Moottoriurheilun synkkä viikonloppu
Moottoriurheilun synkkä viikonloppu
Rallia koko ikänsä seuranneena tämä viikonloppu pistää sanattomaksi... Ensin täällä Suomessa kartanlukija menehtyi ja nyt Walesin mm-rallissa Märtinin kartanlukija... Toivottavasti laji ei vahingoitu tästä...
Kieltämättä hiljaiseksi laittoi tuo uutinen kun kuulin, mutta näillehän ei voi mitään, sattuu kuitenkin todella harvoin. En usko että tuo(kaan) kuolema muuttaa käytäntöjä. Toivosen kuolema tosin oli B-ryhmän "kuolinisku", mutta nykyisiä wrc-autoja jos ruvetaan vielä kuristelemaan niin saa unohtaa koko rallisarjan, mopoja ovat verrattuna silloisiin b-ryhmäläisiin.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
J kyllähän tuollaista voi sattua ihan vaikka tuolla Super 1600-sarjassa vai mikä olikaan. Eipä noille mahda mitään, paska hommahan tuo on kun porukkaa kuolee mutta kartturit & kuskit kyllä tietää lajin vaaratTobbana kirjoitti:Kieltämättä hiljaiseksi laittoi tuo uutinen kun kuulin, mutta näillehän ei voi mitään, sattuu kuitenkin todella harvoin. En usko että tuo(kaan) kuolema muuttaa käytäntöjä. Toivosen kuolema tosin oli B-ryhmän "kuolinisku", mutta nykyisiä wrc-autoja jos ruvetaan vielä kuristelemaan niin saa unohtaa koko rallisarjan, mopoja ovat verrattuna silloisiin b-ryhmäläisiin.
-Sami

Saab 9-5 Aero SC BP MY04
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
En ole selvillä, mitä on tapahtunut, mutta tuo ns B-ryhmän ja nykyisten WRC -autojen vertaus ei pidä paikkaansa. juuri Neste Rallin yhteydessä joku alan mies teki selkoa, että nykyinen WRC -kalusto pesee vauhdeissa entiset B ryhmäläiset. Tämä ei siis ole oma mielipiteeni, vaan jonkun..."hitsi-kun-en-muista-kuka" todellisen alan miehen näkemys.Tobbana kirjoitti:mutta nykyisiä wrc-autoja jos ruvetaan vielä kuristelemaan niin saa unohtaa koko rallisarjan, mopoja ovat verrattuna silloisiin b-ryhmäläisiin.
Kuolemantapaukset ovat aina surkeita oli laji mikä tahansa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Joo, kyllä poikkeuksetta kaikilla erikoiskokeilla on jo b-ryhmäläisten ajat ja huippunopeudet alittuneet. Lukuunottamatta jyskälän ouni, jota ei siis enää ajeta samassa muodossaan kuin ennätyksen haltija Alénin aikana...
Murheellisia tapauksia nuo tämän viikonlopun episodit. Osanotto omaisille!
Pääsääntöisesti autourheilu on kuitenkin turvallista ja hienoa urheilua.
Toivottavatsi nämä tapaukset jälleen eivät saata lajia huonoon valoon medioissa....
Murheellisia tapauksia nuo tämän viikonlopun episodit. Osanotto omaisille!
Pääsääntöisesti autourheilu on kuitenkin turvallista ja hienoa urheilua.
Toivottavatsi nämä tapaukset jälleen eivät saata lajia huonoon valoon medioissa....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Olihan melkoiset voltit ja silti kaveri juoksi itse pois radalta. Lüthi ei sen siojaan ollut ihan yhtä hyvässä hapessa. Aivan kamalan näköisiä tilanteita. Ihme ettei sattunut pahemmin.Mäksä kirjoitti:valitettavia tapauksia tosiaan, oli kyllä tuossa moottoripyöräilyn piikkiluokassakin todella raju kolari
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Olipas joka MotoGP:N luokan loppuvaiheessa todella rajuja kolareita.Mäksä kirjoitti:valitettavia tapauksia tosiaan, oli kyllä tuossa moottoripyöräilyn piikkiluokassakin todella raju kolari
Harvoin näkee tollasia.
Onneksi kukaan ei loukkaantunut vakavasti
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Parempaa suunnittelua reittien tekemisessä niin saadaan suoranopeuksia alas.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
No se oli 80 luvulla se, kun b-ryhmässä kuoli joku. Ja sehän siis oli maanmiehemme Henri Toivonen, joka kilpureineen syöksyi rotkoon karttureineen ja paloi soihtuna pois... B-ryhmä kuihtui melkein samantien. Mm. audi päätti ettei aja ennenkuin jotain tehdään turvallisuuden eteen. Lisäksi esim. Juha Kankkunen on sanonut että niillä autoilla ei olisi enää ollut mukava ajaa kilpaa. Pienenä tärppinä vielä autojen suorituskyvystä: Asfalttitestissä ennen kuolemaansa Toivonen ajoi moottoriradalla semmoista vauhtia lanciallaan, että olisi sijoittunut viidenneksi samana vuonna F1:n aika ajossa....gls kirjoitti:![]()
miten se b-ryhmän kartturi kuoli?

Wrc:ssä tapahtuneesta kolarista en itse ole videota vielä nähnyt, mutta ruutulipun selostaja kehui samanlaiseksi kolariksi suomen junnu sm_n kolarin kanssa, joten kai siinä on puun kanssa otettu yhteen....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Märtinin auto oli mennyt vasemmalle kaartuvassa mutkassa ulkokaarteeseen ja puuhun. Ruutulipussa oli kuvapätkää Rovanperän autosta ja Märtinin auton kartturin puolen ovi pahasti sisässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
http://tbk.fameflame.dk/temp/Michael_Pa ... S15_01.jpgdimebak kirjoitti:Ruutulipussa oli kuvapätkää Rovanperän autosta ja Märtinin auton kartturin puolen ovi pahasti sisässä.
Pahalta tuo auto näyttää ja tietäen seuraukset niin vieläkin pahemmalta

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
huono viikonloppu tosiaan.
Mutta kuka ymmärtää tota RR pisteiden laskua kun jos kaveri kaatuu ja kisa keskeytetään sen takia, pääsee kaveri kuiteskin pisteille, jos on ollut edellisen täyden kiekan päättyessä pistesijalla?
Aika hölmöä, radalla voi vaikka ekana ollessa pannuttaa niin että tulee kunnon joukkokolari, ja kun kisa keskeytetään sinut julistetaan voittajaksi!!!
Mutta kuka ymmärtää tota RR pisteiden laskua kun jos kaveri kaatuu ja kisa keskeytetään sen takia, pääsee kaveri kuiteskin pisteille, jos on ollut edellisen täyden kiekan päättyessä pistesijalla?
Aika hölmöä, radalla voi vaikka ekana ollessa pannuttaa niin että tulee kunnon joukkokolari, ja kun kisa keskeytetään sinut julistetaan voittajaksi!!!

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96