Suapismi puri ja lujaa!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Rafu kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:
Hook kirjoitti: Pendolinolle luvataan vain 220km/h
http://www.vr.fi/heo/junat/pendolino.htm
Mutta Suomen rapakuntoisen rataverkon takia sillä ei pystytä ajamaan edes 200 km/h muistaakseni kuin Helsingin ja Turun välisellä osuudella. Muilla sitten 140 km/h.
160km/h Seinäjoelle asti. Siihen tosin pystyy kaikki IC-junatkin ja niissä on paljon mukavempi matkustaa.
Jaa, ovat saaneet nopeuksia nostettua. Ja se on kyllä tosi, että IC on mukavampi.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Pendoliino sai aina välil niit kummia ravistelukohtauksia... vainu keinu puolelt toisel n. 20-30s... kumma juna
Mutta...kyl se vissii airol jää :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Keltanokka kirjoitti:Tuosta MapTunista vielä, onko ollut luotettavia ja tulevatko osat tilattuna kotiin ja sitten itse asennettaviksi vai tekevätkö pojat pajalla muutostyöt kahvia juodessa.
Kysynkö älyttömiä, vai kuuluuko virityssarjat aina asentaa itse.

Ja vielä, kannattako edes harkita steg1:n hankkimista vai säästää muutama kuukausi lisää ja satsata steg3:een.

Näin sitä heti innostuu, kun saa turbon alle, pitäis varmaan ajella ensin vakiona vähän aikaa, eikä kiirehtiä...

Kiitos etukäteen vastauksista! :D
Maptun toimittaa mm. postin kautta saabin omia moottorinohjausboxeja, joihin on siis muutettu parametrejä tehokkaamiksi/uudelle kokonpanolle... (ja pyydettäessä myös mangneettiventtin ja letkut).
Laatu on siis sama kuin saabin omillakin osilla ja palvelukin on pelannut yleisestiottaen vähintäänkin hyvin.

Vanha yksikkö lähetetään vaihdossa. (maksaa muutama sata euroa lisää, jos haluaa pitää vanhan). Toisaalta matalapaineiseksi auton saa pelkästään irroittamalla tuon magneettiventtiilin sähköjohdon, jolloin on hyvä katsastaa tai lainata autoa tutuille.. :)
Maptunilla on käytössä tech ja kannattaa kysyä tuota asennusmahdollisuutta.. Ainakin boxille/m-venttiilille. En tiedä tän hetken tilanteesta.
Liike sijaitsee Joutsenossa, eli päivän pyhiinvaellusmatka olisi tiedossa, jos asentavat tai haet/palautat purkin. Toisaalta silloin säästyy postikuluissa :)
Kannattaa myös liittyä Saabclubiin (jos et ole vielä), kun noista softista saa klubialennusta.

Ohjausyksikön asennus:
Boxin asennus tapahtuu irroittamalla akun - napa, paikallistetaan vanha boxi, irroitetaan johto ja pari ruuvia korista ja uusi paikalleen.
9000:sen omistajat kertokaa lisää tuon paikallistamisesta ja irroituksesta.

Esim 9-3/ng900:sen boxi on apumiehen jalkatilassa oikealla puolella maton alla... 15 min homma.

Magneettiventtiilin asennus:
Samoin magneettiventtiilin asennus tapahtuu ruuvaamalla 2 ruuvia koriin (niille varattuihin reikiin) ja laittamalla 3 letkua ja sähköjohto kiinni.
http://www.maptun.com/webshop/products. ... ponent=531
http://www.maptun.com/webshop/products. ... ponent=824
9000:sen omistajilla saattaa löytyä selkeät kuvalliset ohjeet...

