Ennenkun lähden ihan hakuammuntana etsimään vikaa niin kysynpä täältä jos joltain löytyy neuvoa.
Eli tänään noin 1/2 tuntia sitten tuli tonnarin mittariston takaa toimintasavua ulos. Auto hyytyi siihen eli ei lähde käyntiin. Mittaristo meni pimeäksi, siis kaikki mitkä on siinä nopeus- ja kierroslukumittarin yhteydessä). EDIT: takalasin lämmittimen valo näytti kuitenkin toimivan.
Seuraavat laitteet kuitenkin toimivat:
- valot
- pyyhkijät
- lasinnostimet
- keskuslukitus
- puhallin
- radio (en laittanut päälle, mutta piti tutun piipityksen kun otti panelin pois)
- starttimoottori
Sulakkeita kun tarkistelin niin en ensi hätään löytänyt yhtään palanutta...
Ei oo hyvä viikonloppu nyt
Mimmi kirjoitti:Mahdollisuuksia on monia, mutta minulle tulisi mieleen, että mittariston jännitteensäätäjä tai johtosarja olisi tuhoutunut ja sitä kautta sytytyksen pulssivahvistin kuormittuisi liikaa ja menisi "polvilleen".
Tota mittariston johtosarjaa epäilin itekkin, mut en vaan keksiny miten se vaikuttais sytytykseen. Oli aika mukavaa kun kesken ajon rupes ensin haisemaan sulaneelle muoville ja sen jälkeen rupes mittariston sisältä savu nousemaan.
Jos se johtosarja on menny niin kannattaako sitä ruveta itte raapimaan kasaan vai vienkö suosiolla johonkin autosähköliikkeeseen? Mitä sellanen johtosarja maksaa, kannattaako tota laittaa palovakuutukseen? Tarkotan siis et joutuuko siinä vaan turhan takia maksamaan omavastuun.
Vauriot on tutkittu ja syy löytynyt. Vakuutustarkastaja yrittää huomenna tulla käymään jos vaikka vakuutusyhtiö osallistuisi kustannuksiin.
Koko homma johtui jonkun aiemman omistajan tekemistä pelle-peloton-kytkennöistä. Puolalta repsikan jalkatilaan vedetty johto oli ottanut läpiviennistä maihin ja käräytti itsensä sekä puolalta virtalukolle tulevan piuhan koko matkalta. En kyllä keksinyt mitä varten niitä piuhoja oli sinne vedetty - löyty kolme piuhaa jotka oli katkastu ja laitettu teipillä yhteen (ei kuitenkaan kontaktia). Yks oli toi puolalta tuleva, toinen konehuoneen puolelta rungosta ja kolmas sisäpuolella läpiviennin vieressä rungossa.
Jonkunmoinen homma on kuitenkin purkaa koko johtosarja ja kattoa onko se palanu johto polttanu muista eristeitä vai pelkästään iteltään. Ja varsinkin kabiinin puolella on melkosen hankalassa ja ahtaassa paikassa ne piuhat. Huomenna jatkuu...
Itse tein käynnistykseneston niin, että mulla oli startin herätevirta erillisen kytkimen perässä. Tavallinen teininistipaskamahajuoppovaras luulee vaan et akku on kömö kun valot ja puhaltimet toimii mut ei vaan starttaa.
Edit: Ja auto oli silloin Mazda 323 - autovarkaiden unelma
Tänään sain palaneet johdot vaihdettua - ei auttanu! Edelleenkään ei lähde käyntiin. Starttaa kyllä ja muut laitteet pelaa niinkun aikasemminkin. Sen huomasin et nyt mittarivalot palaa mut mittaristo ei toimi, edes bensamittari ei herää. Ajotietokone on sökö, ei sano mitään, ei tee sitä "tarkastuskierrosta" kun laittaa virrat päälle.
Puolan ensiöpiirin vastus näytti 1,1-1,2 ohmia (pitäis olla 0,52-0,76 ohmia), onko se menetetty kalu? Korkeajännitepuolella näytti ihan kirjan mukaista lukemaa.
Onko kellään ylimäärästä puolaa myytävänä? Tarvikeliikkeessä löyty vaan Bosch ja aika kovaan hintaan.
Mitähän seuraavaks olis hyvä testailla/korjata? Ideoita?
Mimmi kirjoitti:Poista se puolalta kabiiniin tuleva johto kokonaan. sitähän tarvitsee "vain" tee-se-itse käynnistyksenestoon. Nythän sinulla tulee siitä johtolenkistä ylimääräistä resistanssia puolan ensiöpuolelle.
Poistin kyllä kaikki sen pelle-pelottoman lisäämät kytkennät!! Nyt ei lähde konehuoneen puolelta yhtään ylimäärästä piuhaa, paitsi tietysti vahvistimen virtajohto, mut sitä ei lasketa ylimääräseks.
Taas on fiksailtu ja päivän tulos on toimivat mittarit!! Eli virtalukon pohjan perusteellisen läpikäynnin ja liitosten korjailujen jälkeen lähti mittaristo ja ajotietokone toimintaan.
Auto ei edelleenkään lähde käyntiin, starttaa kyllä. Sulakkeelle 14 (bensapumput) ei tule virtaa. Miten saan selvitettyä toimiiko pumpun rele? Sehän siinä on ainut rekkula ennen jakorasiaa ja akkua.
En tiedä onko kaiken muun lisäksi akkukin ruvennut kiukuttelemaan. Tuntuu purkavan itsensä melko rivakkaan tahtiin...
Tuli mieleen kun luin tota neuvoa et kyllähän minä sitä kokeilin johdolla suoraan akulta sulakkeen paikalle, ei auttanu. Tosin siinä vaiheessa oli akkukin niin vajaa et en oo varma johtuko osittain siitäkin...
Edit: mistäs sen pa-pumpun toiminnan edes voisi varmentaa/tarkistaa jos sytkä ei vaikka toimi? Kuuleeko sen? En ainakaan itse muista ikinä huomanneeni mitään ääntä. Pitänee kattoa tuleeko kipinää ollenkaan ja tehdä sen jälkeen uus testi.
Vieläkin on selvittämättä onko puola tai sytkän ohjausloota vialliset. Ensin kuitenkin tarttis saada se bensansyöttö kondikseen. Prkl, kolme päivää jo aamusta iltaan on saanu painaa edellisen omistajan kytkentöjen takia. Jos tapaisin sen nyt niin vois olla jollain nenä kipeenä!
Alkaa pikkuhiljaa taidot, motivaatio ja hermot loppua!! Tänään en saanu juuri muuta aikaseks kun tuhlasin 20 euroa uuteen sytkän ohjausyksikköön, ei auttanu, edelleen on kipinä hukassa.
Bensapuolellakaan ei edistystä ole tapahtunut. Bensapumpun releelle tulee virtaa ja releeltä sulakkeelle 14 oleva johto on kunnossa mut kun laittaa autoon virrat päälle ei sulakkeella tapahdu mitään. Kokeilin myös laittamalla hyppylangan painekatkasijalle mutta ei tulosta.
Osaako joku kertoa mitä seuraavaksi voisi yrittää? Onko ruiskun boksi kaputt?
Tossa pari kuvaa mistä on lähdetty liikkeelle:
Puolalta virtalukolle lähtevä johto
Virtalukon pohja
Mittariston takaa
ohita se bensapumpun rele ja starttaa niin sillonhan se pumppu pyörii jos se vaan toimii. irrota vaikka bensaletku suodattimelta niin näät varmasti tuleeko bensaa.
voi olla että kun sytkäkään ei toimi niin siellä virtalukon päässä on vielä joitain johtoja poikki. ja kyllähän se LH:n boksikin voi hajota jännitepiikeistä (oikosulku)
Bensapuoli (kai) kunnossa!! Vaihdoin bensapumpun ja sytkän ohjauksen releet kun näytti kaikin puolin siltä, että niissä se vika on. Kaikki johdot oli kunnossa ja jumppaamalla releet sai tavaran liikkeelle.
Nyt puuttuu enää kipinä. Siltä osastoltakin olen tarkistanut oikeastaan (lähes) kaikki mahdolliset kytkennät ja johdot - niissä ei pitäisi olla vikaa. Tällä hetkellä olen taipuvainen uskomaan, että vika on joko:
- puolassa
- sytkän pulssivahvistimessa tai
- (epätodennäköisesti) ruiskun ohjausyksikössä.
Sytytyksen ohjauspalikan olen jo vaihtanut. Toivottavasti ei oo menny toi sytkän pulssivahvistin. Saabiliikkeestä ~70 euroa ja ruottista tilattava... Kiva kun ei ko. osaa ole käytetty kun -87 ja -88 turbotonnareissa.
Jos joku -87 turbotonnarin omistaja voisi mitata yleismittarilla omastaan puolan ensiöpuolen vastuksen niin voisin varmennella onko vika siinä. Pitäis olla luokkaa 0,52-0,76 ohmia, mulla näyttää 1,0-1,2 ohmia. Korkeajännitepuolen vastus on ihan normaalilukemissa.
Mimmi kirjoitti:Kalibroithan mittarin mittajohtojen vastukset pois mitatessa, niistä kun saat helposti tuon "ylimääräisen" 0,5 ohmia.
Jumppaahan se signaalivahvistimen rele (J) kokeeksi.
Joo saattaahan se olla et mittajohdoista tulee ylimäärästä, sen(kin) takia olis kiva saada jonkun muun mittaustuloksia niin vois verrata.
Oon kyllä jumpannu sen pulssivahvistimenkin, ei lähteny käyntiin eli olisin vähän sen puolan kannalla. Jos ei puolalta lähde mitään pulssia niin ei se vahvistinkan tyhjää voi vahvistaa.