Paljonko pitäis kuluttaa / 100 km
Paljonko pitäis kuluttaa / 100 km
Paljonkos 900i -87 kulutuksen pitäisi olla? Itellä syö kaupunkiajossa aivan sairaasti, jopa 20l sadalle. Tossa tuli käytyä lapissa viime vkl 900 km suuntaansa ja silloin kulutus oli 10 l molemmin puolin. Matkavauhti oli 90-110 km/h. Mitään tarkkaa mittaus tapaa en tehnyt, vain trippimittari ja tankki täyteen napsaukseen bensapistoolista. Bensamittari on nykyään kokoajan ollut rikki(näyttää tyhjää koko ajan) bensan loppumisvalo toimii kyllä. Pakoäänet joutokäynnillä ja pienillä kieroksilla tossa on kyllä aika tummat, viittaisko rikkaaseen seokseen?
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tuo meidän satku söi Rovaniemen matkalla alle 8 l/100km, kun keskinopeus oli siinä 80 km/h. Tämä tapahtui marras-joulukuun vaihteessa ja autossa kaksi aikuista ja kaksi lasta.
Kaupungissa nyt talvella molemmat (99L ja 900i) syövät siinä 12-15 l/100km, mutta ajot on sellaisia 2-8 km siirtymätaipaleita kaikki. Sen voin vielä lisätä, että Unolla näillä ajoilla kaupunkikulutus talvella oli siinä 9-10 l/100km.
Kaupungissa nyt talvella molemmat (99L ja 900i) syövät siinä 12-15 l/100km, mutta ajot on sellaisia 2-8 km siirtymätaipaleita kaikki. Sen voin vielä lisätä, että Unolla näillä ajoilla kaupunkikulutus talvella oli siinä 9-10 l/100km.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Entinen 900i ´88 vei Kittilän reissulla (2000 km) tarkasti ottaen 7.84L/100 km. Kaksi henkeä, täysi lasti ja raskas keli, vauhti 80-120 km/h. Muista viidestä satkusta on sama kokemus, eli kunnossa oleva 900 vie maantiellä n.7.5 - 8.5 litraa keskimäärin.
Sekalaisen, pienemmän ajon kulutus pyörii kesät/talvet välillä 10-12 litraa tankillinen, jos vie enemmän, on jotain vikaa.
Kokemukset kerätty: 900i 8v, 900c, 900i 8v, 900i 2.1 16v, 900 ja 900i 16v
Sekalaisen, pienemmän ajon kulutus pyörii kesät/talvet välillä 10-12 litraa tankillinen, jos vie enemmän, on jotain vikaa.
Kokemukset kerätty: 900i 8v, 900c, 900i 8v, 900i 2.1 16v, 900 ja 900i 16v
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
900 kaasari -89 vei uudempana vaimon ajamana pitkässä matka-ajossa ( ajaa reippaasti ) tuollaiset pikkuisen päälle 7 litraa. Seka ajo kympin päälle noin 11 litraa.
Kaasarin neula on nyt vaihdettu, kun meni kierroksilla rikkaalla, joten en tiedä muuttuiko. Alle kympin pitää oäästä joka tapauksessa ilman yrittämistä normaaleilla nopeuksilla. Moottoritiellä tietty palaa enemmän, kun kaasari Saabinkin saa kiihtymään 120 km/h Lahden ja Helsingin välillä
Kaasarin neula on nyt vaihdettu, kun meni kierroksilla rikkaalla, joten en tiedä muuttuiko. Alle kympin pitää oäästä joka tapauksessa ilman yrittämistä normaaleilla nopeuksilla. Moottoritiellä tietty palaa enemmän, kun kaasari Saabinkin saa kiihtymään 120 km/h Lahden ja Helsingin välillä

900 T16 Automaatti peruspaineilla kulutti kaupunkiajossa mielestäni ihan liikaa, n.13l/100km Paineiden noston myötä tippui tuonn 11l/100km nurkille.
Aikoinaan 900i -88 kulutti muistaakseni about saman verran, 11l/100km kaupungissa. Maantieajossa sitten vähemmän.
900 T16 automaattia en koskaan saannut alle 9l/100km maantieajossa.
Aikoinaan 900i -88 kulutti muistaakseni about saman verran, 11l/100km kaupungissa. Maantieajossa sitten vähemmän.
900 T16 automaattia en koskaan saannut alle 9l/100km maantieajossa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Meiän 9000 2,3 turbo vei 13-15L 100km mut nyt asia on hoidettu. Kolmas termostaatti oli vasta toimiva ja kulutus reilusti alle kympin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Meikällä 900i -88:sta kokemukset 7,5-8,5 matka-ajossa kesät talvet. Kaupunkiajossa, jos matka aina vähintään 5km, 10litraa/100km. Nyt on ajeltu 2-10km kerrallaan, kulutus 11l/100km. Viimetalvena -30... -40 pakkasilla kulutti jopa 13litraa/100km, mutta ketään ei silti kylmänyt. 
Missä voisi olla korkeamman kulutuksen syy? Yksi tärkeä kohde on virranjakajan alipainekellon kunto ja oikea sytytysennakko. Lohkolämmittimen käyttö alentaa kulutusta aina nollakeleistä lähtien. Rengaspaineet tottakai on kunnossa ja jarrut ei laahaa.

Missä voisi olla korkeamman kulutuksen syy? Yksi tärkeä kohde on virranjakajan alipainekellon kunto ja oikea sytytysennakko. Lohkolämmittimen käyttö alentaa kulutusta aina nollakeleistä lähtien. Rengaspaineet tottakai on kunnossa ja jarrut ei laahaa.
900i-86/87 2d vei matka-ajossa reilut 6 ja alle 7 litraa yksin ajaessa ja melko suurilla rengasapaineilla. Kaupunkiajon vaikutti paljon miten hyvin kytkin toimii, jopa 2litraa. Mutta alle kympin sekin aina jäi. Talvella suurin kulutus sekalaisessa ajossa noin 8.5 litraa (käynnistys aamulla ilman lohkolämppäriä)...
Kulutukset pitkän ajan keskiarvoja, joita eivät ihan kaikki ole uskoneet, mutta kun ovat itte istuneet kyytissä ja saaneet tankata niin on ollut pakko...
Kulutukset pitkän ajan keskiarvoja, joita eivät ihan kaikki ole uskoneet, mutta kun ovat itte istuneet kyytissä ja saaneet tankata niin on ollut pakko...
Tarkastapa ohjauspaineen säädin (Warm up regulator) ja varsinkin sen lämmitysvastuksen kunto. Mulla putosi kulutus 2-3 litraa 8-9ään l/100km regulaattorin vaihdon jälkeen (vastus kärähtänyt). Mittaa pistokkeelta vastusmittarilla ettei ole OL, arvoa en muista oisko ollu parikymmentä ohmia. Toinen mahdollisuus on että seossäätö on persiillään.
Tossa ihan mielenkiinnosta mittasin omasta 900i:stäni sen ohjauspainesäätimen vastuksen (toimiva oletettavasti). Mittari antoi 30ohmia.
Ohjauspainesäädintä voi säätää, vaikka moni ei sitä tiedäkään. Tässä aihetta käsittelevä artikkeli englanniksi. Käytännössä sen säätämiseen tarvitsee painemittarin, jolla mitataan ohjauspainetta. Muita artikkeleita voi hakea aiheesta esim. googlen haulla hakunoilla k-jet WUR.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... up_reg.htm
Ohjauspainesäädintä voi säätää, vaikka moni ei sitä tiedäkään. Tässä aihetta käsittelevä artikkeli englanniksi. Käytännössä sen säätämiseen tarvitsee painemittarin, jolla mitataan ohjauspainetta. Muita artikkeleita voi hakea aiheesta esim. googlen haulla hakunoilla k-jet WUR.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... up_reg.htm
Luulenpa että sinun kannattaa kysellä ihan saab-klubilaisilta. Voit saada näin edullisimmalla. Klubilaiset ovat tehneet ruiskusta turboksi muutoksia ja nurkkiin varmasti on jäänyt seisomaan osia. Autopurkaamot tietysti tulee toiseksi vaihtoehdoksi. Saat yksityiseltä henkilöltä kokonaisen käytetyn ruiskumoottorin apulaitteineen siihen hintaan, mitä uusi ohjauspainesäädin maksaa varaosaliikkeessä.
Omassa 99:ssä (B-kone) maantiekulutus on ollu 7,2-8,5 litran välissä riippuen vuodenajasta, kaikki kuluvat osat vaihdettu (kalvo kerran vuodessa, en välttämättä edes katso onko ehjä), korkeimmillaan olen saanut 18,5 litraa sadalle. Silloin tosin keli oli melkein 40° pakkasta reilun viikon (pari vuotta aikaa).
Isän kaasari-900 (c-malli, pystykeula, vm. -88 ) menee järestään alle 8 litraa maantiellä, siitä on pari vuotta sitten vaihdettu Pierburgiin kaikki kuluvat osat.
Isän kaasari-900 (c-malli, pystykeula, vm. -88 ) menee järestään alle 8 litraa maantiellä, siitä on pari vuotta sitten vaihdettu Pierburgiin kaikki kuluvat osat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Uusi paineregulaattori maksaa motonetissa 350€. Itse sain romiksesta toimivan 40€. Regulaattorin pystyy testaamaan, kytkemällä painemittarin ruiskun painelinjaan ja vertaamalla pa painetta ohjearvoon (moottorin lämpötilan funktiona) testausohjeet Autodatan ruiskukirjassa. Käytännössä vian huomaa myös siitä, että täyskaasukiihdytyksessä esim kakkosella auto alkaa röpöttämään ja savuttaa jossain kierrosalueen puolivälissä (3-4krpm)