Käyttöönotto:
Uudemmissa, eli ainakin vm97-> boxit vaativat koodaamisen techillä ajonestolle, jonka maptun voi tehdä valmiiksi ohjausyksikölle, jos heillä on tiedossa auton tarvittavat tiedot, jolloin on lähes varma käynnistyminen. Jos ei käynnisty, niin vanha onneksi toimii.
Käynnistymättömän auton voi kooduttaa melkein missä tahansa merkkihuollossa tai maptunilla Techillä, eli silloin asennus pitänee tehdä korjaamon pihassa ja pyytää huoltomiestä käymään autolla kun boxi vaihdettu :roll:
Tarkista tuo 9000:sen kohdaltasi. Vanhemmat 94-95..96 lähtevät käyntiin suoraan kun niissä ei ole elektronista ajonestoa ohjausyksikössä.
Boxi on oppiva, eli akun irti oltua/uusi boxi vaatii muutaman täyskiihdytyksen 3/4 vaihteella 2000-4000rpm alueella, ennekuin on oppinut turva-rajat ja antaa täydet tehot=ahdot.. Oppii käytännössä myös normaali-ajostakin, kun tehoja vaan käytetään :lol:

Pakoputkisto (Steg 3)
Pakopuken vaihto on sitten pikkasen käsiä likaava homma, jonka voi suorituttaa melkein missä tahansa nyrkkipajassa, jos ei omaa rohkeutta ryömimään auton alle...
Suosituimpia 3" kokoputkistoja ovat mm. 3" JT ja Ferritan 3"/2.5" (loppuosa).
Näissä Downpipe katalysaattorina joko Sport tai Racekat (300-400hp asti..).
Sitten vain tutustumaan putkistoihin ositteissa
http://www.eurostainless.fi
http://www.maptun.fi
http://www.speedparts.se (tilaus Jyväskylän ProCarServicen kautta)

Mitä tulee suoraan steg 3:sen hommaamiseen, niin jos on vähänkään viimisiä vetävä pakoputkisto, tai tarkoitus (=haaveena..) steg 3, niin sitten suoraan siihen, koska softapäivitys steg 1->3 maksaa sekin muutaman sataeuroa, eli jos talous sallii, niin tilaa (mistä tilaakaan) 3" putkiston sport tai racekatilla, asennuttaa/asentaa sen alle ja käy hakemassa maptunilta (tai tilaa) steg 3 boxin m-venttiileineen.

Kyllä ne useimmat kiinanviulut rupee jäämään aika rankasti, kun tehosi nousee 150->250+.. :)
Ja sitten toivotaan että auto pysyy turvallisesti ehjänä tiellä ja kortti omassa taskussa.. :wink:
Ompa täällä moni rakentanut 9000:sia, joilla pääsee yli 280km/h ja bemarin M3:setkin jää taakse.. :lol:

Ps. Tää treadi pitää kohta siirtää "pendolino osioon".. Vai puuttukos foorumilta vielä sellainen? :?:

pps. Potkiaisissa voi kysellä muiden kokemuksia livenä.. Rohkeasti vain Keimolan nesteelle viikon päästä torstaina klo 20!

ppps. Hakutoiminnolla periaatteessa löytää kaiken kirjoittamani informaation, mutta tässä nyt oli tärkeimmät alkuun yhdessä viestissä.
Kokeile hakusanoja Maptun, "Steg 1.. 3" jne.. :)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Kannattaa myös muistaa, että alustaan joutuu laittamaan jonkin verran rahaa ennenkuin tehoja kannattaa enemmän alkaa nostamaan eli puslat, jouset ja iskarit uusiksi ja kunnon renkaat alle. Sitten noita stegejä laittelemaan urakalla...
Keltanokka
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 16:03
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin virittelystä!

Viesti Kirjoittaja Keltanokka »

Kiitos, "Hook" perinpohjaisesta vastauksestasi, nyt asiasta on jonkinlainen tuntuma.
Odottelen rahojen kerääntymistä alkukeväälle ja laittelen sitten sitä steg3:sta kasaan.
Hyvä pointti oli myös tuo alustapuoli, täytyy varmaan tehdä sekin samalla.
Lisää rahanmenoa, mutta tuleepahan kerralla tehtyä kunnolla.
Tämä tietenkin silloin, jos tonnariin ei tule mitään isompaa remppaa :roll:

Kiitokset vielä hyvistä vastauksista kaikille.
Vastaa Viestiin