Walker, Bosal, Mufflex yms.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jusau

Walker, Bosal, Mufflex yms.

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuplikseen pitäisi vaihtaa putkisto alusta loppuun rähjääntyneen tilalle. Onko kenelläkään tietoa/mutua merkkien välisistä eroista, lähinnä kestävyys yms. Hinnoissa ei ole juurikaan eroa, kaikki tuntuvat olevan satasen kantturoissa. Saakos 99:iin minkäänlaista esim. Simonsin tekelettä, vai onko jo poistunut valikoimasta. Ajattelin vaan, josko joskus intoutuisi T8-tekniikan vaihtoon, niin olisi isomman putken aihio sitten valmiina.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Bosalin äänet verrattuna Walkeriin ovat ainakin selkeästi mureammat :wink:
Kestävyydet samaa luokkaa. Joskin kestävyyden suhteen alkuperäinen hakkaa tarvikkeet mennen tullen.

Mahtaako tosin 99:iin enää originaalia saadakaan?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Niin, voisihan sitä alkuperäistä käydä piruuttaan kysäisemässä Saabin liikkeestä. Pahoin vaan pelkään, että vaikka sattuisikin löytymään, niin hinta saattaa olla aika suolainen. Toisaalta kestoikä voisi kyllä olla sitten parempi. Tuntuu, että putkia saa olla vaihtamassa muutaman vuoden välein, vaikka ajokilometrit ei hirveitä ole. Kondensoituva kosteus varmaan on aika iso osasyy, kun tuppaa aina takavaimennin happanemaan muun putkiston ollessa vielä suht. hyväkuntoinen. Mietinkin josko poraisi pari pienenpientä reikää takavaimentimen alapuolelle, liekö sitten olisi enmmän haitaksi kuin hyödyksi.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

900 Saabiin tais olla joku 160e katista taakse päin putki alkuperäinen ,sisälsi asennussarjan eli kumit yms. Näin siis kat mallis. Olisin säästänyt jos olisin ostanut sen orggis putken. Walker menee halki pöntön päädystä vuoden iässä parhaimmillaan. Alkuperäinen oli kestänyt yli kymmenen vuotta. Seuraavan putken tiedän siis minkä ostan.
Oppirahat tulee maksettua aina näköjään.
Saatavuudesta sen verran että 96 saabiin sai ainakin vielä 2v sitten täyd.putkiston saabilta. Alkuperäisessä 900;sen putkessa oli muuten Eberin leima kyljessä!! Samoin katalysaattoris.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jepjep, eli hinta ei välttämättä sitten saattaisi olla kohtuuton. Pitää kyllä tarkistaa Saabilta. Pitkästä kestoiästä putkelle olisi kyllä valmis maksamaan enemmän, koska tuota autoa tuskin raaskii hukata minnekään. Eberiä on tainnut moni merkki käyttää ensiasennusputkena, mersumiehet kehuivat ainakin eberin kestoa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eipä noiden tarvikeputkien kestossa ole mitään eroa, mutta Bosal on mittatarkin mitä olen asennellut. Vakioputken asennuksessa ei menny ku alta puoli tuntia nosturilla. Nykyisen putken asennus tallin lattialla maaten kesti 5 tuntia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mistähän se sitten johtuu jotta Walkeri menee 1-2v vaihtoon ja bosal on kestänyt 4v jopa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

varmaan saanu jotain paskaa tavaraa.
Mulla on ollu 99:ssä alusta loppuun asti walkerin putki nyt kohta 5 vuotta, eikä tuo vielä ainakaan ole tipahtanut/alkanut vuotamaan..ostin muistaakseni AD-varaosamaailmasta, ja hintaa jäi tuolloin alle 500 mk
(sain kylläkin joku 50 mk alennusta, kun oli kuljetuksessa hieman kolhiintunut)
saab 99 -83 GL"S"
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Walkeri alla jo kuudetta vuotta. Etuäänenvaimennin helisi toissa kesänä kun oli murtunut päistä mutta laitan sen liian löysien konetyynyjen piikkiin.
Ajettu jo reilusti yli 150 000 km....
Kestoon voi olla syynä sekin että äänenvaimentimen alakulmissa 1,5 mm reijät että kondensiovesi pääsee pois eikä jää sisään ruostuttaan.
Naapurilla aikoinaan ei 626 maza lähtenyt tulille kun pakoputki oli jäätynyt umpeen ! :lol: Otti irti ja sulatteli ja 10 litraa tuli vettä sisältä. Poras reijän pönttöön niin ei enään jäätynyt.

Alkuperäinen vaimennin kesti vuodesta -87 vuoteen -94 jolloin ruostui pikkureikä keskimmäiseen isoon vaimentimeen kannakkeen hitsisauman viereen. Vaihdoin Helsingissä Salmisaaren voimalaitoksella kivihiilikasan vieressä. Mufflexin laitoin sillä kun ei muuta saanut lauttasaaren autotarvikkeesta . Se kestikin sitten vuoteen -99.
Että kolmas satsi on menossa ja puolimilliä kilometrejä on kohta lasissa.
8)
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kestoon voi olla syynä sekin että äänenvaimentimen alakulmissa 1,5 mm reijät että kondensiovesi pääsee pois eikä jää sisään ruostuttaan.
Pitääpäs melkein sitten poralla surauttaa pienet reijät sopiviin kohtiin, haittaakaan tuskin riittävän pienistä reijistä on.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jusau kirjoitti:Pitääpäs melkein sitten poralla surauttaa pienet reijät sopiviin kohtiin, haittaakaan tuskin riittävän pienistä reijistä on.
Ääni saattaa vähän muuttua kun pikkuisen pörisee. Ja sitten kannattaa varoa, että ei tee reikää lähelle lampda-anturia. Se kun antaa äkkiä väärää infoa jos se saa ilmaa putkeen. Ja saattaa oireilla tosi kummallisesti.

Bosalin saatavuudessa on ollut hankaluuksia joillakin pätkillä. Mutta sopii yhteen walkerin kanssa. Korjaamolle kun kerran vein bosalin niin asentaja ihmetteli kun oli hiukan nihkeä sovittaa. Totesi sitten huomattuaan, että jaa tämä olikin bosal. Piti siis walkeria mittatarkempana.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ja sitten kannattaa varoa, että ei tee reikää lähelle lampda-anturia.

Noo, onneks -84 ei paljoa Lambda-sondeja ollut käytössä. Autokin on kaasari -84 tuplis. Mutta pidetään korvan takana tuokin, kuitenkin tuo vaihtuu kohta uudempaan 900:een ja äitimuori saa kauppakassin (99) takaisin entistä ehompana. Ei ehtinyt vielä merkkiliikkeeseen, mutta kiinnostaa kyllä selvittää org. putkiston hinta/saatavuus. Muuten vaikka vaihtaisin uudemman 900:n/noopan putken, mutta ei ole nyt tilaa/aikaa askarrella muutoksia. Mie vaan en tykkää tuosta poikittaisesta takapöntöstä yhtään, tai sitten on vaan sattunut susikappaleita räpylään.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eikös nopassa ole sama putki kuin 99:sä.? vai kuinka.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Ei ole sama putki nopassa kuin 99:ssä. Perähän on ysisatasesta eli alku on 99:n ja loppu ysisatasen. Loogista :)
#1890
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ja taisi vielä vahemmissa noopissa/900:ssa olla poikittainen höpinä ,loppuvuosi -85 eteenpäin muuttui kai putkiston malli.
Vastaa Viestiin