kestääkö kone ja tekniikka saab 900c vm 1989 ajettu 320 tkm?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
huuhkajata
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 16:41

kestääkö kone ja tekniikka saab 900c vm 1989 ajettu 320 tkm?

Viesti Kirjoittaja huuhkajata »

Eiliseen viestiin kannattaako vaihtaa saab 99,vm 83- saab 900i:hin vm 89 kaikilla mausteilla.Eli 900i ilmoitin väärin,onkin 900c kaikilla mausteilla.Eli kestääkö saab 900c,tekniikka ja kone?Vai hitsaanko ruostevauriot saab 99 vm 83,kun on ajettu ainoastaan 210 tuhatta ja kone ja tekniikka tosi hyvä ja juuri leimattu.Eli 900c:ssä tosi hyvä kori ja alusta,ainoastaan etulokasuojan roiskeläpän takana vähän ruoste alkua molemmin puolin.Ovien alustat ym muut tosi hyvät
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tekniikka kestää, auto lahoaa ensin ympäriltä ennen kuin kaasarisaabin kone laukeaa. "Uusi" käytetty auto on aina yksilö, vanhasta omasta ainakin tietää, mikä on sen kunto.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Täällä on jopa jokunen viestiketju sitten keskusteltu ceenkin kestävyydestä. Lähestulkoon pomminvarma mutta ei tuossakaan huoltoja pidä unohtaa.
#2274
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä se muuten on juu lähes täysin varma, ainoastaan kaasari aiheuttaa ongelmia! ainakin minulla, kalvon, suuttimen ja neulan vaihdoin, vieläkään ei kunnolla saa säätöihin, taitaa ryyppy jumittaa, kunhan sitä ehtisi joskus vaan availla....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Allekirjoittaneen "hengenpelastajasaab" oli -88 kaasarimallia, oli isältä (60tkm - 380?tkm) pojalle(-411) ja se oli kyllä aika mainio peli. Isoin remppa mitä siihen tehtiin: kannentiivisteen vaihto ja kannen oikaisu, (en tiedä oliko siinä joku oma moka miksi se piti tehdä), mutta muuten sitten selvisi ihan kuluvien osien (vetarien, pallonivelten, pakoputki jonkun kerran) vaihdoilla.

Niin ja vanhoilla päivillä jossakin 350tkm kohdalla tehtiin kaasarin kunnostus, taisi olla sellainen motonetin sarja, ja sen jälkeen se kävi kuin kello. Eihän se siis mikään raketti ollu, sen jälkeen tuo iivari tuntui jo ihan eri menijältä.

Menee vähän OT, mutta bensankulutuksen suhteen tolla kaasari suapilla pääsin aika helpostikin matka-ajossa alle kahdeksan litran, mutta iivarilla on tahtonut jäädä 8:n ja 9:n väliin. Tiedä häntä olisko siellä ruiskun säädöissä jotain säätämistä. Tuo 2.1 tomaatti on sitten ihan oma lukunsa bensan kulutuksen suhteen...
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

mikkoimp kirjoitti:kyllä se muuten on juu lähes täysin varma, ainoastaan kaasari aiheuttaa ongelmia! ainakin minulla, kalvon, suuttimen ja neulan vaihdoin, vieläkään ei kunnolla saa säätöihin, taitaa ryyppy jumittaa, kunhan sitä ehtisi joskus vaan availla....
Vanhan kaasarin säädöissä tulee joskus raja vastaan. Kun kalvo on vaihdettu sekä öljyn pinta, neulan liike ja alipainesäätimen kunto tarkistettu (sekä tietty, että sytkäpuoli on kunnossa), lienee viisainta vaihtaa koko kaasari. Näin tein itse juuri viikonloppuna. Hyväksi tiedetyn kaasarin vaihtaminen vanhan tilalle on huomattavasti helpompi homma, kuin huonokuntoisen saaminen säätöihin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

jariha kirjoitti: Vanhan kaasarin säädöissä tulee joskus raja vastaan. Kun kalvo on vaihdettu sekä öljyn pinta, neulan liike ja alipainesäätimen kunto tarkistettu (sekä tietty, että sytkäpuoli on kunnossa), lienee viisainta vaihtaa koko kaasari. Näin tein itse juuri viikonloppuna. Hyväksi tiedetyn kaasarin vaihtaminen vanhan tilalle on huomattavasti helpompi homma, kuin huonokuntoisen saaminen säätöihin.
Itse laitoin täyden korjaussarjan, jossa oli about jokainen nippeli ja tiiviste ja irto-osa mitä voisi kaasariin kuvitella vaihtavansa. Hyvä tuli, ja pysyy taas säädöissä. Mutta oot kyllä ihan oikeassa siinä, että jos tiedossa on toimiva ja ehjä kaasari, niin sen vaihtaminen vanhan tilalle onnistuu kyllä vähemmällä vaivalla.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kai tarvii sitten se kaasari kokonaan vaihtaa, vaan kun en enää satu tietämään kumpi se noista kahdesta irrallaan pyörivästä on :(
250 tkm vasta pitäisi mittarin mukaan olla tuolla nykyisellä takana, tuolla toimivalla lähemmäs 400 tkm....

eli eikun tuurilla ensin väärä kaasari paikoilleen :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: kestääkö kone ja tekniikka saab 900c vm 1989 ajettu 320

Viesti Kirjoittaja karg »

huuhkajata kirjoitti:Eli kestääkö saab 900c,tekniikka ja kone?
Omistan 416tkm ajetun -89 900c:n, joka on varustettu "kaikilla herkuilla" ja siinä on ainaskin kone ja vaihteisto hyvän tuntuisessa kunnossa eli auto toimii kuin junan vessa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

vm 1985 kaasarisatku, mittarissa nyt 387000 ja otteessa tuoreuttaan märkä leima. Kone ja kansi mitä ilmeisimmin originaalit eikä tiedossani ole, että olisi kantta edes avattu. Alkupään säntillisestä huoltohistoriasta (oli jonkin kirjanpito tjsp firman autona ensimmäiset n. 200000km, huoltodokumentaatio tallessa) selviää, että vaihteistolle on tehty "remontti" n. 170000km kohdilla ja kytkinrempasta työsylintereineen on kuitti vuodelta 2000. Vaihdeloota ulvoo nelosella kuin susi etenkin n. 90km/h vauhdissa, mutta niin tuo on tehnyt viimeiset 70000km. Saattaa hajota huomenna tai kestää toiset 387000km, öljynä Nesteen 75W hypoidit, niiden vaihdolla ei ollut vaikutusta ulvontaan. Bensapumpun vaihdoin, kun alkoi vanha vuotaa, ja peltitöitä oli ihan "kotitarpeiksi" tämän vuoden katsastukseen. Mutta tekniikka on kyllä uskomattoman kestävä ja luotettavuus aivan omaa luokkaansa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin