Mitä talteen romuautoista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Mitä talteen romuautoista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä olen muutaman auton purkanut ja lisäksi huolestuneena seurannu miten motonetin valikoima vähenee eli aattelin herätellä keskustelua että mitä autoista kannattaisi ottaa talteen jotta maan mainiot og-satkut ja 99:t toimisivat käyttöautoina vielä monta vuotta.
Tällä hetkellähän 99:jä ja satkuja paalaataan kiihtyvää tahtia.

Ohessa muutama asia mitkä mulle tulee mieleen:

Toki kunnon mukaan kannattaa valita säästettävät:
Alusta
-vetoakselit nivelineen, muista merkata puoli ja lähde auto
-alatukivarret, uusia ei saa enää ja iskarin kiinnitys korkkaa helposti
-ylätukivarret, jos kone tulee otettua pois nin ehdottomasti myös noi talteen tosin vaatii myös jousen irroituksen jousilautasineen, tietty nämä voi ottaa myös talteen kun yleensä katkeaa vain toinen jousi ja yhtä uutta ei voi oikein laittaa auton alle ilman että auto kenottaa
-pohjapanssari
-kallistuksenvakaajat heloineen ja takana myös pultteineen
-jarrusatulat uudet ja vanhat niin edestä kuin takaata, myös hieman takertelevat niistä useammasta kun saa kasattua yleensä vielä toimivan
-jarrujen pääsylinteri, 900 etukässärijarruissakin on kahta eri versioo
-taka-akseli, irtoavat pannat ja peräkärryn väsääjät tarvii
-hammastankot tehostetut/tehostamattomat, emssin ja 99:n tehostettu myös epäkuntoiset(motonet ei myy enää tehdaskorjattuja)

Kori
jos ovet on lahot niin talteen ainakin
-lukko-osa(tämä mikä pitää oven kiinni)
-ehjät tippalistat
-2/3-ovisista avausmekanismit
-sävysivulasit ja myös vanhemman mallisten ovien kirkkaat lasit(itse etsin pitkään avooni sivulasia)
-etulokasuojat(helppo laikata irti esim. keskeltä sisäloksua)
-takakaaret
-ajovalot, jos lasi tai heijastin on vielä kirkas
-takavalot, myös pohjat josseivat ole sulaneet/hapettuneet
-vilkut, ehjät valkoraitaiset pystärivilkut ovat ja harvinainen näky kun ovat vuosien varrella vaihdettu uudemmiksi(toki motosta saa vielä mutta sit joutuu ostaan molemmat kun ovat niin eri väriset)
-takaluukut, jos lahot niin ehjät avausmekanismit ja combista kahva/rekisterivalosysteemi
-puskurit, takapuskurin lista kannattaa ottaa talteen vaikka olisi poikki siitä kun tekee eteen vielä
-konepellin lukkopelti, cooleri-modaukset ja nokkapusut aiheuttavat kysyntää
-konepelti jos suora eikä läpiruostetta
-spoikat, kaikki versiot
-puskurien jatkeet, pysty/vino

Vaihteisto
jos vaihteisto ääntää niin ainakin
-vetoakselien maljat(jos eivät ole kuopalla)
-mittatikku pitkä/nysä
-ensiövälitys, ainakin 7
-kytkimen työsylinteri

Mitäs automaatista?

Moottori
-öljynjäähdytin, kone/automaattilaatikko
-kansi jos ajossa ollessa on lähteny nätisti käymään kaikilla, erityisesti 85jälkeiset jolloin sietää lyijytöntä
-jos ei niin nokka-akseli/t ja 16-venasesta hydr.nostimet
-laturi/startti
-hihnapyörät, rupeavat vanhemmin vipottaan
-kampiakseli

Sisusta
-900 kojelaudan päällinen jos reiätön ja halkeilematon, erityisesti vanha ohuempi malli
-99:ien nopeusmittarit/-vaijerit
-99 lämmönsäätöyksikkö vaijereineen jos kaikki vaijerien kiinnikkeet ehjät
-99:n ratin ympärysmuovit
-turvavöiden lukko-osat kaiken ikäsistä, 900:ssa on ainakin kolmea erilaista lukkoa salpamallin lisäksi pelkästään etupenkeissä
-ehjät puhkomattomat hattuhyllyt
-roikkumattomat kattoverhoilut
-ehjät ja kuivat ovipahvit
-kuskin oven kahvat
-ikkunaveivit joissa nuppi pysyy


Toki moni noista osista on sellainen että kysyntää ei välttämättä ole vielä muutamaan vuoteen mutta varmasti noista ja monesta muusta osasta tulee vielä pula.

Paljon käyttökelpoista osaa varmaan unohtui joten täydentää saa, mä ehkä jossain vaiheessa voin kerätä noi yhdeksi listaksi.
Osien lisäksi myös perusteluja kaivataan.

Pidetään saabit liikenteessä!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eikös 99:n hyvät jäähdyttimet ole jo harvinaisuuksia?
Samoin ruiskujen tankit pumppuineen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin 99:stä vielä lisäksi ehjät
lämppärinkennot ja hanat,
haaraletkut imusarjalta pumpulle ja hanalle
lämppärinpuhaltimen moottori ja kuskinpuolen päätylaakerikansi, pyyhkijävivustot moottoreineen
Viiksikytkimet ja tihkureleet
Rattiakseli, jos kannakkeet ehjät
Tavaratilan ja sisäkaton valaisimet
Kaasarin haitari-imuputki
Ryyppy- ja kaasuvaijeri
Sivuperuutusvalojen lampunkannat heijastimineen, tai vaikka koko valaisimen pohja.
Viimeksi muokannut jus, Ti Loka 04, 2005 13:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jalkapallovanteiden mutterit! Tätä ei tarvinne edes perustella!
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Männät ja veivit.
Männät varsinkin turbokoneista.

Veivit saa ainakin myytyä ford-ukoille jos ei muuta.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

säilöö mielellään koko auton ja lämpimässä tallissa... :D Paljon enemmän iloa tuleville sukupolville ku pahvilaatikoittain epämääräistä rojua.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

toms kirjoitti:säilöö mielellään koko auton ja lämpimässä tallissa... :D Paljon enemmän iloa tuleville sukupolville ku pahvilaatikoittain epämääräistä rojua.
Tuohon ei taida kovin monella rahkeet riittää ja ainakin ne mitä mun pihalle ovat varaosa-autoiksi eksyneet eivät ole koriltaan enää tallentamiskelpoisia.

Toki ettei noista osista tule romuläjää niin nimikointia kannattaa harrastaa, kun toi muisti tuppaa oleen aika rajallinen, ainakin allekirjoittaneella. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ronska kirjoitti:Männät ja veivit.
Männät varsinkin turbokoneista.
Itse heitin männät almost roskikseen. Niillä tehnyt mitään :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Turbo16 kirjoitti:
Ronska kirjoitti:Männät ja veivit.
Männät varsinkin turbokoneista.
Itse heitin männät almost roskikseen. Niillä tehnyt mitään :P
Oliko niissä reikiä :lol: ?

No, kyllä joku budjettirakentaja voi noita joskus käyttää...
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ronska kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:
Ronska kirjoitti:Männät ja veivit.
Männät varsinkin turbokoneista.
Itse heitin männät almost roskikseen. Niillä tehnyt mitään :P
Oliko niissä reikiä :lol: ?

No, kyllä joku budjettirakentaja voi noita joskus käyttää...
Eipä ollut reikiä, kai niillä olis vielä ajellut.. koneella 310tkm ajettu vasta
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin mitähän niissä männissä oli vikana? Kuvia? Aika hyvässä kunnossa olleet kaikki turbon männät mitä olen nähnyt, myös 300t+ ajetusta peräisin olevat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jcarlson kirjoitti:... myös 300t+ ajetusta peräisin olevat.
Paitsi se yksi uittokoneen mäntä isukin työkaverin autossa, huomasivat laakeri/rengastusremppaa tehdessään että yhden männän puhki sulanut laki oli tulpattu kupukantapultilla ja mutterilla. :lol:

Mahtanu olla tasapainossa... ainakin 100 gramman tarkkuudella.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jcarlson kirjoitti:Niin mitähän niissä männissä oli vikana? Kuvia? Aika hyvässä kunnossa olleet kaikki turbon männät mitä olen nähnyt, myös 300t+ ajetusta peräisin olevat.
Too much kulumaa, paska mäihä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ottakaa koneet talteen, hyvistä tulee jossain vaiheessa pulaa tällä paalaustahdilla :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin