Huh!
Enpä olisi uskonut tätäkään ihan hetkeen tekeväni, mutta päätin yrittää taas hämärtää tuota "linux servereihin ja windows desktoppeihin"-rajanvetoani..
Pitkän linjan Debian-miehenä valitsin Ubuntun, kun tässä on kuulemma kaikki valmiina ja helppoa, kaiken lisäksi tämä on Debian-pohjainen, joten pakettienhallinta tulee selkäytimestä.
Nohh.
Asennus sujui suht mutkattomasti, kysymyksiäkin tuli vain muutama: näppiskartta, dhcp vai manuaaliverkkoasetukset, miten levy partitioidaan.
Helppoa ja ihanaa. Toistaiseksi. :-)
X ja äänet ja sisäinen verkkokortti lähtivät heti bootista toimimaan, mutta kieliasetusten kanssa jouduin vähäsen painimaan, ennenkuin löysin dokumentaatiota, kuinka locale toimii. (IRC-addiktille on tärkeää, että kone puhuu defaulttina ISO-8859-1-merkistöllä :-)
Sitten wlan, läppäriähän ei voi ilman wlania käyttää.
Hirveä googletus päälle ja vaihtoehdoiksi minun wlan-kortilleni löytyi DriverLoader ja ndiswrapper.
Ensin driverloaderiin päin katsoin, mutta aivan liikaa vaivaa, olisi pitänyt hakea vaikka mitä paketteja, että olisi lähtenyt kääntymään (puoli tuntia jaksoin tapella tuon asennusskriptin kanssa, ennenkuin alkoi ottamaan päähän). Sitten tajusin, että sehän pentele vielä maksaa rahaakin.
Noh, ndiswrapper oli sitten se toinen vaihtoehto, löytyi jopa ihan Ubuntun apt-repositorystä, joten apt-get laulamaan.
Manuaali toisessa kädessä (selaimessa) ja terminaali toisessa ja netistä löytyneitä asennusohjeita noudattaen.
Kaksi komentoa ja mulla oli windows-ajureilla wlan! Aika nättiä. (windows-ajurit olin hakenut siis ennalta).
Moduli asentumaan + myös latauslistaan ja nyt se toimii joka bootilla.. Ubuntun omalla verkkoguilla säädin sitten ssid:n ja wep-avaimen kohdalleen ja avot.
Vaan eipä silti, isäni ei osaisi esim wlania saattaa tässä toimimaan, XP:ssä se onnistui jotenkuten omin avuin (eli jouduin vain vähän avittamaan. :-)
Positiivinen kokemus toistaiseksi, seuraavaksi voisikin kokeilla hajottaa päätä Winen ja EPC:n kanssa. Saankohan toimimaan?
Pöytäkoneen omistajalle ja merkistöistä mitään välittämättömälle Ubuntu on varmasti jo aika hyvä paketti, tässä on kaikki selaimet ja muut vakiona ja raudan tunnistus toimi kuin junan vessa. Asennusvaiheessa kysytyt kysymyksetkin olivat luokkaa helppoa atk-tietoutta, etenkin jos asennusohjeen malttaa printata itselleen ennen hommaan ryhtymistä.
Useimmille normaalikäyttäjille ei noita minun ongelmiani edes tulisi, tieto lisää tuskaa tämänkin kanssa. :-D
Asensin linuxin. :-o
Asensin linuxin. :-o
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Asensin linuxin. :-o
Suosittelen tutustumaan ohjelmaan nimeltä "luit". Systeemin vakio-localea ei tarvitse puukottaa, vaikka kovin moni niin virheellisesti neuvoo/tekeeJope kirjoitti: X ja äänet ja sisäinen verkkokortti lähtivät heti bootista toimimaan, mutta kieliasetusten kanssa jouduin vähäsen painimaan, ennenkuin löysin dokumentaatiota, kuinka locale toimii. (IRC-addiktille on tärkeää, että kone puhuu defaulttina ISO-8859-1-merkistöllä![]()

Pidetään ne kaikki uudet asennukset (kai kaikki nykydistrot, jopa Debian, ovat vakiona UTF-8 -maailmassa...? Ainakin käyttämäni on ollut jo pitkän aikaa) vaan unicodena, niin maailma on huomenna parempi paikka

Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Esimerkiksi mun Amiga tuskin tulee koskaan tukemaan UTF-8:a.
Kyllähän se nyt vaan niin on, että latin1 on täällä vahvana vielä ainakin 10 vuotta.
Toi Luit ei oo kyllä sinänsä paha juttu, vois melkein harkita käyttävänsä sitä.
Vaan UTF-8 on silti teh sux, koska se ei tule varmaan koskaan toimimaan kaikkialla täällä lännessä, johtuen juuri tuosta, että suurimmassa osassa länsimaita käytössä olevat erikoismerkit on siirretty johonkin ihan eri paikkaan vrt. iso-8859-standardit.
Kyllähän se nyt vaan niin on, että latin1 on täällä vahvana vielä ainakin 10 vuotta.
Toi Luit ei oo kyllä sinänsä paha juttu, vois melkein harkita käyttävänsä sitä.
Vaan UTF-8 on silti teh sux, koska se ei tule varmaan koskaan toimimaan kaikkialla täällä lännessä, johtuen juuri tuosta, että suurimmassa osassa länsimaita käytössä olevat erikoismerkit on siirretty johonkin ihan eri paikkaan vrt. iso-8859-standardit.
Ville Jouppi #1780
Jaa-a, ei se EPC suostunut toimimaan tuolla Winen versiolla, joka mulla oli..
Linux-koe päättyi epäonnistumiseen.. Ehkä vois kokeilla uudestaan sitten, jos broadcomin wlan-piirille tulee viimein aito linux-tuki.
En vaan yksinkertaisesti voi hyväksyä sitä, että satunnaisesti 5-10min välein mun täytyy poistaa verkkoajurit muistista ja ladata ne uudestaan, että voin jatkaa surffausta taas 5-10 minuutin ajan.
Turhauttavaa. Muuten tuo alkaa olemaan jo ihan käytettävä ympäristö, kun vaan sattuisi kerrankin sellainen tietokone, jonka kaikki osat olisivat 100% tuettuja alusta alkaen. :-(
Linux-koe päättyi epäonnistumiseen.. Ehkä vois kokeilla uudestaan sitten, jos broadcomin wlan-piirille tulee viimein aito linux-tuki.
En vaan yksinkertaisesti voi hyväksyä sitä, että satunnaisesti 5-10min välein mun täytyy poistaa verkkoajurit muistista ja ladata ne uudestaan, että voin jatkaa surffausta taas 5-10 minuutin ajan.
Turhauttavaa. Muuten tuo alkaa olemaan jo ihan käytettävä ympäristö, kun vaan sattuisi kerrankin sellainen tietokone, jonka kaikki osat olisivat 100% tuettuja alusta alkaen. :-(
Ville Jouppi #1780
Pyh, ei ollut wlani linuxin vika..
Ilmeisesti joku naapuri oli tuonut wlaninsa samalle kanavalle, kuin omani ja pätkiminen johtui siitä.. Windowsissakin alkoi pätkiminen tihentymään.
Siispä vaihdoin wlan-kanavaa ja törkkäsin linux-kovalevyn takaisin läppäriin kiinni.
Vielä kun jaksaisi vääntää tuosta EPC:stä bugiraportin Wine-porukalle.. :-)
Ilmeisesti joku naapuri oli tuonut wlaninsa samalle kanavalle, kuin omani ja pätkiminen johtui siitä.. Windowsissakin alkoi pätkiminen tihentymään.
Siispä vaihdoin wlan-kanavaa ja törkkäsin linux-kovalevyn takaisin läppäriin kiinni.
Vielä kun jaksaisi vääntää tuosta EPC:stä bugiraportin Wine-porukalle.. :-)
Ville Jouppi #1780
oikein!!! ei pidä heti leimata hyvää käyttistä.
Sen oon itekkin huomannu että kun linuxin asentelee, joutuu väkisinkin opettelemaan konsolikomennot juurta jaksaen, mutta kun ne osaa, niin voipi hoitaa melkein kaiken...
Toisaalta kun me moukat olemme eläneet windows maailmassa niin pitkään, emme huomaa sitä tosiseikkaa, miten paljon joudumme siihenkin asennuksen jälkeen säätöjä tekemään... Mulla itellä tulee ainakin asenneltua kaikki palomuurit ja virusturvat ja windowsupdatet ajeltua ja sitten piilotiedostot ja system failsit näkyviin ja tunnetut tiedostotyypit näkyviin etc lista jatkuu loputtomiin, mutta nyt kun on "uus" käyttöjärjestelmä heti kiinnittää huomiota vain huonoihin ominaisuuksiin....
Linux koneessa / parempi elämä
Sen oon itekkin huomannu että kun linuxin asentelee, joutuu väkisinkin opettelemaan konsolikomennot juurta jaksaen, mutta kun ne osaa, niin voipi hoitaa melkein kaiken...
Toisaalta kun me moukat olemme eläneet windows maailmassa niin pitkään, emme huomaa sitä tosiseikkaa, miten paljon joudumme siihenkin asennuksen jälkeen säätöjä tekemään... Mulla itellä tulee ainakin asenneltua kaikki palomuurit ja virusturvat ja windowsupdatet ajeltua ja sitten piilotiedostot ja system failsit näkyviin ja tunnetut tiedostotyypit näkyviin etc lista jatkuu loputtomiin, mutta nyt kun on "uus" käyttöjärjestelmä heti kiinnittää huomiota vain huonoihin ominaisuuksiin....
Linux koneessa / parempi elämä

- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Oon käyttänyt Linuxia on/off vuodesta 96 lähtien ja nykyään leipä tulee Solaris-, HP-UX-, Linux- ja Windows Server-koneiden pällistelystä.
En leimannut "heti" vaan tasaisin väliajoin Linuxia työpöydälläni kokeilleena. Esim tuota WLAN-ongelmaa en ollut huomannut Windowsissa, joten se varmaankin oli sattumalta alkanut samoihin aikoihin, kun kone oli pari päivää pelkän kuparin jatkona.. Kun kokeilin taas Windowsissa, WLAN pätki siellä samalla lailla, kuin Linuxissa ja aloin tutkimaan ongelmaa tarkemmin.
Fakta on kuitenkin se, että esim mulla ei vielä toimi Ubuntussa semmonen seikka, kuin suspend to ram. Windowsilla se toimii paketista purettaessa, nyt mun pitää editoida shelliskriptiä ja löytää sopivat asiat, mitkä pitä sammuttaa suspendissa ja käynnistää resumessa, ettei kone kaadu joka kerta kun sen herättää henkiin.
Ideaalitilanteessa mr. Shuttleworth Ubuntu OY:stä olisi konffannut nämäkin mun puolestani (niinkuin Win-puolella mr. Gates Microsoft OY:stä on tehnyt), mutta nyt joudun iteroimaan sopivat asetukset tuonne itse.
Sinä puhuit tuossa listassasi vaan UI-säädöistä ja secupätsien asentelusta, mutta minä puhun nyt ihan käyttiksen perustoimintojen kuntoon laittamisesta. Niiden pitäisi olla jollain järkevillä defaulteilla suoraan asennuksesta, mutta esim Ubuntun suspend to ram ei ole edes enabloitu per default! Windowsissa pääsee monessa asiassa vähemmällä työllä, mutta tämä taas sitten aiheuttaa tiettyjen vapauksien menetystä.
Windowsia ei voi säätää yhtä monipuolisesti, mutta mitä iloa on Linuxin suuresta valinnanvapaudesta, jos systeemit eivät oletusarvoisesti toimi asennuksen jälkeen, vaan sun on PAKKO käyttää tuota vapauttasi ja käydä itse kirjoittamassa ne "toimivat vakioasetukset" sisään?
Linux on hyvä .. serverissä. Työasemakäyttöä varten sopivaa "heittämällä sisään ja unohda"-distroa en ole vielä löytänyt. (tai olen, sen nimi on Windows XP Pro, mutta se ei ole Linux-pohjainen)
PS. suspend to ram on ilmeisesti disabloitu tässä siksi, että ko. toiminnallisuus ei ole vielä 100% vakaa kernelissä ja siihen liittyvissä apuohjelmissa.. :-)
En leimannut "heti" vaan tasaisin väliajoin Linuxia työpöydälläni kokeilleena. Esim tuota WLAN-ongelmaa en ollut huomannut Windowsissa, joten se varmaankin oli sattumalta alkanut samoihin aikoihin, kun kone oli pari päivää pelkän kuparin jatkona.. Kun kokeilin taas Windowsissa, WLAN pätki siellä samalla lailla, kuin Linuxissa ja aloin tutkimaan ongelmaa tarkemmin.
Fakta on kuitenkin se, että esim mulla ei vielä toimi Ubuntussa semmonen seikka, kuin suspend to ram. Windowsilla se toimii paketista purettaessa, nyt mun pitää editoida shelliskriptiä ja löytää sopivat asiat, mitkä pitä sammuttaa suspendissa ja käynnistää resumessa, ettei kone kaadu joka kerta kun sen herättää henkiin.
Ideaalitilanteessa mr. Shuttleworth Ubuntu OY:stä olisi konffannut nämäkin mun puolestani (niinkuin Win-puolella mr. Gates Microsoft OY:stä on tehnyt), mutta nyt joudun iteroimaan sopivat asetukset tuonne itse.
Sinä puhuit tuossa listassasi vaan UI-säädöistä ja secupätsien asentelusta, mutta minä puhun nyt ihan käyttiksen perustoimintojen kuntoon laittamisesta. Niiden pitäisi olla jollain järkevillä defaulteilla suoraan asennuksesta, mutta esim Ubuntun suspend to ram ei ole edes enabloitu per default! Windowsissa pääsee monessa asiassa vähemmällä työllä, mutta tämä taas sitten aiheuttaa tiettyjen vapauksien menetystä.
Windowsia ei voi säätää yhtä monipuolisesti, mutta mitä iloa on Linuxin suuresta valinnanvapaudesta, jos systeemit eivät oletusarvoisesti toimi asennuksen jälkeen, vaan sun on PAKKO käyttää tuota vapauttasi ja käydä itse kirjoittamassa ne "toimivat vakioasetukset" sisään?
Linux on hyvä .. serverissä. Työasemakäyttöä varten sopivaa "heittämällä sisään ja unohda"-distroa en ole vielä löytänyt. (tai olen, sen nimi on Windows XP Pro, mutta se ei ole Linux-pohjainen)
PS. suspend to ram on ilmeisesti disabloitu tässä siksi, että ko. toiminnallisuus ei ole vielä 100% vakaa kernelissä ja siihen liittyvissä apuohjelmissa.. :-)
Ville Jouppi #1780