Lämppärin hana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"

Lämppärin hana

Viesti Kirjoittaja toms »

...kele ! :twisted: Perjantaina iltapäivällä kaupungilla asioidessa laitoin lämmitystä pienemmälle ja ajelin työmaata kohti vanhan Renaultin perässä niin haiskahti jähytinneste. No, ajattelin että renu taitaa syödä nestettä ku höyryy siihen malliin. Kohta huomasin että kuskin jalkatilan kumimatto lainehtii nestettä! Arvasin että hana korkannut heti ja kunnolla !

No, muutenkin hyvin menneen perjantain kruunasi vielä tää!
Auto työmaalla halliin, diaknoosi että tekstiilimatotkin märkänä, ei muuta kuin sisustat vek ja maton pesuun. Onneksi oli alkuperäisten äänieriste mattojen päällä sentin äänieristyshuopa mikä oli imenyt maton läpi menneet nesteet ja ei ollut peltiä myöten märkänä paikat. Hana pois , ihanan ahtaasta paikasta, edessä mm.vakionopeus säätimen alipainekelloa tms. ja hanan tutkiminen. Hanan sisään menevän karan o-rengas korkannut ulos koska sitä paikallaan pitävä "korkki" irronnut liimauksistaan.

Olin vaihtanut uuden hanan tasan vuosi sitten että ei muuta kuin "korkin" uudelleen liimaus Loctiten Pro -pikaliimalla paikoilleen ja hanan rungon sivuihin korkin kohdalle 1,5 m reijät ja 1,6 mm rosterilangasta 1 cm tapit korkin päälle varmistamaan ettei vastaavaa tapahdu uudelleen.
karan päässä olevaan valkoiseen muovimötikään , missä pätkä hammastankoa, piti tehdä kolot että hana pelaa kunnolla ja karan liike pysyy ennallaan.
Voitelin karan vielä silikonirasvalla että liikkuu liukkaasti ja o-rengas ei kulu ennen aikojaan.

Viikonloppu meni siinä mattoja pestessä ja uusia äe- huopia tehdessä ja sisustan asennus vei luonnollisesti huomattavasti kauemmin kuin purku.

No, hana ei korkaa enään samalla tavalla ja onpahan autossa kuin uudet puhtaat matot vaan mikään ei korvaa v...sta ja sitä että joutui viettään työmaalla koko viikonlopun ja ei joutanut "päivystämään" sohvalla...
katsomassa kun vaimo siivoo eli suorittaa naisten töitä...

Uhkasinkin autoa ( näin wanhoilla autoilla on jo sielu ...) että vielä kun mulle ryppyilet niin pukkaan hajottamolle ja kasan heti alimmaiseksi etkä pääse viettään eläkepäiviä mun talliin. Vaimookin vaihdetaan pienemmistä syistä ! ...kele.

Ja aina oon uhannut että jos jättää välille niin vaihdan merkkiä mutta taaskaan ei auto jättänyt välille vaan pääsi työmaalle takas. Et kyllä mun auto sen tietää mikä sitä oottas jos välille jättäis...
:lol:

Onko muilla vastaavaa kokemusta lämppärin hanoista?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Just tänään vaihdoin hanan, ku kengille tuli neste, mukavan ahdasta oli.
himmee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja himmee »

Saako tollasia hanoja jonkseenki tarvikemallisina? Kuupassa on tällä hetkel ihan normaali putkiventtiili...jota pitää aina tarpeentullen käydä koneenhuoneen puolella ruuvaamassa. :roll:
VW transporter 2.5tdi vm.99
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Motonetin hyllyssä ainakin oli joku yleismallinen lämppärin hana. Letkulähtöjen välissä laippakotelo, jonka sisällä virtausta säätelevä levy. Kaipa siinä oli joku vaijerin kiinnikekin.

Tässä taitaa melkein näkyä asennettuna tuollainen yleishana, poikittaistuki vaan yrittää peittää näkymät:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m52&id=aad
Viimeksi muokannut jus, Ke Loka 05, 2005 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Puistokemisti
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Eipä oo hanasta kokemuksia,mutta eipä tuo kennon vaihtaminenkaan ollut kauheaa herkkua.....
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Isällä alkoi vuotamaan OGsatkussa hana ja vei tietenkin huoltoon. Ei ollu isä kuulemma ikinä nähny asentajan hikoilevan niin paljon eli mun mielestä kuvastaa hyvin sitä kuinka ahtaasta paikasta on kyse. Varsinkin, kun liikkeessä vaihtoivat kojetaulun alta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

Joo. kojelaudan alta se aina vaihdetaan. jalkatilan ilmastointikanava painaa korvaan, penkin palkki painaa selkää , polkimet päälakeen, neste valuu käsille jne. Ite olin herrasmies ja purin keskikonsolit , alapehmustepalkin ja ilmastointikanavan pois nii sai "ihmismäisesti" vaihdettua sen v...tun hanan.
Löytyy muuten hyllykamana 99 orgis metallirunko termostaattihana ja ihan TULITERÄ ! Ei ikinä käynyt paikoillaan. Kiinnostaako ketään ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ohan viitseliäimmät irroittaneet kojetaulun jolloin työasento on vähän parempi, toki purku/kasaushommaa on aika paljon enempi.

Mulla meni muovisesta hanasta putki poikki, hieman ihmettelin että mitä ihmettä kun tulin autolle jo konehuone pukkaa vesihöyryy webaston avittamana.
Sekin työmatka alkoi siis hyvin, letkun sain nysään hollille mutta tipottain tuo vieläkin vuotaa.

Mutta putken katkeamiseen olin varmaan itse syyllinen kun olin viikkoa aikasemmin poistanut ohivirtausventtiilin. :cry:
Vaikka luulis tuon nyt letkun irroituksen ja kiinnityksen kestävän...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Suabisti
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kun olette hanaa vaihtaneet niin oletteko irroittaneet sitä kojelaudan alla olevaa sisustan väristä paneelia?
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Suabisti kirjoitti:Kun olette hanaa vaihtaneet niin oletteko irroittaneet sitä kojelaudan alla olevaa sisustan väristä paneelia?
Minusta se ainakin on paljon helpompaa kun vaihtaa kennon kans, ja silloin kyllä pitää poistaa se paneeli sieltä alta, yhden olen vaihtanu sieltä jalkatilasta käsin enkä kyllä toiste niin tee.
Reetu

Juu kyllä se pehmuste paneli pois täytyy ottaa.
Suabisti
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Aivan. Milläs se tulee kiinni se pehmustepaneeli ja mistä? :roll:
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Haku löytäisi tämänkin..

Keskikonsoli pitää irroittaa, sitten sen takana on pultti (johon keskikonsolikin kiinnittyy). Sit konehuoneen puolella on pultit "tulipellissä" siellä lokarien koteloissa ihan reunoissa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Reetu

Juuri näin lokasuojien kotelossa on ruuvit , samoin keskikonsolin keskellä.
Kun asentaa paneelia takaisin kannattaa laittaa ensin keskeltä sit on helpompi asntaa lokasuojien koteloista ruuvit takaisin.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

toms kirjoitti:Löytyy muuten hyllykamana 99 orgis metallirunko termostaattihana ja ihan TULITERÄ ! Ei ikinä käynyt paikoillaan. Kiinnostaako ketään ?
Ei ainakaan itseä, kun omassa 99:ssä ko. hana on aika tuore mutta kannustan 99:n omaavia hankkimaan hanan pahan päivän varalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin