OG900:sen perä vaeltaa...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

OG900:sen perä vaeltaa...

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Ajossa kun jostain 50 nopeudesta rattia kääntelee edestakaisin niin untuu että peräpään alustasta ois joku irti...
Ja toinen mietitystä aiheuttava juttu, kun ratin kääntää kummelle puolelle tahansa niin jyrkkään kuin se vaan menee ja ajaa kävely vauhtia niin edestä kuuluu samantyylinen kitinä kuin jarrulevyistä... :?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takapää asettuu, kun vaihdat uudet puslat reaktiotankoihin (ne ylhäällä olevat tangot taaksepäin) ja panhard-tankoon (poikittain taka-akselin yläpuolella).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla oli vuosi sitten kotimatkalla yhdessä mutkassa noin puolivälis mutkaa tuntui et perä karkaa.... ongelma poistui ku selvitin etupään kolinaa niin iskarin alapään kumit oli paskana apukuskin puolelta. ja siihen loppui se siinä mutkassa temppuilu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mulla oli samaa vaellusta ja selvis mittauksen jälkeen, että takapään pyörän kulmat oli pielessä.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

miten takapään fillarien kulmat voi olla pielessä, ainoa mitä keksin on että akseli on taipunut, oliko? vai oliko puslat niin loppu?
selvisikö syys taipumiseen, akselistahan keskeltä ei sais nostaa, mutta minä kyllä olen nostanut, mitään vauriota en ole huomannut.
miten kulmat sitten korjattiin??

. Usein ne mittalaitteet antavat mielestäni sitä-sun-tätä- arvoa, minä en ainakaan heti kertamittauksesta kovin radikaaleja juttuja usko, mittauttaisin muualla uudelleen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo on kohtalaisen kallista hupia ainaskin näin tavalliselle tallaajalle. 50euroa per laaki ei naurata ainakaan minua. Pitäisi molemmat kinnerit käyttää säädössä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Minkälaiset arvot pitäisi olla. Mulla on jossakin tallella lappu mittauksista. "Eerolle": kuka Tampereella säätää takapyörät?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Säätökokemuksia

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aero kävi 4-pyörämittauksessa 09/2003, heti kun hankin sen. Tällöin taka-akseli oli aivan tehtaan toleransseissa, mutta etupään ohjauskulmat kaipasivat huomiota. Tämän jälkeen auto kulkikin hyvin (mitä auttoi mm. uudet Bilsteinit), mutta kahden vuoden jälkeen ohjauskulmat tulivat jälleen säädettäviksi. Miksi näin? Koska pallonivelet taisivat kaikki olla alkuperäisiä ja varsinkin yläpalloissa alkoi olemaan jo väljyyttä niin paljon, että se vaikutti ajettavuuteen. Kun kaikki puslat etupäästä oli vaihdettu, oli taas säädettävää - nyt auto kulkee oikein oikein mukavasti.

Ydin on siis se, että säätämistä ei kannata teettää jos epäilee osissa olevan kulumisen tuomaa väljyyttä ja että osien vaihdon jälkeen ohjauskulmien säätö pitää tehdä.

Periaatteessa voisi kuvitella, että taka-akselin voi siirtää pois säädöistään isompi tärsky, kanttari tai ruostuminen. Etupää on raskaissa etuvetoisissa aina kovilla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite säädätin 900i:n heti keväällä 2001 ostettuani sen saman vuoden tammikuussa. Palloniveliä joutui vaihtamaan kilometrien mittaan ja muutamia jo useampaan otteeseen. Kun käytin auton pallojen vaihdon jälkeen säädössä toista vuotta sitten, pyöräkulmat eivät olleet aurausta lukuunottamatta muuttuneet miksikään. Tuon perusteella ainakin omana kokemuksena uskallan sanoa, että jos auto vaan on säädetty ehjillä nivelillä, niin nivelien uusiminen ei ainakaan pahasti visko pyöräkulmia suuntaan tai toiseen... Nyt joutuu viemään säätöön pelkästään sen takia, että tuolla käytiin viimetalvipäivillä penkalla ja samainen tärskyn saanut oikea puoli on hitsattu perinpohjin uusiksi. Ei varmasti ole kulmat enää kohdillaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

etupaan kulmat tosiaan helposti muuttuu, kävin kerran " ihan pikkasen vaan" ojan pohjalla, kun piti loskalla koittaa että milloin se saapas oikein nousee surffaamaan.
Saapas ihme kyllä ihan ketterästi omin avuin nousi ylös jatkoi matkaa. Reippaasti oli merkkihuolto mellalevyjä pistänyt uusiksi ylätukivarteen.
Mutta taka- akseli on niin jämäkkä että vanteet ne yleensä penkoissa periksi antaa, ja jos akseli antaa niin kyllä sen vipatuksen näkee ja tuntee.
Mutta pieni kulmien muutos taka- akselissa ei minulle oikein mene jakeluun, miten sen saa aikaan ja nimenomaan miten se muka säädetään , kun säätöjä ei ole.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taka-akselin kulmamuutos käytännössä vaatii akselin taipumisen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

stara kirjoitti:...
Mutta pieni kulmien muutos taka- akselissa ei minulle oikein mene jakeluun, miten sen saa aikaan ja nimenomaan miten se muka säädetään , kun säätöjä ei ole.


Mun taannoisessa ysisatkussa (-83) oli taka-akselissa pyöränkulmat hieman pielessä.
Huomasi siitä, että peilijäällä peräpää tuntui vaeltelevan.

No, mitattiin huollossa pyöränkulmat. Auraus oli pielessä.
Huoltomies kertoi, että ei ollut ainoa tapaus, joka sattui kohdalle.
Kertoi vielä, että taitaa olla jo tehtaan jäljiltä kierossa.
Näitä tapauksia pääsi tehtaalta jossain vaiheessa maailmalle.
Vikaa kuulemma jossain jigissä.

No "säädettiin" kohdalleen. Tunkilla ja millälie "törkeetä lievempää"(en ollut vieressä kastsomassa), mutta ajettavuus parani.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Itsellä on ihan silminnähden toinen takapyörä viturallaan ja näkypä tuo melkoisina lukemina keväällä aurauskulmiensäätöraportissaki. Autokin kyllä luikertelee jonkin verran mutta hullua tässä on se että ei syö rengasta ainakaan havaittavasti. Ostaessani auton tuo ei pistänyt silmään ja tietääkseni en ole kahva edellä mihinkään reunakiviin luistellu saati akselista nostanu joten aika hämy juttu on.

Vaihtoakselia tässä oon aina silloin tällöin muistaessa kattellu, eipä tuohon kait muuta ratkaisua ole.
#2029 Kari Kutuniva
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Mulla tuntuu tuo perä elävän, eli jotenkin lenuaa jossain tilanteissa.
Esim. kun ajaa maantiellä maalattujen merkkiviivojen päältä.
Perässä tuntuu sellainen sivuttaislenuaminen.

Panhardin ja pitkittäistankojen puslat on vaihdettu.. mitäs seuraavaksi?
Voisko tuo johtua huonoista renkaista? Nimittäin mun michelinit on parhaat päivänsä nähneet..
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti:Taka-akselin kulmamuutos käytännössä vaatii akselin taipumisen...
Jos puhutaan ns. nelipyörämittauksesta, niin voihan ne taka-akselin pyörien kulmat (autoon nähden) muuttua myös jos puslat on sököt, eli siis koko taka-akseli olis silloin väärässä paikassa koriin nähden. Tai oikeastaanhan silloin on jo kyse siitä, ettei saada mitattua luotettavasti, kun on väljää jossakin.
Vastaa Viestiin