95 Griffin 3.0V6T sammuu jarrutuksissa
Sellainen pikku välihuomautus että mitään kuluttajaviranomaisi ei ole olemassakaan. On olemassa kunnalisia kuluttajaNEUVOJIA, jotka antavat neuvoja miten edetä. Jos asiat eivät etene liikkeen kanssa voit laittaa asian kuluttaja valituslautakuntaa. Kuluttaja valituslautakunta sitten käsittelee asiaa pari vuotta ja sen jälkeen antaa SUOSITUKSEN. Tämä SUOSITUS ei mitenkään sido yrityksiä. Eli jos pitää käyttää pakko toimia rahojen saamiseksi takaisin niin sinun on pakko laittaa asia käräjäoikeuteen riita(tai petos) juttuna. Jos et siis jaksa odottaa paria vuotta suositusta etkä saa asiaa sovittua niin käräjille vaan toki siellä voi sitten tulla turpaan ja isot oikeuden käynti kulut mutta valitettavasti Suomessa ei ole minkäänlaista kuluttaja suojaa.
Ja mitä tulee SAAB:n merkkihuoltoon niin tuo minun tapaukseni (topic "ongelma auto") osoittaa että huollossa tehdään ihan mitä sattuu. Ettei vaan sinunkin autoosi ole laitettu vääriä osia. Ehkä olisi helpointa että ajaisit auton ruotsiin Trollhättäniin korjattavaksi.
Ja mitä tulee SAAB:n merkkihuoltoon niin tuo minun tapaukseni (topic "ongelma auto") osoittaa että huollossa tehdään ihan mitä sattuu. Ettei vaan sinunkin autoosi ole laitettu vääriä osia. Ehkä olisi helpointa että ajaisit auton ruotsiin Trollhättäniin korjattavaksi.
Tulee väistämättä mieleen, että tuo V6-kone on todellista taattua Opel-"laatua"...lk kirjoitti: Ja mitä tulee SAAB:n merkkihuoltoon niin tuo minun tapaukseni (topic "ongelma auto") osoittaa että huollossa tehdään ihan mitä sattuu. Ettei vaan sinunkin autoosi ole laitettu vääriä osia. Ehkä olisi helpointa että ajaisit auton ruotsiin Trollhättäniin korjattavaksi.
Eikös kaikki viranomaiset, jotka ovat olemassa kuluttajien asioiden turvaamiseksi, ole kuluttajaviranomaisia, minun mielestäni ainakin.lk kirjoitti:Sellainen pikku välihuomautus että mitään kuluttajaviranomaisi ei ole olemassakaan. On olemassa kunnalisia kuluttajaNEUVOJIA, jotka antavat neuvoja miten edetä. Jos asiat eivät etene liikkeen kanssa voit laittaa asian kuluttaja valituslautakuntaa. Kuluttaja valituslautakunta sitten käsittelee asiaa pari vuotta ja sen jälkeen antaa SUOSITUKSEN. Tämä SUOSITUS ei mitenkään sido yrityksiä. Eli jos pitää käyttää pakko toimia rahojen saamiseksi takaisin niin sinun on pakko laittaa asia käräjäoikeuteen riita(tai petos) juttuna. Jos et siis jaksa odottaa paria vuotta suositusta etkä saa asiaa sovittua niin käräjille vaan toki siellä voi sitten tulla turpaan ja isot oikeuden käynti kulut mutta valitettavasti Suomessa ei ole minkäänlaista kuluttaja suojaa.
.

Se mitä tulee kuluttajaviranomaisten (viimekädessä kuluttajavalituslautakunta) antamiin suosituksiin, on totta. On kuitenkin tilastollinen fakta, että vähintään 90 prosenttia lautakunnan antamista suosituksista menee mahdollisesti seuraavassa oikeusprosessissa samansisältöisenä läpi. Eli vaikka kyse onkin vain viranomaisen antamasta suosituksesta, sillä on käytännön tasolla erittäin suuri painoarvo. Toinen juttu on se, että yritykset erittäin monesti toimivat viimeistään lautakunnan annettua asiassa suosituksensa nimenomaan suosituksen mukaisesti, sillä päinvastainen menettely aiheuttaa a) yhtiölle bad williä ja b) erittäin suurella todennäköisyydellä mittavia kuluja hävityn oikeusprosessin johdosta. Eli en siinä mielessä täysin löisi lyttyyn kuluttajaviranomaisten toimintaa.
Toinen asia on se, että jo pelkästään kuluttajavirnaomaisilla uhkaamalla saadaan usein aikaan paljonkin, sillä sitä kautta asialle saadaan painoarvoa. Palveluntarjoaja (tässä tapauksessa Turun MetroAuto) ei välttämättä halua oman möhlimisensä takia saada enää lisää negatiivista julkisuutta. Kuluttajaviranomaisen maininta ja mahdollinen yhteydentotto sinne toimii painostuskeinona. Toki tässä sivussa on tarpeen tulleen fiksua käyttää myös "siviilipuolen" juridista apua, jolla asiaa vie itse eteenpäin prosessiteitse. Mutta tämäkään ei sulje pois kuluttajaviranomaisiin tehtävää yhteydenotto millään muodoin, päinvastoin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Huoltopalvelut pikemminkin on taattua Opel-laatua. Ei kyllä ole itselläni paljoa positiivistä sanottavaa länsiautostaiikoo kirjoitti:Tulee väistämättä mieleen, että tuo V6-kone on todellista taattua Opel-"laatua"...lk kirjoitti: Ja mitä tulee SAAB:n merkkihuoltoon niin tuo minun tapaukseni (topic "ongelma auto") osoittaa että huollossa tehdään ihan mitä sattuu. Ettei vaan sinunkin autoosi ole laitettu vääriä osia. Ehkä olisi helpointa että ajaisit auton ruotsiin Trollhättäniin korjattavaksi.

