Kunnon intercoolereita Saabiin!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ei ne inssit siinä testilenkillä voi mitenkään todeta tehoja olevan liikaa. Mun autolla jos rupee kierrättämään hallin nurkan ympäri ajaessa pistän sille mustan silmän ennenkun kerkeää lamput mitata. Miten voi konttorin Marko tietää miltä tuntuu persdynossa kaikkien autojen tehot? Onko Markolla muistissa kaikkien kuulereiden ulkomitat?

Vastaukset edellisiin:
Ei mitenkään. Ei ole.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

niin eihän ne niitä mittoja tunne, mutta jokainen muistaa sen asian että kuulerin voi vaihtaa mutta sen tuoma teho ei saa nousta. T7 koneissahan ainut etu on se että paineet nousee nopeemmin. Tehoja ei kaiketi tule yhtään koska trionic säätää. Vigge antakoot analyysin jos joku kaipaa. Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.

Mä vaihdan kyllä kuulerin tehokkaammaksi mutta en koko keulan kokoiseksi vaan seuraavilla mitoilla (leveys 540 mm, korkeus 220 mm, syvyys 62 mm) joka on suhteellisen hillitty ja ei niin loista vaihdollaan. :D :D

Tonnarimiehet teillähän ei ole mitään hätää koska uusi IC on saman kokoinen kun vanha. Ainut ero on se että tehokkaampi jäähdytys ja virtaus.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Saako IC:tä mustana

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Onko sen AM-Worksin IC:n pakko olla kiiltävä. Mattamusta sopisi mielestäni paljon paremmin. Itse en ainakaan halua IC:n kiiltelevän keulalla. Jos ei sitä valmiina saa tummana pitänee hökötys maalata itse. Mangaanifosfatoinnilla tulisi kenties paras jälki.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Saako IC:tä mustana

Viesti Kirjoittaja Vigge »

NG900SET -95 kirjoitti:Onko sen AM-Worksin IC:n pakko olla kiiltävä. Mattamusta sopisi mielestäni paljon paremmin. Itse en ainakaan halua IC:n kiiltelevän keulalla. Jos ei sitä valmiina saa tummana pitänee hökötys maalata itse. Mangaanifosfatoinnilla tulisi kenties paras jälki.
Voihan sen tietysti myös anodisoida. Ei pitäis olla paha rasti kustannuksilta. Toisin en tiedä mitä yksittäiskappaleesta veloitetaaan.
#1730
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

93t sport kirjoitti:Viimeksi kun kyselin AKEsta asiaa niin tuli sentään fiksumpi vastaus, vaikka eivät vastanneet kuitenkaan mitään 8O

Tässä jätettiin asian vastuu Saab: lle :roll:
En ole kysellyt asiaa Saabilta, ehkä ne olis käskennyt kysymään AKEsta :wink:

http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ma ... %20lpt.pdf
Mistäs tarkemmin ottaen asiaa kyselit kuin noin hienon brösyyrin sait vastaukseksi, AKEn weppisivujen kauttako jostain ihme linkistä? Mä en nyt löydä sieltä sekamelskasta mitään kontaktia josta tämmösiä vois kysellä.. Tommonen luettelo olis kiva saada koskien NG900 mallia, vai lieköhän vastaus tässä tapauksessa helppo, SAAB 4D 900 2.0 TURBO B204L, 1.98L 136KW kun ei mitään tehokkaampaa aeroakaan tässä mallistossa ole. Siispä ton mukaan edes steg-1 ei menisi sen "sallitun" 20% tehonlisäyksen alle, raja 185hv +20% = 222hv
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

potkuhousu kirjoitti:T7 koneissahan ainut etu on se että paineet nousee nopeemmin. Tehoja ei kaiketi tule yhtään koska trionic säätää. Vigge antakoot analyysin jos joku kaipaa. Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.
Eikö T7 muka tajua jos ilmaa liikkuu enemmän? Isompi ja paremmin virtaava cooleri -> jäähdyttää tehokkaammin -> mahtuu enemmän ilmaa -> voi työntää koneeseen enemmän kakkua (eikös se näin mene?)
potkuhousu kirjoitti:Tonnarimiehet teillähän ei ole mitään hätää koska uusi IC on saman kokoinen kun vanha. Ainut ero on se että tehokkaampi jäähdytys ja virtaus.
Joo ei oo suurempaa hätää jos ei ilmastointia poista. Ainoa mitta mikä siinä pitäis muuttua on paksuus. Orkkis on muistaakseni 32mm ja ite ainakin haluaisin sen 50mm paksun mikä sinne just pitäis mahtua. Katsastusmiehen pitää suorastaan tietää mitä ettii jos se meinaa sieltä muitten kennojen seasta huomata isomman coolerin. Jos ottaa ilmastoinnin pois niin sinne mahtuu kyllä melko miehekkään kokonen kenno ja sitä jos ei Kalle Katsastaja huomaa niin ihme on.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Mangaanifosfatointi

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mangaanifosfatointi veloitetetaan kilohinnan mukaan. Tämä on hyvä koska IC ei paljoa paina (olisiko n. 10kg ??) mutta pinta-alaa on järjettömän paljon. Sopiiko se IC:n materiaaliin?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

potkuhousu kirjoitti:Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.
Niin :!: Vetäkääs mogulit nyt vähän analyysiä mitä se isompi ic tuo hyötyä sellaisenaan jos ei bokseja päivitellä. Luulis ainaki maalaisjärjellä ajateltuna nakutusherkkyyden laskevan kesähelteellä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mangaanifosfatointi

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:Mangaanifosfatointi veloitetetaan kilohinnan mukaan. Tämä on hyvä koska IC ei paljoa paina (olisiko n. 10kg ??) mutta pinta-alaa on järjettömän paljon. Sopiiko se IC:n materiaaliin?
10 kilookin on aika paljon, saabin orkkis x-flow painaa vain parinkolmenneljän kilon juustoklöntin verran. No se onki orkkisruipelocooleri joka taisteleekin höyhensarjassa.

EDIT: nostetaankin viggencooleri kevyeen sarjaan koska mm NG900:ssa ja <01 9-3:ssa oleva cooleri on se höyhensarjalainen. :D
Viimeksi muokannut NG900T, Ma Tammi 26, 2004 16:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900T kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Viimeksi kun kyselin AKEsta asiaa niin tuli sentään fiksumpi vastaus, vaikka eivät vastanneet kuitenkaan mitään 8O

Tässä jätettiin asian vastuu Saab: lle :roll:
En ole kysellyt asiaa Saabilta, ehkä ne olis käskennyt kysymään AKEsta :wink:

http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ma ... %20lpt.pdf
Mistäs tarkemmin ottaen asiaa kyselit kuin noin hienon brösyyrin sait vastaukseksi, AKEn weppisivujen kauttako jostain ihme linkistä? Mä en nyt löydä sieltä sekamelskasta mitään kontaktia josta tämmösiä vois kysellä.. Tommonen luettelo olis kiva saada koskien NG900 mallia, vai lieköhän vastaus tässä tapauksessa helppo, SAAB 4D 900 2.0 TURBO B204L, 1.98L 136KW kun ei mitään tehokkaampaa aeroakaan tässä mallistossa ole. Siispä ton mukaan edes steg-1 ei menisi sen "sallitun" 20% tehonlisäyksen alle, raja 185hv +20% = 222hv
Tuosta kyselin muistaakseni
http://www.ake.fi/palaute.html

Tässä nää mailiosoitteetkin, eli (ajoneuvo)tekniikkaan kummastakin niin pitäs vastauksien tulla.

ake@ake.fi
ajokortti@ake.fi
autoverotus@ake.fi
kiinnitys@ake.fi
kilvet@ake.fi
kuljettaja@ake.fi
rekisterointi@ake.fi
tekniikka@ake.fi
tietopalvelu@ake.fi
verotus@ake.fi
valvonta@ake.fi

Prosari ei ollut ihan tollanen, itse hieman sommittelin sitä ja "tulostin" pdf-formaattiin.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Maptunin vastaus IC:n vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tässä kysymys jonka esitin Fredrikille ja vastaus jonka sain:

"I´m made some enquiryes about intercoolers. Do you have an estimate how much does a good for example 75x310x370mm intercooler affect to maximum horsepower and torgue with stage 3? Off course it depends on the weather...


>>It is hard to say, but your original IC is really bad...
I have not dynoed the result, but it is really good."
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900T kirjoitti:
potkuhousu kirjoitti:Mutta mitä T5 koneille tapahtuu niin sitä mä en tiedä.
Niin :!: Vetäkääs mogulit nyt vähän analyysiä mitä se isompi ic tuo hyötyä sellaisenaan jos ei bokseja päivitellä. Luulis ainaki maalaisjärjellä ajateltuna nakutusherkkyyden laskevan kesähelteellä.
No, just kuten sanoit eli lämpö pysyy alhaalla ja saadaan optimiteho pidempään.
Saattahan tuo vaikuttaa myös ilman virtaavuuteen eli hereemmin liikkuu ilma ison kuulerin läpi = reagoi nopeemmin.

Tuskin toi Trionic ihmeitä saa aikaan pelkällä isommalla kuulerilla :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

T7:a mitataan tosi tarkkaan ahtoilman lämpö ja ilman määrä ja sen mukaan säädetään polttoaineseosta ja ahtoja. Eli se etu ei ole niin suuri kun T7 tajuu tilanteen.

Olli voi heittää jotain älykästä kun se on insinööri ja viisaampi kuin mä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jos ECUn asetuksiin ei kosketa niin T7:saa tehon nousu jää todella vähäiseksi, miksi?

Kirjoittelin taannoin yleiselle puolelle "trinoicin salat" otsikon alle. Sieltä löytyy hieman tarkempaa tietoa miten järjestelmä toimii.

Periaate kuitenkin tämä
MAF mittaa ilmamäärän, josta imusarjan lämpötilan mukaan määräytyy sopan syöttö. ECU ei pyri tiettyy ahtopaineeseen, vaan tietyyn ilmamassaan. Ilmamassa on käytännössä lähes suoraan verrannollinen vääntömomenttiin.
Järjestelmässä on kuitenkin takaisin kytkentä ei MAFin näyttämää verrataan todelliseen MAP+imusarjaTemp arvoon. Ei pyydetty vs. todellinen. Arvoja justeerataan jos niissä on eroa.

Nyt jos autoon lykätään isompi cooleri pyytää ECU aluksi tietyn määrän ilmaa, joka mitataan ECulla ja säädetään hukkaportin asemaa muuttamalla. Hetken päästä käy niin että järjestelmä huomaa, että todellinen ilmamääärä on suurempi kuin pyydetty. Sitten alkaa justeeraus ja lopulta hukkis on enemmän auki ahdot laskee + sun muuta kivaa.
Eli vähemmän ahtoo ja viileempi ilman vastaa ilmamassaltaa kuumempaa ja enemmän ahdettua ilmaa.

Toki mikään tämän tyyppinen säätöjärjestelmä ei ole idioottivarma, joten se mitä käytännössä tapahtuu ei pystytä täysin ennustamaan. Mutta näin se jok tap teoriassa menee.

Enemmän vaikutusta coolerilla on siihen että konetta voidaan ajaa ECU haluamilla maksimiasetuksilla, ilman että nakusäätö sorkkii arvoja. Näin koneesta saadaan aina se teho mikä ECU'ssa spekin mukaan on.
#1730
500whp.net member
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Voikohan katsastuksissa käyttää "ennakkotapauksia"? Eli jos joku saa menemään coolerin muutoksen katsastuksesta läpi niin, että siitä tulee esim. merkintä rekisteriotteeseen tai jokin muu kirjallinen tosite, voisivatko muut käyttää tätä hyväkseen vetoamalla siihen?! Menee todella mielenkiintoiseksi...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Vastaa Viestiin