kaasarista Ruiskuun?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
@teemu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 18, 2003 10:46
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja @teemu »

Itelläni ei ruisku osat maksanu paljonkaan kun osti koko (5d) auton 50e
ja saihan siitä viel vaimokkeen (5d) saabiin myös tarvittavat peltiosat
(ovet 4kpl,konepelti,takaluukku).
Omaan (5d) saabiin menee ne ruisku osat ,tuulilasi,mittaristo ja tietysti
pitää irrotella muitakin tarkeitä osia ja pistää myyntiin mitä ei itse
tarvitse ,sisustasta ei paljon iloa ole kun on päässy
hieman homehtumaan. 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:Ei tarvitse vaihtaa kantta.

B-moottorin ja H-moottorin kansia ja imusarjoja ei voi vaihtaa ristiin, mutta kaasari- ja ruiskumallit kummassakin menevät päikseen.
Mitenkäs sitten EMS:ssin -74 asti B-koneisen imusarjoja on laitettu 8-tappiseen h-koneeseen? Tuo Imusarjojen eroavaisuus on kyllä pikkuhiljaa pakko tarkastaa. Itehän suunnittelen ton minun 99:n b-koneen muuttamista ruiskuksi. Ruiskun kamat tulisivat tietysti h-koneesta. Ei nuita b-koneen ruiskuja paljoa varmastikaan liiku markkinoilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
@teemu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 18, 2003 10:46
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja @teemu »

Sen verran selvis kun kävin leiman hakemassa saabiin konttuurilla että joutuu muutoskatsastaan jos asentaa kaasarin tilalle ruiskun ja
viel pitäs joku tehopaperikin saada josta tulee tehot tietoo?!
(varaosa autosta ei olemassa papereita).
vaimokkeella on kyl samanlainen i saabi mut kelpaako sen tehopaperit
vertailux?
Ja tokas ukko viel konttoril että jos laitat katin ni katotaan koko
vaihto sormienvalistä!
Siis nyt vähän jeesausta täs asiassa jos jollakin kokemuksia asiasta!!!
T:Teemu
ps.ja tupliksia en kyllä laita...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kysiyin omaan ruiskutusprojektiin liittyen muutoskatsastustarvetta ajoneuvohallintakeskuksesta. Tässä vastaus:
Vapaastihengittävään autoon saa kaasuttim(i)en tilalle laittaa ruiskun ilman muutoskatsastusta, jos auto on otettu käyttöön ennen 1.7.1987.

1.7.1987 tuli voimaan pakokaasupäästönormi 15/04. Tämän mukaan päästötasosta on tarvittaessa esitettävä todistus. Koska auton poltoainejärjestelmää muutetaan, voidaan olettaa, että myös päästötaso muuttuu. Todistus on hankittava joko auton valmistajalta tai puolueettomalta tutkimuslaitokselta (esim. VTT, mittauksen hintataso 500-1000 euroa). Todistuksen hankkimiselta välttyy, kun autoon asennetaan katalysaattorin (halvempi vaihtoehto).
Muutoskatsastin siis oman K-jet-99:ni "turhaan".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Mitenkäs sitten EMS:ssin -74 asti B-koneisen imusarjoja on laitettu 8-tappiseen h-koneeseen? Tuo Imusarjojen eroavaisuus on kyllä pikkuhiljaa pakko tarkastaa. Itehän suunnittelen ton minun 99:n b-koneen muuttamista ruiskuksi. Ruiskun kamat tulisivat tietysti h-koneesta. Ei nuita b-koneen ruiskuja paljoa varmastikaan liiku markkinoilla.

Tuolla minun megasquirt threadissa on kuvia h- ja b-koneen imusarjoista:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
@teemu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 18, 2003 10:46
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja @teemu »

Eli kun itselläni on -88 otettu käyttöön ni todistus tarvitaan.
mistä on halvinta lähteä todistusta hakemaan?
kattia en viitsisi laittaa ku tulee tehohäviöö liikaa,ero on huomattu!!!
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:Kysiyin omaan ruiskutusprojektiin liittyen muutoskatsastustarvetta ajoneuvohallintakeskuksesta. Tässä vastaus:
Vapaastihengittävään autoon saa kaasuttim(i)en tilalle laittaa ruiskun ilman muutoskatsastusta, jos auto on otettu käyttöön ennen 1.7.1987.

1.7.1987 tuli voimaan pakokaasupäästönormi 15/04. Tämän mukaan päästötasosta on tarvittaessa esitettävä todistus. Koska auton poltoainejärjestelmää muutetaan, voidaan olettaa, että myös päästötaso muuttuu. Todistus on hankittava joko auton valmistajalta tai puolueettomalta tutkimuslaitokselta (esim. VTT, mittauksen hintataso 500-1000 euroa). Todistuksen hankkimiselta välttyy, kun autoon asennetaan katalysaattorin (halvempi vaihtoehto).
Muutoskatsastin siis oman K-jet-99:ni "turhaan".

Onko kellään tällaista todistusta?
Jos joltakulta löytyy, niin eikö sama todistus kelpaa joka ikiselle kaasari -> ruisku muutokselle?

Ja sitten varsinaiseen asiaan. Jospa kaasarisatkusta haluaa tehdä 16-tappisen ruiskuvehkeen, niin tarvitseeko noitten jo mainittujen lisättävien osien lisäksi vaihtaa muuta kuin kansi?
Vastaa Viestiin