Griffin & Nordic steg2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Griffin & Nordic steg2

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

MY 2001 Griffin + Nordic steg2, 240 hv ja 390 Nm (vakio 200 hv/310 Nm).

Vakiolla 60-120 km/h D-asento 7,3-7,5 s ja 60-100 km/h 4,5 s.
Nordic 60-120 km/h 6,5-6,7 ja 60-100 km/h 3,8-3,9 s.
Nämä ajat videoin kuten alla olevassa linkissä, eli lentävällä lähdöllä.

Nordicin sivuilla video steg2: http://nordictuning.com/saabtuning/9-5_ ... t_st2.html

Eiväthän nuo tämän painoiselle autolle huonoja aikoja ole, mutta enemmän odotin viritykseltä. Tuossa videossa vastaavat ajat ovat haarukassa 60-120 km/h alle 6 s ja 60-100 km/h noin 3,2 s. Suurin ero on 80-120 km/h, joka videolla menee luokkaa 4,0-4,2 s. Minulla taas 4,8 s, ja tätä viritys paransi vain 0,2-0,3 s.

Videon alussa mainitaan paino 1720 kg. Mikähän tämä lienee, onko oma paino (englanniksi "tare"?) vai kokonaispaino. 9-5:n manuaalissa suurimmaksi omapainoksi mainitaan 1665 kg, joka koskenee juuri Griffiniä, sillä siinä on painavin moottori. Manuaalissa 9-5:n kokonaispainoksi annetaan jopa yli 2000 kg. Voiko tuo 1720 kg olla tuon videon auton kokonaispaino, eli autoa on jotenkin kevennetty. Kyllähän tuo vajaan 300 kg painoero sitten selittäisikin nuo erot sitkeydessä.

Mitä tähän auton kokonaispainoon muuten kuuluu, on nimittäin minulle hämärä käsitys. Omapainoon sisältyy täysi tankki, pesuneste, vararengas ja työkalut.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omapaino on paino käyttökunnossa ja kokonaispaino on omapaino + suurin sallittu kuorma.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Tässä vielä kysymys, ks. yst. ensimmäinen viesti.
Olisiko kenelläkään ehdotusta, miksi sitkeys ei parantunut odotetulla (video) tavalla?
60-120 km/h videolla selvästi alle 6 s, mutta minulla noin sekuntia huonommin. Aika iso ero. Eniten takkiin videoon verrattuna tulee 80-120 km/ välillä. Mittauksessa ja olosuhteissa ei pitäisi olla vikaa.

Edit: lastun ja pakoputkiston asensi tuttu Saab-paja.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oletko asentanut ahtopainemittarin? Voisi pikkasen seurailla notta pysyykö ne ahdot siellä missä pitääkin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin