Satkun öljykello
Satkun öljykello
Kertokaapa joku tietäväinen, että miten suuri jännite pitäis tulla öljykellolle? Kun tuo öljyn varoitusvalo ei toimi, polttimo on kyllä ehjä. Nyt kellolle näyttäisi tulen noin puoli volttia?
Öljykellolle ei tule jännitettä. Se antaa öljyvalolle miinuksen öljykellon kautta. Auton ollessa sammuksissa pitäisi yleismittarin ohmialueella näyttää suoraa oikosulkua (alle 1 ohmia) moottorin / rungon ja öljykellon liittimen välillä. Polttimon jännite (+12V) tulee samasta kuin muut mittariston sähköt.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Jos öljykellon johto irroitetaan kellosta ja autossa on ajovirrat päällä, tulisi johdon ja korin välillä olla 12volttia. Kun johdon kytkee maihin suoraan, lampun tulee syttyä mittaristossa. Näin testattuna voi ainakin todeta sähköjen toiminnan. Käytännössä johdon kytkeminen maihin riittää järjestelmän toiminnan toteamiseksi. Kellon rikkoutuminen ei ole mikään uusi juttu... Toisinaan pelkkä johdon katkeaminen riittää häiriöihin. Meikäläisen 900i:ssä oli kellolle menevä johto poikki liittimen tyvestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01