hihnat? VP? linjaus? MIKSI vinkuu??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

hihnat? VP? linjaus? MIKSI vinkuu??

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei pertskkeles. Ei edes kerennyt paska lähtee kynisen alta kun taas saa ottaa työkalupakin esille (joka muuten matkustaa nykyään AINA auton mukana :D )

Elikkö korvia raastava vinkuna, paikallistettu laturi-VP-kampura tuplahihnaan. Vaikuttaa kun pyörät ei olisi linjassa. Ajattelin eka attä laturin puslien vahdolla selviäisi.... mutta kampuran vilperipyörä näyttää kun olisi tullut ulospäin, eli vääntää kaikkia (3) hihnoja vinoon.
Eikös tuo kampuran vilperi ole galvanoitu kiinni akseliinsa, sli sitä ei saa siirretttyä??
Eli mietin että mitä voisi tehdä? laturi nyt on suht helppo entrata uusilla puslilla ja prikoilla ja puukolla ymsymsyms. Mutta entäs vesipumppu? entäs kampuran vilperi?? tehostimen pumpulla ei oo välii kun ei nii paljoo rasita.

Toinen juttu jota mietin ett oisko remmit suht "ok", mutta VP on laikannut laakerit? Latuin hiilet on loppu ja kirraa vittumaisesti kollektoriin??? Tosin remmii kiristämällä oireet katoo ?!?!?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kampiakselin hihnapyörässä on kumivulkanointi keskiön ja hihnaurallisen ulkokehän välillä. Tuo kumi saattaa antaa periksi ja ulkokehä lähtee liikkeelle. Jos vika on kampiakselin hihnapyörässä, selviät siitä vaihtamalla uuden hihnapyörän :-)

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/hihnapyora.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tota jus' n diagnoosia minäkin tarjoan varsinkin jos kyse tosta 84 turbosta.
Kyllä sen näkee jos se kiilahihnapyörä siellä vipattaa tyhjäkäynnillä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Ja tuo hihnapyörä maksaa?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

ajattelin samaa..
Mitä maksaa? Pitääko irroittaa kone?
Varmaan monetilla:
vitustiNM kiinni, eli miten se vaihdetaan????
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Jos nyt en ihan väärin muista niin tuo hihnapyörä maksaa hunajaa..
Tuon tasapainohöskän takia.

Joo, joutuu kyllä koneen nostamaan pois :?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän sen satkuun saa vaihdettua konetta nostamattakin. Ja pultin avaamiseen lyhyeksi sahattu hylsy pitkällä varrella.
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m17&id=aai
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m17&id=aak

http://www.townsendimports.com/Web/engi ... eal900.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ihme idea?
Jollain työkalulla kampeais tuon pyörylän kohdilleen ja.. zzzzzzziiiiit. kemppiliimaa. ei enään irtoa.
En ole rakennetta tukrinut/perehtynyt, jospa onnais.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

hihnis

Viesti Kirjoittaja Eero »

maksoikokan nelisen sataa tuo uus remmipyörä. En sitten ostanut saapilta vaan kaverilta parilla kympillä.

Tarkista, et hihnapyörä on samanlainen kuin entinen. Kasiventtiilisen ei käy 16 venttiiliseen mut 16tan taitaa sopia kasiin. siellä kun on se asentotunnistin pyöräntakana.

Jos kiristät kasiventtiilisen pyörän mutterilla pohjaan niin se rikkoo sen anturin.

Niitä pyöriä voi sitten olla vaikea löytää kun kaikki on yleensä rikki...
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

It is a cadmium pulley ( sanoo townsend), paha sit on hitsuutella jos toi on totta.
en sit tiiä miten menestyisi joku liima ( akryyli pikaliima, sikamassa jne) VÄLIAIKAISRATKAISUNA jos ihan irtipoikki ja pitää ajaa. sen sais ehkä liimattua ilman suurempia purkamisia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

juu

Viesti Kirjoittaja Eero »

konetta ei muuten tarvii nostaa pois. Lähtee se sieltä vänkäämällä.

Hitsaaminen kannattaa unohtaa ellet ole sitten aikonut myydä pahimmalle vihamiehelle ja saada siitä vieläkin pahempaa...
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä mie sain ehjän parilla kympillä purkaamolta. Eikun kyselemään vaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

stara kirjoitti:tota jus' n diagnoosia minäkin tarjoan varsinkin jos kyse tosta 84 turbosta.
Kyllä sen näkee jos se kiilahihnapyörä siellä vipattaa tyhjäkäynnillä.

Joo, ja jos vipattaa tyhjäkäynnillä, niin kierroksilla hihna hyppää
sitten rattaalta pois.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mertmi kirjoitti:Kyllä mie sain ehjän parilla kympillä purkaamolta. Eikun kyselemään vaan.
Jaa siis 16 venaseen? Eivät sitten tienneet hintaa... Onnittelut hyvästä kaupasta
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jep. Ei ollut kallis. Siellä oli monta H-konetta pötköllään ja sain valita parhaan, jonka sitten ukko irroitti mulle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin