Ministeri: Biopolttoaineita liikenteeseen
Ministeri: Biopolttoaineita liikenteeseen
Kauppa- ja teollisuusministeriö asettaa työryhmän suunnittelemaan liikenteeseen tarkoitettujen biopolttoaineiden tuotannon ja käytön aloittamista.
Jos Suomi onnistuu nostamaan biopolttoaineiden käytön liikenteessä viiteen prosenttiin, se vähentäisi Pekkarisen mukaan päästöoikeuksien ostotarvetta yli kymmenellä miljoonalla eurolla vuodessa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /10/396692
Saab 9-5 BioPower Sales Lift-off in Sweden
First deliveries of the Saab 9-5 2.0t BioPower, currently exclusive to the Swedish market, began in August and more than 800 cars are already on the road. A huge order bank for over 2,000 cars has now built up, with an average customer waiting time of about two months. BioPower models currently account for about half of all Swedish 9-5 sales and this proportion is expected to increase still further next year when automatic transmission becomes available as an option in January.
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=19193
Jos Suomi onnistuu nostamaan biopolttoaineiden käytön liikenteessä viiteen prosenttiin, se vähentäisi Pekkarisen mukaan päästöoikeuksien ostotarvetta yli kymmenellä miljoonalla eurolla vuodessa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /10/396692
Saab 9-5 BioPower Sales Lift-off in Sweden
First deliveries of the Saab 9-5 2.0t BioPower, currently exclusive to the Swedish market, began in August and more than 800 cars are already on the road. A huge order bank for over 2,000 cars has now built up, with an average customer waiting time of about two months. BioPower models currently account for about half of all Swedish 9-5 sales and this proportion is expected to increase still further next year when automatic transmission becomes available as an option in January.
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=19193
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Hiukka vaan tuntuu siltä, että nuo päättäjät ovat tahtoneet jarrutella näitäkin aikeita, tiedä sitten miksi.. Hyvähän tuo jos VIHDOINKIN alkaa jotain tapahtua, toisaalta paskat on jo housussa monen ympäristöasian kanssa, siinä ei biopolttoaineet välttämättä mitään vaikuta.
Pääpointtina tässäkin taitaa olla se, että valitettavasti luonnonvarat ehtyvät ja vaihtoehtoista polttoainemuotoa on pikku pakko ryhtyä kehittelemään. Siis jos saa näin negatiivisen skeptisesti taas asiaa ajatella paskan työpäivän jälkeen....

Pääpointtina tässäkin taitaa olla se, että valitettavasti luonnonvarat ehtyvät ja vaihtoehtoista polttoainemuotoa on pikku pakko ryhtyä kehittelemään. Siis jos saa näin negatiivisen skeptisesti taas asiaa ajatella paskan työpäivän jälkeen....

Täyttä paskaa
.
Biopolttoaineiden yleistyminen edellyttäisi niiden ja niillä käyvien autojen tukemista rajuilla vero- ym. helpotuksilla Ruotsin mallin, ja sitä ei tässä maassa tapahdu ennen kuin helvetti jäätyy tai bensa loppuu oikeasti. Tuollaiset työryhmät ja niiden mietinnöt voi tunkea suoraan hanuriin, turhaa verovarojen kulutusta vain.
Surullista mutta totta
. Biopolttoaineet olisivat kestävän kehityksen kannalta joka suhteessa parempi vaihtoehto ja niihin siirtyminen kannattaisi oikeastikin aloittaa ennen kuin viimeisiä öljytippoja maapallolta viedään.

Biopolttoaineiden yleistyminen edellyttäisi niiden ja niillä käyvien autojen tukemista rajuilla vero- ym. helpotuksilla Ruotsin mallin, ja sitä ei tässä maassa tapahdu ennen kuin helvetti jäätyy tai bensa loppuu oikeasti. Tuollaiset työryhmät ja niiden mietinnöt voi tunkea suoraan hanuriin, turhaa verovarojen kulutusta vain.
Surullista mutta totta

#1970
Tähän aiheeseen on pakko ottaa kantaa:
Suomessa valtiovalta tyrmää kaikkinaisen omavaraisuuden tai siihen pyrkimisen myös biopolttoaineiden omavalmistuksen saralla.
Fossiilisten polttoaineiden saatavuus, yleinen hintakehitys sekä sen herkkyys Katrinan ja Ritan kaltaisille luonnonilmiöille, riippuvuus tuonnista jne ovat syitä jotka tulisi huomioida suomen kaltaisessa maassa sekä tutkia mahdollisia vaihtoehtoja.
Mikä olisi parempaa kuin omavarainen biopolttoainetuotanto.
Onko sellainen mahdollista: Kyllä !
Suomessa on melkoisesti peltopinta-alaa, eikä EU ole vielä kaikkia maatiloja autioittanut, olisi hyvät mahdollisuudet käyttää tätä olemassa olevaa "kasvualustaa" rypsin(rapsin) viljelyyn ja hyödyntää sitä biopolttoaineen raaka-aineena. Markkinoilla on jo nyt laitteistoja joilla voidaan esteröidä biodieseliä rypsiöljystä sekä rypsiöljyn puristinlaitteistoja joilla kuka tahansa halutessaan voisi tuottaa omat polttoaineensa (laiteinvestointien kautta tietenkin).
Karrikoiden: Maatilat tuottamaan polttoainetta kotimaassa kasvatetusta raaka-aineesta jolloin omavaraisuusaste kasvaa ja ympäristöystävällisyys lisääntyy.
No, miten valtiovalta käsittelee kyseistä aihetta:
Vastaus löytyy valmisteverosta !
***
Valmisteverotus Suomessa
1. Valmisteveron määrät
Dieselmoottorikäyttö (liikenne)
Biodieselistä on suoritettava runsasrikkisen dieselöljyn valmistevero 34,59 senttiä litralta, vaikka se on lähes rikitöntä. Valmistevero on, kun fossiilista dieselöljyä alhaisempi energiasisältö otetaan huomioon, 16,8 % korkeampi kuin vähäisen määrän rikkiä sisältävän fossiilisen dieselöljyn valmistevero. Tämä johtuu siitä, ettei biodiesel (RME, FAME) kuulu tullitariffin nimikkeeseen 2710.
Dieselmoottorikäyttö (työkoneet)
Biodieselistä on suoritettava kevyen polttoöljyn valmistevero 7,06 senttiä litralta.
Lain mukaan tämä biodiesel on tehtävä tunnistettavaksi. Tähän liittyy kaksi käytännön pulmaa. Hyväksytyt tunnistamisaineet eivät sekoitu biodieseliin. Toiseksi tunnistamisaineita on yleensä saatavissa ainoastaan 1000 kg:n erinä, joka riittää paikallistuotannossa moneksi sadaksi vuodeksi.
Lämmityskäyttö
Biodiesel on valmisteverotonta, kun se käytetään lämmityksessä. Sitä ei myöskään tarvitse tehdä tunnistettavaksi.
2. Valmisteerovelvollisuus ja veron suorittaminen
Valmistajan on hakeuduttava valtuutetuksi varastossapitäjäksi. luvan myöntää tullihallitus.
Verokausi on kalenterikuukausi.
Veroilmoitus on annettava viimeistään verokautta seuraavan kuukauden 18. päivänä niistä tuotteista, jotka verokauden aikana on viety varastosta.
Verokaudelta suoritettava valmistevero on maksettava viimeistään verokautta seuraavan kuukauden 27. päivänä.
3. Valmisteverotus EU:ssa
Useimmissa jäsenvaltioissa biodiesel on valmisteverotonta. Näitä maita ovat mm.:
Saksa, Ranska, Italia, Itävalta, Ruotsi, Tsekin tasavalta.
-- Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta 29.12.1994/1472 --
*******
Että näin meillä !!!
Oheinen leike, sekä muuta informaatiota biodieseliin liittyen löytyy sivustolta http://www.biodiesel.fi
(tiedän, kaupallinen sivusto, itsellä EOEA, mutta erittäin paljon, erittäin mielenkiintoista asiaa)
Suomessa valtiovalta tyrmää kaikkinaisen omavaraisuuden tai siihen pyrkimisen myös biopolttoaineiden omavalmistuksen saralla.
Fossiilisten polttoaineiden saatavuus, yleinen hintakehitys sekä sen herkkyys Katrinan ja Ritan kaltaisille luonnonilmiöille, riippuvuus tuonnista jne ovat syitä jotka tulisi huomioida suomen kaltaisessa maassa sekä tutkia mahdollisia vaihtoehtoja.
Mikä olisi parempaa kuin omavarainen biopolttoainetuotanto.
Onko sellainen mahdollista: Kyllä !
Suomessa on melkoisesti peltopinta-alaa, eikä EU ole vielä kaikkia maatiloja autioittanut, olisi hyvät mahdollisuudet käyttää tätä olemassa olevaa "kasvualustaa" rypsin(rapsin) viljelyyn ja hyödyntää sitä biopolttoaineen raaka-aineena. Markkinoilla on jo nyt laitteistoja joilla voidaan esteröidä biodieseliä rypsiöljystä sekä rypsiöljyn puristinlaitteistoja joilla kuka tahansa halutessaan voisi tuottaa omat polttoaineensa (laiteinvestointien kautta tietenkin).
Karrikoiden: Maatilat tuottamaan polttoainetta kotimaassa kasvatetusta raaka-aineesta jolloin omavaraisuusaste kasvaa ja ympäristöystävällisyys lisääntyy.
No, miten valtiovalta käsittelee kyseistä aihetta:
Vastaus löytyy valmisteverosta !
***
Valmisteverotus Suomessa
1. Valmisteveron määrät
Dieselmoottorikäyttö (liikenne)
Biodieselistä on suoritettava runsasrikkisen dieselöljyn valmistevero 34,59 senttiä litralta, vaikka se on lähes rikitöntä. Valmistevero on, kun fossiilista dieselöljyä alhaisempi energiasisältö otetaan huomioon, 16,8 % korkeampi kuin vähäisen määrän rikkiä sisältävän fossiilisen dieselöljyn valmistevero. Tämä johtuu siitä, ettei biodiesel (RME, FAME) kuulu tullitariffin nimikkeeseen 2710.
Dieselmoottorikäyttö (työkoneet)
Biodieselistä on suoritettava kevyen polttoöljyn valmistevero 7,06 senttiä litralta.
Lain mukaan tämä biodiesel on tehtävä tunnistettavaksi. Tähän liittyy kaksi käytännön pulmaa. Hyväksytyt tunnistamisaineet eivät sekoitu biodieseliin. Toiseksi tunnistamisaineita on yleensä saatavissa ainoastaan 1000 kg:n erinä, joka riittää paikallistuotannossa moneksi sadaksi vuodeksi.
Lämmityskäyttö
Biodiesel on valmisteverotonta, kun se käytetään lämmityksessä. Sitä ei myöskään tarvitse tehdä tunnistettavaksi.
2. Valmisteerovelvollisuus ja veron suorittaminen
Valmistajan on hakeuduttava valtuutetuksi varastossapitäjäksi. luvan myöntää tullihallitus.
Verokausi on kalenterikuukausi.
Veroilmoitus on annettava viimeistään verokautta seuraavan kuukauden 18. päivänä niistä tuotteista, jotka verokauden aikana on viety varastosta.
Verokaudelta suoritettava valmistevero on maksettava viimeistään verokautta seuraavan kuukauden 27. päivänä.
3. Valmisteverotus EU:ssa
Useimmissa jäsenvaltioissa biodiesel on valmisteverotonta. Näitä maita ovat mm.:
Saksa, Ranska, Italia, Itävalta, Ruotsi, Tsekin tasavalta.
-- Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta 29.12.1994/1472 --
*******
Että näin meillä !!!
Oheinen leike, sekä muuta informaatiota biodieseliin liittyen löytyy sivustolta http://www.biodiesel.fi
(tiedän, kaupallinen sivusto, itsellä EOEA, mutta erittäin paljon, erittäin mielenkiintoista asiaa)
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
timo.nummela(at)nic.fi
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Minkähänlainen homma olis muuttaa tuo tonnari kulkemaan etanoolilla, kun tuola ruottinmaalla näyttää olevan myynnissä useampiakin tuommosia (tai siis kulkee sillä jollain ruottin biopolttoaineella, jossa on muutama rosentti bensaa mukana) jos siis nyt joskus se helvetti jäätyy, eli tääläki ruvetaan viinaa myymään pumpusta.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Tämän aamun Hesarissa oli juttu biopolttoaineiden käytöstä. Siinä siteerattiin jotain virkamiestä, joka oli todennut: "Vaikka autoon tankattaisiin pelkkää vettä, niin sitäkin pitäisi verottaa kuten bensiiniä".
Verottajaa ei siis oikeasti kiinnosta ympäristö, vain ja ainoastaan verotulot.
Verottajaa ei siis oikeasti kiinnosta ympäristö, vain ja ainoastaan verotulot.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Mahtaakohan päättäjät olla vihdoinkin heränneet, tuossa juuri kuuntelin radiosta kun joku heistä selitti auton käyttömaksun muuttamisesta päästöjen mukaan.
Mikä on tietty mukava uutinen niille ketä ovat hakeneet saksasta isokoneisia bensarohmuja.
Mutta jos tekevät tuon järkevästi niin tuossahan on mahdollisuus että noihin biopolttoaineisiin, hybridi- ja sähköautoihin olisi mahdollista saada verohelpotusta.
Sylettäähän se toisaalta tälläistä vanhojen autojen kanssa pelaavaa mutta silti mielestäni suunta on silti oikea, siis jos se menee noin eikä niin että vähäpäästöiset pysyy ennallaan ja saastuttavampia rokotetaan roimasti lisää.
Oliskohan jollain osunu toi uutinen "paperilla" silmään kun siinä kumminkin puhuttiin jo mahdollisista muutoksista jo vuodeksi 2007.
Mikä on tietty mukava uutinen niille ketä ovat hakeneet saksasta isokoneisia bensarohmuja.

Mutta jos tekevät tuon järkevästi niin tuossahan on mahdollisuus että noihin biopolttoaineisiin, hybridi- ja sähköautoihin olisi mahdollista saada verohelpotusta.
Sylettäähän se toisaalta tälläistä vanhojen autojen kanssa pelaavaa mutta silti mielestäni suunta on silti oikea, siis jos se menee noin eikä niin että vähäpäästöiset pysyy ennallaan ja saastuttavampia rokotetaan roimasti lisää.
Oliskohan jollain osunu toi uutinen "paperilla" silmään kun siinä kumminkin puhuttiin jo mahdollisista muutoksista jo vuodeksi 2007.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tässä juuri on asian ydin. Pitkiin aikoihin on aivan turha odottaa mitään verohelpotuksia vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttäjille. Päinvastoin. Niin kauan kuin EU ei aseta tarpeeksi kovaa sanktiota Suomen paskalinjalle täällä saadaan edelleen maksaa autoilusta muita maita enemmän.Svc kirjoitti:Tämän aamun Hesarissa oli juttu biopolttoaineiden käytöstä. Siinä siteerattiin jotain virkamiestä, joka oli todennut: "Vaikka autoon tankattaisiin pelkkää vettä, niin sitäkin pitäisi verottaa kuten bensiiniä".
Verottajaa ei siis oikeasti kiinnosta ympäristö, vain ja ainoastaan verotulot.
Valtiota nimenomaan kiinnostaa verotulot eivätkä ympäristöasiat kunnes EU:ssa todella ärähdetään asialle.
Poliitikkojen puheet ovat pelkkää poliittista puutaheinää ja uudelleenvalinnan varmistamista.

Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Oliskohan mahdollista muuttaa tuo Turboa tuolle uudelle tekniikalle? Ei se paha olis ku 180 hummaa koneessa ja käy biolitkulla 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001