DP:n hitsaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

DP:n hitsaus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinkas olette hitsailleet noita tonnarin 3" downpipejä, oletteko tehneet turbon laipan uusiksi vaiko hyödyntäneet alkuperäistä (vai saakos noita jostain valmiina)?
Entäs minkäpaksuisesta/laatuisesta tavarasta kannattaisi tehdä, rosterista rosteripuikolla hitsaamalla vai kestäisikö jokin vähän normaalia paksumpi ruostuvakin tavara?
Entäs mihin olette siirtäneet lambdan, ei sitä käsittääkseni voi jättää siihen ensimmäiseen mutkaan koska on pahiten tiellä siinä?

Täytyy keksiä lisää projekteja ettei tonnari valmistuisi ikinä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Itse tein satkuun rosterisen 3" Dp:n. Faijan kautta sain edullisesti pari metriä putkea sekä pari mutkaa, 1.5mm seinämävahvuudella. Mimmi taasen myi minulle ilmeisesti rosterisen laipan garret t03 pakopesään (ei sopinut heti, joten viilailin sitä n. puolisen tuntia). Kellarissa oli rosteripuikkoja + ostin biltemasta lisää niitä puikkoja (jotain 10e luokkaa/10kpl). Lambdalle en tehnytkänä reikää tuossa versiossa.

Kohta on mahdollisesti samanmoinen projekti tonnariin tulossa :).
saab900turbo
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900turbo »

Minä tein 3" downpipen rosterista. Laipan leikkasin plasmalla rosteri latasta. Hitsasin sen nippuun tigillä ja on ainakin pelittäny pirun hyvin. Tulee tigillä varmasti parempi kuin puikolla, Mutta jos ei mahista tiggiin niin varmasti kestää puikolla hitsattunakin. Ainevahvuus oli 1,5mm. Kyllä siinä varmasti musta putkikin kestää, koska putki on niin kuuma alkupäästä.
Jarru on vauhdin surma!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset neuvoista, tulee varmaankin ihan mustaa putkea kuitenkin käytettyä, sitä kun on tiedossa iso kasa. Luulisi normaalin teräksenkin kestävän vähintään 15 vuotta, ja ainepaksuus on tosiaan ainakin tuon 1.5mm. Polttoleikkausvehkeitä ei ole käytettävissä, eli taidan käydä teettämässä laipan jollain pajalla.
Kuinkas etäälle sen lambdan voi sijoittaa, vai onko sillä merkitystä kunhan on vaan ennen katalysaattoria?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mistäs noi 3" mutkia olette löytäneet tuollaisella sivistyneellä 1,5mm seinämävahvuudella? Onko mutkat ns. tosijyrkät, eli kaarevuussäde about samaa luokkaa halkaisijan kanssa? Itellekin olis nyt tarvetta moisille kun pitäisi tuo taka-akselin ylitys tehdä paremmaksi, ja vaikka tuleviin projekteihin DP:ksi. Tosin en tiedä kehtaako tuosta 3,5":sta enää pienemmäksi mennä :)

Eli mulle mustaa rautaa ylitykseen ja miksei dp:n tarpeisiin, ja ehkä rosteria mahdolliselle DP:lle.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

f-19 kirjoitti:Mistäs noi 3" mutkia olette löytäneet tuollaisella sivistyneellä 1,5mm seinämävahvuudella? Onko mutkat ns. tosijyrkät, eli kaarevuussäde about samaa luokkaa halkaisijan kanssa? Itellekin olis nyt tarvetta moisille kun pitäisi tuo taka-akselin ylitys tehdä paremmaksi, ja vaikka tuleviin projekteihin DP:ksi. Tosin en tiedä kehtaako tuosta 3,5":sta enää pienemmäksi mennä :)

