Relemäistä kliksahtelua
Relemäistä kliksahtelua
Hei!
Auto SAAB9000CDE 2,3t,-96, AT+ACC. Voisikohan jollakulla olla vinkkejä seuraavan kuvauksen "mysteeriin":
- moottorin käynnistyksen jälkeen (ACC on AUTO-asennossa) alkaa apumiehen puolelta kojelaudan sisältä kuulua ikääm kuin releen napsahtelua
- napsahtelu kuuluu epämääräisesti noin 5-30 sek välein, joskus tiheämpään, joskus harvempaan, mutta kuitenkin em. aikavälin rajoissa (suurinpiirtein)
- tämä tapahtuu riippumatta moottorin/ilman lämpötilasta (näin nyt kesäaikana, jolta kokemukseni ovat)
- kun kytken ACC'n ECONOMY-asentoon voi olla yksi napsahdus vielä tämän jälkeen, mutta sitten napsahtelut loppuvat
- kun kytken jälleen AUTO-asentoon napsahtelut alkavat
- ilmastointi toimii moitteettomasti
- moottorin lämpö on tasaisesti olosuhteista riippumatta klo 8'ssa
Olen yrittänyt erilaisten sähkökaavioiden ja komponenttisijoittelupiirrosten avulla saada käsitystä, mikä kapine äänen voisi aiheuttaa, mutta enpä ole sitä keksinyt. Kojelaudan sisälle en ole tutkaillut.
Mikä kummajainen? Miksi tätä kysyn:
- ääni on toistuvana lievästi ärsyttävä
- jos se on jonkin tekniikan päälle-/poiskytkeytymistä, niin tuntuu arvelluttavan lyhyin aikavälein tapahtuvalta -ja siitä voisi seurata jossain vaiheessa ko. tekniikan loppuunkuluminen turhan aikaisin.
Olen tehnyt ACC-diagnostiikan ja kalibroinnin. Niissä ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Siis ehdotuksia odottelen...
Auto SAAB9000CDE 2,3t,-96, AT+ACC. Voisikohan jollakulla olla vinkkejä seuraavan kuvauksen "mysteeriin":
- moottorin käynnistyksen jälkeen (ACC on AUTO-asennossa) alkaa apumiehen puolelta kojelaudan sisältä kuulua ikääm kuin releen napsahtelua
- napsahtelu kuuluu epämääräisesti noin 5-30 sek välein, joskus tiheämpään, joskus harvempaan, mutta kuitenkin em. aikavälin rajoissa (suurinpiirtein)
- tämä tapahtuu riippumatta moottorin/ilman lämpötilasta (näin nyt kesäaikana, jolta kokemukseni ovat)
- kun kytken ACC'n ECONOMY-asentoon voi olla yksi napsahdus vielä tämän jälkeen, mutta sitten napsahtelut loppuvat
- kun kytken jälleen AUTO-asentoon napsahtelut alkavat
- ilmastointi toimii moitteettomasti
- moottorin lämpö on tasaisesti olosuhteista riippumatta klo 8'ssa
Olen yrittänyt erilaisten sähkökaavioiden ja komponenttisijoittelupiirrosten avulla saada käsitystä, mikä kapine äänen voisi aiheuttaa, mutta enpä ole sitä keksinyt. Kojelaudan sisälle en ole tutkaillut.
Mikä kummajainen? Miksi tätä kysyn:
- ääni on toistuvana lievästi ärsyttävä
- jos se on jonkin tekniikan päälle-/poiskytkeytymistä, niin tuntuu arvelluttavan lyhyin aikavälein tapahtuvalta -ja siitä voisi seurata jossain vaiheessa ko. tekniikan loppuunkuluminen turhan aikaisin.
Olen tehnyt ACC-diagnostiikan ja kalibroinnin. Niissä ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Siis ehdotuksia odottelen...
Moi Mimmi! Ilmastointi huollettu pari kuukautta sitten, siis kaasut ja öljy jutut kunnossa. Jäähdytystoiminnan osalta testeri näytti erinomaiset lukemat (huoltomies sanoi niiden olevan aivan kuin uudessa autossa!)
Raitisilmasuodatin vaihdettu em. huollon yhteydessä. Kenno puhdas ja "hygieniakäsitelty".
Mitäs nyt???
Raitisilmasuodatin vaihdettu em. huollon yhteydessä. Kenno puhdas ja "hygieniakäsitelty".
Mitäs nyt???
Mulla oli vastaavaa naksahtelua edllisessä og 900 -92.
Kaikki toimi niinkuin pitääkin, mutta tosiaan oli pitemmän päälle ärsyttävää,
johtui varmaan siitä kun ei tiennyt mikä ääntä piti.
Ajelin autolla vielä pari vuotta sen naksumisen välillä kuuluessa ja mitään vikaa ei ilmaantunut.
Autossa ei ollut ilmastointia.
Kaikki toimi niinkuin pitääkin, mutta tosiaan oli pitemmän päälle ärsyttävää,
johtui varmaan siitä kun ei tiennyt mikä ääntä piti.
Ajelin autolla vielä pari vuotta sen naksumisen välillä kuuluessa ja mitään vikaa ei ilmaantunut.
Autossa ei ollut ilmastointia.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Siinäpä se, kun kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitääkin!
Ja se ääni on todella aivan kuin releen ääni -terävä ja metallinen. Mutta eihän siellä apumiehen puoleisen turvatyynyn alapuolella olevassa relelevyssä ole mitään relettä, joka liittyisi ACC'n toimintaan - ilmastoinnin (siis jäähdytyksen) kanssa tuo juttu on joka tapauksessa tekemisissä. Näin siksi, että ECONOMY-asennossa ääni lakkaa.
Penkinlämmittimet ovat tietysti nyt kesäaikana olleet 0-asennossa, mutta viimepäivinä myös päällä. Ei niillä tunnu olevan merkitystä ko. mysteeriin.
Se Mimmin esittämä ajatus kaasun vähyydestä: kaasu tarkastettu pari kuukautta sitten. Vaikkakin jäähdytys toimii normaalisti, voisiko kaasun määrän tarkastaa viemättä autoa huoltomiehelle. Ajattelin, että eihän normaaliajossa Suomessa 22 C-asteen ylläpitämiseksi kaikkea jäähdytyslaitteen tehoa tarvita. Voisi siis kuvitella, että vajaallakin kaasumäärällä se hoituisi, onhan se mahdollista, että jossain on pieni kaasuvuoto. Mutta voisikohan "toimiva vajaakaasuinen" järjestelmä moisia ääniä päästellä???
Ja se ääni on todella aivan kuin releen ääni -terävä ja metallinen. Mutta eihän siellä apumiehen puoleisen turvatyynyn alapuolella olevassa relelevyssä ole mitään relettä, joka liittyisi ACC'n toimintaan - ilmastoinnin (siis jäähdytyksen) kanssa tuo juttu on joka tapauksessa tekemisissä. Näin siksi, että ECONOMY-asennossa ääni lakkaa.
Penkinlämmittimet ovat tietysti nyt kesäaikana olleet 0-asennossa, mutta viimepäivinä myös päällä. Ei niillä tunnu olevan merkitystä ko. mysteeriin.
Se Mimmin esittämä ajatus kaasun vähyydestä: kaasu tarkastettu pari kuukautta sitten. Vaikkakin jäähdytys toimii normaalisti, voisiko kaasun määrän tarkastaa viemättä autoa huoltomiehelle. Ajattelin, että eihän normaaliajossa Suomessa 22 C-asteen ylläpitämiseksi kaikkea jäähdytyslaitteen tehoa tarvita. Voisi siis kuvitella, että vajaallakin kaasumäärällä se hoituisi, onhan se mahdollista, että jossain on pieni kaasuvuoto. Mutta voisikohan "toimiva vajaakaasuinen" järjestelmä moisia ääniä päästellä???
Mielenkiinnolla seuraan keskustelua. Itselläni teki eilen juuri samanlaista naksuttelua ja olin aivan varma, että kohta hajoaa jotain.
