Kitkarenkaiden pyörimissuunta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
t0.2 3-9 baaS
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 11, 2005 10:05
Paikkakunta: Espoo

Kitkarenkaiden pyörimissuunta

Viesti Kirjoittaja t0.2 3-9 baaS »

Moi,

Kohta on taas aika laittaa kitkat alle :x

Mulla on Nokian Hakkapeliitta Q -kitkat, ja kysyisin miten nuo takarenkaat kannattaa laittaa? Joku väittää, että ne kannattaa laittaa "väärinpäin" jolloin jarrutuspito olisi niissä parempi. Onkohan noin, ja miten se sitten vaikuttaa muuten renkaan ominaisuuteen, mm sivuttaispitoon tai kulumiseen tms...? Onko jollain tietoa?
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Kyllä kitkarenkaan pyörimissuunta on se, mikä tehtaalla on yleensä nuolikuvioin merkitty.

Muu tieto on "esson paarista..."
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kitkarenkaiden pyörimissuunta

Viesti Kirjoittaja Svc »

t0.2 3-9 baaS kirjoitti:Moi,

Kohta on taas aika laittaa kitkat alle :x

Mulla on Nokian Hakkapeliitta Q -kitkat, ja kysyisin miten nuo takarenkaat kannattaa laittaa? Joku väittää, että ne kannattaa laittaa "väärinpäin" jolloin jarrutuspito olisi niissä parempi. Onkohan noin, ja miten se sitten vaikuttaa muuten renkaan ominaisuuteen, mm sivuttaispitoon tai kulumiseen tms...? Onko jollain tietoa?
Entäs jos pistäisit saman kysymyksen Nokian renkaiden asiakaspalveluun?
Voisin kuvitella, että valmistaja osaisi vastata tähän parhaiten.
info@nokiantyres.com
Minulle vastasivat ihan kirjeitse, kun joskus kyselin yleisesti HKPL 1:n pyörimissuunnan merkityksestä. 1:ssä pyörimissuunta vaikuttaa lähinnä loskan poistumiseen renkaan alta. Muuhun ei heidän mukaansa vaikutusta ole.

Käytetyssä kitkattomassa pyörimissuunnan vaihtaminen voisi tarjota terävämpää lamellin kulmaa jäätä vasten ja sitä kautta parempaa pitoa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
t0.2 3-9 baaS
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 11, 2005 10:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja t0.2 3-9 baaS »

Laitoin sinne kyselyyn, vaikka arvaan kyllä mikä on "virallinen" vastaus. Varmasti suosittelevat laittamaan oikein päin...

Ekat kitkani (Michelin Maxi Glace) aikoinaan yhdessä Opelissa, laitettiin nimenomaan jo rengasliikkeessä tarkoituksella väärinpäin, koska "tiesivät" että pito on parempi.

Juu, ei ole nastoja. Olen ollut todella tyytyväinen noihin kitkoihin (viime vuonna hankittu)
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Laita vaan oikeinpäin. Oma esimerkki on tosin maastopyöristä mutta kerran meni vahingossa väärinpäin etukumi ja jarrutuspito oli suorastaan loistavaa mutta kaikki muu oliki sitten perseestä (vierintävastus, sivuttaispito, ääni).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Oikeinpäin..! 8O Eihän niissä huvin vuoksi ole nuolimainen kuvio.. :roll:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kyllä kaikki renkaat kannattais laittaa niin, että ne pyörisivät eteenpäin. :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JSP
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 00:26
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JSP »

Firges9000 kirjoitti:Kyllä kaikki renkaat kannattais laittaa niin, että ne pyörisivät eteenpäin. :wink:

Tuo on kyllä totta... :)
9-5 Wagon 2.0t SE vm.1999
900i 3d 8v vm.1989

Volvo 245 2,3l -93

# 2349
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tri-Lo kirjoitti:Oikeinpäin..! 8O Eihän niissä huvin vuoksi ole nuolimainen kuvio.. :roll:
Oikeinpäin = valmistajan suosittelemaan pyörintäsuuntaan joka on ilmaistu nuolella tai outside-merkillä.

Väärinpäin = täysin päinvastoin kuin edellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Oikeinpäin..! 8O Eihän niissä huvin vuoksi ole nuolimainen kuvio.. :roll:
Oikeinpäin = valmistajan suosittelemaan pyörintäsuuntaan joka on ilmaistu nuolella tai outside-merkillä.

Väärinpäin = täysin päinvastoin kuin edellä.
Outside tarkoittaa ulkoreunaa eikä näissä yleensä epäsymmetrisissä renkaissa ole yleensä pyörimissuuntaa.
Eli silloinhan sinä laitat sen valmistajan suosittelemaan pyörimissuuntaan, kun pidät huolen, että outside-merkki on ulos.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Eli silloinhan sinä laitat sen valmistajan suosittelemaan pyörimissuuntaan, kun pidät huolen, että outside-merkki on ulos.
Mietippä mitä tapahtuu kun laitat oikealla puolella olleen renkaan vasemmalle, pyörimissuunta vaihtuu mutta outside teksti on oikein.
Nii-in mutta se on silti oikein, vai?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin