Bosch by-passin optimaalinen sijainti?
Bosch by-passin optimaalinen sijainti?
Autona og900, mutta pätee varmaan moneen muuhunkin autoon jossa bypass... Eli mikä olisi optimaalisin sijainti by-passille ja siitä lähtevälle "paineenkierrätys"letkulle?
Hylkäsin dumpin ja laitoin orkkis bypassin takaisin koska en saanut dumppia ikinä toimimaan kunnolla tuon Lucaksen ilmamassamittarin kanssa. Harmi
-John
Hylkäsin dumpin ja laitoin orkkis bypassin takaisin koska en saanut dumppia ikinä toimimaan kunnolla tuon Lucaksen ilmamassamittarin kanssa. Harmi
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Se orkkis liitäntä läppäkotelolle on todella ahdas. Siirsin liitännän muualle.
Miksi mahd lähelle läppää? Kertokaa tyhmälle. By-passihan nimenomaan suojelee turboa paineiskuilta. Maalaisjärjellä lähelle turboa kuulostais parhaalta jolloin myös ylimääräinen putkiston tilavuus pysyisi mahdollisimman pienenä.
Miksi mahd lähelle läppää? Kertokaa tyhmälle. By-passihan nimenomaan suojelee turboa paineiskuilta. Maalaisjärjellä lähelle turboa kuulostais parhaalta jolloin myös ylimääräinen putkiston tilavuus pysyisi mahdollisimman pienenä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Okei, eli yksi letku lähelle kaasuläppää... mihinkäs itse venttiili? Vai laitanko siis venttiilin nimenomaan tuohon kaasuläpän lähelle ja sit se paineletku vedetään tosta kaasuläpän lähellä olevasta bypassista... minne?
Eli eipä nyt nuo neuvot paljoa auttanut tätä idioottia
Eli eipä nyt nuo neuvot paljoa auttanut tätä idioottia
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Letku vedetään Ilmamassamittarin ja Turbon välille imuputkeen. Onko sitten kauheasti käytännön vaikutusta sijaitseeko tuo bypass heti kaasuläpän vieressä vaiko siellä turbon lähellä tai jossain täälä välillä. Enempi vaikuttaa kuinka hyvin ilma pääsee purkaantumaan ulos toisin sanoen käyttämäsi letkun halkaisija.
Jos olisi mahdollista käuttää Dumppia niin silloin oikea paikka olisi heti kaasuläpän vieressä.
Jos olisi mahdollista käuttää Dumppia niin silloin oikea paikka olisi heti kaasuläpän vieressä.
9000 CS 2.3t
Okei, nyt meni jakeluun Entä kummin päin se bypassi laitetaan? Kun jotenkin näyttäisi siltä että toi orkkisvena on mulla tällä hetkellä väärinpäin.
Siis nyt se on mulla silleen et kun katsotaan bypassia kädessä niin että mäntä liikkuu ylös ja alas, niin silloin siinä bypassissa on liitännät sivulle ja alas, niin tuo männänsuuntainen liitäntä eli alaspäin suuntautuva liitäntä on kiinni turbon ja ilmamassamittarin välissä ja sitten toi sivulle suuntautuva suhautusputki ja letku kulkee kaasuläpälle... eli just väärinpäin kai koska eikös nimenomaan paine kulje nyt bypassilta kaasuläppäkoteloon, eikä toisinpäin.
-John
Siis nyt se on mulla silleen et kun katsotaan bypassia kädessä niin että mäntä liikkuu ylös ja alas, niin silloin siinä bypassissa on liitännät sivulle ja alas, niin tuo männänsuuntainen liitäntä eli alaspäin suuntautuva liitäntä on kiinni turbon ja ilmamassamittarin välissä ja sitten toi sivulle suuntautuva suhautusputki ja letku kulkee kaasuläpälle... eli just väärinpäin kai koska eikös nimenomaan paine kulje nyt bypassilta kaasuläppäkoteloon, eikä toisinpäin.
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
niin eli... se sivulle menevä putki pitäis olla se "suhausputki" ja se tulee turbon ja ilmamäärämittarin väliin...
ja se alas menevä , eli "männänsuuntainen" sinne lähelle kaasuläppää.. tuuli tosiaan puhaltaa by-passin auetessa kaasuläpältä takaisin turbolle...
näin ainakin vakaasti uskon..
ja se alas menevä , eli "männänsuuntainen" sinne lähelle kaasuläppää.. tuuli tosiaan puhaltaa by-passin auetessa kaasuläpältä takaisin turbolle...
näin ainakin vakaasti uskon..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Mutmut... siis jos se sivulle menevä on se suhausputki niin eikös se ole nyt just väärinpäin asennettu? Siis kyllähän ilma kulkee tietenkin kumpaankin suuntaan mut jotenkin loogisesti ajateltuna luulis että se toimisi näin:
Paine JOKA PITÄÄ PÄÄSTÄÄ POIS (eli suhauttaa) tulee männän alapuolelta -> mäntä työntyy ylös päästäen paineet männän ohi -> paine tulee männän ohi sivulle lähtevään suhautusputkeen ja kulkee suhautusputkea pitkin kaasuläppää kohti... eli periaatteessa systeemi toimii nyt väärinpäin.
Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa?
-John
Paine JOKA PITÄÄ PÄÄSTÄÄ POIS (eli suhauttaa) tulee männän alapuolelta -> mäntä työntyy ylös päästäen paineet männän ohi -> paine tulee männän ohi sivulle lähtevään suhautusputkeen ja kulkee suhautusputkea pitkin kaasuläppää kohti... eli periaatteessa systeemi toimii nyt väärinpäin.
Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa?
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Ahtopaine tulee juurikin mäntää/jousivoimaa/imusarjan painetta vastaan. Kaasuläpän sulkeutuessa imusarjan alipaine yhdessä putkiston ylipaineen kanssa kumoaa jousivoiman ja paineistettu ilma ohjataan paineettomalle imupuolelle/ilmaan(dumppi).johniemi kirjoitti:Mutmut... siis jos se sivulle menevä on se suhausputki niin eikös se ole nyt just väärinpäin asennettu? Siis kyllähän ilma kulkee tietenkin kumpaankin suuntaan mut jotenkin loogisesti ajateltuna luulis että se toimisi näin:
Paine JOKA PITÄÄ PÄÄSTÄÄ POIS (eli suhauttaa) tulee männän alapuolelta -> mäntä työntyy ylös päästäen paineet männän ohi -> paine tulee männän ohi sivulle lähtevään suhautusputkeen ja kulkee suhautusputkea pitkin kaasuläppää kohti... eli periaatteessa systeemi toimii nyt väärinpäin.
Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa?
-John
Muistelisin, että joskus olisi väitetty uudemmissa Saabeissa by-passin olevan "väärin" päin eli juuri niin kuin kuvailit. Teoreettisesti tarkasteltunahan tämäkin pitäisi toimia yhtä hyvin edellyttäen, että jousi voima ei ole liian suuri imusarjan paineen kumottavaksi. Mitä käytännön eroa tai hyötyä tästä sitten on en tiedä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Se sivulle menevä putki on se "suhausputki" ja se tulee turbon ja ilmamäärämittarin väliin...
ja se alas menevä , eli "männänsuuntainen" sinne lähelle kaasuläppää.
Ahtopaine tulee kaasuläpältä mäntää/jousivoimaa/imusarjan painetta vastaan. Kaasuläpän sulkeutuessa imusarjan alipaine yhdessä putkiston ylipaineen kanssa kumoaa jousivoiman ja paineistettu ilma ohjataan paineettomalle imupuolelle/ilmaan(dumppi).
Näin sen pitää olla. Joko selkis?
ja se alas menevä , eli "männänsuuntainen" sinne lähelle kaasuläppää.
Ahtopaine tulee kaasuläpältä mäntää/jousivoimaa/imusarjan painetta vastaan. Kaasuläpän sulkeutuessa imusarjan alipaine yhdessä putkiston ylipaineen kanssa kumoaa jousivoiman ja paineistettu ilma ohjataan paineettomalle imupuolelle/ilmaan(dumppi).
Näin sen pitää olla. Joko selkis?
9000 CS 2.3t