Naksuttelun jälkeen auto kävi tyhjäkäynnillä n. 10 min ja sammui aivan yhtäkkiä. Auto käynnistyi aivan normaalisti, eikä ole sen jälkeen naksutellut??????
Omituisia nämä saabakset...
Naksuttelun jälkeen auto kävi tyhjäkäynnillä n. 10 min ja sammui aivan yhtäkkiä. Auto käynnistyi aivan normaalisti, eikä ole sen jälkeen naksutellut??????
Omituisia nämä saabakset...
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
Tarkennuksia:
- huollossa vanha kaasu pois, uusi tilalle
- tänään samainen huoltomies tsekkasi mahdolliset vuodot (kaasuun laitettu "väriaine" olisi näyttänyt vuodon infrapunavalossa), ei löytynyt. Kylmäaineputki on niin kylmä, että koskettaessa sormet melkein jäätyy. Ei ongelmaa sillä rintamalla
Konehuoneen puolelta ei erityisesti ajettaessa releiden tai kytkimien ääni kuulu ohjaamoon. Pidän toistaiseksi kiinni siitä oletuksesta, että kliksuttaja on kojelaudan sisällä apumiehen puolella.
Kyllähän se selviäisi kun avaisi kojelaudan ylä- ja alapuolelta, jolloin sekä näkisi, että voisi koetellen etsiä asianomaista. Turvatyynyn irroittaminen plus muut tarvittavat operaatiot ovat toistaiseksi siirtäneet päätöstä aloittaa sitä kautta selvittely.
Tänään tein tarkennetun kokeen äänen häipymisestä. Kun kytken ECONOMY asentoon, niin n. 5 sek kuluttua kuuluu viimeinen liksahdus -sitten seuravan kerran vasta AUTO-asentoon kytkemisen jälkeen???!!!
- huollossa vanha kaasu pois, uusi tilalle
- tänään samainen huoltomies tsekkasi mahdolliset vuodot (kaasuun laitettu "väriaine" olisi näyttänyt vuodon infrapunavalossa), ei löytynyt. Kylmäaineputki on niin kylmä, että koskettaessa sormet melkein jäätyy. Ei ongelmaa sillä rintamalla
Konehuoneen puolelta ei erityisesti ajettaessa releiden tai kytkimien ääni kuulu ohjaamoon. Pidän toistaiseksi kiinni siitä oletuksesta, että kliksuttaja on kojelaudan sisällä apumiehen puolella.
Kyllähän se selviäisi kun avaisi kojelaudan ylä- ja alapuolelta, jolloin sekä näkisi, että voisi koetellen etsiä asianomaista. Turvatyynyn irroittaminen plus muut tarvittavat operaatiot ovat toistaiseksi siirtäneet päätöstä aloittaa sitä kautta selvittely.
Tänään tein tarkennetun kokeen äänen häipymisestä. Kun kytken ECONOMY asentoon, niin n. 5 sek kuluttua kuuluu viimeinen liksahdus -sitten seuravan kerran vasta AUTO-asentoon kytkemisen jälkeen???!!!
Jep, Kurko. Olet oikeassa UV-sen näyttää. Tarkennuksestani jäi sanomatta, että ääntä yritettiin kuunnella konepelti nostettuna. Huoltomies sanoi, että jos järjestelmän kaasumäärä on kovin alhainen, niin kompressori "naputtaa", mutta naputus on tasaista eli synkronissa sen kierroslukuun. Ei sieltä konehuoneesta niitä tarkoittamiani kliksahduksia kuulunut.
Eikai se 100% varmaa ole, mutta kyllä melkoisen selvä viite siihen suuntaan on, kun oire varmuudella ilmaantuu ja taas poistuu ilmastoinnin päällekytkemisen ja päältä pois kytkeytymisen myötä. Olen kyllä todennut ko. auton pitävän niin paljon erilaista tekniikkaa sisällään, että en ihmettelisi vaikka tuolla ACC'n AUTO-ECONOMY-valinnalla olisi joitakin oheiskytkentöjä -kun vain tietäis mitä?!
Eikös tuossa apparintyynyllisessä ole ihan sama käsinekotelon sulake/relekeskus kuin ilman tyynyäkin olevissa.reko kirjoitti:Konehuoneen puolelta ei erityisesti ajettaessa releiden tai kytkimien ääni kuulu ohjaamoon. Pidän toistaiseksi kiinni siitä oletuksesta, että kliksuttaja on kojelaudan sisällä apumiehen puolella.
Kyllähän se selviäisi kun avaisi kojelaudan ylä- ja alapuolelta, jolloin sekä näkisi, että voisi koetellen etsiä asianomaista. Turvatyynyn irroittaminen plus muut tarvittavat operaatiot ovat toistaiseksi siirtäneet päätöstä aloittaa sitä kautta selvittely.
Tänään tein tarkennetun kokeen äänen häipymisestä. Kun kytken ECONOMY asentoon, niin n. 5 sek kuluttua kuuluu viimeinen liksahdus -sitten seuravan kerran vasta AUTO-asentoon kytkemisen jälkeen???!!!
Ja eikös tuo putoa nätisti alas tutkittavaksi jotta tietäisi ettei ääni vaan kuulu niistä releistä.
Ja sit sieltä kojelaudan oikeasta kulmasta löytyy joku murtsikan lodju, vaan tuskin ääni siitä kuuluu.
Onhan siellä. Katselin aiemmin kaavioita, enkä sieltä löytänyt merkintää releestä, joka olisi suoraan kytköksissä AC'n ohjaukseen. Nyt juuri katselen sitten ko. alueen relekaaviota ja siihen on merkitty "H" releeksi Engine Control System-rele. Tuleepa siis mieleen, että kun AC on toiminnassa (ACC AUTO-asennossa), niin tuleekohan joidenkin ko. toimintaan liittyvien anturien tai muiden tekniikkojen kautta sellaisia inputteja Engine Control System'ille, että se saisi tuon releen liksuttelemaan -ja mitähän se sitten ohjaisi. Jos näin on, niin ihmettelen vähän miksi sillä on niin usein toimintaa! No kaiken kaikkiaan tämä tutkiskelu johtaa nyt siihen, että heti tilaisuuden tullen ko. reletaulu näkyviin ja sormi kiinni ko. releeseen, niin siitähän se selviää onko siinä se kliksuttelija.
Tällainen löytyi tuolta muutama sivu taaksepäin:
"9k käynnistyy heti kun startataan, jos releistön kärjet siellä hanskalokeron takana ovat puhtaat. Opetelkaa se diiseli-käynnistys, virta päälle ja kun hehkutus valo sammuu (check engine) starttaus, käynnistyy heti (kun kampi kiertynyt sen verran, että DI uskaltaa antaa kipinää). Jos releistössä on ongelmia, niin kuuluu 'päräys' hanskalokeron takanta virran kytkemishetkellä (ei joka kerta), sytytys ja bensapumpun releiden kärkiväli kannatta hioa hienolla hiekkapaperilla ja eikin 150t kilonmetriä taas huoletonta starttia."
Vaikuttaisi juuri oikealle ainakin minun kohdalla. Tänään starttasin huoltsikan pihassa 5 min. ennenkuin starttasi.....ja samat pärinät on kuulunut muutaman kerran.
"9k käynnistyy heti kun startataan, jos releistön kärjet siellä hanskalokeron takana ovat puhtaat. Opetelkaa se diiseli-käynnistys, virta päälle ja kun hehkutus valo sammuu (check engine) starttaus, käynnistyy heti (kun kampi kiertynyt sen verran, että DI uskaltaa antaa kipinää). Jos releistössä on ongelmia, niin kuuluu 'päräys' hanskalokeron takanta virran kytkemishetkellä (ei joka kerta), sytytys ja bensapumpun releiden kärkiväli kannatta hioa hienolla hiekkapaperilla ja eikin 150t kilonmetriä taas huoletonta starttia."
Vaikuttaisi juuri oikealle ainakin minun kohdalla. Tänään starttasin huoltsikan pihassa 5 min. ennenkuin starttasi.....ja samat pärinät on kuulunut muutaman kerran.
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526