Mulla on Nokian Hakkapeliitta Q -kitkat, ja kysyisin miten nuo takarenkaat kannattaa laittaa? Joku väittää, että ne kannattaa laittaa "väärinpäin" jolloin jarrutuspito olisi niissä parempi. Onkohan noin, ja miten se sitten vaikuttaa muuten renkaan ominaisuuteen, mm sivuttaispitoon tai kulumiseen tms...? Onko jollain tietoa?
Mulla on Nokian Hakkapeliitta Q -kitkat, ja kysyisin miten nuo takarenkaat kannattaa laittaa? Joku väittää, että ne kannattaa laittaa "väärinpäin" jolloin jarrutuspito olisi niissä parempi. Onkohan noin, ja miten se sitten vaikuttaa muuten renkaan ominaisuuteen, mm sivuttaispitoon tai kulumiseen tms...? Onko jollain tietoa?
Entäs jos pistäisit saman kysymyksen Nokian renkaiden asiakaspalveluun?
Voisin kuvitella, että valmistaja osaisi vastata tähän parhaiten. info@nokiantyres.com
Minulle vastasivat ihan kirjeitse, kun joskus kyselin yleisesti HKPL 1:n pyörimissuunnan merkityksestä. 1:ssä pyörimissuunta vaikuttaa lähinnä loskan poistumiseen renkaan alta. Muuhun ei heidän mukaansa vaikutusta ole.
Käytetyssä kitkattomassa pyörimissuunnan vaihtaminen voisi tarjota terävämpää lamellin kulmaa jäätä vasten ja sitä kautta parempaa pitoa.
Laitoin sinne kyselyyn, vaikka arvaan kyllä mikä on "virallinen" vastaus. Varmasti suosittelevat laittamaan oikein päin...
Ekat kitkani (Michelin Maxi Glace) aikoinaan yhdessä Opelissa, laitettiin nimenomaan jo rengasliikkeessä tarkoituksella väärinpäin, koska "tiesivät" että pito on parempi.
Juu, ei ole nastoja. Olen ollut todella tyytyväinen noihin kitkoihin (viime vuonna hankittu)
Laita vaan oikeinpäin. Oma esimerkki on tosin maastopyöristä mutta kerran meni vahingossa väärinpäin etukumi ja jarrutuspito oli suorastaan loistavaa mutta kaikki muu oliki sitten perseestä (vierintävastus, sivuttaispito, ääni).