Veenelkun kytkin ravistaa taas
Veenelkun kytkin ravistaa taas
Tervehdys!
Ravistus alkoi eilen uudelleen, tosin ilmeisesti silmälaakerin vaihton ansiosta vaimeampana.
Tapahtumien alkua säesti vaimon kertoman mukaan tällä kertaa kytkintä nostettaessa polkimen lieväntuntuinen juuttuminen ja sitä seuraava lopun liikevaran palautuminen rysähdyksen säestyksellä. (Kytkinakselin uritus oli kootessa hyvännäköinen ja kevyesti voideltu.)
Kytkintä painettaessa tuntuu lievää tykytystä sekä kuuluu vikinää ja rutinaa. Kytkin ei enää irrota kunnolla; pakin kytkeminen on vaikeaa.
Liekö kytkimen haarukan myötääminen syyllinen? Ainakin täsmäisi puutteelliseen irroittamiseen sekä ääntelyyn, jos painelaakeri ei enää ole samankerkeinen kytkinakselin kanssa.
Aikaisempaa tietoa: vauhtipyörän heitto 0,05 mm, painelevyn nousun ero kehän kolmelta kohdalta mitattuna 0,1 mm, pinta hyvän näköinen. Asetelma+levy+painelaakeri n. 500 km ajettuja ja virheettömän näköisiä.
t. Jallu
Ravistus alkoi eilen uudelleen, tosin ilmeisesti silmälaakerin vaihton ansiosta vaimeampana.
Tapahtumien alkua säesti vaimon kertoman mukaan tällä kertaa kytkintä nostettaessa polkimen lieväntuntuinen juuttuminen ja sitä seuraava lopun liikevaran palautuminen rysähdyksen säestyksellä. (Kytkinakselin uritus oli kootessa hyvännäköinen ja kevyesti voideltu.)
Kytkintä painettaessa tuntuu lievää tykytystä sekä kuuluu vikinää ja rutinaa. Kytkin ei enää irrota kunnolla; pakin kytkeminen on vaikeaa.
Liekö kytkimen haarukan myötääminen syyllinen? Ainakin täsmäisi puutteelliseen irroittamiseen sekä ääntelyyn, jos painelaakeri ei enää ole samankerkeinen kytkinakselin kanssa.
Aikaisempaa tietoa: vauhtipyörän heitto 0,05 mm, painelevyn nousun ero kehän kolmelta kohdalta mitattuna 0,1 mm, pinta hyvän näköinen. Asetelma+levy+painelaakeri n. 500 km ajettuja ja virheettömän näköisiä.
t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
vee nelkun kytkin ravistaa
Moro
onkohan vapaakytkimen keskipakolaakeri kunnossa / hajoamassa . Kato ens kerralla jos joudut koneen käyttämään ulkona -joutuu avaamaan vaihde lootan .Kasaaminen vaatii sitten kärsivällisyyttä ja männän renkaan puristus työkalun . Jos kaikki on vaihdettu ja rutisee , niin siellä vois olla vika .
Mulla vapaakytkimen täydellisen hajoamisen jälkeen ei enää pysynyt 3*4 vaihde päällä joka kerta , kylmänä pelas kuin uusi .Syy oli että , 1 lieriö laakerin pesä oli rikki ja sitä ulos työntävä mäntä + jouset 2 kpl soosina laakerin välissä .
onkohan vapaakytkimen keskipakolaakeri kunnossa / hajoamassa . Kato ens kerralla jos joudut koneen käyttämään ulkona -joutuu avaamaan vaihde lootan .Kasaaminen vaatii sitten kärsivällisyyttä ja männän renkaan puristus työkalun . Jos kaikki on vaihdettu ja rutisee , niin siellä vois olla vika .
Mulla vapaakytkimen täydellisen hajoamisen jälkeen ei enää pysynyt 3*4 vaihde päällä joka kerta , kylmänä pelas kuin uusi .Syy oli että , 1 lieriö laakerin pesä oli rikki ja sitä ulos työntävä mäntä + jouset 2 kpl soosina laakerin välissä .
rassaaja
vai löytyiskö
vika hieman syvemmältä ,veikkaisin näin ylioppilaspohjalta 98305:sta taitaa
kyrpiintyä siellä
kyrpiintyä siellä
Re: vai löytyiskö
Hei!mestari kirjoitti:vika hieman syvemmältä ,veikkaisin näin ylioppilaspohjalta 98305:sta taitaa
kyrpiintyä siellä
YO-metsurille kiitos hienosta vinkistä, vika löytyi todellakin 98305:sta. Taas pelittää!
t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: vai löytyiskö
Ja kertokaapa myös YO ( lausutaan jou ) kansakoulunopettajalle mikä on 98305? Mulla ravistaa kytkytin myös kajakissa. Arvelin painelaakerin olevan vikapää asiaan. Ei ole todennettujalmari kirjoitti:Hei!mestari kirjoitti:vika hieman syvemmältä ,veikkaisin näin ylioppilaspohjalta 98305:sta taitaa
kyrpiintyä siellä
YO-metsurille kiitos hienosta vinkistä, vika löytyi todellakin 98305:sta. Taas pelittää!
t. Jallu
Noista ammateista:
MERKONOMI on ruotsia ja lausutaan MER-EN-EKONOMI

# 419 Vesa Pohjalainen
no niin
Rautalangasta väännettynä 98305 on ns. katoavaa kansanperinnettä, varsinkin runsaskuulaisena.
Tavattu viimeksi klubipäivillä omasta taskusta.
Nykyään löytyy harvempikuulaisena jos etsii.
strategiset mitat samat kuin laakerikauppiaan myymä "lähelle" malli,sillä erotuksella että alkup. on kapeampi.
eli 62 x 25 x 12 ei siis 17mm, jos nyt selvinpäin tässä mitään muistaa.
Mutta tämähän ei tarkoita automaattisesti sitä että jokamiehen autossa olisi sama vika. kyllä se oireilee myös muulla tavoinkin.
Diagnoosin voidaan tehdä tarvittaessa konehuoneeseen kurkistamatta,peräkonttia aukaisematta, jopa kuskinpenkille nousematta.
Myös kaukoparannusta harjoitetaan.
Tavattu viimeksi klubipäivillä omasta taskusta.
Nykyään löytyy harvempikuulaisena jos etsii.
strategiset mitat samat kuin laakerikauppiaan myymä "lähelle" malli,sillä erotuksella että alkup. on kapeampi.
eli 62 x 25 x 12 ei siis 17mm, jos nyt selvinpäin tässä mitään muistaa.
Mutta tämähän ei tarkoita automaattisesti sitä että jokamiehen autossa olisi sama vika. kyllä se oireilee myös muulla tavoinkin.
Diagnoosin voidaan tehdä tarvittaessa konehuoneeseen kurkistamatta,peräkonttia aukaisematta, jopa kuskinpenkille nousematta.
Myös kaukoparannusta harjoitetaan.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ei ihan selvinnyt. Onko se 62 cm pitkä ja 25 cm leveä ja 12 cm korkea V4 tehopakoputken äänenvaimennin, mikä on pakoputken kannatinlaakerilla asennettuna Saabin pohjaan (ei 17 m:n Taunuksen). 

Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
sitä voisi ensin
vaikka katsoa laakerikirjasta miten koko ilmoitetaan eli vielä kerran
halkaisia/sisäreikä/leveys.
halkaisia/sisäreikä/leveys.