Tonnarin ruostesuojaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
panu
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 18:00

Tonnarin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja panu »

Omistan 9000 CSE Jubileen vm. 97. Auto on tuotu viime keväänä Belgiasta ja siinä ei ole ruostetta missään kuten näissä Belgian tuonneissa on tapana ollut. Minkälainen suojaus tehtaalla autoon laitetaan ja onko suojaus sama Keski-Euroopan viennissä kuin Suomeen tuotavissa?? Tässä harkitsen suojausta ennen talvea. Mikä on järkevä väli suojauksille ja onko mun autolle nyt juuri tarvetta??
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Tonnarin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Kurko »

panu kirjoitti:Omistan 9000 CSE Jubileen vm. 97. Auto on tuotu viime keväänä Belgiasta ja siinä ei ole ruostetta missään kuten näissä Belgian tuonneissa on tapana ollut.
Aika rankka väite tuo ei ruostetta missään. :?
Tutkihan paremmin vaikka niitä takaripustuksia. :?:
Ja vaihda vaikka kokeeksi uudet takaiskarit. :D
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Tonnarin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Tuha »

panu kirjoitti:Omistan 9000 CSE Jubileen vm. 97. Auto on tuotu viime keväänä Belgiasta ja siinä ei ole ruostetta missään kuten näissä Belgian tuonneissa on tapana ollut. Minkälainen suojaus tehtaalla autoon laitetaan ja onko suojaus sama Keski-Euroopan viennissä kuin Suomeen tuotavissa?? Tässä harkitsen suojausta ennen talvea. Mikä on järkevä väli suojauksille ja onko mun autolle nyt juuri tarvetta??
Kannattaa ilman muuta viedä ruostesuojaukseen.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niin ruosteiden suojaus kannaattaa aina. :)
Eiku, ei toi vm:97 pohja vielä paha voi olla, vaan jokaiselle joka väittää että vm97 muka ruosteeton niin takaiskareiden vaihto on hyvää koulua siihen väittämään. :?
Miten se Saab onkin osannut tehdä tollaisia epätasapaksuja pultteja. :)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Nykyinen tonnari (-96) on suojattu alle 5 vuotiaana (ennen minulle tuloa) ja jokainen alustan remontti on melko helppo. Jopa takaiskareiden pultit olivat ruosteettomat. Mutterit vain auki ja uutta tilalle :lol: . Voin vain suositella suojauksia.

Omassa tonnarissa oli ovien alareunoista (kumilistojen alta) maalit lohkeilleet pois. Tein viime kesänä korjauksen niihin.

Itsellä on ns. alkuperäinen "suomi auto" ja ei siinäkään ole pahemmin ruostetta. Joka kevät tosin pitää ovien alareunat ja puskurit (muovi?) käydä läpi, koska ne on täynnä pieniä ruostetäpliä (kiitos nastoja käyttäville kanssa autoilijoille ja omalle kakkosautolle), jotka tosin vähenivät, kun siirtyi itse kitkojen käyttöön.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
panu
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 18:00

Viesti Kirjoittaja panu »

Joo pakko nyt sitten vetää sen verran sanoja takaisin kun kerran tuli puhetta niistä takaiskareista.. Ripustukset ja alusta ovat kyllä ihan oikeasti ruosteettomat. Tietysti jos haluaa suurennuslasilla tutkia niin varmaan jotain löytyy. Iskareiden vaihto taakse oli kyllä kesällä oikeasti pirullinen homma. Iskarin alapään kumipusla oli palanut/ruostunut pulttiin kiinni kuten ilmeisesti jollain muullakin tonnarin omistajalla on käynyt. Työkalut vaihtelivat puukosta porakoneeseen ja pikkurälläkkään. Lopulta poltin kaasulla jäljelle jääneet kumit pois ja putsasin pultin. Eikun uudet tilalle.. Laitoin kyllä suihkutettavaa vaseliinia pultin päälle ennen asennusta, mutta taitaa olla sama homma edessä muutaman vuoden päästä kun iskarit menevät vaihtoon.. Että perun sanani siitä ruosteettomuudesta...
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Tonnari on nyt ruostesuojattu. 350e... auto tuli takaisin pestynä :D
Kori sai synninpäästön, kunnossa on. Poikkeuksena konepellin etureuna (kiveniskemät tehneet tehtävänsä :evil: , sekä apukuskin oven etureuna, kiitos liikaa levittävien vanteiden (toistaiseksi ei roiskeläppiä). Muuten kuitenkin kaikki hyvin :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Pari paikkaa

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Kannattaa tarkastaa vielä:
-takapyörän kotelot, takakontista sivuverhous auki niin alkaa näkymään
-samalla katsoo iskarin yläpään kiinnityksen ympäristön
-Bensantäyttöputken yläpuolella on myös "mielenkiintoinen" alue
-takahelmamuovien lokasuojassa olevan osan takaa saattaa myös löytyä kiinnitysruuvien kohdilta
-tuulilasin alareunassa olevan pellin alapinta
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

Kyllä niitä ruosteettomiakin löytyy. Itse ostin -93 Aeron tämän vuoden tammikuussa (tuotu 2004 heinäkuussa suomeen) kuntotarkastuksessa oli inssi ihmetellyt kun ei pohjamaalissakaan näkynyt mitään. Helmikuussa auto vietiin jyväskylän haarniskaan jossa teetettiin täydellinen ruosteensuojaus, sielläkin kaveri sanoi että on malliesimerkki autosta jossa tehdään annakoiva ruosteenesto. sanoi että monet 2000 luvun autotkin ovat huonommassa kunnossa. Suosittelen käyttämään.

Kuullut olen myös (katsastusaseman kaverit sanoneet) että kannattaa käyttää kesällä tai vielä kun on lämmintä, koska kylmällä kelillä ei sitä kosteutta saada kokonaan pois vaikka autot kuivataan ennen massausta Ja muutama ihminen on tämän myös myöntänyt kun pari vuotta massassa olleista autoista on massat pudonneet ja alla ruostetta vaikka autot olleet puhtaita kun ovat vieneet.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tonnarin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Vanhaa topiccia hiukan ylös ja kysymystä:
Onko tonnariin saatavilla mistään valmista kiveniskusuojaa konepellin etureunaan? (vrt og900 ja og93)
Vai onko tuo tee-se-itse tarvike?
(Konepellin etureuna edelleen **tuillaan ja mahdollinen auton maalaus suunnitteilla)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tonnarin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

^ tohon ylempään kysymykseen jatkoa...
Eli voisiko joku ystävällinen tarkistaa epc:stä onko tuota kiveniskusuojaa saatavilla Saabin kautta. Kaveri vaan mainitsi joskus tuollaisen nähneensä epc:ssä.
Saabilla eivät osanneet tähän hätään auttaa...hetken selaili jotain koneelta ja sanoi ettei nyt löydä...
Iso kiitos jos joku vaivautuu!
(Elkpartsin kautta kyllä tuollaisen saa...)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tonnarin ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ok, kiitoksia paljon!!!
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vastaa Viestiin