tosivinkkejä pumpun vaihtoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

tosivinkkejä pumpun vaihtoon

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli homma on tekemistä vaille valmis eli uusi bensapumppu hommattu ja tosi upea kannen aukaisu työkalukin on valmis ja maalattu. eli nyt vinkkejä itse vaihtoon. pumppu on mallia walbro ja siis pelkkä pumppu tarvikemalli. kuvia miten se pumppu on siellä ja muutakin apua saa laittaa tulemaan. että sellaista. mie otan kuvia ku aloitan projektin huomenna...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tarkoitatko pumppua joka on tankissa? Ei oikeastaan tarviaisi mitään vinkkejä tuo pumpun vaihto. Sähän oot noita autoja purkanut ja kasannut paljonkin ja kyseessä on yksi helpoimmista remonteista.

-Kansi auki. Piuhat irti. Polttoaineletku irti (17mm vai oliko 19mm).
-7mm hylsyllä kumitötterön kiristyspannat auki (räikkä tarviaa nivelen)

sitten nostetaan koko härdelli sieltä ulos ja purat sen verran, että saat suodatin sun muut osat kiinni uuteen pumppuun. sitten vaan koko komeus takaisin tankkiin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no niin uteliaisuus vei voiton eli pumpum irrotus alkoi.... niitä letkuja pitää visiin irroittaa et sen saa ylös sieltä... nyt joutuu pikkasen odottamaan laitoin letkun imemään tankista bensaa pois .... läikky visiinn litroja takaluukun alle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mahtuuko se ämpäri tulemaan pois sen letkun kaa joka menee sen alle? miten nuo letkut saa irti rikkomatta enempää vai onko ainoa konsti puukolla poikki ja uutta tilalle?

tässä tilanne:
http://img390.imageshack.us/my.php?imag ... 0014hd.jpg
pumppu hässäkkä

ämpärin pohjalla kimaltelee tuskin on kultaa eli tarttis saada se ylös putsaukseen.
http://img390.imageshack.us/my.php?imag ... 0037yx.jpg

ja näitä liitoksia tarttis irrotella....
http://img390.imageshack.us/my.php?imag ... 0063ch.jpg

voiko noita putkia korvata esim bensaletkulla ja kiristimillä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Minulla siitä itse pumppumoottorista sai ruuvattua letkunkiinnittimen irti ja näin sitten sai vaihdettua uuden pumpun tuohon hässäkkään. En joutunut noita letkuja katkomaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nuo on kaikki vissiin lämmitetty paikalleen..... apuva
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nuo bensaputkiliitokset on tehty kylmänä. Lämpö pehmentää putkea helposti liikaa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 747#125747
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

http://saabpics.org:3000/gallery/album130

täällä on lisää tuosta pumpusta. Mikäs automalli sulla on? Mulla näyttää hivenen erilaiselta tuo tankissa oleva hässäkkä?

Tässä vielä tää liitosten tekeminen:

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ine?full=1
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

en oo hommaa tehny mutta kovasti oon valmentautunu ja haaveillu, siis900 -91 16 venasen valbro.
se kansi lähtee sopivalla puukalikalla ( mieluusti voima saatava ihan niiden ripijen tyveen) ja vasaralla, avain tietysti aina parempi.
luulisin juu jotta lämpöä ne letkut tarvii , ovat varmaan niin paljon kovettuneet että katkeavat jos väkisin vastakarvaan lähtee veteleen.
hiustenkuivain tai kuumavesikylpy auttanee.
vaikee vaan sitä härdelliä on uitella.
kuumailmapuhallin on liian kuuma ellei sitä sit saa säädettyy johonkin 60---70 ° C : een (arvio )
mä tossa kerran kuumailmapuhaltimella niitä letkunpäitä kokeilin , oli liikaa, meni ihan läskiksi.
Jos letku murtuu / katkee niin voiskohan purkuauton letkuja hyödyntää, meinaan onkohan se syöttö/ paluu letku samaa kamaa, aika samanlaiselta näyttää.
Takasin ne mennee helpommin myötäkarvaan. ( tarviikohan liukastetta)
Foorumilla on ollu aiemminkin juttua., koeta löytää.
Jos on ollu viivästyneet startit kantsii samalla harkita sen takaiskun vaihtoa.
( paluuletkun päässä)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jees vedit puukolla poikki ja vuolin varovasti loput pois! kestäisköhän tuossa ihan tavan bensaletku joon laittais hapokkaat klemmarit eli mul on se putki pois pumpulta t-haaraan.... n.5cm pätkä. tarvii lähteä hakemaan kaupasta puhistus sprryta kaikkea kakkaa on siellä...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä bensaletku kestää, kun nehän on mitoitettu yleensä 10barille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tulipaha testattua akkulaturilla vanhaa pumppua ei sit mihinkään liiku.... ne hileet ämpärin pohjalla on vissiin tuosta pumpusta. kohta kaupunkiin 10cm letkua hakemaan ja hopokkaat klemmarit ja puhdistusspryta niin saadaan kosla kasaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no niin pumppu paikallaan ja 2 sekunnin starttaus ja käyntiin! jees ei voi muuta sanoa. ei ollut tarvike pumppu ihan samanlainen joutu työstämään sitä kumirispustusta jossa pumppu makaa et sai sopimaan....mut käy ja kukkuu lievää epäröintiä kaasuunvastaamisessa mut kokeillaan vaihtaa ne sytkä osat ensin koska pyörijässäkin oli pykimää.

kohta koeajolle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Topicista innostuneena avasin itsekin oman satkun pumppupaketin.
Autolla ajettu 325 000 joten käyttöikä alkaa olla lopuillaan.
Näyttääpi olevan vain yksi pumppu, ajattelin että pääsee halvalla.
Mutta mutta, pumpun kyljessä lukee BOSCH ja osanumero 580 254 933. Elikkäs tämähän ei liene ole tuo "halpa" Walbron järjestelmä, vai kuinka? :(
Mikäli luin Motonetin hinnastoa oikein, taitaa mulla olla kaikkein kallein mahdollinen pumppu?
Olenko oikeassa, toivottavasti en.
Kerrankin toivon että olisin väärässä. :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei taida olla mulla luki pumpun kylessä vanhassakin walpro. hiukan joutu askartelemaan. ja putsaamaan paikkoja oli ämpärin pohja täynnä kaikkea mahdollista : metallia,muovia,heinää.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin