Venttiilinohjuritko

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Venttiilinohjuritko

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Nyt se sitten työntää pakoputkesta ulos reilusti savua.
Se ei kuitenkaan ole sinisen väristä kuten (ilmeisesti) öljyä kuluttavan pitäis olla vaan on väriltään harmaata.
Voiko olla jokin muu syy kuin venttiiliohjurikumit vai onko ne kumit nyt sitten lähdettävä vaihdattamaan?
Koneesta kuuluu möys vaimea/kumea nakutus, ei kilinää vaan matalampi taisainen kumina. Voiko äänen synnyttäjä olla jokin muu kuin venttiilit, esim. kiristinrulla tai vastaava?

Kiitos jo etukäteen tietäville.

Auto on siis surullisen kuuluisa 2.0i vapari 900 -95 ja kilometrejä 108000.
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

ettei vaan olisi kansipahvi mennyt :?:
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Näillä keleillä Saabit tuntuvat työntävän höyryä 2x tehokkaammin kuin jotkin japskit :wink:
Kupliikos paisuntasäiliössä kun korkki on irti?
En tunne noita vapareita ollenkaan, mutta kuulostaisi kerrassaaen oudolta jos noin vähillä kilometreillä olisivat venttiilien varsien kumit lähteneet karkuteille :?
Tuo kumina ei varmaankaan liity asiaan? Kertoilkaas vaparimiehet enemmän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Täytyy lähteä kurkkimaan konepellin alle. Savua/vesihyöryä tuli siis kun kone oli lämmin ja ajoin töistä kotiin. Huomasin pysähtyessä, että oli pilvi pakoputken päässä ja aikalaila tuprutti tyhjäkäynnillä.
Jos pahvi on mennyt sekoittuuko öljyt ja vedet keskenään?
Katsoin öljytikkua, eikä siinä ollut tietoakaan vedestä...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saab-Poika kirjoitti:Täytyy lähteä kurkkimaan konepellin alle. Savua/vesihyöryä tuli siis kun kone oli lämmin ja ajoin töistä kotiin. Huomasin pysähtyessä, että oli pilvi pakoputken päässä ja aikalaila tuprutti tyhjäkäynnillä.
Jos pahvi on mennyt sekoittuuko öljyt ja vedet keskenään?
Katsoin öljytikkua, eikä siinä ollut tietoakaan vedestä...
Öljyt ja vedet eivät todennäköisesti sekoitu juuri ollenkaan, vaan vesi pääsee palotilaan, samoin kuin tiivisteen välistä pääsee painetta vesitilaan joka näkyy kuplimisena paisuntasäiliössä.
Sinne paisuntasäiliöön kuuluu tietenkin tulla paine, mutta mitään pulputusta/myrskyä siellä ei saisi näkyä, eikä siis oikeastaan yhtään ilmakuplia.
Jos olit ajanut jonkin sumuisen laakson pohjalta? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Herjasikos SID jähdytinnesteen vähyyttä? Jos on pahvi mennyt niin melko todennäköisesti kuluttaa vettä aika nopeasti?
Toivotaan että oli vain ohimenevää syysflunssaa Saabillasi :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Kävin autolla, avasin konepellin ja panin auton käyntiin.
Aluksi pakoputkesta ei tullut mitään, odottelua, eikä mitään. Annoin vähän ja reilumminkin kaasua ja pikkasen alkoi putkesta tulemaan ja sitten tuli taas tyhjäkäynnilläkin päästöjä.
Katsoin myös paisuntasäiliöön, siellä oli puhdasta nestettä eikä kuplinut mitenkään. Myös nesteen määrä oli entisellään. SID ei anna mitään ilmoitusta, mutta mahtaako tuo ykkösversio mitään näyttääkään?
Öljyä on tikun puoleen väliin eikä mieletäni mitenkään erikoisen paljoa vajua.

Olen epätietoinen ja pelkään, että ensimmäinen saabini laukeaa pian..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saab-Poika kirjoitti:Kävin autolla, avasin konepellin ja panin auton käyntiin.
Aluksi pakoputkesta ei tullut mitään, odottelua, eikä mitään. Annoin vähän ja reilumminkin kaasua ja pikkasen alkoi putkesta tulemaan ja sitten tuli taas tyhjäkäynnilläkin päästöjä.
Katsoin myös paisuntasäiliöön, siellä oli puhdasta nestettä eikä kuplinut mitenkään. Myös nesteen määrä oli entisellään. SID ei anna mitään ilmoitusta, mutta mahtaako tuo ykkösversio mitään näyttääkään?
Öljyä on tikun puoleen väliin eikä mieletäni mitenkään erikoisen paljoa vajua.

Olen epätietoinen ja pelkään, että ensimmäinen saabini laukeaa pian..
Eikös tuo vaikuttaisi olevan kunnossa, josko sieltä on tullut vain normaalia vesihöyryä, näillä koleilla keleillä tuppaavat vähän höyryttelemään, ainakin kun joihinkin riisikippoihin vertailee.
Laita moottoriöljyä ylärajaan ja ajele menemään vaan tyytyväisenä ;)

Jos alkaa pahemmin oireilemaan niin silloin tulee vaihtaa kannentiiviste, ja samalla siihen saat vaihdatettua myöskin ne venanvarsien kumit.. kustannukset lienevät jotain maltilliset 4-500 euroa.
Mutta uskoisin että autosi on kunnossa, tai ainakin kannattaa ensin seurata sitä, oireileeko millään tavalla jatkossa.
Vaikka putkesta tulisi kamalat saastepilvet, ei niillä ole mitään merkitystä jossei jäähdytysneste, moottoriöljy tahi bensiini häviä järkyttävän nopeasti :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Kiitos kaikille vastauksista. Tänään olenkin taas painanut saabilla menemään, eikä mitään tunnu vikana olevan vaikka putkesta pilveä välillä tuleekin.
Täytyy ajella ja toivoa parasta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saab-Poika kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista. Tänään olenkin taas painanut saabilla menemään, eikä mitään tunnu vikana olevan vaikka putkesta pilveä välillä tuleekin.
Täytyy ajella ja toivoa parasta.
Toivotaan että selvisit säikähdyksellä, kannattaa kuitenkin seurailla jäähdytinnesteen ja moottoriöljyn katoamista, elis siis koettaa katsoa katoaako kumpaakaan. Ja ainakin itse pidän moottoriöljyn aina ylämerkissä, samoin kuin jäähdytinnesteenkin.

Jos nestettä alkaa kulumaan, ja moottori alkaa sotkeutumaan öljystä päistään, saattaa kannen kiristys riittää toimenpiteeksi, se ei montaa kymppiä kustanna teetettynäkään.
Usein nuo alkavat myös vuotamaan sieltä vesipumpun tietämillä olevista vesiletkuista.

Onneksi nyt alkoivat jo koleammat kelit jolloin pienet lämpöhuoletkaan eivät ole välttämättä niin fataaleja kuin vaikkapa +32 asteen helteessä ruuhkajonossa :wink:


Mutmut, toivotaan että on kunnossa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Laitetaampas vielä kerran kertaukseksi se venakopan torxiavaimen koko?

Kannen pultin kantahan oli E16.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Laitetaampas vielä kerran kertaukseksi se venakopan torxiavaimen koko?

Kannen pultin kantahan oli E16.
Eipäs tule mieleen, tai en ole sen kokoa ikinä katsonutkaan, täytyypä iltasella käydä penkomassa tallia ja koettaa kaivaa avain esiin, mikäli joku ei ole jo ehtinyt kirjoittaa tuota tietoa ennen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin