Moottoriurheilun synkkä viikonloppu

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Moottoriurheilun synkkä viikonloppu

Viesti Kirjoittaja Ville »

Rallia koko ikänsä seuranneena tämä viikonloppu pistää sanattomaksi... Ensin täällä Suomessa kartanlukija menehtyi ja nyt Walesin mm-rallissa Märtinin kartanlukija... Toivottavasti laji ei vahingoitu tästä...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kieltämättä hiljaiseksi laittoi tuo uutinen kun kuulin, mutta näillehän ei voi mitään, sattuu kuitenkin todella harvoin. En usko että tuo(kaan) kuolema muuttaa käytäntöjä. Toivosen kuolema tosin oli B-ryhmän "kuolinisku", mutta nykyisiä wrc-autoja jos ruvetaan vielä kuristelemaan niin saa unohtaa koko rallisarjan, mopoja ovat verrattuna silloisiin b-ryhmäläisiin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Tobbana kirjoitti:Kieltämättä hiljaiseksi laittoi tuo uutinen kun kuulin, mutta näillehän ei voi mitään, sattuu kuitenkin todella harvoin. En usko että tuo(kaan) kuolema muuttaa käytäntöjä. Toivosen kuolema tosin oli B-ryhmän "kuolinisku", mutta nykyisiä wrc-autoja jos ruvetaan vielä kuristelemaan niin saa unohtaa koko rallisarjan, mopoja ovat verrattuna silloisiin b-ryhmäläisiin.

-Sami
J kyllähän tuollaista voi sattua ihan vaikka tuolla Super 1600-sarjassa vai mikä olikaan. Eipä noille mahda mitään, paska hommahan tuo on kun porukkaa kuolee mutta kartturit & kuskit kyllä tietää lajin vaarat :roll:
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tobbana kirjoitti:mutta nykyisiä wrc-autoja jos ruvetaan vielä kuristelemaan niin saa unohtaa koko rallisarjan, mopoja ovat verrattuna silloisiin b-ryhmäläisiin.
En ole selvillä, mitä on tapahtunut, mutta tuo ns B-ryhmän ja nykyisten WRC -autojen vertaus ei pidä paikkaansa. juuri Neste Rallin yhteydessä joku alan mies teki selkoa, että nykyinen WRC -kalusto pesee vauhdeissa entiset B ryhmäläiset. Tämä ei siis ole oma mielipiteeni, vaan jonkun..."hitsi-kun-en-muista-kuka" todellisen alan miehen näkemys.

Kuolemantapaukset ovat aina surkeita oli laji mikä tahansa.
# 419 Vesa Pohjalainen
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo, kyllä poikkeuksetta kaikilla erikoiskokeilla on jo b-ryhmäläisten ajat ja huippunopeudet alittuneet. Lukuunottamatta jyskälän ouni, jota ei siis enää ajeta samassa muodossaan kuin ennätyksen haltija Alénin aikana...

Murheellisia tapauksia nuo tämän viikonlopun episodit. Osanotto omaisille!
Pääsääntöisesti autourheilu on kuitenkin turvallista ja hienoa urheilua.
Toivottavatsi nämä tapaukset jälleen eivät saata lajia huonoon valoon medioissa.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

valitettavia tapauksia tosiaan, oli kyllä tuossa moottoripyöräilyn piikkiluokassakin todella raju kolari
BMW 525iA Touring Executive
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mäksä kirjoitti:valitettavia tapauksia tosiaan, oli kyllä tuossa moottoripyöräilyn piikkiluokassakin todella raju kolari
Olihan melkoiset voltit ja silti kaveri juoksi itse pois radalta. Lüthi ei sen siojaan ollut ihan yhtä hyvässä hapessa. Aivan kamalan näköisiä tilanteita. Ihme ettei sattunut pahemmin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mäksä kirjoitti:valitettavia tapauksia tosiaan, oli kyllä tuossa moottoripyöräilyn piikkiluokassakin todella raju kolari
Olipas joka MotoGP:N luokan loppuvaiheessa todella rajuja kolareita.
Harvoin näkee tollasia.
Onneksi kukaan ei loukkaantunut vakavasti
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Parempaa suunnittelua reittien tekemisessä niin saadaan suoranopeuksia alas.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

:(

miten se b-ryhmän kartturi kuoli?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

gls kirjoitti::(

miten se b-ryhmän kartturi kuoli?
No se oli 80 luvulla se, kun b-ryhmässä kuoli joku. Ja sehän siis oli maanmiehemme Henri Toivonen, joka kilpureineen syöksyi rotkoon karttureineen ja paloi soihtuna pois... B-ryhmä kuihtui melkein samantien. Mm. audi päätti ettei aja ennenkuin jotain tehdään turvallisuuden eteen. Lisäksi esim. Juha Kankkunen on sanonut että niillä autoilla ei olisi enää ollut mukava ajaa kilpaa. Pienenä tärppinä vielä autojen suorituskyvystä: Asfalttitestissä ennen kuolemaansa Toivonen ajoi moottoriradalla semmoista vauhtia lanciallaan, että olisi sijoittunut viidenneksi samana vuonna F1:n aika ajossa.... :lol:

Wrc:ssä tapahtuneesta kolarista en itse ole videota vielä nähnyt, mutta ruutulipun selostaja kehui samanlaiseksi kolariksi suomen junnu sm_n kolarin kanssa, joten kai siinä on puun kanssa otettu yhteen....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

juu siis tuo b-ryhmän tapaus oli tuo Toivosen juttu..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Märtinin auto oli mennyt vasemmalle kaartuvassa mutkassa ulkokaarteeseen ja puuhun. Ruutulipussa oli kuvapätkää Rovanperän autosta ja Märtinin auton kartturin puolen ovi pahasti sisässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

dimebak kirjoitti:Ruutulipussa oli kuvapätkää Rovanperän autosta ja Märtinin auton kartturin puolen ovi pahasti sisässä.
http://tbk.fameflame.dk/temp/Michael_Pa ... S15_01.jpg
Pahalta tuo auto näyttää ja tietäen seuraukset niin vieläkin pahemmalta :cry:.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

huono viikonloppu tosiaan.
Mutta kuka ymmärtää tota RR pisteiden laskua kun jos kaveri kaatuu ja kisa keskeytetään sen takia, pääsee kaveri kuiteskin pisteille, jos on ollut edellisen täyden kiekan päättyessä pistesijalla?
Aika hölmöä, radalla voi vaikka ekana ollessa pannuttaa niin että tulee kunnon joukkokolari, ja kun kisa keskeytetään sinut julistetaan voittajaksi!!! :roll:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin