Lisävalojen asennus OG900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

kostape kirjoitti:Viistokeulassahan ei kai ole mitään puskureitakaan, jotkut muoviläpsykät vain. Mahtaako noista olla hyötyä vai haittaa?
Oli muuten pirun raskas muoviläpyskä laittaa paikalleen. Vai oonks mä niin riuku...? :wink:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

kostape kirjoitti:Viistokeulassahan ei kai ole mitään puskureitakaan, jotkut muoviläpsykät vain. Mahtaako noista olla hyötyä vai haittaa?
Ihan sama rakenne kuin vanhemmissakin, muovi päällä on vaan enempi muotoiltu. Saabin esitteiden mukaan toi on turvallisempi mitä vanha vaikka syvyyttä onkin vähän vähempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Onkos kellään omin silmin nähtynä, tuulilasin sisäpuolelta, miltä näyttää nämä Xenon valot. Esimerkiksi Hellan 1000 ff xenonina tai Luminator. :?:

Kävin vedättelemässä noitten xenontonnisten hintaa ja olin saada halvauksen, siis kappalehinta oli jotain käsittämätöntä. 8O
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Eikös pystärin puskureissa ole kennorakenne sisällä? Vinokeulassa taas muotoon valettua uretaania tms. Elikkäs erilainen rakenne sisällä.
Vinokeulan puskurin kuori on tuollainen muovilärpäke ja runkona on jämerä alumiiniprofiili jossa nuo lisävalojen reiätkin siis ovat.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

anttipa kirjoitti:Eikös pystärin puskureissa ole kennorakenne sisällä? Vinokeulassa taas muotoon valettua uretaania tms. Elikkäs erilainen rakenne sisällä.
Vinokeulan puskurin kuori on tuollainen muovilärpäke ja runkona on jämerä alumiiniprofiili jossa nuo lisävalojen reiätkin siis ovat.
Hyvinkin mahdollista että eroavat tuon verta, lähinnä meinasin että ovat molemmat tukevaa tekoa verrattuna esim. riisikuppien pelkkään muovikuoreen. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ja sitten itse asiaan ku valot on kytketty, niin mikä olisi helpoin konsti saattaa omat pitkät pois pelistä? referenssi kasvaa liikaa..... selviänkö pelkällä sulakkeen poistolla ysisatkussahan on omat sulakkeet lyhyile ja pitkille. vai rakennanko uuden virta piirin konehuoneeseen jolla saa pitkät pois kehistä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite omakohtaisena kokemuksena lisäpitkistä, että ne on hyvä saada pois päältä ja auton omat valot toimintaan esim. lumipyryssä. Omassa satkussani lisäpitkät ovat senverran pienet, että niitä käytetään omien pitkin rinnalla. Juuri lumipyryssä olen havainnut, että omat pitkät valot eivät häikäise niin paljon, kuin lisävalot.

Jos siis itelle vääntäisin moista systeemiä, että lisävalot ylittää referenssin auton omien valojen kera, laittaisin konehuoneen puolelle ihan vaikka sulakerasiaan simppelin kytkennän, jossa orggis kaukovaloille lähteviin johtoihin laittaisin vaihtokärkireleet ja kabiiniin relettä ohjaava kytkin. Näin siis tällä kytkimellä saisi valita, meneekö virta auton omiin pitkiin valoihin, vai niihin lisävaloihin. Kytkentä olisi vielä kaiken hyväksi niin simppeli, ettei tarvitse lisätä omia sulakkeita lisävaloja varten, koska virta tulisi auton omien kaukovalojen sulakkeiden kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli hommaan sellaisen releen jossa on 5 jalkaa... laitan siihen toiseen omat valot ja toiseen lisäpitkät mut katkasijan väliin jotta saan valita kumpi sykki paremmin.... tai sit antaa vaan olla jos tulee sanomista maaseudulla niin otetaan päiväksi pois keulalta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti:sulakerasiaan simppelin kytkennän, jossa orggis kaukovaloille lähteviin johtoihin laittaisin vaihtokärkireleet ja kabiiniin relettä ohjaava kytkin. Näin siis tällä kytkimellä saisi valita, meneekö virta auton omiin pitkiin valoihin, vai niihin lisävaloihin.
Eikös tuossa pelkässä vaihtokytkimessä ole se vaara että pidempään ajettaessa pelkillä lisäpitkillä niin lyhyille vaihto on todella pimeää kun auton omat valot on muurautuneet loskasta umpeen.

Eli tarttis polttaa noita lähivaloja koko ajan saa siihen sitten vaan pitkät päälle ja vaihtokytkimellä sitten valittaisiin että omat vai lisävalot.

Kytkentä olisi vielä kaiken hyväksi niin simppeli, ettei tarvitse lisätä omia sulakkeita lisävaloja varten, koska virta tulisi auton omien kaukovalojen sulakkeiden kautta.
IMO:Jos lähdetään valoja parantaan niin ekaksi pitää tsekata auton orkkisvalot että kuinka paljon niissä on jännitehäviötä ja aika usein taitaa mennä piuhoitukset uusiksi. Noi kun saa kuntoon ja umpiot hyvään iskuun niin harvemmin lisävaloja tarvitaankaan.

Tietty valoa ei ole koskaan liikaa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu uuden karheat valot on tulossa keulalle siis omat pitää katsoa jos tekee et laittaa ne lisäpitkät ihan normal ja rakentaa auton omiin johtoihin eli ottaa niistä herätteen uusille piuhoille
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tetammi kirjoitti: Eikös tuossa pelkässä vaihtokytkimessä ole se vaara että pidempään ajettaessa pelkillä lisäpitkillä niin lyhyille vaihto on todella pimeää kun auton omat valot on muurautuneet loskasta umpeen.

Eli tarttis polttaa noita lähivaloja koko ajan saa siihen sitten vaan pitkät päälle ja vaihtokytkimellä sitten valittaisiin että omat vai lisävalot.
Näin muuten on, että lähivalot pitäisi kytkeä jatkuvana päälle, jos auton omat pitkät valot otetaan pois pelistä. Tuo itseasiassa on täysin laillinen kytkentä. No, tuota kytkentää joutuu jo hieman miettimään. Mahdoton se ei tietenkään ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ammatti taitoa kehiin ja piirustukset kytkennästä heti....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

niin.. paljos referenssit menee yli? Meinaan mä ajelisin varmaan molemmat päällä. 8O Lisäpitkille tietty oma kytkin. tää vaan mielipide, en yllytä mihkään.. :lol:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lisäpitkät 37,5 kpl + omat valot päälle. sellasta niin meinasinikin tehdä en jaksa tehdä mitään extra kytkentöjä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

siis 37,5/kpl!?!? oho.. no sit menee kyl yli aika paljon. mut jos yhteensä 37,5 + omat, ni sit ei kyl paha. 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin