Mitä öljyä ohjaustehostimeen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petteri75
"Hölösuu"

Vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse vaihdatin Aeroon tehostinöljyt ostettaessa, ei hirveästi ollut tuntumassa eroa vanhoihin verrattuna. No, ainakin pumppu & ohjausvaihde saivat tuoretta tavaraa :) En myöskään jaksa alkaa vaihtamaan öljyä, kaikissa ohjaustehostimen omaavissa on ollut Saabin omaa, jos litran purkki maksaa sen 13€, niin ei ole tarvinnut ajatella tuhoutuvia tiivisteitä tms. Lisäksi se näyttää hyvältä hyllyssä, sininen ja kaikkea.
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tri-Lo kirjoitti:No jos nyt tätä lähdetään vielä pohtimaan, niin onko kellään tarkempaa tietoa MITÄ hydrauliikkaöljyä se alkup.neste vastaa.. :?:
Vastaa aika liki MIL-PRF-5606H:n mukaisia nesteitä. Kauppanimiä tuolle litkulle on AeroShell Fluid 41, Arpolube 5606, Mobil Aero HF, Texaco Aircraft Hydraulic Oil 5606G, Esso Univis J13...

Noita nesteitä käytetään aika paljon siviilikäytössäkin ja niitä saa 4-20 l kannuissa. Esim AeroShell Fluid 41:stä maksaa 4 l kannu n. 20€ ja on varastotuote Suomessa.

Mobilehydrauliikka öljyistä notkeimmat käyvät tehostimeen varauksin... esim Esso Univis N15, saattaa olla hieman tahmeampi pakkasilla.

Jos porukassa on siviili-ilmailun kanssa touhuavia niin sitä Skydrolia ei sitten tehostimeen laiteta ja jos laitetaan niin ei ainakaan ihmetellä miksi vuotaa.
900i kirjoitti:Saabin öljy erään saabilaisen mukaan hydrauliikka öljyä.
Sitähän nuo tehostinnesteet luonnollisesti aina ovat :)

Joku puhui jotain parafiinipohjaisesta nesteestä... rohkenen kovasti epäillä ettei ole. Parafiinia on tuollaisissa mineraaliöljypohjaisissa nesteissä vaihtelevia määriä, mutta se ei ole pohja-aine. Erästä kolleegaa lainaten: "Ne on lamppuöljyä johon on heitetty sekaan ämpärillinen viskositeetin kohottajaa".
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä sille ohjaustehostimen öljylle mitään vaihtoväliä ole missään Saabin huolto-ohjelmassa näkynyt, mutta hyvähän se olisi välillä vaihtaa. AeroShell-öljy kuulostaa nimensä puolesta erityisen sopivalta Saabin :D

Eski
mart96
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Kyllä minustakin kannattaa laitta semmoista öljyä, mistä varmasti tietää, että se sopii sinne, ja on ainakin monta vuotta huoletta.
On se minusta aika epämukava homma ruveta vaihtamaan sitä ohjausvaihdetta-ainakin itse olin monta päivää kaulasta ja selästä jäykkä, kuin vaihtoin sen työpaikallani-apuna vaan varaston haarukkanosturit. Homma jossain autokorjaamossa, jossa on kunnon nosturit sujuu varmasti mukavammin. Vai olenko mä tullut vanhaksi-tai kuten yks tuttu sannoo-enhän mä vanha ole-mä vaan synnyin varhain:-)

Ja nyt kun perkele ostin toisen ohjausvaihteen ja vaihtoin, niin sekin vuotaa ja on jäykkää:-( Kyllä semmoisen jälkeen osaa arvostaa hyvintoimivaa ohjausta ja olen valmis kaataamaan sinne vaikka 20 euron edestä litkua. Siinä amerikkalaiset suositteli jopa suodattimen asennusta systeemiin, tonnarissa kuulemma on???????

Ja niitten tiivisteitten vaihto on kuulemma v...mainen työ. Siinähän USA-ssa on täyskorjattuja vaihteita, mutta niitten kuljetus Viroon ja ilmeisesti Suomeenkin on niin kallista:-( Onko muuten Suomessa peruskorjattuja tankoja saatavana?

Ja Eski kerro sitten kokemuksista tiivisteiden vaihtosta-mä kerron omaani.
Nimimerkki'' tiivisteet hankittu ja pullo 2l Saabin orkkisöljyä kaapissa''

ja tietääkö kukaan, mitä ne tekee, kun ne korjaa niitä-itse jostain luin, että semmoinen ruostumattomasta teräksestä putki laitetaan sisälle ja sitten kestää kuljettajaan kuoleemaan asti:-)
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

mart96 kirjoitti: Ja niitten tiivisteitten vaihto on kuulemma v...mainen työ. Siinähän USA-ssa on täyskorjattuja vaihteita, mutta niitten kuljetus Viroon ja ilmeisesti Suomeenkin on niin kallista:-( Onko muuten Suomessa peruskorjattuja tankoja saatavana?
Tuoltahan niitä korjattuja tankoja löytyy:
http://www.speedparts.se/prod/res_ch_styrning.shtml
5123 kr = noin 550 euroa :evil:

Eski
mart96
"Viggen"

Just saatana :evil:
USA ssa hinnat ovat puolet halvempaa, mutta sitten kuljetuksen kanssa tulee taas lopulta sama hinta mitä Ruotsissa

Vanhana neuvostoaikana olis löytänyt täältä semmoisen tehtaan ja miehiä jotka olis edullisesti tehnyt ne korjaustyöt.
Mutta nyt se kapitalismi on täälläkin:-)

No yks hyvä asia kuiteskin-Saapeja saa tuota ja omistaa niin paljon kuin haluaa :D
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Okei, tässähän opitaan jo paljon.. :) Tuota AeroShelliä pitää ehdottomasti käydä tiedustelemassa.

Asiasta viidenteen, onko siis irrallaan oleva tehostettu tanko vaikea rempata.. :?: :roll:
Entäs onko tiivistesarjasta hintatietoutta?
Jussi
"Hölösuu"

Tri-Lo kirjoitti:Asiasta viidenteen, onko siis irrallaan oleva tehostettu tanko vaikea rempata.. :?: :roll:
Entäs onko tiivistesarjasta hintatietoutta?
Hinta on parinkympin luokkaa ja remppaaminen on syvältä sieltä minne ei aurinko paista :)
-Jussi-
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"

Joo... siis tankohan irtoaa autosta helposti (meikäläisen harjoittelulla 30min satkun tehostin irroita ja kiinnitä :) ) ja tanko saattaa purkautuakin kohtuu helpolla, tai sitten ei.

Jos tangossa on tehostinventtiilin luistin tiivisteet ovat kalvaneet venttiilin pesään kunnon urat niin venttiili ei tule suosiolla ulos... millä hyvänsä yrittääkin niin aina pitää voiman olla kohtuuton ja siltikin luisti vain heiluu kulumisurissaan. Ainoa paikka mistä voi luistia painaa/lyödä ulos on akselin alapää... ja kun sinne sitten takoo niin lujaa että luisti irtoaa niin todennäköisesti murtuu luistin ja akselin välillä oleva tappi tai itse luisti tapin reiän ympäriltä.

Kun/jos laitteen saa purettua niin että osat säilyy käyttökelpoisina niin uusien tiivisteiden kanssa onkin sitten oma voimistelunsa. Luistin tiivisteitä ei tahdo oikein saada asennettua ilman oikeita työkaluja ja tehostinsylinterin sisempi tiiviste on pirullinen takoa ehjänä paikoilleen. Kaiken kruunaa vielä se että luistin tiivisteet saattavat hajota (hajoavat varmasti jos pesässä on kulumisuraa riittävästi) asennettaessa ja sen huomaa vasta kun tehostin ei toimikkaan.

Itselläni on tuossa kolme satkun tehostinta, joiden kanssa olen käynyt pura ja kokoa rumbaa läpi. Tarkoitus oli saada hoonattua pesä mahd.hyvään kuntoon ja teettää hieman erilaiset tiivisteet, mutta eipä onnistu. Seuraava vaihe, kun inspiraatiota taas löytyy, on että holkitan yhden pesän ja teetän hieman fiksummat tiivisteet kuin alkuperäiset on. Siihen en ole sortunut että kasaisin tehostimen katkaistuilla tiivisteillä kun se kuitenkin on vain väliaikainen tekohengitys.
-Jussi-
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kiitti vastauksesta. :)

Tuo kuulostaa ehdottomasti hommalta jota on pakko kokeilla..! :lol: (Heti kun aikaa löytyy..) :wink: Makaa nimittäin tuolla tallin lattialla vm.91 vuotava tanko valmiina...
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla lojuisi muuten tuolla jouten yksi hyvä (ei vuoda, toimii) -91 vuosimallinen tehostettu raidetanko. :P
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mart96
"Viggen"

jcarlson kirjoitti:Mulla lojuisi muuten tuolla jouten yksi hyvä (ei vuoda, toimii) -91 vuosimallinen tehostettu raidetanko. :P
Niin :P ja millä hinnalla se sitten vaihtais omistajaa? Ja kaupan päälle multa litra Viru Valget :wink:

Meinaan-eilen ajelin meidän perheen toisen satkun(vaimoni sisaren 900S)
ratissa ja jotenkin sekin tuntui oudolta-keskialueella ohjaus kevyt, mutta kun käänsi vähän jommalle kummalle puolelle, niin menii jäykäksi???

Tässä muuten linkki sen ohj.vaihteen korjauksesta
http://saabpics.org:3000/gallery/rack-r ... ld2?full=1

Ei siinä kyllä hirveästi näyttää erikoistyökaluja olevan, mutta kun se venttiilin sisäpinta on kulunut urille, niin :( ??????

Joskus pelkäsin korjata kuupan laatikkoakin-että menee tietää, mitä erikoistyökaluja tarvii, mutta kyllä mä pärjäsin :D
Vastaa Viestiin