Hitsaus APC kiinni.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Hitsaus APC kiinni.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Aina muistutetaan ottamaan APC pois, jos autoa hitsataan. Ilmeisesti edellinen omistaja on paksin pohjaa hitsannut boksi paikallaan. Ilmeisesti hajottaa joitain piirejä. Onko kellään kokemuksia miten oirehtii tuollainen hitsaamalla hajoitettu boksi? On nimittäin tehty joitain nerokkaita ohituksia esim. bensapumpun releelle, joita on sitten kiva ruveta selvimään.
Sauli.M #1562
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Mielenkiintoista.
En oo tuollasesta kuullukkaan, että pitäisi olla irti.
Tietty + ja - kaapelit on akusta irti, mutta että APC:kin irti.
Onhan tuossa tietenkin ideaa.. mutta mites esim. ruiskuboxi, sielläkin on herkkiä komponentteja.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä minun tonnariani on hitsattu ruiskunboksi, APC, laturi, ACC-paneli ja kaikki muut kytkettynä, ainoastaan akun maakaapeli irrotettuna. Tuurilla ehkä, mutta vielä tuo on kulkenut.

Kysynpä vastakysymyksen: miten autosi oireilee, ahtaako?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tämä oli kyllä minulle uutta tietoa! Eli siis koko boksi pitää irroittaa hitsauksen ajaksi? Ei riitä että akun irroittaa? Riittääkö jos ottaa liittimen irti? Kuulostaa aika "huimalta", jos koko boksi pitää irrottaa autosta. Samalla logiikallahan kaikki ohjausboksit / elektroniikkaa sisältävät vimpaimet pitäisi purkaa hitsatessa, alkaa oleen jo melkoinen savotta esim T16 satkussa 8O

EDIT: näköjään muutkin ihmetelleet samaa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eiköhän se riitä että johdot irroittaa, huonossa säkällä voi mennä rikki, näin olen kuullut.

Ite irroitan aina akun- ja laturinjohdot, muita hienouksia ei 99:ssä olekaan irroitettavaksi :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

V.J.S kirjoitti:Tämä oli kyllä minulle uutta tietoa! Eli siis koko boksi pitää irroittaa hitsauksen ajaksi? Ei riitä että akun irroittaa? Riittääkö jos ottaa liittimen irti? Kuulostaa aika "huimalta", jos koko boksi pitää irrottaa autosta. Samalla logiikallahan kaikki ohjausboksit / elektroniikkaa sisältävät vimpaimet pitäisi purkaa hitsatessa, alkaa oleen jo melkoinen savotta esim T16 satkussa 8O

EDIT: näköjään muutkin ihmetelleet samaa...
Kyse oli varmaankin ihan vain APC-boxin liittimen irroittamisesta.
Eihän boxi ota kontaktia muuten kuin liittimen kautta.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Tarkoitin tosiaan liittimen irroittamista. Meni vaan ajatukset sekaisin, koska boksi oli tieltä pois.
Sauli.M #1562
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kaverin kertomana:
Unohti boxin johdon kiinni, hitsauksen jälkeen pelkät peruspaineet.
Toisella boxilla taas homma ok.
900C -86
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

APC boxi on analoginen operaatiovahvistimilla ja suotimilla toteutetu aparaatti. Nämä operaatiovahvistimet tarvitsevat käyttöjännitteen, eli jännitepotentiaalin ja maan toimiakseen. Maa johtaa aina lopulta auton runkoon ja on täysin mahdollista, hitsaamalla runkoa voi saada aikaan virran, joka kulkee noiden opareiden läpi tuhoten ne. (virta voi kulkea esim: nakutusanturia vasten tai tilanne voi syntyä ihan mistä vaan, mistä muodostuu selvä johde, jota kautta mahdollisesti hitsaamalla aiheutettu virta kulkee maihin tämän piirilevyn kautta.)

Periaatteessa voisi sanoa, että kun hitsin maakoskettimilla on selvä kontakti maihin ja akunkengät irti, pitäisi muun systeemin olla turvassa, mutta käytännön maailma ei ole ideaalinen, vaan tämmöisiä virtoja voi syntyä indusoitumalla, johtumalla jne... Hankala sanoa, että onko juuri sinun autossa APC boksi turvassa, jos hitsaat tietystä kohtaa autoa.

Täytyy kuitenkin muistaa, että näitä APC bokseja ja ruiskunohjausbokseja on alunperin suunniteltu muuhun ympäristöön, kuin siihen, että autoja hitsataan. Monissa autoissa sähköiset järjestelmät eivät ota lainkaan huomioon, että autoa hitsattaisiin ja tämän vuoksi eri automalleissa on paljon erilaisia ohjeita hitsauksen varalle.

Olen itse hitsannut autoa APC boksi kytkettyä (akun kengät irti), mutta uskon myös täysin sen, että silloinkin voin aiheuttaa APC boksille virtapiikin tai nopean pulssin, jolla nää oparit sitten on entisiä.

Onneksi tuo boksi on helppo korjata, kun siihen löytyy kytkiksetkin netistä ja noita samoja reikiinladottavia opareitakin saa vielä kaupasta.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

mites di/apc?
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Ahtaa ainoastaan peruspaineet. Pitää tosin ensin selvittää nuo edellisen omistajan mielenkiintoiset ohitukset ym. viritykset.
Sauli.M #1562
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Coltti kirjoitti:mites di/apc?
tuossakin on varmaan ihan fiiliksen mukaan. Voihan remontissa vahingossa tiputtaa lekankin tuulilasille ja vahinkoa tulee. Tällä tarkoitan sanoa sitä, että tekevälle sattuu ja varominen on vähän tekijästä kiinni, että kuinka paljon viitsii varoa.

Yksi mikä on varmaa on se, että di/apc aparaattien suunnittelijan spekseissä ei ollut sitä, että näiden käyttiksien pitää olla robusteja auton hitsaamiselle. Näiden suunnittelussa oli ihan muut näkökulmat.

Kuten aiemmin sanoin, niin itse olen hitsannut APC boksi kiinni eikä ole mennyt rikki, mutta on täysin mahdollista, että saan sen rikki, jos käy niin huono säkä, että virta johtuu boksin lävitse. Siihen ei välttämättä paljoa tarvita. Riittävän suuri potentiaali, kosteutta, likaa tai vaikka kohta jota autossa hitsataan. Pelkässä maassa voi näkyä tuo tajuton virta, joka kulkee langan ja maakoskettimen välillä ja jos tuo pulssi on sopiva, niin vehkeet sanoo itsensä irti.

Miten muuten ammattihuolloissa suhtaudutaan näihin asioihin?
Vastaa Viestiin