Eli mulle mustaa rautaa ylitykseen ja miksei dp:n tarpeisiin, ja ehkä rosteria mahdolliselle DP:lle.
Appiukko oli bongannut jostain kasan mutkia ja suoria putkia, mulla ei ole tietoa vielä sisällöstä tarkemmin, mutta voihan sitä aina tarpeen tullen jatkaa kapeammalla tai neliskanttisella :lol:
Pitäs tehä samalla vaivalla 4" tavarasta :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Laippa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Itse ostin laipan SP:n valikoimista suomalaisen maahantuojan kautta. Ei ole muistaakseni kovin kallis ja jää alkuperäinen ehjäksi, jos haluaa palauttaa vakioksi 8O .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JJEP
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 15:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja JJEP »

Jos mahdollisuutta niin kannattaa ehdottomasti käydä kuusankoski Oy:n, rosteri/hapokas kierrätys metalli kasoja penkomassa, metalli myydään kilohinnalla! :wink: itse löysin jyväskylästä korkkaamattomia 90 ast.kulmia, 3" putkeä ja supisteita. Tällä hetkellä Downpipe hapokasta ja seuraavaksi koko putkisto kunhan Jt lahoaa pois.
Ei tää niin helppoa ole...
9-3sc Biopower
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

On jo kokonaan hapokasta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa tonnarissa on jo koko putki 3 tuuman hapokasta, vain laippa on ruostuvaa. En uskaltanut laittaa turboon hapokasta laippaa, koska sen lämpö laajeneminen on jonkin verran eri kuin valuraudan(vai mitä se pakopesä onkin :?: )
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Nyt on itselläkin tiukka paikka. DP on uusittava ennen katsastusta ja loppukin putki jossain vaiheessa. Mihinkä asti toi JT DP ulottuu? Tuleeko etuänkkäriin suoraan kiinni? Mulla ei kattia. Ajattelin jos JT:n ostais ja paikkais loppupätkän, jonka korvais myöhemmin rosterisella.

Arveluttaa vaan hankkia tota JT:tä, kun sen verran pahaa puhetta niin laadusta kuin sopivuudesta on ollut. Mutta kun ei (vielä) ole hitsiä niin jotain on pakko tehdä ja pian.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

tema kirjoitti: Arveluttaa vaan hankkia tota JT:tä, kun sen verran pahaa puhetta niin laadusta kuin sopivuudesta on ollut. Mutta kun ei (vielä) ole hitsiä niin jotain on pakko tehdä ja pian.
Jos viittaa siihen mun DP:hen niin sen ryssi SP ei JT.
#1730
500whp.net member
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Vigge kirjoitti:
tema kirjoitti: Arveluttaa vaan hankkia tota JT:tä, kun sen verran pahaa puhetta niin laadusta kuin sopivuudesta on ollut. Mutta kun ei (vielä) ole hitsiä niin jotain on pakko tehdä ja pian.
Jos viittaa siihen mun DP:hen niin sen ryssi SP ei JT.
No se oli ehkä räikein esimerkki, mutta eihän toi muuteenkaan ole tunnettu esimerkillisestä laadustaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Itse ainakin olen hiton tyytyväinen SP:n trionic boksiin mikä mulle tehtiin ruotsissa just tohon tonnariin.
Toimii just niinkuin oletinkin ja halusinkin.
Eli 95:sta tankissa rajoittaa tohon noin 210kpa:han ja 98:lla vastaavasti 230kpa.
Voishan sitä toki lisääkin haluta, vaan ei viitti vanhaa enään kiusata.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mä tein kaverin satkuun ite sekä laipan että dp:n. en tiedä virtaavuuksista tai muista mutta on varmasti parempi kuin originaali. ja laipan tein ihan kympin latikasta.
kuvia---> http://www.angelfire.com/space2/kuvia/s ... album?i=25
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
petteri
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 18:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja petteri »

Tuolla oli kolmen tuuman laippoja, mahtaisiko käydä?

http://store.summitracing.com/default.a ... wordSearch
#2502
9000cs 2.0t -97
Vastaa Viestiin