tontun tomaatin vaihto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

tontun tomaatin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eli onko tuo miten paha homma ruveta vaihtamaan parempi kuntoista automaatti lootaa 89vuoden turbo tonttuun?

Mitä tulee ottaa huomioon, kuinka paljon täytyy purkaa et sen saa vaihdettua?

ja miten pitkä prosessi tommonen on..meneekö illassa, vai viikonlopussa vai viikossa :)
BMW 525iA Touring Executive
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: tontun tomaatin vaihto?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mäksä kirjoitti:eli onko tuo miten paha homma ruveta vaihtamaan parempi kuntoista automaatti lootaa 89vuoden turbo tonttuun?

Mitä tulee ottaa huomioon, kuinka paljon täytyy purkaa et sen saa vaihdettua?

ja miten pitkä prosessi tommonen on..meneekö illassa, vai viikonlopussa vai viikossa :)
Kannattanee varata ainakin viikonloppu aikaa. Turbiin on starttikehässä kiinni 3:lla pultilla ja avainta saattaa joutua taivutteleen ja ohenteleen. se alapuolella oleva peltilipare pois/sivuun että pultit tulee näkyviin. muuten aika peruskauraa, apurunko puoliks ja kone tuettava jotenkin irrotuksen ajaks. Automaattiloota painaa paljon enemmän kun manuaali joten lihaksia ja apuvoimia tarvitaan.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuolta jotain:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... on+irrotus

Unohtui laittaa tuohon "listaan", että tietty akku yms. muut hilppeet pitää irrottaa laatikon päältä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Samassa remontissa vaihtaa samalla kätevästi ne vetarin suojakumit
sekä moottorin hydraulikumit, ja sen startin myös joutuu irrottamaan.
Omassa remontissa riitti yksi päivä ( pitkä sellainen ).
Ja monttu tai nosturi on ehdottomasti oltava.

Lisäksi kannattaa paneutua näin etukäteen siihen moottorin tukemiseen
ylhäältä päin ( itse käytin apunosturia ) tarkoitan kun apurunko/vaihteisto
puretaan niin moottorin takapäässä ei ole enää mitään kiinnitystä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9000CD23T kirjoitti:Samassa remontissa vaihtaa samalla kätevästi ne vetarin suojakumit
sekä moottorin hydraulikumit, ja sen startin myös joutuu irrottamaan.
Omassa remontissa riitti yksi päivä ( pitkä sellainen ).
Ja monttu tai nosturi on ehdottomasti oltava.

Lisäksi kannattaa paneutua näin etukäteen siihen moottorin tukemiseen
ylhäältä päin ( itse käytin apunosturia ) tarkoitan kun apurunko/vaihteisto
puretaan niin moottorin takapäässä ei ole enää mitään kiinnitystä.
Joo muuten samaa mieltä mutta sitä starttia ei kai oo aivan pakko ottaa pois, sen pelti lipareen kun taivuttelee sieltä alta niin saa ne turbiinin kiinnityspultit auki.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

JouniCSE kirjoitti:
Joo muuten samaa mieltä mutta sitä starttia ei kai oo aivan pakko ottaa pois, sen pelti lipareen kun taivuttelee sieltä alta niin saa ne turbiinin kiinnityspultit auki.
Mutta eikös startin joutuu kuiteski ottaa pois, että ne pultit joihin startti kiinnitetään lähtee pois? Siis ilmeisesti ne pultit on kiinteesti lootassa kiinni? Muistanko väärin?
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

eka9000 kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
Joo muuten samaa mieltä mutta sitä starttia ei kai oo aivan pakko ottaa pois, sen pelti lipareen kun taivuttelee sieltä alta niin saa ne turbiinin kiinnityspultit auki.
Mutta eikös startin joutuu kuiteski ottaa pois, että ne pultit joihin startti kiinnitetään lähtee pois? Siis ilmeisesti ne pultit on kiinteesti lootassa kiinni? Muistanko väärin?
Starttihan tulee kahdella pultilla kiinni laatikkoon, siinä välissä on peltilevy, joka jatkuu moottorin ja vaihdelaatikon välissä. Itse en näe startin irrottamista mitenkään ongelmallisena, ja pari starttikehää rikkoneena suosittelen kovasti startin kunnon tarkkailemista...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin