Ahdinten tuoton arviointi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

öljysormi kirjoitti:Olipas hienoja luentoja, mutta onko mitään lopen opittu?
Joillain saabisteilla löytyy pellin alta gt28rs 0.64 pakopesällä. Kompura muistaakseni riittää 350hv asti, mutta entäpä 0.64 a/r pakopesä?Riittääkö se? (mutta löylyä tällä ahtimella saa hurjasti silti.)
Dynolapuissa en ole nähnyt kovin kaksista eroa "huipputehossa" oli pottu varustettu 0.86 tai 0.64 pakopesällä, toki alapäässä sitä persnettoa tulee isommalla pesällä vähintää samassa suhteessa.

Omasta autosta en ole toistaiseksi vastapaineta mitannut, joten paha on mennä sanomaan mitä luokkaa ne on. Se on kuitenkin tiedossa, että GT2871R samalla pakopesällä hönkäisee yli 400 hummaa dynossa 2bar vastapaineilla, eli ei se pesä nyt aivan onnettomasti virtaa...
Kartan mukaan isompi pesä virtaa <10% paremmin kuin pikkupesä

Kuva

Tehoa tuolla saa sen verren että E46 M3 pysyy "lähituntumassa" rajoittajalle saakka, vaihteeseen en ota kantaa :wink:
#1730
500whp.net member
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:
öljysormi kirjoitti:Taitaa 99 turbon ikivanhan garretin pakopesäkin virrata paremmin.
Sehän se vasta virtaakin. a/r on .63 eli sama kuin mitä nykyään käytetään näissä hypriidi-viri-ahtimissa. :wink:
ar. luvussa kannattaa muistaa ettei se määrittele yksiselitteisesti ahdinta saatikka sitten sen turbiinin/kompuran virtausta. Esim. potun turbiini vs T25. Mitoiltaan nuo ovat varsin lähellä toisiaan, mutta esim siipien lukumäärä on eri + monet muut yksityiskohdat joiden avulla virtausta on saatu parennettua huomattavasti.
Nojoo mutta nyt puhuttiin teeookolmosesta ja sen pakopesästä.. :roll:
Aki Peltola #1132
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Aksu900 kirjoitti:
Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Sehän se vasta virtaakin. a/r on .63 eli sama kuin mitä nykyään käytetään näissä hypriidi-viri-ahtimissa. :wink:
ar. luvussa kannattaa muistaa ettei se määrittele yksiselitteisesti ahdinta saatikka sitten sen turbiinin/kompuran virtausta. Esim. potun turbiini vs T25. Mitoiltaan nuo ovat varsin lähellä toisiaan, mutta esim siipien lukumäärä on eri + monet muut yksityiskohdat joiden avulla virtausta on saatu parennettua huomattavasti.
Nojoo mutta nyt puhuttiin teeookolmosesta.. :roll:
Siis toi mun juttu "nice to know" osastoon, ei sen kummenpaa. Aihe liittyý myös muihin kyssäreihin tässä keskustelussa.
#1730
500whp.net member
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Totta turiset, ar ei tosiaan kerro kaikkea vaan pitää tietää siiven koko, trimmi. ym. ym.

Silti 99tbo:n pakopesä virtaa hyvin. ;)
Aki Peltola #1132
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Vigge kirjoitti:. Esim. potun turbiini vs T25. Mitoiltaan nuo ovat varsin lähellä toisiaan, mutta esim siipien lukumäärä on eri + monet muut yksityiskohdat joiden avulla virtausta on saatu parennettua huomattavasti.

Kuva
Tuosta kuvasta sen verran , että tuossahan ei kait ole saabin T25 kuvassa. Itse en kyseistä ahdinta ole nähnyt, mutta eikös downpipen liitäntä ole erilainen saabeissa. Eli tahtoo sanoa sitä, että kuvassa olevan T25 pakopesä voi olla suurempi mitä saabin T25:ssa käytetään. Muutenkin kuvakulma on huono. Jos esimerkiksi pyörittelen käsissä aeron turboa (15T) ja 0.86 pesäistä garrettia niin ero pakopesissä on kyllä huomattava.
Vigge kirjoitti:Tehoa tuolla saa sen verren että E46 M3 pysyy "lähituntumassa" rajoittajalle saakka, vaihteeseen en ota kantaa
En epäile etteikö sinun viggenillä M3:sta pese, mutta edellä ajava tarvitsee kyllä huomattavan tehoeron mikäli meinaa päästä karkuun. nimimerkillä karvaasti sen kokenut :)
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

öljysormi kirjoitti: En epäile etteikö sinun viggenillä M3:sta pese, mutta edellä ajava tarvitsee kyllä huomattavan tehoeron mikäli meinaa päästä karkuun. nimimerkillä karvaasti sen kokenut :)
Ei siihen hirveätä tehoeroa tarvitse, pienemmällä tehoerolla karkaa vaan hitaammin. :wink: Toki jos meinaa jäi kuin tikku paskaan -efektiä hakea, niin sitten saa jo ollakin aikamoinen tehoero (jos puhutaan samanpainoisista vekottimista).
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

öljysormi kirjoitti: Tuosta kuvasta sen verran , että tuossahan ei kait ole saabin T25 kuvassa. Itse en kyseistä ahdinta ole nähnyt, mutta eikös downpipen liitäntä ole erilainen saabeissa. Eli tahtoo sanoa sitä, että kuvassa olevan T25 pakopesä voi olla suurempi mitä saabin T25:ssa käytetään. Muutenkin kuvakulma on huono. Jos esimerkiksi pyörittelen käsissä aeron turboa (15T) ja 0.86 pesäistä garrettia niin ero pakopesissä on kyllä huomattava.
Kuvassa on nisukan T25, enkä nyt ulkoa muista mitkä sen "kriittiset" mitat ovat. Kuvan avulla oli tarkoitus havainnollistaa problematiikkaa joka tulee vastaan, kun eri ahtimien ominaisuuksia verrataan toisiinsa ilman täydellistä informaatiota.
öljysormi kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Tehoa tuolla saa sen verren että E46 M3 pysyy "lähituntumassa" rajoittajalle saakka, vaihteeseen en ota kantaa
En epäile etteikö sinun viggenillä M3:sta pese, mutta edellä ajava tarvitsee kyllä huomattavan tehoeron mikäli meinaa päästä karkuun. nimimerkillä karvaasti sen kokenut :)
Ei tolla mun setillä M3:sta pese, tai pesee jos valitaan intervalli niin että se on saabille optimi ja bemulle huono, esim lähtö 140km/h vauhdista, jolloin saab on hyvin vetoalueella nelosella, mutta bemusta ei löydy sopivaa pykälää (nelonen ei vedä vielä kunnolla ja kolmonen lähes rajoittajalla, jolloin tulee turha vaihto). Bemussa on kuitenkin 343hp ja on aivan turha kuvitella että ne olisivat jotenkin "pienempiä" hummia kuin saabissa. ;) Keskitehosta, mikä on käytössä vedon aikana ei tosin ole vahaintoa sen enempää omasta kuin bemustakaan.
#1730
500whp.net member
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

CC Aero kirjoitti:
öljysormi kirjoitti: En epäile etteikö sinun viggenillä M3:sta pese, mutta edellä ajava tarvitsee kyllä huomattavan tehoeron mikäli meinaa päästä karkuun. nimimerkillä karvaasti sen kokenut :)
Ei siihen hirveätä tehoeroa tarvitse, pienemmällä tehoerolla karkaa vaan hitaammin. :wink: Toki jos meinaa jäi kuin tikku paskaan -efektiä hakea, niin sitten saa jo ollakin aikamoinen tehoero (jos puhutaan samanpainoisista vekottimista).
Eiköhän se takana tuleva hyödy melkoisesti pienemmästä ilmanvastuksesta.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

öljysormi kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:
öljysormi kirjoitti: En epäile etteikö sinun viggenillä M3:sta pese, mutta edellä ajava tarvitsee kyllä huomattavan tehoeron mikäli meinaa päästä karkuun. nimimerkillä karvaasti sen kokenut :)
Ei siihen hirveätä tehoeroa tarvitse, pienemmällä tehoerolla karkaa vaan hitaammin. :wink: Toki jos meinaa jäi kuin tikku paskaan -efektiä hakea, niin sitten saa jo ollakin aikamoinen tehoero (jos puhutaan samanpainoisista vekottimista).
Eiköhän se takana tuleva hyödy melkoisesti pienemmästä ilmanvastuksesta.
Ok, enpäs huomannut kyseistä kohtaa. Reilumpaa kiskoa rinnakkain kuin beesailla mutta toki aikamoinen etu, jos perässä tullaan.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

öljysormi kirjoitti: Tuosta kuvasta sen verran , että tuossahan ei kait ole saabin T25 kuvassa. Itse en kyseistä ahdinta ole nähnyt, mutta eikös downpipen liitäntä ole erilainen saabeissa. Eli tahtoo sanoa sitä, että kuvassa olevan T25 pakopesä voi olla suurempi mitä saabin T25:ssa käytetään.
Tosta ahdistimesta sen verran vielä, että se on Silviasta, sama löytyy myös 1994-1998 S13 180SX. Ar. on kyseisessä föönissä 0.64.
Saabin T25:ssa vissiin ar. 0.48

saabin T25 vs pottu isolla pakopesällä

Kuva
Kuva
Kuva
#1730
500whp.net member
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Huomattavasti parempi kuva kuin edellinen. Tästä tosiaan näkee että eroa on aika paljon.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

öljysormi kirjoitti:Huomattavasti parempi kuva kuin edellinen. Tästä tosiaan näkee että eroa on aika paljon.
Tosin turbiinipuolen erojen anaysointi jää vähäisemmäksi.
#1730
500whp.net member
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

Musti kirjoitti:
Vigge kirjoitti:
Musti kirjoitti: Mitäs mieltä olet Vigge siitä 'tohtori Puustin' kommentista, että tuo filtterikotelon imuputki kannattaisi vaihtaa myös nykyisiin 9-5 Aeroihin ?
Puusti oli sitä mieltä että ahdin pääsee helpommalla/pyörii hitaammin ja näinollen käy viileämpänä.

Musti
Mittaustuloksia en ole hähnyt, joten mahdon on mennä sanomaan mikä ko. osan vaikutus on. 9-3:ssa sen sijaan painehäviö ilmanottopisteestä putsarikoteloon oli 3.8kPa (250g/s virtauksella), eli parantamisen varaa löytyy.
Teoriassa menee kuten boost kirjoittaa, eli ahtimen työsyksi lyhenee kun häviöt imupuolella pienenee josta seuraa noi mainitut parannukset.
Laitetaan vielä linkki GenuineSaab:n sivuille, kuvat joissa vanha ja uusi snorkkeli ovat vierekkäin.
http://genuinesaab.com/gallery/95airinlet

Tuolla hinta on 14 taalaa. Mitähän Suomessa? Osanumero lienee 5327424.

Musti
Vähän OT:tä, mutta olkoon...

Tuo paksumpi (´02 3.0 TiD:n imuputki) löytyy jo ainakin ´05 ellei peräti ´04 mallin 9-5 Aeroista, haluava löytänee tiedon Ruotsin foorumin puolelta. Hintaa oli muistaakseni n. 18e, ja tiedän kuvittelevani, että spoolaus olisi parantunut hieman :)

Tässä linkki ko. ketjuun: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=81388

Mitä tulee tuohon 260 hp ´06 mallin Aeroon, niin Puusti sanoi, että nimenomaan imuputki ilmamäärämittarilta turbolle on paksumpi, mutta itse liitos turbon kompuralle ei ole isompi (ei käytännössä mahdollista), tosin kompuran liitosputkea on kuuleman mukaan lyhennetty. Lisäksi SW on uusi ainakin kartastojen jne. osalta. Ns. vanhan mallin turbokin on muokattavissa sopivaksi tuohon imuputkeen.

Tässä linkki ko. ketjuun: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=89094

Pointtihan on sama mitä Hirsch tekee esim. 280hp sarjan kanssa: Tarjotaan pienemmällä virtausvastuksella paremmin jäähdytettyä ilmaa turbolle, alunperinhän (vuoden 2002 esitteiden mukaan) he eivät edes vaihtaneet katin jälkeistä putkeakaan, se on vain lisätty kakun kuorrutukseksi.

-barum
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tässä pari kuvaa kobrasta ja "kuningaskobrasta"
Kuva
Kuva
#1730
500whp.net member
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vigge kirjoitti:Tosta ahdistimesta sen verran vielä, että se on Silviasta, sama löytyy myös 1994-1998 S13 180SX. Ar. on kyseisessä föönissä 0.64.
<-94 on s13 1.8L (200sx) jossa tuollainen T25:nen, 94->97 on taasen s14:n 2L jossa on T28. 97 -> s14a jossa on myös T28.

Elikkäs onko tuo T25 vaiko T28?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin