei pystytä täysin ennustamaan. Mutta näin se jok tap teoriassa menee.
Enemmän vaikutusta coolerilla on siihen että konetta voidaan ajaa ECU haluamilla maksimiasetuksilla, ilman että nakusäätö sorkkii arvoja. Näin koneesta saadaan aina se teho mikä ECU'ssa spekin mukaan on.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Voikohan katsastuksissa käyttää "ennakkotapauksia"? Eli jos joku saa menemään coolerin muutoksen katsastuksesta läpi niin, että siitä tulee esim. merkintä rekisteriotteeseen tai jokin muu kirjallinen tosite, voisivatko muut käyttää tätä hyväkseen vetoamalla siihen?! Menee todella mielenkiintoiseksi...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856