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Saako ysi-femmaan V4:ääkin? Eivätkös ainakin 2.0 ja 2.3 ole suoria neloskoneita?Georgios Nikolakaros kirjoitti:
Griffinissa on kaikki lisävarusteet ja lisäksi V6 kone V4 koneen sijalle. Kumpi kone on parempi on vaikea päättää, plussia ja minuksia on jokaisella.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Suoria neloskoneita muut ovat.Jokke A kirjoitti:Saako ysi-femmaan V4:ääkin? Eivätkös ainakin 2.0 ja 2.3 ole suoria neloskoneita?Georgios Nikolakaros kirjoitti:
Griffinissa on kaikki lisävarusteet ja lisäksi V6 kone V4 koneen sijalle. Kumpi kone on parempi on vaikea päättää, plussia ja minuksia on jokaisella.

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Käsittääkseni teki. Siitä huolimatta kone on Opelilta ja siinä on paljon Opelille tyypillisiä ei niin hyviä piirteitä mukana. Vai onko siinä paljoa muuta Saabin omaa kuin se epäsymmetrinen turbo?Georgios Nikolakaros kirjoitti: En ole kuullut että näitä olisi mennyt erityisesti usein rikki. Turbo on SAABin ja jostakin olen lukenut, että SAAb teki paljon työtä sovitakseen GM moottorin 9-5:seen.
Harmi, ettei Saab kerinnyt saamaan V8-konettaan valmiiksi ennen GM-kauppoja. Se olisi voinut olla aika mielenkiintoinen vehje 9-5:n keulalle.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Kuluttajaneuvoja antaa yleensä suosituksensa melko nopeasti joka toki ei ole sitova. Kuitenkin, yleensä ainakin isot yritykset noudattavat suosituksen koska eivät halua joutua kuluttajaneuvojan tietääkseni julkiseen "mustalistaan".lk kirjoitti:On olemassa kunnalisia kuluttajaNEUVOJIA, jotka antavat neuvoja miten edetä. Jos asiat eivät etene liikkeen kanssa voit laittaa asian kuluttaja valituslautakuntaa. Kuluttaja valituslautakunta sitten käsittelee asiaa pari vuotta ja sen jälkeen antaa SUOSITUKSEN. Tämä SUOSITUS ei mitenkään sido yrityksiä.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Hammashihna on minusta aina aika huono ratkaisu. Ei ole ainakaan Opeleissa mitään luotettavan ratkaisun mainetta saavuttanut.Georgios Nikolakaros kirjoitti: Mitä ne on ne huonot piirteet? Ainakin yksi se, että hammashihnan vaihto on kallis. Varmasti juo jkv enemmän bensaakin kun 2.3T. Mitä muuta? T. Georgios
Georgios Nikolakaros kirjoitti:Mitä ne on ne huonot piirteet? Ainakin yksi se, että hammashihnan vaihto on kallis. Varmasti juo jkv enemmän bensaakin kun 2.3T. Mitä muuta? T. Georgiosiikoo kirjoitti: Käsittääkseni teki. Siitä huolimatta kone on Opelilta ja siinä on paljon Opelille tyypillisiä ei niin hyviä piirteitä mukana.
Huonoja piirteitä tuossa V6:ssa ovat mm. seuraavat seikat:
1) kulutus, joka minulla keskusta-ajossa on kesäsäilläkin usein 12.8l/100km, pakkasilla enemmän. Matka-ajossa kulutuslukemat ovat huomattavasti maltillisempia tietysti.
2) Tiettyjä osia on V-moottorissa kaksin kappalein. Osien hinta on vähintään sama, usein kalliimpi, kuin muissa Saabeissa. Esim sytytyskasetteja on kaksi ja hintaa yhden vaihdosta tulee 450e Turun MetroAutossa.
3) Griffinin ja V6-moottorin osia ei usein ole varastossa, vaan ne joudutaan tilaamaan Ruotsista. Nähtävästi niitä ei ole aina sielläkään varastossa. Eli vikojen yhteydessä odotusajat voivat olla pitkiäkin.
Nuo nyt ovat sellaisia käytännön juttuja, joihin itse olen törmännyt.
Silti Griffinissä on paljon hyviä juttuja, jotka tulevat esille erityisesti matka-ajossa. Pitkillä työmatkoilla kesähelteillä ilmastoidut istuimet ovat loistavat. Hansikaslokeron saa kylmäkaapiksi, joten limpparit pysyvät kylminä. Äänentoisto on mielestäni todella hyvä, siihen olen ollut tyytyväinen. Eli ei autosta pelkkää pahaa sanottavaa ole minullakaan. Viimeiseen km-huoltoon asti olin erittäin tyytyväinen ko. autoon.