Katsastus
Katsastus
Käytin Saab 900i vm.90 ajettu 384 tkm tänään katsastuksessa. Voisiko joku ystävällinen selventää annettuja arvoja. Lambada 1.03, iskarit etu vas.54, etuoik. 77, takavas. 73, takaoik. 72 ? Pakokaasupäästöt co%=0,36, co= 13,2, HC ppm =69, Q2= 2,32 ja kierroksilla vastaavat lukemat: 0,12 ja 14,5 ja 55 ja 0,92. Oikea raidetangon pää väljä, jonka vuoksi ei mennyt läpi. Onko kallis remontti ? Mitä maksaa työ ? Mitä maksaa osat ? Muutoin katastusmies kehui autoa, tosi siisti, ei ruostetta missään. Tosin ajoittain tyhjäkäynti aaltoilee, nousee noin 2000 kierr. ja palautuu taas hetken päästä takaisin. Missä vika ? Ilmanputsari? Tämä on ensimmäinen Saabbini ja olen vähän ulalla. Vastatkaa konkarit !
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
noista päästöistä eli o2=happea näyttää olevan jonkin verran mahtaisiko pakoputki vuotaa. mutta ei sitä vielä liikaa ole kun rajaarvo 5,00 o2:sta.
raide pää vaihdettuna jollain ei merkki korjaamolla varmaan jotain 30-50 euroa.
raide pää vaihdettuna jollain ei merkki korjaamolla varmaan jotain 30-50 euroa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Riippuukos nuo iskariarvot täysin mittalaitteesta, yhdessä tonnarissani tuli arvoiksi about 25-32, eikä iskareissa ollut mitään vikaa?saab900c kirjoitti:Etuvasen iskari on vähän muita tehottomampi mutta tuo 70-80 on hyvä arvo.
Raidetangon pää maksaa kai noin 7 - 17e motonetissä. Siihen sitten työn hinta päälle. Tuskin työ ihan mahdottomia maksaa.
Omaa autoa hitsattiin, päästöt säädettiin ja raidetangon pää vaihdettiin niin makso 150e

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sitä en tiedä onko iskaritesteissä eri katsastusasemien arvot keskenään vertailtavissa.
Omassa autossa arvot oli väliltä 51-55 eikä katsastus sanonut niistä mitään.
Ilmeisesti noilla laitteilla mitataan lähinnä iskareiden keskinäisen vaimennustehon eroja. Eli jos saman pään iskareissa liikaa keskinäistä eroa --> hylsy.
Kuulemma huonoillakin pääsee läpi jos kaikki on tasaisesti yhtä huonoja. Joku oli n. 15 tehoisillakin läpäissyt.
Omassa autossa arvot oli väliltä 51-55 eikä katsastus sanonut niistä mitään.
Ilmeisesti noilla laitteilla mitataan lähinnä iskareiden keskinäisen vaimennustehon eroja. Eli jos saman pään iskareissa liikaa keskinäistä eroa --> hylsy.
Kuulemma huonoillakin pääsee läpi jos kaikki on tasaisesti yhtä huonoja. Joku oli n. 15 tehoisillakin läpäissyt.
Just, ehkäpä tuo keskinäinen tasaisuus lienee suurin kriteeri, mittaustulokseen voisi olettaa vaikuttavan mm. renkaan ilmanpaineen, jne?saab900c kirjoitti:Sitä en tiedä onko iskaritesteissä eri katsastusasemien arvot keskenään vertailtavissa.
Omassa autossa arvot oli väliltä 51-55 eikä katsastus sanonut niistä mitään.
Ilmeisesti noilla laitteilla mitataan lähinnä iskareiden keskinäisen vaimennustehon eroja. Eli jos saman pään iskareissa liikaa keskinäistä eroa --> hylsy.
Kuulemma huonoillakin pääsee läpi jos kaikki on tasaisesti yhtä huonoja. Joku oli n. 15 tehoisillakin läpäissyt.
Siinä tontussani oli iskunvaimennus täysin kunnossa (tai on vielä tänäkin päivänä, samat iskarit yhä alla).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Lamda
Mitenkäs tuo lambada arvo ? Itse pelkäsin sitä, kun tuo tyhjäkäynti heittelee. Miten vaikea on vaihtaa tuo ilmanputsari ? En ole edes avannut sitä katsoakseni. Olen lukenut tätä palstaa ja saanut sen käsityksen, että siellä on piuhaa ja antureita, jotta tietämättömät pitäköön näppinsä erossa.
Tosi kiitos kaikille, ketkä ovat vaivautuneet nöössille vastaamaan. Alusta se on kaikki alotettava.
Tosi kiitos kaikille, ketkä ovat vaivautuneet nöössille vastaamaan. Alusta se on kaikki alotettava.
Re: Lamda
Niin avaat sen ilmanpuhdistimen "pänikän", otat vanhan suodattimen pois ja laitat uuden tilallehiekhe-9 kirjoitti:Mitenkäs tuo lambada arvo ? Itse pelkäsin sitä, kun tuo tyhjäkäynti heittelee. Miten vaikea on vaihtaa tuo ilmanputsari ? En ole edes avannut sitä katsoakseni. Olen lukenut tätä palstaa ja saanut sen käsityksen, että siellä on piuhaa ja antureita, jotta tietämättömät pitäköön näppinsä erossa.
Tosi kiitos kaikille, ketkä ovat vaivautuneet nöössille vastaamaan. Alusta se on kaikki alotettava.

Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus mahtaisi olla paikallaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24639
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Katsastus
Lambada 1.03, Pakokaasupäästöt co%=0,36, co= 13,2, HC ppm =69, Q2= 2,32 ja kierroksilla vastaavat lukemat: 0,12 ja 14,5 ja 55 ja 0,92.
tyhjäkäynnillä:co%0.04, co2 13,6 , hc 52, 02 2,43
kierroksilla: co%0.17, co2 14,6, hc 48, 02 0,96
ja mulla oli lambda 1,028 .
aika risteävät arvot meillä......
tyhjäkäynnillä:co%0.04, co2 13,6 , hc 52, 02 2,43
kierroksilla: co%0.17, co2 14,6, hc 48, 02 0,96
ja mulla oli lambda 1,028 .
aika risteävät arvot meillä......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ja eikä tarvia työstäkään maksella, ei nimittäin ole mahoton vaihtaa itekkään tuo raidetangonpää, kunhan ei vaan sekota kulmia siinä vaihtaessaan, voi alkaa rengas kulumaansaab900c kirjoitti:Etuvasen iskari on vähän muita tehottomampi mutta tuo 70-80 on hyvä arvo.
Raidetangon pää maksaa kai noin 7 - 17e motonetissä. Siihen sitten työn hinta päälle. Tuskin työ ihan mahdottomia maksaa.
Omaa autoa hitsattiin, päästöt säädettiin ja raidetangon pää vaihdettiin niin makso 150e

Onko autosi 16v vai 8v Kat? Omani on juurikin vm -90 900i, mutta 8v, eli K-Jet. Tyhjäkäyntikierrosten kuuluu vähän seilata, vaikkakaan ei ehkä noin rajusti. Jos on 8v, ei se ilmanputsarin vaihtaminen ole mukavimpia hommia. Vanne irti, pönttö ilmamassamittarin alta pois, uusi putsari koteloon ja kiinni. Varo siellä vas. etukulmassa touhutessasi niitä Katin letkuja. Katso että kaikki on lopulta paikoillaan.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Vaihdoin tänään raidetangon pään. Olipa yksinkertainen homma. Aikaa meni 20 min. Tosin aurauskulmat kai pitänee käyttää tarkistuttamassa. Renkaat on kyllä jo aika loppu, mutta meni kumminkin katastuksesta läpi. Vaihdoin samalla ilmanputsarin, se oli se Boschin 24 cm. Tyhjäkäynti ongelma ei vielä häipynyt. Onko se tyhjäkäynti "moottori" siinä koneen päällä vähän vasemmalla puolella ? Pitänee putsata. Ihmeellistä kitinää kuuluu oikean etupyörän kulmilta. Kostealla kelillä ei niinkään, mutta kuvittelin tään raidetangon pään vaihdon auttavan vaan ei. Olen kuullut, että injektioruiskulla vähän Carilloa sinne, niin kitinät häviää !
Lainataan tätä keskustelua niin ei tarvitse aloittaa uutta
Eli noppa on kanssa menossa katsastukseen, nyt on uusi pakoputki ja joka kulmassa uudet jarrut (levyt + palat), vielä nuo päästöt askarruttavat, kuinkas tietää vaikuttaako seossäätö tarpeeksi, eli onko neula/suutin kulunut, kuuluisiko auton alkaa käydä jotenkin ontuen kun seoksen säätää tosi laihalle?
Entäs kun tuon vasemmanpuoleisen yläpallonivelen suojakumi on rikki, mutta nivelessä ei ole vielä väljää, riittääkö pelkkä huomautus tuosta syystä vai aiheuttaako automaattisesti hylkäystuomion?
Uusi nivel on peräkontissa mutta ei nyt juuri olisi aikaa ruveta sitä irrottelemaan (ja vanha täytyy tietysti ajaa ensin loppuun

Eli noppa on kanssa menossa katsastukseen, nyt on uusi pakoputki ja joka kulmassa uudet jarrut (levyt + palat), vielä nuo päästöt askarruttavat, kuinkas tietää vaikuttaako seossäätö tarpeeksi, eli onko neula/suutin kulunut, kuuluisiko auton alkaa käydä jotenkin ontuen kun seoksen säätää tosi laihalle?
Entäs kun tuon vasemmanpuoleisen yläpallonivelen suojakumi on rikki, mutta nivelessä ei ole vielä väljää, riittääkö pelkkä huomautus tuosta syystä vai aiheuttaako automaattisesti hylkäystuomion?
Uusi nivel on peräkontissa mutta ei nyt juuri olisi aikaa ruveta sitä irrottelemaan (ja vanha täytyy tietysti ajaa ensin loppuun

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98