Hirvikolari ?
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Hirvikolari ?
terve
tulin tuossa mamman kanssa kotia. mamma vähän kritisoi matkavauhtia ja pelotteli hirvillä. Mikäs on se max nopeus, josta ysifemmalla selvii hirvikolarista ? Kahdeksankymppiä on pomminvarma, niin isoa elukkaa ei Suomesta edes löydy, jotta siitä ei selviäis. Meneekö satku vielä; ite olisin taipuvainen uskomaan et menee. Onko veikkauksia, harvalla tuskin on kokemusta.
Toivottavasti ei tarvii kokeilla, mut täytyy tunnustaa että usko ysifemman kattoreunaan ja A-palkkeihin on pirun vahva. Näkeehän sen jo silmällä että on vähän eri tekoa ku missään muussa merkissä.
9-5 Nordic
tulin tuossa mamman kanssa kotia. mamma vähän kritisoi matkavauhtia ja pelotteli hirvillä. Mikäs on se max nopeus, josta ysifemmalla selvii hirvikolarista ? Kahdeksankymppiä on pomminvarma, niin isoa elukkaa ei Suomesta edes löydy, jotta siitä ei selviäis. Meneekö satku vielä; ite olisin taipuvainen uskomaan et menee. Onko veikkauksia, harvalla tuskin on kokemusta.
Toivottavasti ei tarvii kokeilla, mut täytyy tunnustaa että usko ysifemman kattoreunaan ja A-palkkeihin on pirun vahva. Näkeehän sen jo silmällä että on vähän eri tekoa ku missään muussa merkissä.
9-5 Nordic
Jos sattuu tulemaan lasista sisään niin siinä ei saabit auta.
Ja mistä sitä kukaan tietää missä kulmassa ja asennos se sieltä tulee.
Ja jääkö se pellille vain vai lentääkö yli.
Ja mistä sitä kukaan tietää missä kulmassa ja asennos se sieltä tulee.
Ja jääkö se pellille vain vai lentääkö yli.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Järki hoi
Ei kuule tarvitse kuin vähän vauhtia ja huonoa tuuria niin henki menee. Mietipä oikein tosissaan mitä tapahtuu kun sellainen yli 500 kg hirvisonni hyppää puskasta tuulilasin kohdalle ja sulla on vauhtia vaikka 40 km/h. En haluaisi kuljettaa sitä autoa.
On typerää luulla että 80 km/h vauhdissa selviäisi pomminvarmasti hirvikolarista.
On typerää luulla että 80 km/h vauhdissa selviäisi pomminvarmasti hirvikolarista.
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
voihan se lasistakin sisään tulla, mutta se on hyvin epätodennäköistä, koska 9-5:n ruutu on auton kokoon nähden erittäin pienialainen esim V70:een verrattuna. Eli eläimen tarvis olla tosi pieni että tulisi lasista sisään, jolloin on todennäköisempää että lentää yli auton. Mutta mutta kaikki on mahdollista. Oletetaan että ei tuu ruudusta sisään.
Tampereen metroautossa oli pari vuotta sitten 9-5 jolla oli ajettu hirvikolari yli 100 nopeudesta. Tässä tapauksessa elukka oli osunut konepellin kautta kattoreunaan ja siitä yli.
9-5 Nordic
Tampereen metroautossa oli pari vuotta sitten 9-5 jolla oli ajettu hirvikolari yli 100 nopeudesta. Tässä tapauksessa elukka oli osunut konepellin kautta kattoreunaan ja siitä yli.
9-5 Nordic
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
no eihän sitä nyt kukaan halua hirvikolaria tai mitään muutakaan kolaria ajaa. Kysymykselläni halusin vain kuulla, mitä ajatuksia foorumilaisilla asiasta on. Olisi kiva tietää minkälaista dataa saabilla on hirvikolareista. Ainakin itseäni kiinnostaa todennäköisyydet tässä asiassa. Jos paska tuuri käy henki voi lähteä vaikka 10 kmh nopeudella ajetusta kolarista
9-5 Nordic

9-5 Nordic
Kyllä 9-5 on suunniteltu/testattu hirveä vastaan ainakin 60km/h nopeudessa, ehkä enemmänkin mutta ratkaisevaa on eläimen koko, tuleeko sisälle ja eihän sitä tarvi tulla kuin isosarvinen pää kuskin kohdalle niin käy huonosti.
Sinänsä 9-5 on turvallisempi kuin peruskuski edes aavistaa ja suuri yleisö ei turvallisuus-eroja halua edes ajatella. Eletään niissä euroncap tähtipilvissä.
Sinänsä 9-5 on turvallisempi kuin peruskuski edes aavistaa ja suuri yleisö ei turvallisuus-eroja halua edes ajatella. Eletään niissä euroncap tähtipilvissä.
Ruotsissa ovat testanneet tätäkin: http://www.vti.se ja sieltä valitset publikationer ja hae sanalla mooses. Ovat tehneet hirven kokoisen ja muotoisen nuken joka painaa 450 kg. Sitten lingonneet autoja siihen eri nopeuksilla. Kuvista selviää nopeasti mitkä autot on rautaa ja mitkä paperia. Teksteistä myös selviää että SAAB on tehnyt omia hirvitörmäys testejä jo 80-luvun alussa.
Mut 40km/h: ehtii vielä pysähtyä ennen tota sarvipäätä.
Ja elukkahan on tyhmä kuin pahviloota, seisoo parinmetrinpäässä maskista vaikka kuinka torvea soittaa.
Poistuu kylläkin pois tientukkona olemisesta, kun avaa oven ja tuumaa "painu nyt v*ttuun siitä). Lähtö hälle tuli kyllä jo ennen tuota vuorolausetta.

Ja elukkahan on tyhmä kuin pahviloota, seisoo parinmetrinpäässä maskista vaikka kuinka torvea soittaa.
Poistuu kylläkin pois tientukkona olemisesta, kun avaa oven ja tuumaa "painu nyt v*ttuun siitä). Lähtö hälle tuli kyllä jo ennen tuota vuorolausetta.

Muistaakseni viime viikonlopun jossakin hesarissa (La?) oli ajonopeuksista ja hirvikolareista juttu. Sen mukaan (muistaakseni) kaikki tänä vuonna hirvikolareissa kuolleet olivat ajaneet yli 100 km/h. Siinä sanottiin että 80 km/h olisi vielä melko turvallinen nopeus. Tähän vaikutti suurelta osin se, että reaktioaikaa jää 80 km/h vauhdilla enemmän ja voi jopa ehtiä jarruttamaan ja väistämään. Tämä juttu oli tietenkin autoista yleisesti, ei erityisesti saabeista.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
No käykääpä katsomassa tuota ruottalaisten tutkimusta http://www.vti.se ja kuvia niin huomaatte ettei 80 km/h ole turvallinen nopeus kaikille autoille. Siellähän on opel kadett törmännyt 75 km/h ja katto on täysin penkkiä vasten läjässä. Samassa vauhdissa Saab 900 on tullut vain lommo katon reunaan.
http://www.vti.se/templates/Report____2 ... ortid=2037 ja painaa "ladda ner"- nappia niin saa raportin.
Se saabi oli vaan hirvinuken kokeilua varten siellä, sitä ei testattu niinkuin ne muut autot. Hyvin se oli kuitenkin kestänyt jos vertaa opelin tai toyotaan.
Se saabi oli vaan hirvinuken kokeilua varten siellä, sitä ei testattu niinkuin ne muut autot. Hyvin se oli kuitenkin kestänyt jos vertaa opelin tai toyotaan.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
jos jompikumpi noista hirvistä kaatuu auton päälle niin vois itku tulla, oli sitten auto mikä tahansa merkiltään
http://www.blackbearheaven.com/world-re ... -moose.htm
kuitenkin ihan suhteellisen isoja elukoita nämä suomessakin elävät hirvet vaikka eivät lähellekään yllä tuolle tasolle
http://www.blackbearheaven.com/world-re ... -moose.htm
kuitenkin ihan suhteellisen isoja elukoita nämä suomessakin elävät hirvet vaikka eivät lähellekään yllä tuolle tasolle
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678