-88 KattiTonnarin punaboksi -86 Aerossa..?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

-88 KattiTonnarin punaboksi -86 Aerossa..?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mitä ootte mieltä? Uskaltaako sillä huoletta ajaa.. :?:

Asensin tänään ja hyvin tuntuu pelaavan, antaa mielestäni tehonlisäyksen minkä pitää. (175->192hp..?) :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sama konehan se on kyseessä molemmissa (t16). APC ei tiedä tuon taivaallista mistään muusta kuin nakutuksesta, ahtopaineesta ja kierrosluvusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Näin ajattelin suurin piirtein itsekin... Numeroitten mukaanhan tuo boksi sopisi vaan oliko nyt -88->-90 tonnariin, man/aut mutta vaan katilliseen... :roll: Ei taida olla käytännössä merkitystä? :?

Lähinnä ajattelin sitä, että kai se nyt nakutuksen päälle ymmärtää "oikein"? Ainakin oli K-potti samassa asennossa kuin alkup. mustassa boksissa.
Enkä nyt pysty uskomaan että kat/ei kat vaikuttaisi mitenkään.. :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kat/Ei kat vaikuttaa varmaan vaan siihen millaisia ahtoja boksi sallii, katittomalle varmaan enemmän. Ei siinä boksissa ole nakutuksen päälle ymmärtämisessä muuta kuin se nakutustaajuus, joka on T16 koneissa sama. Katti tai tonnari/satku ei vaikuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

carimat kirjoitti:Ei kai mee liikaa offtopics...mutta pakko sanoo : isäntä on hankkinut asia kulkineen :D . Kesä ilman AEROa on kuin sadepilvi, eli ilmeisimmin ensi kesänä kunnon fiilistelyt paikallansa :D :wink: . Niin pitäis olla, jos saadaan -85 kuosiin :lol: :wink: .
Tri-Lo on nykyään yhtä kuin Tri-Aero! :D ei oikeesti varmaan tuon miehen voittanutta!!!
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Joojoo, tri-mikälie... :P

Mutta, mietin tuota että pitäisikö tuon punaisen kanssa käyttää myös 3barin p.ainepaineensäädintä..? :roll: Eikö se ole kuulunut alunperin samaan "kittiin"?
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Terve Aeron omistajat :D

Kuules Carimat-sun kuvassa sen Aeron väri jää epäselväksi-onko se hopea, vai se hyvin harvinainen shampanian-hopeinen. Osaako joku kertoa sen värikoodin ja paljonko niitä valmistettiin??? Jostain luin, että se on todella harvinainen, Ja mitä värejä pystykeula-Aeroja yleensä oli.

Itellä on musta vm 86, ja odotta nyt parkkiksellä kansipahvin vaihtoa :cry:
Huhujen mukaan Viroon tuli taas yksi hyvä Aero-vm 93, elikkä siis ilmeisesti viimeisiä vanhalla korilla-ostajaa se sama Saab aktivisti, josta saabisti lehdessäkin oli juttu.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tri-Lo kirjoitti:Joojoo, tri-mikälie... :P

Mutta, mietin tuota että pitäisikö tuon punaisen kanssa käyttää myös 3barin p.ainepaineensäädintä..? :roll: Eikö se ole kuulunut alunperin samaan "kittiin"?
Taisipa kuulua, vaan kyseisessä autossahan (kat tonnari) on lambda-säätöinen ruisku, jolloin tuollainen lievä seoksen rikastuminen läpi kierrosalueen saadaan osakaasulla hallintaan lambdan avulla.

Jos asennat vanhempaan autoon jossa ei lambdaa ole, niin seoksethan menee hiukan liian rikkaalle tyhjäkäynnillä ja kevyellä kuormalla. Tuskin kovinkaan haitaksi asti, mutta kuitenkin.

Sinänsä vaaraa säätimen puuttumisesta tuskin on, ehkä korkeilla kierroksilla ahdot eivät pysy ihan yhtä hyvin kun seos laihenee. Toisaalta tuo on minusta vielä sen verran laimea viritys, että uskoisin vakio LH-jetinkin vielä selvittävän sen nakuttamatta. Mutta tehdasvirihän on aina tehty varman päälle kaikin puolin. Itsehän lykkäisin lambdattomaan vehkeeseen korkeamman bensanpaineen sijasta virilastun, joka antaa enemmän soppaa yläkierroksilla korkealla kuormalla mutta jättää osakaasun ja tyhjäkäynnin seokset ennalleen. Lähempänä alkuperäistä toimintamallia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

mart96 kirjoitti:Terve Aeron omistajat :D

Kuules Carimat-sun kuvassa sen Aeron väri jää epäselväksi-onko se hopea, vai se hyvin harvinainen shampanian-hopeinen. Osaako joku kertoa sen värikoodin ja paljonko niitä valmistettiin??? Jostain luin, että se on todella harvinainen, Ja mitä värejä pystykeula-Aeroja yleensä oli.
Näyttäisi helmiäisvalkoiselta esisarjan Aerolta. Valmistettiin 84-85 vain 29 kpl. http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... pearl2.jpg

Eski
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:
mart96 kirjoitti:Terve Aeron omistajat :D

Kuules Carimat-sun kuvassa sen Aeron väri jää epäselväksi-onko se hopea, vai se hyvin harvinainen shampanian-hopeinen. Osaako joku kertoa sen värikoodin ja paljonko niitä valmistettiin??? Jostain luin, että se on todella harvinainen, Ja mitä värejä pystykeula-Aeroja yleensä oli.
Näyttäisi helmiäisvalkoiselta esisarjan Aerolta. Valmistettiin 84-85 vain 29 kpl. http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... pearl2.jpg

Eski
Ei taida kumminkaan olla carimat:in auto... :wink:

Kuvan Aerohan on selvästi juuri se harvinainen helmiäsvalkoinen väriltään(huomaa hyvin vaaleista aero-muoveista :wink: ). Taitaa olla se joka myytiin ruotsista olisiko ollut vuosi sitten hollantiin(tai belgiaan..?).

Muutenhan pystykeulat tehtin vain mustina ja hopeisina.

Carimat, minkävärinen sinulla? :)

EDIT: avatarin auto suurennuslasilla:
Kuva
8)
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

carimat kirjoitti:No hitto oikeeseen osuit... Tri-Aero 8O ...ei tommosta voi voittaa :D
Meillä jälkeenjääneillä on lohtuna vain se, että aina on sentään parantamisen varaa...

Pariairokaksikko #1355, 900T16 Aero -86 ja 900T16 Aero -90
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Aeronomi kirjoitti:Meillä jälkeenjääneillä on lohtuna vain se, että aina on sentään parantamisen varaa...

Pariairokaksikko #1355, 900T16 Aero -86 ja 900T16 Aero -90
:lol: Hulluuttahan tämä vaan on, eikä mitään keräilykisaa.. :wink:

Tosin pystäri-Aeroja ei voi kyllä koskaan olla liikaa...mielestäni kaunein Saab IKINÄ, ja ikäisekseen todellinen superauto :!: (Ensimmäinen sarjavalmisteinen turboahdettu moniventtiili-moottori, intercooler, LH-Jetronic, 175hv ja 273Nm/3000rpm ja kaikki tämä jo 1984..!)

Tiesittekö muuten että näitä oli alunperin tarkoitus markkinoida ilman koko Saab-nimeä..? :o

Auton merkki olisi ollut pelkästään "Aero Turbo", mutta joku oli patentoinut Aero-nimeä(oliko Opel) sen verran ettei sitä pystyttykään käyttää siten.

Oli kuitenkin jo ehditty tehdä omaa logoa sitä varten, ym. "tilpehöörit"jotka eivät sitten koskaan tulleet markkinoille. Olen noita nähnyt ja lisään tähän jos löydän kuvia!
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

carimat kirjoitti:Tri-Lo : Ei taida kumminkaan olla carimat:in auto...

Kymmenen pistettä huomiosta :lol: :D . Juu ton kuvan satuin vaan valkkaan avattareks. On kyllä mahtavan värinen Aero. Tuo mikä mulla kiikarissa jos kaikki onnaa on hopean harmaa.
Juu olin tuon kuvan nähnyt aiemminkin joten tiesin.. :wink:

Itse en osaa päättääkään onko musta vaiko hopea hienompi, kun molemmat on vaan niiiiiiiin tyylikkäitä..! 8) Oikein teki kyllä Saab silloin kun laittoi valittavaksi vain nuo värit. :)
Vastaa Viestiin