Lauantaina emäntä ajoi autolla töihin ja takaisin kotiin. Ilmoitti, että auto vilkutteli Check ACS -valoa.
Eilen ajaessani autolla Check ACS -vilkahduksia sattui vain lähdettäessä liikkeelle, mutta töistä lähtiessäni Check ACS -valo paloi 1- ja 3- vaihteella koko ajan. 2- ja 4- vaihteella valo ei palanut.
Ajoin auton Konalan Laakkoselle, jossa selvisi, että vaihdekepin anturi on rikki ja sitä ei voi ostaa erikseen varaosana, vaan täytyisi ostaa koko vaihdekeppisommitelma, joka maksaisi 882 euroa + asennustyö.
Mulla on mennyt tohon Sensoniciin tähän mennessä rahaa noin 2500 euroa ja aina kun Check ACS -valo on syttynyt, on ollut tietty pelko p*rs**ssä, että auto voi minä hetkenä tahansa jättää tien päälle (onneksi ei kuitenkaan ole vielä tehnyt sitä). Kaikista pahin tilanne oli viime vuonna, kun ajeltiin talvilomalle Rukalle ja auto heitti puolessa väliä matkaa Check ACS -valon. Kyllä siinä tuli sitten köröteltyä tooosi varovaisesti.
Näiden em. ongelmien takia olen päättänyt muuttaa auton manuaaliksi, jotta pidemmillä reissuilla ei joutuisi kytkimen takia "kuseen". Lisäksi Sensonicin ylläpitokustannukset, nyt kun autolla on ajettu lähes 192000 km, alkavat olla aika älyttömät. Eli auto manuaaliksi ja hei hei ACS -kytkinongelmille. Auton manuaaliksi vaihtaminen maksaa 475 euroa + työt. Jos punnitsee taloudellisilla aspekteilla, toisessa vaakakupissa auton jättäminen Sensoniciksi (+ tulevaisuuden mahdolliset Sensonic -kustannukset) ja auton muuttaminen manuaaliseksi, niin kyllä manuaaliksi muuttaminen vie taloudellisesti voiton. Ja vaikka mä kahjo olenkin, niin en sentään ole niin hullu, että alan enää neljättä kertaa (kolme kertaa riittää) hankkimaan itselleni Sensonic -ongelmia.
Jätän autoon muistoksi vanhan vaihdekepin nupin, jonka voi nähdä tämän mun postauksen vasemmalla puolella. Ja tietty mun nicknamea en viitsi muuttaa, koska se on jo useammalle tullut tutuksi.
Terveisin
Suru puserossa oleva Turbo Sensonic