CSE tuli taloon - kysymyksiä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

CSE tuli taloon - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Moi,

Ostin 9000 CSE 2.3t:n vuosimallia 1995, lasissa jo 280tkm ja tietysti laitettavaa ja kysyttävää riittää :)

1) Jostain moottori vaihteisto suunnalta kuuluu välillä tarkasti kuunnellen hyvin pieni "ininä". Aiemmin tuo ei kuulunut vapaalla, mutta eilen olin kuulevinani silläkin. Eli onko tuo normaalia ääntelyä vai mahdollisesti hiljalleen alkava vaihteistoremontin merkki? Vaihteet menee päälle hyvin ja ilman ylim. ääniä. Kytkin on kuitenkin outo; aluksi vaste on heikko ehkä n. 3-4cm ja sen jälkeen sitten saabimaisen jäykkä, tuo varmaan ainakin menee vaihtoon jossain vaiheessa..

2) Mitä H1-polttimoita suosittelette yllättävän huonoihin lähivaloihin?

3) Onko kokemuksia tuulilasin vaihdosta Oulun seudulla? 1. tarjous 290e tuntuu aika kalliilta...

4) Onko paras talvirengaskoko 185/65 vai 195/65 (vai onko mitään väliä)

5) Kylmästartissa konee ikäänkuin yskäisee/kohahtaa n. sekunnin ajan samalla kun starttaa muuten normaalisti. Mikä lie?

Kiitoksia vastauksista!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: CSE tuli taloon - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Trooper_75 kirjoitti:Moi,

Ostin 9000 CSE 2.3t:n vuosimallia 1995, lasissa jo 280tkm ja tietysti laitettavaa ja kysyttävää riittää :)
Moro vaan ja onnea kovasti ostoksen johdosta, kyllä CSE on kiva peli isolla ällällä. :)
Trooper_75 kirjoitti: 3) Onko kokemuksia tuulilasin vaihdosta Oulun seudulla? 1. tarjous 290e tuntuu aika kalliilta...

4) Onko paras talvirengaskoko 185/65 vai 195/65 (vai onko mitään väliä)

5) Kylmästartissa konee ikäänkuin yskäisee/kohahtaa n. sekunnin ajan samalla kun starttaa muuten normaalisti. Mikä lie?
3) Tuulilasin vaihto on kunnon liikkeissä tuota luokkaa, +50€, riippuen miten osaa tinkiä ja kuinka hyvin tuntee liikkeen.

4) 185-195 on melkeinpä sama kummat laittaa, kunhan rengas on jämäkkä, löysärunkoisella luistoa ei tunne niin hyvin, joten äärioloissa voi tulla yllätyksiä.

5) Olisiko pikemminkin ominaisuus kuin vika, jos kerran käyntiin lähtee kuitenkin kohtuullisessa ajassa (10-20sec). Toki tulee mieleen että onko ilmanputsari ja bensansuodatin kunnossa, sekä DI-kasetin kunto myöskin kannattaisi tarkastaa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mä tulen kanssa kuulolle tähän topikkiin. On mahdollista että tulee kanssa CSE 2.3T...

Mites nuo ahtimet oikein on jaksaneet potkia? on kuulemma edellisen omistajan mukaan tehty huolto/ vaihto 200tkm sitten. Eli on veivattu ahtimella 200tkm huollon jälkeen. Nostaa OK paineet ja ei mene punaiselle ja ei tule sinistä "henkeä" kylmänä.

Onko paha muuten 440tkm ajomäärä tuollaisella koneella? Nesteet on vaihdettu ajallaan ja muutenkin hyvinpidetty peli...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Paljon ajetusta (tai mistä vaan) 2.3:stä ensihuoltona:

1. Ottaisin yläkumit iri, vaihtoon jos huonot. Konetta pikkasen ylöspäin, alakumien tarkastus/vaihto jos huonot

2.Ottaisin öljypohjan pois ja katkaisisin tasapainoketjun poikki ja lintulaudalle. Putsaisin öljypohjan ja vaihtaisin uudet o-renkaat. Jos öljypohjassa ei ole moskaa, niin kone kiinni ja alas. Muuten tarkistaisin (vaihtaisin) alakerran laakerit. Jos laakerit on tosi huonot, menee koneen purku ja koneistamohommiksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

peinu kirjoitti:Paljon ajetusta (tai mistä vaan) 2.3:stä ensihuoltona:

1. Ottaisin yläkumit iri, vaihtoon jos huonot. Konetta pikkasen ylöspäin, alakumien tarkastus/vaihto jos huonot

2.Ottaisin öljypohjan pois ja katkaisisin tasapainoketjun poikki ja lintulaudalle. Putsaisin öljypohjan ja vaihtaisin uudet o-renkaat. Jos öljypohjassa ei ole moskaa, niin kone kiinni ja alas. Muuten tarkistaisin (vaihtaisin) alakerran laakerit. Jos laakerit on tosi huonot, menee koneen purku ja koneistamohommiksi.
1. Toki nuo koneen tukikumit oli jo löysät. Päädyin tälläkin foorumilla käytettyyn halparatkaisuun eli Wurthin elastista massaa noihin kumien väleihin. Koneen nyökkiminen väheni selvästi, ehkä hieman enemmän tärisee kuitenkin tyhjäkäynnillä. Kestosta ei voi sanoa mitään, koska auto ei vielä ole ajossa, tuotu siirtoluvalla pihaan vaan.

2. Kone käy kivan tasaisesti eli sen puolesta ei mitään syytä mielestäni ruveta toimenpiteisiin. Myös ilmeisesti alkuperäinen turbo tuntuisi olevan kunnossa, vetää hyvin eikä savuta. Menoerää riittää ja jossain pitää tinkiäkin.

Etujarrut, iskarit ja tuulilasi menee ainakin uusiksi. Pitää laittaa auto aluksi hyvään peruskuntoon ennen kuin uskallan lähteä tullin mielivaltaisen rokotuksen kohteeksi :) Vaihdettuja osia parin viime vuoden sisällä on ainakin DI-boksi, kannentiiviste, pakoputken 2 viim. osaa, takajarrut... Tuo vaihteiston kunto eniten mietityttää, mutta onneksi parin viikon päästä auto pääsee osaavan asentajan syyniin.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: CSE tuli taloon - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja qaw »

Trooper_75 kirjoitti:4) Onko paras talvirengaskoko 185/65 vai 195/65 (vai onko mitään väliä)
Enpä kommentoi muihin mutta CS on sen verran iso auto että suosittelen talveksikin 195 leveitä kumeja. 185/65 on sitäpaitsi halkaisijaltaan liian pieni.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: CSE tuli taloon - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

qaw kirjoitti:
Trooper_75 kirjoitti:4) Onko paras talvirengaskoko 185/65 vai 195/65 (vai onko mitään väliä)
Enpä kommentoi muihin mutta CS on sen verran iso auto että suosittelen talveksikin 195 leveitä kumeja. 185/65 on sitäpaitsi halkaisijaltaan liian pieni.
Joo tuota isompaa itsekin ensisijaisesti ajattelin, vanhat kumit vaan ovat tuota pienempää kokoa. Hinnassahan ei suuria eroja varmaan ole.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

hessu75 kirjoitti:Mä tulen kanssa kuulolle tähän topikkiin. On mahdollista että tulee kanssa CSE 2.3T...
Jäämme innolla odottelemaan uutta tulokasta.
hessu75 kirjoitti: Mites nuo ahtimet oikein on jaksaneet potkia? on kuulemma edellisen omistajan mukaan tehty huolto/ vaihto 200tkm sitten. Eli on veivattu ahtimella 200tkm huollon jälkeen. Nostaa OK paineet ja ei mene punaiselle ja ei tule sinistä "henkeä" kylmänä.
Kyllä minulla menee punaisen puolelle, ahdot on kuitenkin vakiona tasan 1.0bar, joten punaisen puolella pitää täyskiihdytyksessä olla, pienpainehan ei toki sinne asti kiipeä.
hessu75 kirjoitti: Onko paha muuten 440tkm ajomäärä tuollaisella koneella? Nesteet on vaihdettu ajallaan ja muutenkin hyvinpidetty peli...
Ei ole paha määrä, jos vaan todellakin on pidetty hyvänä, vielä menee yli 100tkm huoletta jos vaan jaksaa pitää öljyt notkeina ja nesteet kunnossa.
Tuossa aiemmin jo mainittiinkin, että tasapainoketjun poisto ei pahaa tee koskaan, tuolle ajomäärällä tosin tasapainorattaat/ketku on varmaan jo poistettu/huollettu.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tobbana kirjoitti:Kyllä minulla menee punaisen puolelle, ahdot on kuitenkin vakiona tasan 1.0bar, joten punaisen puolella pitää täyskiihdytyksessä olla
Onko todellakin noin isot vakiopaineet? Ohjekirja ainkin neuvoo ottamaan yhteyttä huoltoon jos toistuvasti menee punaiselle. Mistä autosta nyt tarkkaan ottaen puhutaan?

Noista talvirengasasioista - nastarengas saattaisi olla parempi 185:nä, mutta kitkarengas ehkä 195:nä. Näistähän on täällä kirjoitettu paljonkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Juu,

Tuli sitten musta tonnari 2.3T CSE.

Nyt vain maanantaina sitten vähän tuunaamaan. 16" super aerot varastosta alle ja tulee heti näköä lisää.

Kirkkaat etu ja sivuvilkut vaan pitää ostaa. Mototototonetistä varmaan irtoaa???

Se on tuo auto ----> http://www.rintajouppi.fi/cgi_bin/hae6. ... ri=ZHT-362

Ja lähti halvemmalla, mitä ilmoituksessa....

-H-
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jus kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Kyllä minulla menee punaisen puolelle, ahdot on kuitenkin vakiona tasan 1.0bar, joten punaisen puolella pitää täyskiihdytyksessä olla
Onko todellakin noin isot vakiopaineet? Ohjekirja ainkin neuvoo ottamaan yhteyttä huoltoon jos toistuvasti menee punaiselle. Mistä autosta nyt tarkkaan ottaen puhutaan?
Autohan on M96 9000 CSE 2.3T 200hp/323Nm ja jokaisessa täyskiihdytyksessä menee nätisti punaiselle ja pysyy siellä piiitkään, sitten kun laskee keltaisen puolelle, on aika vaihtaa isompaa ja taas mennään, kyllä tietää miksi penkissä on selkänoja. :D
M95 esitteen mukaan ahtopaine on todellakin 1.0bar ja 225hp aerossa 1.08. Paremmalla turbolla ja DP:llä noilla ahdoilla saisi tuntuvasti lisää voimaa.

"Stegiä odotellessa.."
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

hessu75 kirjoitti:Juu,

Tuli sitten musta tonnari 2.3T CSE.

Kirkkaat etu ja sivuvilkut vaan pitää ostaa. Mototototonetistä varmaan irtoaa???

-H-
Kaunis ku mikä, onnea vaan uudesta cse:stä, näin se perhe kasvaa.
Vinkkinä, elä laita kirkkaita sivuvilkkuja vaan tummat, savusävyt tms.
Kirkkaissa on imo liikaa kontrastia mustaa vasten, tumma näyttää paremmalta, toisin sanoen, "poissa silmistä, poissa mielestä". :)
Tulin nimittäin pikaisten photoshop-testien jälkeen siihen tulokseen, ettei omaankaan rubiinin punaiseen tonnariin tule kirkkaita sivuvilkkuja, värisävy on liian tumma niille, tummat vilkut on sitten asia erikseen.

-Sami

EDIT: muisti teki tepposen ja nähtävästi valkoisia/kirkkaita sivuvilkkuja ei ole saatavanakaan, pelkästään savulasilla, joten tummaa vaan kehiin. :)
Viimeksi muokannut Tobbana, To Loka 13, 2005 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Onnea hankinnan johdosta! Tuostakin muuten huomaa nämä Suomen hinnat. Ei ole täällä hirveesti noita 2,3 turboja osteltu ja sitten kun on raaskittu ostaa, niin on tullut tosi paljon ajoa. Tosin varmaan on sitten hyvin pidettyjä ja eipä tuokaan kuvan perusteella tee poikkeusta.

Edit: Olisko muuten nuo kuvan Aero92:t myytävänä, jos sulla on 16" varastossakin :wink:

EditEdit: Ja nuo kommentit oli siis Hessun autoon, onnittelut myös Troopperille.
9-5 2,3t -03
#2514
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Aika kova hinta juu, 444000 ajetulle? 8O Omalla -93 cde:lläni oli ajettu 206000, 5400 pulitin.. ja 400 meni ovien alaosien hoitoon.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: CSE tuli taloon - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Trooper_75 kirjoitti:Moi,

Ostin 9000 CSE 2.3t:n vuosimallia 1995, lasissa jo 280tkm ja tietysti laitettavaa ja kysyttävää riittää :)

1) Jostain moottori vaihteisto suunnalta kuuluu välillä tarkasti kuunnellen hyvin pieni "ininä". Aiemmin tuo ei kuulunut vapaalla, mutta eilen olin kuulevinani silläkin. Eli onko tuo normaalia ääntelyä vai mahdollisesti hiljalleen alkava vaihteistoremontin merkki? Vaihteet menee päälle hyvin ja ilman ylim. ääniä. Kytkin on kuitenkin outo; aluksi vaste on heikko ehkä n. 3-4cm ja sen jälkeen sitten saabimaisen jäykkä, tuo varmaan ainakin menee vaihtoon jossain vaiheessa..

En sano mitään kun on jo 500t tomaatti tonnarilla veivattu.

2) Mitä H1-polttimoita suosittelette yllättävän huonoihin lähivaloihin?

Osta laadukkaat=kalliit pärjäät vuoden. Osta halvat, pärjäät 2kk.

3) Onko kokemuksia tuulilasin vaihdosta Oulun seudulla? 1. tarjous 290e tuntuu aika kalliilta...

Lasin hinta vaihtotöineen on noin 2-3 hunttia riippuen lasin tyypistä (väri ja aurikosäteilysuoja).

4) Onko paras talvirengaskoko 185/65 vai 195/65 (vai onko mitään väliä)

Molemmat kelpaa 195 on omasta kokemuksesta kuitenkin parempi, toki jos talven ajaa lumilla pohjoisessa niin silloin ilmanmuuta talveksi 185

5) Kylmästartissa konee ikäänkuin yskäisee/kohahtaa n. sekunnin ajan samalla kun starttaa muuten normaalisti. Mikä lie?

Mikä lie. Kone saattaa nakutella kylmäkäynnistyksen jälkeen jopa 10minuuttia ja se ei ole vakavaa vaan tuu "kohahtulu" kuulostaa näin netin kautta hiukan oudolta. :?
Kiitoksia vastauksista!
Vastaa Viestiin